Verzekering weggegooid geld of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Verzekering weggegooid geld of niet?

Weggegooid geld, dus niet doen
68 (45%)
Wel doen
83 (54%)

Totaal aantal stemmen: 151

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:47

Ik heb mijn paard wel verzekerd.
En ben dat ik het heb gedaan
Laatst foto,s moeten maken en kreeg 75 % vergoed
En heofde niet iets aan de verzekering door te geven
Veearts heeft een formulier ingevuld en op gestuurd en binnen en week had ik het geld op mijn rekening staan

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verzekering weggegooid geld of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:10

Ik heb mijn paard nu wel verzekerd maar deels vind ik het weggegooid geld vandaar dat ik de poll niet heb ingevuld. Je hebt imo eerst een buffer nodig om de eventuele dierenartskosten te kunnen betalen, heb je dit niet dan is een verzekering die je goed hebt uitgezocht een uitkomst.
Zodra je de buffer hebt zou ik de verzekering stop zetten omdat de periode dat je paard geen dierenartskosten heeft je het geld imo aan het weggooien bent.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:39

C_arola schreef:
Ik heb mijn paard nu wel verzekerd maar deels vind ik het weggegooid geld vandaar dat ik de poll niet heb ingevuld. Je hebt imo eerst een buffer nodig om de eventuele dierenartskosten te kunnen betalen, heb je dit niet dan is een verzekering die je goed hebt uitgezocht een uitkomst.
Zodra je de buffer hebt zou ik de verzekering stop zetten omdat de periode dat je paard geen dierenartskosten heeft je het geld imo aan het weggooien bent.

als je een paard treft wat nooit iets mankeerd wel.
maar 1x foto`s maken en je bent tussen 400 en 600 euro kwijt, dan heb ik het er al uit. :j
en een buffer klinkt leuk, maar hoeveel?
ik had vorig jaar een rek van bijna 2700 euro,waarvan ik 770 euro van de ctscan zelf heb betaald en de rest 80% terug gehad heb.
op het orthopedisch beslag 2x na ,dat word niet vergoed was ook zo`n 300 euro.
en het jaar ervoor zat ik ook op bijna 900 euro

en nu staat hij in de kliniek en word geopereerd aan chip in kootgewricht ,zal ook in totaal 1500 euro zijn met vooronderzoek

nou zo`n buffer heb ik niet hoor :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:46

mirgino schreef:
C_arola schreef:

maar 1x foto`s maken en je bent tussen 400 en 600 euro kwijt, dan heb ik het er al uit. :j
ik had vorig jaar een rek van bijna 2700 euro,waarvan ik 770 euro van de ctscan zelf heb betaald en de rest 80% terug gehad heb.

en nu staat hij in de kliniek en word geopereerd aan chip in kootgewricht ,zal ook in totaal 1500 euro zijn met vooronderzoek

Het hangt inderdaad af van het soort paard dat je hebt, daarnaast weet je niet wat in de toekomst te wachten staat. Het is en blijft een gok en keuze om of voor een verzekering te gaan, of het zelf te betalen of een combi van beiden te doen. Maar als ik kijk naar mijn paard dan wil ik in de toekoms bij de verzekering weggaan en zelf een spaarpot nemen.
Daarnaast geef ik alleen mijn mening weer en betekend dit niet dat dit voor anderen geldt, ik wil gaan stoppen met de verzekering om de redenen die ik belangrijk vind in mijn situatie, niet die van een ander met andermans paard.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:21

Citaat:
Ik heb dit dus puur uit interesse net eens berekend bij equine risk wat een 'duur paard' nou kost om te verzekeren. Je kon sowieso maar tot 15.000€ verzekeren. En wil je bij een bedrag van 15.000€ je paard uitgebreid verzekeren inclusief ziektekosten, dat is je premie bijna 1800 € per jaar. Voor een standaard verzekering kwam het bedrag neer op 1100 € per jaar. Bij een basis en beperkte verzekering kon je geen ziektekosten mee verzekeren. Ik denk eigenlijk dat als je een dergelijk aankoopbedrag op kan hoesten je ook een veearts rekening wel kan betalen en dat in die gevallen de paarden vooral beperkt worden verzekerd als ze al verzekerd worden. Echt wat een bedragen, ik schrok ervan.

