slachtprijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: slachtprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:04

In de fricandellen zit geen nederlands paardenvlees helaas...

Er gaat wekelijks zo'n 200/300 kilo paardenvlees naar hondeneigenaren.
Dat gaan we morgen weer snijden.
Dit verschilt vaak in kilo's naar hoeveel vraag ervoor is. :)

Het overige gaat naar het buitenland.
En soms bewaard jan een bout voor uit te benen voor zijn vleeswagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:18

Het klopt ook wel dat het meeste paardenvlees wordt geïmporteerd omdat er in Nederland geen paarden worden gehouden met als doel slacht.
Er wordt wel wat vlees uit Nederland gebruikt, maar dat is meestal van jongvee.

AxlRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:36

Even aan iedereen. Ik handel in ook in slachtpaarden, en een schimmel is helemaal niks waard. Als er op de markt schimmels staan worden deze voor niks mee gegeven aan de slagers. Heeft deze klieren worden ze afgekeurt an gaan ze de put in (ter distructie) en heeft een schimmel maar een klier wordt het hele paard AFGEKEURT De paarden die via utrecht weggaan voor de slacht worden allemaal gekeurt voor dat ze de wagen op gaan, is er een niet goed gaat die gewoon niet mee. @jolliegirl,een paard kan je niet zo een prijs van zeggen die moet je zien, om de klasse en de kwaliteid te bepalen en het formulier waar jij het over heb is een VKI formulier wat je in moet vullen is niet alleen bij jan die moet bij ieder paard die voor de dood gaat. Een VKI formulier(is bij ieder paard/pony verplicht) die in nederland geslacht wordt of in belgie. en om iedereen even uit de droom te helpen er wordt al in geen jaren meer een paard naar italie gebracht voor de slacht(de kosten zijn niet meer te betalen) @ iedereen, er zijn meerdere paardenslagers in nederland Maar jan heeft hier michien wel de naam op bokt maar jan besteelt iedereen in de prijs en in de kilo's ik weet dit uit ervaring.Een paard verraad zit gelijk als deze geslacht wordt of deze medicijnen heeft gehad van dan krijg je blazen in het vlies wat er tussen het vlees en en de huid in zit. En daarom is het VKI formulier in het leven geroepen om dan de eigenaar te traseeren mocht er toch blijken dat het paard medecatie gehad heeft worden de kosten op de verkoper verhaald.Het vlees wat vanuit jan uit weg gaat gaan naar donald kemsingen in kortrijk dit is de grootste slager van de wereld. Maar even voor alle duidelijkheid een Sportpaard van 1,70 is hier in nederland na alle kosten meer waar dan €100,- er wordtgewoon een spel gespeelt met jullie allemaall

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:48

Axlrose, ik vin je reactie erg negatief, hysterisch en slecht leesbaar door je interpunctiegebruik.

Ik heb min kwpn'er laten slachten in december, kreeg er 350 euro voor. De slachtkosten etc waren er al af. Volgens de slager was dat vrij weinig, de markt was wel eens gunstiger geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:19

Axlrose, ik denk dat jij een heel rap contact mag gaan opnemen met Jan over de slachtprijs. Bedonderen? Laat me niet lachen.
Zeker na de idiote PB die jij mij stuurt. Ik wordt OPGELEID, vandaar dat ik gewoon meedraai in het bedrijf... Hier is alles netjes voor geregeld.

Zielig om dit zo achter de ruggen om te doen van ons.
Heb het lef, en doe dit recht in het gezicht van Meneer v.d Veen. :) En niet zo dom klakkeloos via bokt.
En val me zéker niet lastig via PB want hier ben ik absoluut niet van gediend. Ik ben vrijdags te vinden in Nijkerk, spreek je graag daar face to face en niet dom via een computerschermpje waarbij je je gezicht niet hoeft te tonen.

Want wie staat er nou 3x per week in het slachthuis en wordt er opgeleid door Jan zelf?
Volgens mij ben ik dat, en niet jij. Ik zal Jan hier iig van op de hoogte brengen, dat er dus gesproken wordt dat hij de boel bedonderd.
Ik denk alleen niet dat het hem een ruk kan schelen wat jij allemaal roept.

