Stalregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Re: Stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:33

@Sporter wat zijn die regels dan? Is erg benieuwd...

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:35

Rijbaanregels voor ruiters

Net als in het verkeer gelden er ook regels in de rijbaan. Ruiters dienen zich aan onderstaande regels te houden. Snap je een regel niet? Vraag je instructeur om uitleg!

• Tijdens het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidshelm (Cap) met CE- markering en EN-1384 teken te dragen.

• Tijdens het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen of rijschoenen met hak in combinatie met chaps te dragen.

• Tijdens het rijden dien n de schoenen los in de stijgbeugel te zitten.

• Tijdens het rijden mogen GEEN grote, uitstekende sieraden (oorbellen), sjaals en losse kleding gedragen worden.

• Tijdens het betreden of verlaten van de rijbaan, moet dit aangekondigd worden met de woorden: Deur vrij!

• Op en afstijgen, aansingelen te paard, stijgbeugels verlengen of verkorten geschied op de AC-lijn (hoefslag vrijhouden).

• Degene die een snellere gang heeft, heeft altijd voorrang, combinaties in langzamere gangen rijden op de binnenhoefslag.

• Als er meerdere combinaties in de baan rijden en een combinatie wil een hindernis nemen, dan word dit van te voren aangekondigd met de woorden:
Sprong vrij! Of Hindernis vrij!

• Elkaar niet snijden en elkaar ruimte geven bij het passeren.

• Tijdens het rijden mag er niets genuttigd worden, ook geen kauwgom eten!

• Tijdens het rijden moeten mobiele telefoons uitgeschakeld zijn of op stil staan.

• Na het rijden de mest uit de rijbaan verwijderen en de poetsplaats aanvegen en spullen van de manegepony’s weer in de zadelkamer opruimen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:36

Bij ons op stal dragen de meeste in omgang met hun paard, werkschoenen met stalen neuzen. Alleen tijdens het rijden je rijlaarzen aan. Ook als de paarden naar het land gaan en van het land opgehaald worden, schoenen met stalen neuzen en altijd een spijkerbroek. Een paard hoeft maar eventjes ergens van te schrikken en ons tere velletje is aardig gehavend. Ook tenen zijn erg kwetsbaar. Dan maar eventjes zweten, totdat ze op stal staan. Ook in regenlaarzen hebben stalen neuzen. Ze staan niet expres op je tenen, want paarden zien ze niet.

En de rotzooi die vaak blijft liggen? Niemand doet dat. Iedereen ruimt juist alles op. Mest en stro op het erf morsen? Niemand doet dat. Ik denk altijd maar, wat zal het dan bij deze mensen een zooitje zijn thuis. Wc papier naast de wc, overvolle vuilnisemmers, vieze spuitplaats, verstopte wasbakken, je kan het zo gek niet bedenken. Regels moeten er echt zijn en je moet klanten echt continu overal op wijzen. Ze weten vaak hoe het beter kan, maar dragen daar dan niet aan bij.
Een stal runnen is vaak niet leuk. Je moet het voor de paarden doen, want hun bazen zou je soms willen opsluiten:-).

En zoals een aantal Bokkers heeft opgemerkt: De FNRS heeft vele reglementen, die te downloaden zijn.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 04-04-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:37

Je eigen zooi achter je kont opruimen! :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:38

Inderdaad, maak een lijstje van max 10 regels dat je ophangt (dan onthouden mensen het iig, geldend voor pensionklanten én manegeruiters) en laat ze verder een cpontract ondertekenen waar alles uitgewerkt staat.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:40

wij hebben trouwens aparte reglement voor pensionklanten, rijbaanregels, en een huisreglement.

dan kan je meerdere vlakken iets meer uitwerken zeg maar.

edit:

als je trouwens rijbaanregels in wilt voeren doe dat dan in overleg met de instructie. Zorg dat zij mensen er ook op wijzen en evt de les uit sturen als dat nodig blijkt te zijn (als iemand bv met gympies wil rijden ofzo)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:49

sporter schreef:
alesha schreef:
Wie heeft er voorrang in de bak? (Ik vind dat als je op een nieuw, bijna onstuurbaar paard zit je hoe dan ook voorrang hebt..)
Geen glaswerk in de stallen en de bak

Ik vind dat je met je jonge onbestuurbare paard maar op een tijdstip moet gaan rijden dat niemand er last van heeft, maar dat ben ik:D
Bij ons werken regels wel. Alleen moet je er wel bovenop zitten. En eens in de zoveel tijd vertrekt er iemand die het niet bevalt.

Nee maar ik bedoel op een nieuw manegepaard.. Bij ons op de manege zijn er een aantal paarden overleden. Dan kopen ze nieuwe jonge paarden waar ik dan in mijn les op moet.. Dan kun je zelf niet beslissen wanneer je rijdt ;)
Als het mijn eigen paard was geweest dan had ik wel een ander tijdstip uitgekozen om te gaan rijden..