Het is allemaal heel persoonlijk en situatie afhankelijk. Wat mij betreft moet iedereen ook doen waar hij/zij zich het fijnste bij voelt. Maar zoals bovenstaande heb ik het ook uitgerekend voor mijn twee paarden. Ik kwam toen op een premie van 1200€ per jaar voor allebei. Sindsdien zet ik iedere maand 100€ weg. Ik laat dat potje oplopen tot maximaal 2500€. Als ik er iets uit gebruik voor de DA, vul ik het weer aan met 100€ per maand. Ik heb wél geluk gehad; eerste 1,5 jaar dat ik paarden had,heb ik de DA niet nodig gehad ** klopt nu heel hard op houten tafel **

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:52

mirgino schreef:
C_arola schreef:

Wat doe je dan wanneer je je auto in de kreukels rijdt? Zelfs wanneer die All-Risk is verzekerd moet er flink geld bij om een vergelijkbare auto terug te kopen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:07

ikke schreef:
Wat doe je dan wanneer je je auto in de kreukels rijdt? Zelfs wanneer die All-Risk is verzekerd moet er flink geld bij om een vergelijkbare auto terug te kopen.

Ook dat is persoonlijk natuurlijk. Maar voor mij niet te vergelijken.

Als het paard ziek is, moet de zorg er komen. En ja ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat je dan opeens veel meer buffer hebt dan je denkt. Als de auto stuk is, nou ja dan ga je fietsen of koop je een niet vergelijkbare auto.

Sterker nog... ik had 1,5 jaar geleden na 2 langdurig zieke paarden en een veulen dat flink ziek is geweest (alle drie niet verzekerd voor ziektenkosten) echt geen buffer meer. Toen de auto stuk ging, heb ik die dus laten maken en daarna ingeruild voor een goedkopere om de rekening van de reparatie te kunnen betalen :o
Paard ging voor de auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:21

Richtje schreef:
ikke schreef:

Ook dat is persoonlijk natuurlijk. Maar voor mij niet te vergelijken.

Als het paard ziek is, moet de zorg er komen. En ja ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat je dan opeens veel meer buffer hebt dan je denkt. Als de auto stuk is, nou ja dan ga je fietsen of koop je een niet vergelijkbare auto.

Sterker nog... ik had 1,5 jaar geleden na 2 langdurig zieke paarden en een veulen dat flink ziek is geweest (alle drie niet verzekerd voor ziektenkosten) echt geen buffer meer. Toen de auto stuk ging, heb ik die dus laten maken en daarna ingeruild voor een goedkopere om de rekening van de reparatie te kunnen betalen :o
Paard ging voor de auto.

Soms heb je geen keuze en MOET je die auto hebben. Bijvoorbeeld voor je werk, al dan niet omdat je een eigen bedrijf hebt.
Jij hebt toevallig die marge om dat soort wissel-acties op je auto te doen (wat je dat feitelijk gekost heeft, gaan we het even niet over hebben) maar niet idereen heeft die keuze.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:46

mirgino schreef:
kynshiri schreef:
ik heb geen verzekering voor medische kosten voor mijn paarden omdat ik:
-geen dure paarden heb
-voor mezelf de beslissing heb genomen dat ik operaties met een geringe slaagkans niet ga laten doen (dan kies ik helaas voor een spuitje)
-ik geen blijvende pijnstillende medicatie ga geven, maar ook weer kies voor een spuitje wanneer medicatievrij rondlopen niet meer kan

wanneer het een paard betreft dat een grote investering is geweest en waarvan het echt belangrijk is dat je kapitaal niet plots verdwenen is (een jong veelbelovend paard bv dat je gaat trainen om dan weer te verkopen), dan zou ik het zeker wel doen

ik heb ook geen duur paard, maar de DA kosten kunnen erg hoog zijn.
en nu heb ik pech met mijn paard en erg blij dat de verz 80% vergoed.
en wat ze niet vergoeden betaal ik zelf :j
hij staat vandaag op voor een operatie die achteraf door de verz bekeken word,willen hun deze niet uitkeren dan betaal ik deze zelf.
maar heb al ruim 2x de waarde van mijn paard uitgekeerd gehad.

maar zoals gezegd ben ik ook heel selectief in welke operaties wel zullen uitgevoerd worden aan mijn paarden.
en de kost van een onderzoek om dat vast te stellen, kan ik zelf ook wel prima betalen, dus voor die ene keer dat dat voorvalt, betaal ik het wel uit eigen zak...