Dat de slachtprijs momenteel zo laag ligt kan ik geen hol aan doen.
Sterker nog, ik moei me niet met de geldzaken. Dat wil ik niet eens.
En wat boeit het in hemelsnaam of je 100 euro krijgt, of 300, je paard krijg je er niet mee terug, en het afscheid is al moeilijk genoeg!
Er zijn zat mensen die het geld niet eens willen....! Ik vind het ook echt walgelijk dat je aan geld denkt in zo'n geval!
En er is meer dan de slachtkosten he... het pand,de koelcel,de dierenarts, de vwa , de kds, rendac ophaaldienst, transport.... Alles moet betaald worden van het beetje geld wat er van het vlees komt....
Jan bedonderen? No way, ik denk dat Jan zelfs heel veel mensen een hand toerijkt, hij haalt door heel het land kosteloos de paarden op als de eigenaar geen vervoer heeft, en wacht vrijdags tot de eigenaren er zijn.
Ook schiet Jan wel eens een shet of een mini. Hier houdt hij niets aan over, en is aan werkloon meer kwijt, en toch doet hij het, voor de eigenaar en het dier.

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:26

@ iedereen, Ik snap best dat dit een gevoelige kwestie is.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:22

moet eerlijk zeggen dat de prijs die ik krijg van de slager bij niet boeit

als ik bij huppeldepup 300 euro kan krijgen voor mijn paard .(maar ik mag geen tijd nemen om afscheid te nemen )
en ik krijg van jan 100 euro , ( en daar mag je dat wel ,)
dan ga ik toch naar jan .
en ik denk dat 80 procent van de liefhebbende paarden eigenaren daar zo over denkt .
en alleen daar al om is jan zo populair bij de paarden bezitters .

P,s ik weet niets over de geld prijzen he ;) ik zeg alleen maar dat het mij niet uit maakt .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:58

Het gaat om de correcte afhandeling... dat je paard zonder stress, overmatig vervoer, o.i.d op een humane manier dood gaat.
En dat moet niets met geld te maken hebben.

Jan neemt de tijd voor iedereen apart, elke keer weer...
Op 1 dag, als hij voor iedereen 5 minuten rekent.(voor het schieten & na het schieten) Is dat op sommige dagen 75 minuten. Dat is sowieso 1 uur tijd. En daar doet hij niet moeilijk over....

Sterker nog, ik zou geen geld voor mijn paard willen.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:46

Ik heb 4 jaar geleden mijn prachtige KWPN-er (sportpaard, springpaard) (nog maar 10 jaar) door Jan laten ophalen. Werd geregeld door de verzekering, dan krijg je je geld toch wel, maar wel tot het bedrag tot waartoe jij verzekerd bent. Het is echt niet leuk om je paard weg te moeten brengen, zeker niet als je het niet verwacht en bij het paard lichte artrose werd geconstateerd. Het kon nog een half jaar goed gaan, 2 jaar ..

Ik heb Jan toen aan de telefoon gehad, hij is als laatste gehaald en als eerste werd hij "geschoten". Jan heeft aan de telefoon helemaal uitgelegd hoe het in zijn werk ging. Ik wilde daar niet bij zijn. Paar weken geleden heb ik hem ook aan de telefoon gehad, wat die vleesprijs opbracht.

Dat is natuurlijk bar weinig en dat is ook logisch. In Nederland is er sowieso een overschot aan paarden, tel dat op bij dat mensen paarden niet meer kunnen betalen, hier bijna geen afzetmarkt is, dus export naar paardenvleesetende landen zoals Belgie en Frankrijk.

Paarden vanuit Nederland die komen niet in Italie terecht, dat weet ik wel, heb ik ook genoemd, omdat de transportkosten dan veel te hoog zullen worden. Ik ken Jan niet van Bokt, maar van aan de telefoon. Bij mijn vorige paard heeft hij mij een nette brief gestuurd. Hij had ook zo kunnen denken; wijffie, ik heb de poen binnen van de verzekering en het daarbij kunnen laten. Hij heeft me meerdere keren te woord gestaan en sommige hebben dan misschien zoiets van "ga ff tegen iemand anders aan lopen zeuren, maar hij nam er de tijd voor".

Ik denk als je een paard, zoals de meesten een paard of pony hebben, dat is puur hobbymatig en als jij een paardje hebt voor 4000 euro en hij is niet verzekerd (doet er ook nog niet zoveel toe als), maar je ziet het beest als je "maatje", dan is het verdriet groter dan of hij nu 100 euro meer op zou brengen.

