opzegtermijn stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:39

Christel72 schreef:
Even een update, ik heb gebeld met de juridische EHBO en omdat ik er ten tijde van de opzegging een krappe 4 weken stond, er geen contract is, ik weg kan gaan wanneer ik wil. Als ik er al langer zou staan is er inderdaad een soort huurovereenkomst en dan heb je een opzegtermijn van 1 maand vanaf de 1e van de maand. Ook als je geen contract hebt. Juridisch sta ik dus gewoon in mijn recht, maar ik vind voor mezelf dat ik dan de opzegtermijn van 4 weken aan moet houden, puur uit fatsoen.Ik denk dan dat ik het dan netjes oplos.Overigens staat mijn paard in een quarantainestal, waar ze eigenlijk al uit had moeten zijn. Ze staat daar omdat er domweg geen plek is in de andere stallen op de manege.Dus zoveel nadeel zal hij er niet van ondervinden. Ik hoop dat er een aantal van jullie iets hebben aan dit antwoord van de jurist.

Top dat je hebt gebeld!
Ik denk dat je het idd zeker netjes oplost met dit verhaal erbij. Geloof niet dat de stalhouder moeilijk gaat doen aangezien je het hebt uitgezocht en in je recht staat. Meeste stalhouders hebben meer verstand van paarden én gaan uit van de meest voorkomende regels (en meestal staat iemand er langer dan 4 weken voor ze opzeggen :P )

Fijn ook dat er nu ook duidelijkheid is over de daadwerkelijke regels via een jurist :j

shilady

Re: opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:07

Nou das mooi dan zou ik me gewoon aan je eerste plan houden :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:11

Dat heb je dan heel netjes opgelost moet ik zeggen!
Bij mijn stal ging het gelukkig helemaal super, had wel contract met 1 maand opzegtermijn.
Maar heb het pas 5 april gezegt.. omdat ik toen zeker wist dat ik naar de andere stal kon.
Ik vroeg toen of het dan nog wel voor deze maand gold.. of dat het dan pas per 1 juni kon.
Maar hij zei.. nee geen probleem hoor die paar dagen, dus daar was ik wel blij mee :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:09

Brainless schreef:
@Fleurtje
Als je op kamers woont inclusief g/w/l en je gaat 2 maanden (of miss wel langer) op vakantie dan betaal je toch ook nog steeds de volle mep?

Het is volgens mij wettelijk niet toegestaan om één bedrag te hebben als huur dat inclusief g/w/l is. Het bedrag moet opgesplitst zijn, ook vanwege bijvoorbeeld het aanvragen van huurtoeslag enzo moet er ook een exclusief bedrag bepaald zijn. Geldt trouwens ook voor pensionstallen, dat bedrag hoort ook opgesplitst te zijn in drie dingen (gelegenheid bieden tot sport, stalhuur en verzorging en toezicht dacht ik) en ieder deel is dan ook anders belast. Ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is met betalen als je opzegt of je paard tijdelijk ergens anders stalt, of je stal vrij wilt houden. Maar ik vind het niet meer dan redelijk dat een pensionhouder dan een ander tarief rekent, en heb op een uitzondering na ook nog niet anders meegemaakt op stallen dat een stal houder over het algemeen wel mee denkend is met zulk soort dingen. Zelfde als dat jouw paard vanwege medische redenen ander voer moet, het om grote hoeveelheden gaat en je dat zelf moet kopen (bv hooi ipv kuil). Dan zou ik het ook vreemd vinden als dat niet iets in de prijs gecompenseerd zou worden. Maar misschien heb ik uitzonderlijk meedenkende stalhouders gehad.
Fijn dat de TS het zo kan oplossen. Vind dat sommige best wel kritische reacties gaven, en dat snap aan de ene kant wel want er zijn natuurlijk zat klanten die zomaar vertrekken, niet betalen etc. Maar er zijn ook veel pensionhouders die vooral op extra verdiensten uit zijn met hun 'opzegtermijn'. En dit verhaal met die quarantaine stal, niet tot 8 mei mogen betalen, maar tot 1 juni terwijl je er pas net staat etc. klinkt ook een beetje zo. Vind het ook wel terecht dat er een soort van wettelijke proeftijd is. Je zou maar op een stal komen waar bv. je paard ineens verzorgt wordt als afgesproken, dan is het toch wel fijn dat je snel weer weg kan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:54

Tja, ben niet anders gewend dan de opzegtermijn van 1 maand, vanaf de 1ste v/d maand. Gelukkig ook weleens coulance mee mogen maken, maar dat is geen recht.
Uiteraard kun je met de noorderzon vertrekken, maar dat is wel een beetje aso (kijk, bij problemen qua verzorging paard oid zul je mij niet horen). Je kon immers hier ook snel terecht toen je het nodig had als ik het zo lees.