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:01

Zit hier wat tussen waar je wat aan hebt?

- roken enkel toegestaan op de daarvoor aangewezen plek
- geen gillende, rennende mensen en on aangelijnde honden op het terrein.
- mestvorken, kruiwagens, bezems, terugzetten op daarvoor bestemde plek
- mest opruimen in rijbak na gebruik,
- poetsplaats /wasplaats vegen direct na gebruik
- met cap rijden en daarvoor bestemde schoeisel
- je spullen opruimen in je kast of …bij vermissing zijn wij niet aansprakelijk.
- paarden van iemand anders, niet ongevraagd uit stal halen, borstelen, voeren enz.
- tenzij eigenaar akkoord is.
- Nooit een paard alleen achter laten in wei of paddock. Waarschuw even de leiding.
- Rijbak regels volgen.
- Minimaal 1 x per week paddock of weiland mestvrij maken of laten maken.
- Openingstijden van ….-….. uur, uitzonderingen uiteraard bespreekbaar.
- Respecteer elkaars mening, rijkunsten, paard enz, zoals je zelf ook gerespecteerd wilt worden. Spelen er toch zaken, dan spreek je die persoon er op een nette manier direct op aan of je gaat naar de leiding. Maar niet via 10 andere stalgenoten, enz. Gebruik de faciliteiten en laat ze achter zoals je ze zelf wilt vinden

Bij het niet navolgen van bovenstaande regels kan verwijdering van het terrein plaatsvinden.
De stal is niet aansprakelijk, bla bla bla.

Tot slot: Veel plezier

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:12

sporter schreef:
alesha schreef:
Wie heeft er voorrang in de bak? (Ik vind dat als je op een nieuw, bijna onstuurbaar paard zit je hoe dan ook voorrang hebt..)
Geen glaswerk in de stallen en de bak

Ik vind dat je met je jonge onbestuurbare paard maar op een tijdstip moet gaan rijden dat niemand er last van heeft, maar dat ben ik:D

Sorry, niet akkoord!
Ik heb hele dagen school, vaak tot kwart na zes. Dan moet ik nog rijden.
Maar alle pensionklanten willen 's avonds rijden, want die gaan ook fulltime werken. De ene komt op maandag en woensdag, en de andere dinsdag en donderdag, maar dan nog.
Ik ga dan èxtra laat (21.00, tegen dat je klaar bent is het half elf), maar dan vroeg ik wel de eerste maand of ik de piste voor me alleen had.
Nu kan ik vroeger, omdat hij er nu een maand is en dat niet meer hoeft.

Als ik op een tijdstip moet komen met m'n jong paard dat er niemand is, ben ik gejost, want er is altijd wel iemand.
Of ik ga niet naar de lessen, maar dan pakt mama de auto om te gaan werken, zit ik weer in de problemen.

Dus ik vind, dat dit wel mag.
Natuurlijk niet op een superdruk uur, niet in de plaats van een manègeles, en niet langer dan een maand.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:19

Ik denk dat je voor jonge paarden geen regels kan opstellen. Op zich heeft sporter namelijk gelijk, als jij met je paard in de bak bij anderen rijdt is het jouw verantwoordelijkheid dat je geen gevaar voor anderen vormt maar erg vriendelijk en sociaal is dat natuurlijk niet..
Iedereen heeft wel eens een 'rodeo' momentje en is dan blij dat anderen ook hun ogen openhouden en even aan de kant gaan als het even niet goed loopt.. Het wordt wel vervelend als iemand alle rechten denkt te hebben en het altijd dezelfden zijn die aan de kant moeten en altijd dezelfde is die stoïcijns anderen van de sokken rijdt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:25

Ik vind dat hele "voorrang voor onbestuurbare paarden" echt onzin. Waarom zou iedereen zich moeten aanpassen aan de enkeling die zijn paard nog niet onder controle heeft? "Joh, zou je een beetje rekening met me willen houden want ik heb nog niet echt stuur" kan altijd lijkt me, maar dat zou geen regel voor nodig moeten zijn.