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:48

tinne1 schreef:
Als s paard dan wel gezond blijft verloren geld denk k

Ja maar als het nou wel ziek word dat kun je niet voorspellen ik zeg ook wel verzekeren je weet maar nooit.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:00

ikke schreef:
Soms heb je geen keuze en MOET je die auto hebben. Bijvoorbeeld voor je werk, al dan niet omdat je een eigen bedrijf hebt.
Jij hebt toevallig die marge om dat soort wissel-acties op je auto te doen (wat je dat feitelijk gekost heeft, gaan we het even niet over hebben) maar niet idereen heeft die keuze.

Natuurlijk heeft dat feitelijk een hoop gekost. Maar je moet wat op zo'n moment, normaal gesproken had ik die keuze ook echt niet gemaakt ;)

Voor het gros van de mensen geldt dat die specifieke auto echt niet zo noodzakelijk is. Als je het voor een eigen bedrijf nodig hebt, is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar als je zo afhankelijk bent van die betreffende auto, lijkt het me logisch dat je ook met een buffer daarvoor iets anders omgaat dan als dat niet het geval is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:02

kynshiri schreef:
maar zoals gezegd ben ik ook heel selectief in welke operaties wel zullen uitgevoerd worden aan mijn paarden.
en de kost van een onderzoek om dat vast te stellen, kan ik zelf ook wel prima betalen, dus voor die ene keer dat dat voorvalt, betaal ik het wel uit eigen zak...

Maar het hoeft niet zo'n duidelijke diagnose en behandelkeuze te zijn he. Het stellen van de diagnose kan al flink in de papieren lopen. Of zou je dan ook de keuze maken om niet verder te zoeken?

Geen aanval hoor, puur nieuwsgierigheid :)

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:53

ik heb mijn paard ook verzekerd en ben daar heel blij mee. heb hem gekocht op 9/9/09 en heb nu al een een paar duizend euro bij de dierenarts kunnen brengen (tuurlijk is het ook pech hebben) als ik niet verzekerd was weet ik niet hoe ik dit zonder hulp van mijn ouders op had kunnen lossen. Ik heb mijn paard echter niet voor de volledige aankoopwaarde laten verzekeren want dan betaal je je suf, maar gewoon genoeg dat als er iets is dat ik niet hoef na te denken en gewoon kan handelen zoals nodig.
mijn verzekering heeft nooit moeilijk gedaan en is heel snel met uitkeren (zo hoef je bijna nooit iets voor te schieten)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:16

LeOnIe_me schreef:
ik heb mijn paard ook verzekerd en ben daar heel blij mee. heb hem gekocht op 9/9/09 en heb nu al een een paar duizend euro bij de dierenarts kunnen brengen (tuurlijk is het ook pech hebben) als ik niet verzekerd was weet ik niet hoe ik dit zonder hulp van mijn ouders op had kunnen lossen. Ik heb mijn paard echter niet voor de volledige aankoopwaarde laten verzekeren want dan betaal je je suf, maar gewoon genoeg dat als er iets is dat ik niet hoef na te denken en gewoon kan handelen zoals nodig.
mijn verzekering heeft nooit moeilijk gedaan en is heel snel met uitkeren (zo hoef je bijna nooit iets voor te schieten)

de kliniek moet je gelijk betalen bij vertrek.
dat is wel jammer want daar zitten nu juist de hoge rekeningen :+

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:29

mirgino schreef:
LeOnIe_me schreef:

de kliniek moet je gelijk betalen bij vertrek.
dat is wel jammer want daar zitten nu juist de hoge rekeningen :+

Bij de meesten niet hoor. Je krijgt vaak een klein beetje korting als je direct afrekent, maar ze sturen ook gewoon een rekening :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:37

bij Visdonk moest ik gelijk afrekenen [ had geen pas bij me maar heb het thuis gelijk overgemaakt]
en bij Lingehoeve ook eerst betalen en dan weg
en daar heb ik 3x een hoge rek gehad
vorig jaar ruim 2600 euro!