De klacht dat je huidige stal zo duur is, tja dat vind ik een beetje flauw. Je hebt zelf voor deze stal en bijbehorende prijs gekozen. Dat vind ik echt geen geldig argument om je niet te houden aan de opzegtermijn. Uiteraard wel balen voor jou dat je je niet prettig voelt op deze stal, maar ja joh, die paar extra weekjes..... (je paard staat er immers prima zeg je).

Fleurtje100 schreef:
Vind het ook wel terecht dat er een soort van wettelijke proeftijd is. Je zou maar op een stal komen waar bv. je paard ineens verzorgt wordt als afgesproken, dan is het toch wel fijn dat je snel weer weg kan.

Realiseer je wel dat welke termijn dan ook (van per direct tot aan 1 of 2 maanden) BEIDE kanten op werkt. Dus als jij graag een proeftijd wilt zodat je, indien nodig, snel weer weg kunt.... dan heeft je stalbaas ook het recht ook jou net zo snel de deur te wijzen als jij of je paard hem niet bevallen.
M.a.w. de opzegtermijn is niet alleen een last voor de pensiongast, maar ook een bescherming.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:58

Ik weet niet wat je daar zegt, er zijn er een aantal die zeggen dat het 2 kanten op werkt, maar als de staleigenaar zegt dat je kunt gaan gaat hij echt geen 2 maanden wachten totdat je iets anders hebt hoor. Op mijn oude stal stopte de eigenaar en we konden gewoon binnen 2 1/2 week vertrekken, hoezo werkt 2 kanten op? Daarom achteraf toch verkeerd gekozen, maar kan je verzekeren dat je onder zoveel druk niet op alles let. Ten eerste ben je helemaal hotel de botel dat de stal waar je al 30 jaar op en af komt opeens stopt, heel je vriendengroep wordt uit elkaar getrokken en dan moet je ook nog iets anders zoeken. Kan je zeggen dat er een aantal andere mensen van onze groep zijn die ook verkeerd gekozen hebben.
Vind wel grappig dat sommige mensen reageren terwijl je merkt dat ze niet gelezen hebben waar het over gaat, jammer. :o

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:01

normaal is 1 maand, maar als je nooit iets getekend heb zit je ook niet aan een contract vast en kan je elk moment weg, wel zo netjes om de rest van de maand waar je inzit gewoon betaald te laten. Maar 1 juni is onzin, dit kan de stalhouder niet hardmaken tenzij er in het contract staat dat je per kalender maand op moet zeggen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:17

Snap je beleving absoluut, maar bedenk ook dat het leven van een stalhouder dus niet over rozen gaat, wil je een beetje bedrijf in paarden kunnen runnen. Pensionklanten willen meteen weg bij opzeggen maar ook als ze een stal zoeken willen ze dat je meteen plaats hebt. Bovendien mag dat in beide gevallen zeker niet teveel extra kosten. Voor die beleving valt altijd wel wat te zeggen, maar een beetje op een normale manier een paardenbedrijf runnen is geen gemakkelijk opgave. Nog maar niet gesproken over wat je aanmoet met luitjes die hun paarden bij je parkeren, vervolgens niet meer komen opdagen en ook niet op tijd betalen. Je trekt als stalhouder eigenlijk altijd aan het kortste eind en doet het eigenlijk niet snel goed. Beetje zakelijkheid is gewoonweg nodig om brood op de plank te houden. Van dat mega flexibele gedoe, daar kun je dan simpelweg niet van bestaan. Logisch en vrij normaal dat ze een opzegtermijn hanteren van 1 maand (in dit geval per eerste van de maand, had je zelf ook kunnen bedenken....). Coulance ontstaat vaak na een goed gesprek en leidt dan over en weer tot een net en probleemloos vertrek. Naar mijn idee wordt dan vaak 4 weken gerekend vanaf de dag van opzeggen....maak het bespreekbaar....

Kijk eens door beide brillen en je ziet meteen dat het veel ruimte voor interpretatie laat. Een contract helpt, om in beginsel de zaken duidelijk te hebben over en weer :)* . Voorkomt een hoop emoties en gedoe.

En bovendien het is hier in de regio ook geen uitzondering dat je nieuwe stal (voor reserveren/vrijhouden) al een aanbetaling vraagt. Vaak is het dan om het even. Afbetalen wat je de oude stal verschuldigd bent....conform de opzegtermijn en huppa wegwezen naar de nieuwe als die je meteen kunnen plaatsen. Voor niks gaat de zon op :o .