Oh AxlRose, ik weet niet waar jij paardenslachter bent, maar als ik zelf paard moet komen brengen in zo'n geval dan moet ik een trailer huren, tussen de 15 en 25 euro per dag. Ik ben de tijd kwijt, brandstofkosten en dat gaat zeker gelden als het boven een paar honderd kilometer uitkomt. Plus Jan doet niet geheimzinnig over zijn werkwijze. DAt kan je op allerlei You Tube filmpjes zien, dus er is natuurlijk een bepaalde transparantie en slachten is niet zo barbaars.

Ik zal je een barbaars filmpje laten zien. You Tube filmpje van gaia.be te zien op www.vleesmagazine.nl met als titel BAN ARGENTIJNS PAARDENVLEES. Dan ga je echt janken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:22

Axlrose is handelaar, geen slachter.
Handel = geld.
Tevens heeft hij zijn account geblokkeerd.

Ik vind gewoon, je moet geen geld willen voor afscheid van je paard..
Dáár gaat het helemaal niet om....

En idd CC, dat filmpje, walgelijk... zo gaat het helaas ook!
En daarom ben ik zo blij dat ik bij Jan sta. En daar mijn vlees vandaan haal.

Maar we lopen richting het off-topic.
Het ging over de slachtprijs.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:31

Ik vind Axlrose niet echt professioneel en geloofwaardig overkomen door het taalgebruik en schrijffouten dus ik leg haar mening naast me neer. De slachtprijs is idd niet hoog dit moment maar who cares? Er gaan nog wel degelijk shetlanders en andere ponies naar Italie. Met de vrachtwagen vanaf de paardenmarkten. Dat weet ik vanuit mijn professie.

Dorindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:03

Jolliegirl schreef:

Dus stel je moet noodgedwongen afscheid nemen van je paard (ernstige ziekte zoals artrose of wat dan ook) dan vind je het niet normaal dat mensen het toch wel willen om slachtprijs te ontvangen op diens rekening? Het gaat misschien maar om een paar honderd euro (of minder), en ik geef ontzettend veel om mijn paarden.. Maar als ik ze naar de slacht moet brengen wil ik nog steeds het geld wel ontvangen. Jij beschrijft het nu alsof ik dan het geld belangrijker zou vinden!?

Het zal vast weleens in mijn leven voorkomen dat ik mijn paard naar de slacht moet brengen naar Jan (ben daar bekend) heel fijn gevoel ook dat er nu ook zo'n meid werkt met zulke gedachten erover. Word ik dus gelijk bevooroordeeld aangekeken als ik daar kom en uiteraard het geld wel wil hebben. (hoewel het mij nog steeds niet om het geld gaat)

Ik vind jouw mening een beetje vreemd.. Maar dat is mijn mening weer. ;)

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:31

Jolliegirl schreef:
Axlrose is handelaar, geen slachter.
Handel = geld.
Tevens heeft hij zijn account geblokkeerd.

Dáár gaat het helemaal niet om....

En idd CC, dat filmpje, walgelijk... zo gaat het helaas ook!
En daarom ben ik zo blij dat ik bij Jan sta. En daar mijn vlees vandaan haal.

Maar we lopen richting het off-topic.
Het ging over de slachtprijs.

Dan is die AxlRose dus zelf een BEDONDERAAR. Walgelijk vind ik het als iemand een slachtpaard opkoopt en die aan een particulier verkoopt. Ik heb het namelijk zelf een keer meegemaakt, wel de volle pond betaalt en na lang gezeur kon ie terug. Mijn geld kreeg ik helaas niet terug, maar kon wel een ander duurder paard kopen. Het ene paard moest jaren geleden allang naar het slachthuis. Paard zat zelfs bij mij in de verzekering, nieuw toen ik hem kocht. Paardenhandelaar had ook nog een agentschap bij een van de grootste paardenverzekeringen van Nederland. Belangenverstrengeling heeft zoiets. Paard is ook gekeurd voor de verzekering. Tja, fouten maken .. Off topic.

Dat je geen geld moet of mag willen daar ben ik het niet mee eens. Of het 100 euro minder is en het is heel weinig, want het is slechts een druppel op een gloeiende plaat, maar zoals jij het nu schrijft zou ik me bijna moeten schamen als ik het geld wil.