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:45

Ik heb mijn 2 paarden niet verzekerd, en nu 12 jaar later zou het ook weggegooid geld zijn.
IK heb 485 euro aan kosten in die 12 jaar zonder inenten gemaakt.(beide paarden samen)
Maar het is denk ik hoe je er persoonlijk tegenover staat, en wat je er mee doet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:55

Verzekeringen zijn duur, dus ik verzeker wat ik niet zelf kan betalen.
Ziektekosten verzekering paard heb ik nooit gehad. Bij mijn 1e paard in het begin best een hoop medische problemen gehad en fikse dierenartsrekeningen.
Daarna heeft ze nooit meer wat gehad en zelf betalen was voor mij uiteindelijk over die 6 jaar dat ik haar had goedkoper dan het verzekerd te hebben (maar goed, dat weet je slechts achteraf).

Ik heb paard wel altijd verzekerd gehad voor dood. Dat bedrag heb ik vorig jaar teruggebracht naar de helft. Weet gewoon dat ik prima in staat ben weer een paard terug te kopen. Als ik wat terugkrijg van de verzekering (de helft van de waarde) dan is dat voldoende voor mij.

Of je een verzekering nodig hebt kan je altijd pas achteraf zeggen. Dus onzin of geen onzin kan niemand je zeggen. Het is toch een kwestie van geluk hebben met je paard.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:02

Mijn moeder zegt altijd,

Die paar tientjes in de maand kan ik zo missen voor de verzekering maar niet ineens een bedrag van 2500,-

;) ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:07

BertBaley schreef:
Mijn moeder zegt altijd,

Die paar tientjes in de maand kan ik zo missen voor de verzekering maar niet ineens een bedrag van 2500,-

;) ;)

Maar als je 20 jaar in de paarden zit, nooit noemenswaardige rekeningen hebt gehad (alles waarvoor ooit een dierenarts is komen opdraven viel onder de eigen risico-grens) dan heb je die 2500euri's allang bij elkaar gespaard!
Daarnaast, hoe groot is daadwerkelijk de kans op dergelijke hoge rekeningen?
Bedenk dat juist verzekerde paarden torenhoge rekeningen genereren. Ik kan niet bewijzen dat het zo is, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat bij verzekerde paarden fors hogere rekeningen worden uitgeschreven dan bij niet-verzekerde paarden....

Verzekeringen zijn geen filantropische instellingen; enkele jaren geleden was de premie voor een volledige verzekering ongeveer 15% van het verzekerde bedrag. Ondertussen is dat al opgelopen naar ongeveer 18%! Drie keer raden wat daarvan de oorzaak is........
Uiteindelijk betaal je toch je eigen spaarpot!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:09

Ik denk dat het heel simpel is, de mensen die een gezond paard hebben vinden het weggegooid geld. Maar mensen zoals ik met een paard dat uiteindelijk heel veel gehad heeft, zijn blij dat ze verzekerd waren. Ik heb op 8,5 jaar tijd 9000 euro bij de dierenarts achtergelaten.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:11

Oh en wat ikke hierboven aankaart is natuurlijk de reinste onzin, hogere rekening voor verzekerde paarden? Vaak weet een dierenarts helemaal niet of je verzekerd bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:26

Suus schreef:
Oh en wat ikke hierboven aankaart is natuurlijk de reinste onzin, hogere rekening voor verzekerde paarden? Vaak weet een dierenarts helemaal niet of je verzekerd bent.

De dierenarts weet duidelijk meer dan jij..........

Daarnaast, als jij meerdere jaren op rij meer dan 1000 euri's per jaar aan dierenartskosten hebt, moet er toch een lampje gaan branden.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:33

Mijn pony is 3x bij verschillende dierenartsen onderzocht naar zijn kreupelheid, duizenden euro's gekost, was mijn moeder blij dat ze verzekerd was hoor ;)

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:54

ikke schreef:
Suus schreef:

De dierenarts weet duidelijk meer dan jij..........

Daarnaast, als jij meerdere jaren op rij meer dan 1000 euri's per jaar aan dierenartskosten hebt, moet er toch een lampje gaan branden.

Dat is erg makkelijk oordelen zo van achter de computer he. En misschien heb je niet eerder gehoord van verantwoordelijkheid nemen voor je dier, zorg dragen ervoor in goede en minder goede tijden...?