Hopelijk helpt het in gesprek blijven je snel verder. Veel succes gewenst! +:)+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:43

Christel72 schreef:
Op mijn oude stal stopte de eigenaar en we konden gewoon binnen 2 1/2 week vertrekken, hoezo werkt 2 kanten op?
Daar ben je toch ook niet blij mee? Tuurlijk is het niet netjes en nee, wettelijk gezien mag dat niet eens. Maar ja, recht hebben en recht krijgen..... Maar goed, deze staleigenaar hoeft dan toch niet te gaan boeten voor de fouten van die andere?

Christel72 schreef:
Daarom achteraf toch verkeerd gekozen, maar kan je verzekeren dat je onder zoveel druk niet op alles let.

Ik zeg ook nergens dat je stom (of weet ik wat) bent geweest om voor deze stal te kiezen. Dat een stal achteraf erg tegenvalt kan altijd en al helemaal als je door tijdsdruk snel moet kiezen. En dat is echt hartstikke sneu en niemand wordt daar beter van. Maar dan toch weer, deze staleigenaar hoeft toch niet te boeten voor jouw (achteraf verkeerde) keuze? Ze hebben je paard toch ook maar 'opgevangen' toen je nood hoog was.

Je paard wordt goed verzorgd (volgens OP) toch? Of heb ik ergens overheen gelezen (in dat geval sorry)? Als de stalhouder je paard niet verzorgt volgens de afspraken, dan kun je hem (officieel) in gebreke stellen. In dat geval moet je hem wel de kans geven om zijn fouten te herstellen; doet hij dat niet, dan kun je voor het verstrijken van je opzegtermijn weg (zonder verplichting langer te betalen dan, want je kunt natuurlijk altijd eerder weg als je gewoon betaalt).

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 00:30

Zoals ik al in mijn update schrijf houd ik me gewoon aan de opzegtermijn, dus ik zie niet in hoe ik deze man benadeel. Zoals het er nu voorstaat blijf ik tot 1 juli, zou je toch zeggen dat ik ruim van tevoren heb opgezegd niet? Als ze op stal vervelend zouden gaan doen weet ik alvast wat mijn rechten en plichten zijn. Er bestaat ook nog zoiets al wederzijds respect, als alles blijft zoals het is ga ik niet eerder weg. Ik ben me er echt wel van bewust dat hij mij ook uit de nood heeft geholpen en het zit ook niet in de aard van het beestje om als een dief in de nacht te vertrekken. Ik zou me daar helemaal niet prettig bij voelen. Alleen wilde ik wel weten waar ik juridisch sta. Een gesprek ben ik idd nog niet aangegaan, omdat ik zelf er nog niet uit ben wat te doen. Ik heb altijd alles netjes afgewerkt, mijn 1e stal belde zelfs toen ze wisten wat er loos was of ik terug wilde komen, doe je niet bij iemand die je benadeelt heeft denk ik zo. De reden dat ik hier weg wil is niet om de eigenaar, maar om het publiek wat hier op de manege hun paarden heeft. Het is niet mijn ding en ben daardoor niet happy om er te zijn en met tegenzin naar stal gaan is voor mij niet de manier om van mijn paard te genieten. Ik ben dit topic gestart om erachter te komen wat de ervaringen van anderen zijn en waar ik sta. Nu ik weet wat kan en niet kan krijg ik pas de tijd om na te denken wat ik wel en niet wil. Even terugkomend op een reactie van tinkerlady, ik ben het helemaal met je eens een stal runnen is 24/7 keihard werken en ik heb echt oprecht respect voor mensen die dit op kunnen brengen en net wat je zegt er is altijd wel iets waar iemand over klaagt je doet het nooit goed voor iedereen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:46

Volgens mij is het meest gebruikelijk dat er als opzegtermijn een kalendermaand wordt gehanteerd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 01:03

Ik vind dat je heel netjes handelt en keurig dat je het uitzoekt en het juiste probeert te doen. Het argument dat de pensionhouder er van moet leven is natuurlijk kul. TS moet ook leven en zij is niet verantwoordelijk voor zijn bedrijfsrisico. Moet de pensionhouder de boel maar eerder uitzoeken en met contracten werken zoals ieder normaal bedrijf.

Ik sta regelmatig versteld over de informele, "ouwe jongens krentenbrood" cultuur waarbij paardenmensen nog niet het meest basale juridische hebben uitgezocht en zo al jaren zaken doen. Webshops die totaal niets weten van de wet koop op afstand, mensen die denken dat je onderzoeksplicht zo zwaar weegt dat je het maar moet slikken als je opgelicht wordt, uitgaan van "wat gebruikelijk is", grote pensionstallen die al 20 jaar zonder contracten werken etc. etc.