Er belanden tegenwoordig een heleboel gezonde paarden in het slachthuis. Waarom? Omdat mensen het gewoonweg niet meer kunnen betalen, paard aan de straatstenen niet kwijtkunnen en de hoge stallingskosten niet meer op kunnen brengen. Dus blijkt het geld wel belangrijk te zijn en jullie werken toch ook niet voor niets? ;) Ik bedoel het niet rot, maar je moet zoiets vanuit meerdere invalshoeken kunnen bekijken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:13

Het geld heb je recht op, maar ik snap best dat er mensen zijn die dat "dood maak geld" niet willen.
Maar doordat je er geld voor krijgt, is het voor sommige anderen aantrekkelijk om ergens gratis/goedkoop een paardje te halen voor de slacht.
Stel je voor je zou voor het laten doden van een hond bv 75 euro krijgen..............stel je je de gevolgen voor..

Hoe dan ook het is de ene zijn dood is de ander zijn brood.

En overal heb je "goede" en "slechte" mensen, en die zul je met zekerheid ook in de paardenhandel hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:29

Dorindee schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar als ik ze naar de slacht moet brengen wil ik nog steeds het geld wel ontvangen. Jij beschrijft het nu alsof ik dan het geld belangrijker zou vinden!

Ik vind jouw mening een beetje vreemd.. Maar dat is mijn mening weer. ;)

Sorry ?dames?
Ik doelde op de post van Axlrose. Gezien ik benaderd werd dat hij wel paarden wilde opkopen voor deze slachtprijs, zodat hij er wel winst mee zou kunnen maken!!
Dan zit ie bij mij echt aan het verkeerde adres.

Ik bedoelde het niet persoonlijk naar jullie, sorry.
Maar het account is in-actief. Dus laat het maar waaien verder.

Nogmaals, excusses.

Er zijn veel mensen die van het geld een sieraad laten maken.
Vind ik erg mooi. Er komen soms zelfs mensen terug om het te laten zien, of ze benaderen me via bokt.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:39

@ Three fingers

Een heleboel mensen rommelen heel lang door voordat het paard uiteindelijk bij de slacht verschijnt. Ik hoor sommige mensen, dus de mensen die geen paardenverzekering hebben, dat ze zolang door hebben lopen rommelen dat ze daardoor zelfs in de schulden zitten en dat dan die paar honderd euro wel, alhoewel het een druppel op een gloeiende plaat is en het verdriet er niet minder om maakt, uitkomst biedt.

Ja, wat je zegt "de een zijn dood is de ander zijn brood". Het pakte met de E-pony die ik destijds kocht het tegenovergestelde uit. Ik kocht een 12-jarige E-pony rond de 2000 euro, werd goedgekeurd, terwijl ik eigenaren via stamboek/paspoort kon achterhalen, opgebeld heb en er het voor mij daardoor zeker werd dat de pony allang naar de slacht had gemoeten. Een oude eigenaar waarmee ze een ongeluk heeft gehad, het was een rijpony (L1-dres) en ze werd tevens als menpony gebruikt en had toen een ongeluk gehad. Ik zal verdere details besparen, omdat ik erg off topic ga. Maar die pony is van handelaar naar handelaar gegaan, waarvan ik haar had gekocht en je voelt je dan zwaar beduveld. Geeft veel stress en woede.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:41

Als het iedereen om het geld te doen zou zijn, bracht men hun paard wel naar Belgie of Frankrijk op transport.
Dan krijg je er zowiezo het dubbele voor.
Dit gebeurt zelden, dit geeft dus wel mooi aan hoeveel men van de paarden houdt.
Afscheid nemen in Nijkerk, of een andere slachterij. niet op transport.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:45

@ jolliegirl

je kunt je paard toch ook alleen laten schieten bij jan geloof ik .
voor een bepaalde prijs dan natuurlijk .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:48

wopkelover schreef:
@ jolliegirl
je kunt je paard toch ook alleen laten schieten bij jan geloof ik .
voor een bepaalde prijs dan natuurlijk .

Ik weet niet in hoeverre Jan dit doet.

Het moet wel kunnen ja, hier betaal je wel gewoon slachtkosten voor, omdat we het paard niet onder zeil op het terrein leggen.
Maar dus helemaal afwerken, tot karkas, in stukken, En gaat het in stukken de kliko in.
Dit kost meer tijd dan gewoon slachten, dus hier zit wel een prijskaartje aan.

