Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:39

newt schreef:
Die auto's (307cc) mogen niks trekken slecht 1000kg
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=36650

Wil je voor luxe of wil je voor mogelijkheden in max trek gewicht?. Als ik het zo een beetje lees wil je niet afstappen van je idee van een cabrio of coupé. En daarbij wil je je luxe behouden, dat type auto's zijn niet "gemaakt" om te trekken die zijn voor de sier. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar dan zijn ze idd custom made of denk niet naar jou verwachtingen

Ik bedoel een andere versie denk ik;

http://www.autoweek.nl/autotest/1128/pe ... -cc-20-16v

Gewicht 1432 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 1300 kg/ - kg

Als deze het kan/mag trekken is het zeer mooi meegenomen (of een soort gelijke), als dit niet zo is gaat óf me vriend een nieuwe auto kopen of we kopen er een vrachtwagentje bij.

EDIT:
@sflj; Ergens heeft die auto wel iets, maar niet voor mezelf. Zou een goede optie kunnen zijn als me vriend een nieuwe koopt!:D

Asciugamano

Re: Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:51

Jij boft maar met een vriend die een auto koopt voor jouw behoeften! ;)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:06

sflj schreef:

Nou... het ligt iets anders. Hij wou zelf graag dat ik op wedstrijd zou gaan met mijn (of ons) paard. Daarbij denk hij; nieuwe auto voor trailer is zwaardere auto -> zwaardere auto is grotere auto -> grotere auto is meer plek voor visspullen. :)*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:19

Prisjee91 schreef:
sflj schreef:

Nou... het ligt iets anders. Hij wou zelf graag dat ik op wedstrijd zou gaan met mijn (of ons) paard. Daarbij denk hij; nieuwe auto voor trailer is zwaardere auto -> zwaardere auto is grotere auto -> grotere auto is meer plek voor visspullen. :)*

Eigen belang is ook belang......... }:)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:05

Wij hebben een volkswagen passat (tdi gelooof ik). Die mag ook 1300 kg trekken en hij trekt de 1,5 paards trailer met gemak. We hebben als we met meer paarden op stap gaan ook een vrachtwagen en dat heeft wel als voordeel dat je daar een hoop spullen in kwijt kan die je er ook niet per se altijd uit moet halen, hebben een koelkastje en watertank enz. Wel handig als je een hele dag weg bent. Je moet denk ik voor jezelf wat voor en nadelen op een rijtje zetten en de kosten die aan beide opties afwegen of je het ervoor over hebt. Vrachtwagen is een oldtimer en daar betalen we dan ook geen wegenbelasting voor en door veel schadevrije jaren ook maar een klein beetje verzekering. Hij verbruikt alleen wel wat meer diesel als de auto maar dat is niet meer dan logisch.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:27

Ik zit nu even te kijken naar een leuk vrachtwagentje..
Is een oldtimer dus geen wegenbelasting en een oldtimer verzekering.. kost dus geen drol?
Alleen brandstof en onderhoud (hoe zit dat met APK bij oldtimers?) en stalling (kan bij me paard).
Deze heb je ook voor niet al te veel geld..
Klinkt allemaal erg verleidelijk, of zie ik iets over het hoofd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:19

Prisjee91 schreef:
Ik zit nu even te kijken naar een leuk vrachtwagentje..
Is een oldtimer dus geen wegenbelasting en een oldtimer verzekering.. kost dus geen drol?
Alleen brandstof en onderhoud (hoe zit dat met APK bij oldtimers?) en stalling (kan bij me paard).
Deze heb je ook voor niet al te veel geld..
Klinkt allemaal erg verleidelijk, of zie ik iets over het hoofd?

Netto laadvermogen?
eigen gewicht met weegbrief?
Voldoende motorvermogen (je hebt nooit te veel!)?
Technische staat?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:21

De meeste (voor B rijbewijs) zijn voor 2 paarden ingedeeld, ik weet dat het dan 9 van de 10 keer te zwaar wordt; maar ik heb maar 1 paard. Dus volgens mij zit dit vaak dan wel goed (uiteraard ga ik dat dan eerst na checken). De staat doe ik niet zo heel moeilijk over, als ie loopt vind ik het al gauw prima. En zoals ik al zei; ik heb een zéér handige schoonvader.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:19

zoals ike al zegt : Let op het laadvermogen en het motorvermogen. Wij zijn zelf voor manlief naar een camper wezen kijken en hebben een aankoopkeuring laten doen(bij onafhankelijke garage, camper was van particulier). Die camper kostte ook de wereld niet maar het is toch fijn om te weten in welke staat ie echt is en welke reparaties er eventueel aan zitten te komen. Die keuring kostte ons €90 en doordat we dat hadden laten doen en er wat gebreken naar boven kwamen ons bod erop aangepast. Het heeft ons uiteindelijk geld opgeleverd want ik denk niet dat de verkoper het bod anders had geaccepteerd.
Succes met je keuze!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:24

Zo, dat is wel handig om te doen dan!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:43

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:49

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:53

Zie niet wat er mis mee is? Is vrijwel geheel gekopieerd van de CBR, RDW en anwb, is exact zoals het is, alleen dan met een rekenvoorbeeld :?