Het recht bepaalt en in dit geval heeft de pensionhouder helemaal geen recht, maar desondanks kiest TS er voor om nog 4 weken te blijven. Mag hij alleen maar blij mee zijn. :)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:25

Waves schreef:
Het argument dat de pensionhouder er van moet leven is natuurlijk kul. TS moet ook leven en zij is niet verantwoordelijk voor zijn bedrijfsrisico. Moet de pensionhouder de boel maar eerder uitzoeken en met contracten werken zoals ieder normaal bedrijf.

Kwestie van perspectief...welke bril je op hebt, zoals ik al schets aan de TS. Je kunt bovendien als paardeneigenaar ook zelf zorgen voor een contract...(zowel bij stalling, les maar ook bij aankoop) dat wordt ook nog al eens vergeten. En dat een pensionhouder er van moet leven, dat het kul is. Zo kun je dat zien, natuurlijk. Bedrijfsvoering vind ik persoonlijk niet te vergelijken met een particulier belang. Ook de flexibiliteit wordt vaak aan 1 kant gelegd, de ondernemer krijgt de ballen toegespeeld. En nadeel daarvan is dat jouw bal dan niet de enige is die de ondernemer moet vangen. Enige wat ik aan wil geven is dat beide partijen mensen zijn, met ieder een eigen maar wel ander belang. In gesprek gaan met elkaar mét respect en begrip voor beide uitgangspunten, levert meestal een win-win situatie op.

Denk dat TS hier prima uit gaat komen. Haar opstelling is namelijk zeer te respecteren :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:08

Als je echt tot juli blijft staan wens ik je heel veel sterkte (maar ook als je tot juni blijft staan hoor)! Met tegenzin naar stal gaan omdat je je helemaal niet thuis voelt tussen stalgenoten is echt geen pretje. Hopelijk lukt het je om zoveel mogelijk te concentreren op het contact (en plezier) met je paard en de negatieve invloeden zoveel mogelijk van je af te laten glijden. Niet leuk en niet makkelijk; gelukkig heb je wel uitzicht op beter!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:16

ik sta prive bij mensen aan huis en mijn opzeg termijn was ook 1 maand
dat is normaal.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:30

ik heb zelf een pensionstal en ik heb ook bepaalde dingen niet in de hand.
zo was er een vrouw die kwam in aug.bij mij om te vertellen dat ze weg ging,dus afspraak met haar gemaakt dat ze sep. nog bleef en betaalde natuurlijk.dus eind sep. zou ze weg gaan,zodat ik een advertentie kon zetten voor nieuwe stalling,en voor okt.de stal misschien weer vol zou hebben,dus goeie afspraak gemaakt.tot ze mij plotseling laatste dag van aug. mij belde dat ze toch eerder weg ging want ze vond plotseling de sfeer niks meer en ik zou mij niet aan de afspraken houden????? kortom ze was dus gewoon uit op ruzie,waarom??? ik zou het nog niet weten.opeens kwam ze ook al met de trailer de laan oprijden terwijl we nog aan het telefoneren waren,???ze ging gewoon lekker ordinair ruzie staan maken,zelfs met een andere pensionklant,ik had echt zoiets van heee??? voor die tijd nooit ruzie gehad.
al met al kon ik er niks aan doen,want ik had geen contract met haar,dus als staleigenaar heb je dan niks juridisch in handen.al met al ben ik natuurlijk blij dat zo iemand weg is,maar als ik weg zou willen bij een stal,zonder een contract zou ik ook zo weg gaan,het is niet leuk voor de stal eigenaar maarja dan moet je maar een contract opstellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:50

blue_kim schreef:
Ik vind het toh eigenlijk ook niet meer dan normaal dat je tot de 1e van juni moet betalen. Een opzeg termijn geldt bijna overal voor de 1e van de maand.
Dat TS halverwege de maand is gekomen hoeft ook niks te zeggen, wie weet is de vorrige persoon wel halverwege de maand weggegaan terwijl deze wel voor de hele maand heeft betaald. En had de stal eigenaar zoiets van nou laat dr dan maar meteen komen.

Ik zou er of voor kiezen om je paard nog fijn te laten staan daar, ondanks dat je t zelf niet zo leuk vind.
Of je betaald gewoon die extra maand en je haalt je paard daar eerder weg.