Als je er een regel van gaat maken krijg je straks nog dat mensen zelfs een half jaar na het inrijden nog verwachten dat ze voorrang krijgen, immers, "mijn paard is jong en jouw paard is oud". Die kant moet je toch niet op willen, lijkt me.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:33

Toen mijn trainer zijn paard nog in de fase "ik weet nog niet helemaal wat stuur en rem is" zat, reed ie m gerust om 6 uur 's morgens voor ie naar zn werk ging... Tja, kwestie van keuzes maken IMO

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:45

Nee alleen het lijkt me wel niet meer dan normaal dat als je ziet dat het ergens misgaat dat je zelf even gaat stappen en zorgt dat je een beetje uit de buurt blijft (al is het maar voor je eigen veiligheid). Ik heb op een dressuur/pensionstal gestaan waar de stalhoudster soms nogal wat lastige gevallen had om te rijden. Paard wat ging steigeren (en dan niet een beetje, echt recht omhoog) en dan met zijn voorbenen op de keerwand ging staan, bij voorkeur daar waar de spiegels hingen. En ze had er ook eentje waar als 6-jarige soms nog steeds geen stuur op zat. Dat riep ze dat gewoon "even geen stuur" en dan ging je aan de kant. Andersom zou ze als iemand anders met een jong/ lastiger paard bezig was, wel eerst een andere gaan rijden. Het is ook gewoon een beetje geven en nemen en rekening houden met elkaar. De regels moeten altijd ten dienste zijn van de gezelligheid, veiligheid en om problemen te voorkomen. Niet om strikt nageleefd te worden en regel = regel (dat geld natuurlijk wel voor bv. zooi opruimen en zuinig met energie omgaan). Ik zie hier ook dingen over dat een paard altijd aan 2 touwtjes op de poetsplaats moet staan. Die van mij staat altijd even los als ik zijn hoofd poets, dat is nog op geen enkele stal een probleem geweest omdat ik echt wel nadenk over wat ik doe en mijn paard daardoor nog nooit los heeft rondgelopen. Met scheren of een tandartsbehandeling heb ik hem ook altijd vast ipv aan die touwen (samen met de praam) omdat ik dan meer te vertellen heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:48

Maarja, dat ligt er ook maar net aan natuurlijk, hier rijden er rond een uur of 7 vaak wat puppies (meisjes van 10-/12 jaar) met hun pony's, daar heb je met een half beleerd paard niks tussen te zoeken IMO. JIJ bent op dat moment de afwijkende faktor, dus pas JIJ je aan. Net als dat ik met mijn wagen niet tussen paarden ga rijden waarvan ik weet dat die ervan over de zeik gaan (en dat zijn er nogal wat somehow ;) )

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:53

stef schreef:
Toen mijn trainer zijn paard nog in de fase "ik weet nog niet helemaal wat stuur en rem is" zat, reed ie m gerust om 6 uur 's morgens voor ie naar zn werk ging... Tja, kwestie van keuzes maken IMO

Ik wou dat dat een optie was, maar dan is de piste niet open.
Dat is het met openingsuren, dan heb je meer kans dat iedereen op hetzelfde uur komt.
En ik ben al de uitzondering, omdat ik al tien jaar stalklant ben, sluit ik vaak de stal.
Nu, het is aan de TS om dat te beslissen, ene ding brengt andere dingen mee ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:28

ik ben de TS ;)

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:38

Vjestagirl schreef:
stef schreef:
Ja precies Vjesta, daarom komen er ook 2 verschillende regelementen. Hoezo niet mouwloos eigenlijk?

Geen idee, maar dat mocht niet bij ons. Wij moesten altijd iets aan met een klein mouwtje. Waarschijnlijk gewoon 'uitstraling'

Bij ons op de manege gelde die regel omdat mbt vallen mauwloos gevaarlijker was, zoiets in die richting. Ze hadden liever dat je gewoon in een tshirtje reed ivm de veiligheid, vind ik opzich ook wel logisch, als je tegen de bakrand aanvalt liggen je hele schouders open, ( en dan heb ik het nog niet over splinters, oid. :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:47

Bij ons is het inderdaad een combinatie van uitstraling (blootheid versus "degelijke sport") en veiligheid (vallen en daarnaast (in het bos) ook laaghangende takken etc).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:17

stef schreef:
ik ben de TS ;)

Whoeps, sorry :p

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:26

apple01 schreef:
@Sporter wat zijn die regels dan? Is erg benieuwd...

-Hoeven uitkrabben voor je de stal uit komt.
-Poetsplaats vegen als je klaar bent.
-Hoeven uitkrabben als je de bak uit komt en dit opvegen naderhand
-Stapmolen vegen als je de laatste bent op dat moment
-Lichten uit als je klaar bent zowel in de longeercircel als in de bak
- Voor je stal vegen als je je paard terug op stal hebt gezet.

moet wel zeggen dat dit alleen een pensionstal is. Niet heel groot ongeveer 40 paarden als het vol staat.
verder zijn er nog wat bak regels wbt lessen en dergelijke.

Ik geloof dat dit het wel was

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:33

Optiwolk schreef:
sporter schreef:

Sorry, niet akkoord!
Ik heb hele dagen school, vaak tot kwart na zes. Dan moet ik nog rijden.
Maar alle pensionklanten willen 's avonds rijden, want die gaan ook fulltime werken. De ene komt op maandag en woensdag, en de andere dinsdag en donderdag, maar dan nog.
Ik ga dan èxtra laat (21.00, tegen dat je klaar bent is het half elf), maar dan vroeg ik wel de eerste maand of ik de piste voor me alleen had.
Nu kan ik vroeger, omdat hij er nu een maand is en dat niet meer hoeft.