Daarom weet ik ook niet of Jan dit überhaupt wil doen.
In overleg is veel mogelijk bij jan.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:51

hmmm uhm jah dat bedoelde ik dus niet :D
wel jammer want ik vind de dood bij de slacht humaner dan een spuitje .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:52

wopkelover schreef:
hmmm uhm jah dat bedoelde ik dus niet :D
wel jammer want ik vind de dood bij de slacht humaner dan een spuitje .

Jan wil geen 'heel' paard op het terrein hebben liggen.
Begrijplijk, want hij zit midden in een woonwijk.

Alles gebeurt binnen de deuren.
het paard wordt dan geschoten en verwerkt voor de rendac. dus niet als consumptie.

Maar wat bedoel je dan?
Wil je het paard op de trailer schieten zodat je hem mee terug kunt nemen o.i.d ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:54

@AxlRose
Ik heb even je bericht nagelezen en je plaatst nog steeds met dezelfde agressie als 7 jaar terug.
Toen was je 18 dus nu 25, en ik verwacht dan van iemand dat hij wat rustiger en minder verdedigend en aanvallend reageert. Helemaal als je "zomaar" een topic komt binnenvallen.
Daarnaast plaats je heel weinig berichten per jaar (vooral de laatste 3 jaar is dit maar 1 per jaar).

Jij zegt dat je een erkend paardenhandelaar bent, ik ben heel benieuwd door wie of wat je erkend bent.

En als laatste kunnen schimmels gewoon geslacht worden, althans ik heb er de laatste 3 jaar 2 weggebracht (gelukkig niet voor mijzelf) en dat was nooit geen probleem.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:56

Haha Jolliegirl,

Ja, hij heeft een ander e-mailadres, maar als hij vanuit zelfde IP-adres werkt. Nou excuses hoefde je niet aan te bieden, hoor.

Wat een banketstaaf die Axlrose. Nou, ik weet dat als een paard of pony wordt opgehaald door jullie dat hij ook daadwerkelijk wordt geslacht. Wat een aso die Axlrose, want ik vind, omdat ik er zelf mee te maken heb gehad en dat is geen naieviteit, want je verwacht als een verzekering paardje goedkeurt, dat het ook goed is.

We kregen destijds zelfs een welles/nietes spelletje op de stalling, want ik wilde mijn geld terug zien van die handelaar en sommige stalgenoten vonden dat ik haar meteen naar de slacht moest brengen. Ik had die pony nog geen twee weken, maar ik was dan wel mijn centen kwijt geweest. Na 4 weken kon ik van de verzekering die 2000 euro krijgen, maar die wilde ik niet. Ik wilde die handelaar laten bloeden dat ze mij een kat-in-de-zak had verkocht. Je kan zulk soort dingen wel juridisch (rechtsbijstand) gaan spelen en met paarden kan je beroep doen op het Consumentenrecht als je een paard van een handelaar koopt wat niet goed blijkt te zijn, maar voordat zo'n uitspraak komt ben je een jaar a anderhalf jaar verder en zit je met een beest wat door medische redenen niet bij jou past, maar die stallingkosten a 250 euro per maand die gaan dan wel door. Tel uit je verlies.

Weet het OFF TOPIC, maar moest dit even kwijt. Als ik eraan denk word ik weer nijdig op die paardenhandelaarster en ik zou haar graag met naam en toenaam noemen, want zij heeft mijn leven een maand lang tot een hel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door CathCath op 13-04-11 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:59

ken je hem/haar niet aanbieden aan een zorg boerderij!
die zijn er super goed voor en je belt 9 van de 10altijd welkom!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:01

Jan heeft zelfs wel eens telefoon gehad: heeft u nog een goedkoop paardje staan vandaag?
Daar is jan dan heel duidelijk in : Sorry mevrouw, dat soort handel doe ik niet aan.

En ik ben ook heel eerlijk in dat soort dingen. Ik kan er niet tegen als er dingen niet door de beugel kunnen...
In nijkerk gaat alles correct. Gelukkig maar, anders liep ik daar niet meer.

Caboclo : en dan? :) na 5 jaar moeten ze misschien alsnog afscheid nemen? Sommige paarden kunnen verpieteren als er niets meer mee gedaan wordt.
het is aan de eigenaar om te bedenken wat het beste is voor het paard.
Blijft lastig.