Heb ik dan altijd zulke coulante pensionhouders getroffen? Ben vrijwel altijd midden in de maand gekomen en/of weggegaan en prijs is daar eigenlijk altijd op aangepast. Inderdaad netjes van te voren laten weten, maar niks van betalen tot 1e van de maand, gewoon maand gerekend vanaf dag opzegging. En eigenlijk lijkt me dat ook logisch, paard kopen en dus op je nieuwe stal zetten is ook lang niet altijd op de 1e van de maand en verkoop idem. Zelfde met een huurhuis, huren en opzeggen kunnen daar ook op andere data dan de 1e van de maand.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:10

Tinkerlady schreef:
Kwestie van perspectief...welke bril je op hebt, zoals ik al schets aan de TS. Je kunt bovendien als paardeneigenaar ook zelf zorgen voor een contract...

Ligt eraan of dat in het belang is van de eigenaar... soms wel, soms ook niet. Jij doet alsof een contract altijd een wederzijds belang dient, dit is niet waar. In dit geval ligt het belang duidelijk meer bij de pensionhouder dan bij de particulier.
Overigens heb je als bedrijf (ook juridisch) wel degelijk meer verplichtingen om je zakelijk op te stellen dan als klant/particulier. Lijkt me ook stom om dat niet te doen, je hebt als bedrijf immers ook vaak meer te verliezen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:42

@ Waves: het gaat me meer om het beeld rondom 'breng of haalplicht'. Je kunt afwachten (zowel pension-eigenaar als paarden-eigenaar) tot iemand jouw een contract biedt (dan kun je dat dus gaan halen). Maar een beetje pro-actieve persoon, kan ook zelf op de proppen komen met zaken die hij/zij afgedekt wilt hebben (breng je idee, wens of in dit geval je contract).

En dat belang ligt ook in dit geval wel bij beiden....
Paardeneigenaar had de opzegtermijn helder willen hebben.
Pensionhouder wil een opzegtermijn gehanteerd zien.
Beiden willen geen ruzie...maar een nette afwikkeling. Dat op tijd beschrijven helpt!
Zie ook de reactie van bokker Maybe.

Maar goed, niet teveel of topic hier....;-)

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:20

maybe2, je hebt als pensioneigenaar wel degelijk rechten, ook zonder contract. Als iemand langere tijd bij jou staat en stalling betaald heb je een huurovereenkomst, zie wetboek 7 art. 228, dus had je deze dame een factuur gestuurd had ze er niet onderuit gekunt. Misschien heb je hier in de toekomst iets aan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:48

Christel72 schreef:
maybe2, je hebt als pensioneigenaar wel degelijk rechten, ook zonder contract. Als iemand langere tijd bij jou staat en stalling betaald heb je een huurovereenkomst, zie wetboek 7 art. 228, dus had je deze dame een factuur gestuurd had ze er niet onderuit gekunt. Misschien heb je hier in de toekomst iets aan.

maar bij de meeste stallen (te minsten heb ik tot nu toe altijd gehad)
betaal je contant.. eigenlijk zwart dus..
dan hebben ze toch weer geen voet om op te staan.. omdat dit wettelijk gezien toch belasting ontwijken is?
heb hier totaal geen probleem mee hoor.. maar dacht het zo even :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:50

Als er niks op papier staat, hoef je ook geen maand extra te betalen ;) Ervaringsdeskundige hihi :=

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:11

gewoon weg gaan je hebt nergens voor getekent toch;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:07

Grace schreef:

Dus volgens jou staat contant betalen gelijk aan zwart geld verdienen voor de stalhouder? Rare redenering... :?

Daarbij is de paardenwereld klein, dus kun je maar beter elkaar enigsinds te vriend houden en netjes weggaan. Daarbij is dat wel zo netjes :j

Nu had ik begrepen dat de TS ook netjes weg zou gaan, dus is er geen probleem _/-\o_

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:03

superwoman schreef:
Grace schreef:

Dus volgens jou staat contant betalen gelijk aan zwart geld verdienen voor de stalhouder? Rare redenering... :?

Dat heb ik nooit gezegt.. je hebt maar de helft van mijn tekst gequote ;)
Ik had er nog bij gezet.. dacht ik zo..
bedoel er niet per direct mee dat het zwart is..
Maar waarom willen ze dan altijd allemaal van die grote bedragen contant??
Dit is meer bedoelt als een vraag.. bij mij kwam het er in op.. dat ze dan miss belasting er mee willen ontduiken..
maar dat weet ik niet zeker.. en wat ik ook nog zei.. ik heb hier totaal geen problemen mee hoor!
Ben al hartstikke blij dat ik bij de beste mensen op stal mag staan :D