Als ik op een tijdstip moet komen met m'n jong paard dat er niemand is, ben ik gejost, want er is altijd wel iemand.
Of ik ga niet naar de lessen, maar dan pakt mama de auto om te gaan werken, zit ik weer in de problemen.

Dus ik vind, dat dit wel mag.
Natuurlijk niet op een superdruk uur, niet in de plaats van een manègeles, en niet langer dan een maand.

Ja dat mag je vinden natuurlijk :D
Het ligt ook aan de situatie bij ons staan er soms wel 10 net zadelmakke paarden. Moet de rest daar dan rekening mee gaan houden?
Het is bij ons ook niet zo dat er geen rekening mee houden maar het is niet zo dat als er een jong paard binnen komt dat iedereen verdwijnt. In mijn ogen is het jonge paard de verantwoording van de ruiter. En er is ook niemand die klaagt als er op een druk tijdstip wel bijgereden word en als het jonge beestje een keer aan de kletter gaat hoor je ook niemand vloeken dat hoort er allemaal bij.

Maar het moet niet zo zijn dat de gene met het jonge paard ergens op de volte blijft stunten en de rest daar maar bij uit de buurt moet blijven.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:58

ik vind overigens dat er geen regel hoeft te bestaan i.v.m net beleerde paarden , ik ga uit van het goed fatsoen van beide partijen.
je kan proberen het minst drukke deel van de de dag te nemen, wel binnen je macht natuurljk. ik kan niet om 6 uur mn paard rijden. ten eerste is stal niet open dan nog en ten tweede vind ik het gewoon belachelijk om om zes uur mn paard te moeten rijden omdat de rest te belazerd is om er een beetje rekening mee te houden.

je kan samen best afspraken maken.
bijvoorbeeld als je er net opzit even aangeven dat je nog niet plots kan sturen en remmen.
dus als je op elkaar af komt en je bent toevallig nog op de hoefslag, dat je er niet met 1 meter af kan zijn.
meestal is het al verholpen als je een beetje opdezelfde hand blijft rijden en samen van hand veranderd.
vergt inderdaad wat aanpassingsvermogen, maar geen gekke vraag wat mij betreft. het kan niet zo zijn dat de bak een uur voor je vrij word gehouden , dat vind ik ook weer logisch.
en het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat een ander continue voor jou opzij moet.

ik moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb gehad met inrijden van mijn paard en mijn mede stalgenoten denk ik ook niet , althans , niets van gehoord ;)
gewoon wat rustigere momenten gepakt en aangegeven. expres niet steeds alleen , hij moet ook leren samen te rijden en niet te reageren op de ander. gelukkig is het niet een hele lange fase dat je niet kan sturen en remmen :)
alleen de galop was wat lastiger , maargoed kwestie van even aangeven.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:28

Daarom dat ik voorstelde van dit ook niet langer dan 1 maand te houden.
(Dikke pech natuurlijk als dat februari is := )

Och, 't hangt ook af van stal tot stal natuurlijk.
Bij ons gaat dit, omdat we 'maar' met 20 paarden zijn. Maar zo komt er een iemand altijd om 4 uur haar veulen uitlaten, worden er 2 gereden door de eigenaar (die in ploeg werkt, en dus 's morgens of 's middags kan komen), staat er ook altijd wel een of twee paarden stil ... Maar dat zijn al 5 'stallen' die 's avonds niet meer moeten natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:47

Vind het persoonlijk raar om jonge paarden gedurende een maand voorrang te geven. Je hebt ook grote verschillen in bestuurbaarheid door individuele paarden en handigheid van de ruiters etc. Dan zou je als "onhandige" ruiter de dupe worden terwijl je het er als "handige" ruiter lekker van kan nemen dat je je paard al zo netjes rondstuurt maar wél voorrang hebt boven alles en iedereen.

Kortom, als je het mij vraagt: in goed overleg en met enig fatsoen valt dat best onderling te regelen, maar er regeltjes voor verzinnen is denk ik vragen om problemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:46

Princesspres schreef:
ik vind overigens dat er geen regel hoeft te bestaan i.v.m net beleerde paarden , ik ga uit van het goed fatsoen van beide partijen.
je kan proberen het minst drukke deel van de de dag te nemen, wel binnen je macht natuurljk. ik kan niet om 6 uur mn paard rijden. ten eerste is stal niet open dan nog en ten tweede vind ik het gewoon belachelijk om om zes uur mn paard te moeten rijden omdat de rest te belazerd is om er een beetje rekening mee te houden..

Dat maak jij ervan, ik zeg dat nergens hoor :n