Weet wie het geschreven heeft en is na mails en bellen met het CBR gedaan, en de rij-instructeur. Dus zal wel kloppen lijkt mij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

ikke schreef:
Alina schreef:
Als je wat meer wilt weten over hoe en wat met trailer trekken:

Hier staat een handig stukje: http://informatief.infoteur.nl/

:)

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/7 ... nodig.html
Je bedoelt dit stukje?
Dat gooi maar in de prullenbak; de sukkel die dit gescheven heeft, heeft echt geen flauw benul waar het over gaat! Schoolvoorbeeld van klokken en klepels!

Ach, infonu is een soort van wikipedia. Iedereen kan daar lid van worden en stukken insturen. Worden alleen gecheckt op spelfouten geloof ik en of ze lang genoeg zijn, niet op de inhoud helaas.

Edit: grappig, de tekst is veranderd sinds de opmerkingen in dit topic, Alina, jij bent zeker de schrijfster van het stuk? Ik weet dat je geld voor alle klikken op die site krijgt (advertentie inkomsten) maar weet niet of het de bedoeling is dit zo te promoten/spammen?
Laatst bijgewerkt door Keet op 10-06-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:03

Heb een vrachtwagentje, belasting vrij, diesel 1 op 12. Ruime aluminium bak, dubbele cabine, start altijd!!!

Wegens inkrimping hobby. Moet nog even gekeurd worden.(doen wij bij verkoop), €2000,-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:06

Alina schreef:
Zie niet wat er mis mee is? Is vrijwel geheel gekopieerd van de CBR, RDW en anwb, is exact zoals het is, alleen dan met een rekenvoorbeeld :?

Weet wie het geschreven heeft en is na mails en bellen met het CBR gedaan, en de rij-instructeur. Dus zal wel kloppen lijkt mij.

Nee, juist dat rekenvoorbeeld is geheel fout!
Het is inderdaad VRIJWEL gekopieerd, maar juist dat stukje wat ie niet gekopieerd heeft, daar gaat ie wel zo vreselijk de mist in!
Hij gaat namelijk volledig voorbij aan het feit dat in het geval van een B-rijbewijs, men uitgaat van de feiten op het kentekenbewijs en niet, zoals hij in het stuk suggereerd, van feitelijke gewichten!!! Dat is toch enigsins cruciaal!

Lees de FAQ op Bokt er maar eens op na, eventueel aangevuld met art 15 reglement rijbewijzen op http://www.overheid.nl/wetten

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:12

De feitelijke gewichten staat toch op de kentekenbewijzen? Je ledig gewicht van de auto staat er op en wat de auto mag trekken, en ook het gewicht van je trailer leeg staat op je trailer papier en ook wat je mag laden en max. gewicht trailer + inhoud.
Naast mijn werk zit een rijschool, ik ben net even naar binnen gelopen, en ze konden er geen futen in ontdekken Het staat er misschien wat krom, maar volgens hen klopt het wel zo.

Het zal wel, dacht ik link even een stukje info door, that's all :)

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:38

melrovers schreef:
Ik heb een busje gekocht (Hyundai H200) op diesel en die mag 1500 kg trekken. Ik heb wel een eigen bedrijf dus wegenbelasting is erg weinig. Het busje heeft een dubbele cabine en we kunnen er daardoor met 5 man in. Hij rijdt prima moet ik zeggen. Met de trailer erachter rijdt hij 1 op 8 en anders 1 op 10. De volkswagen transporters rijden wat zuiniger.

Maar dan mag je officieel ook alleen maar voor je bedrijf rijden. Tenzij je natuurlijk van plan bent om bijtelling aan de belasting te gaan betalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:02

Alina schreef:
De feitelijke gewichten staat toch op de kentekenbewijzen? Je ledig gewicht van de auto staat er op en wat de auto mag trekken, en ook het gewicht van je trailer leeg staat op je trailer papier en ook wat je mag laden en max. gewicht trailer + inhoud.
Naast mijn werk zit een rijschool, ik ben net even naar binnen gelopen, en ze konden er geen futen in ontdekken Het staat er misschien wat krom, maar volgens hen klopt het wel zo.

Het zal wel, dacht ik link even een stukje info door, that's all :)

Welke versie heb je ze laten lezen?

Ondertussen is de tekst dusdanig aangepast dat ie klopt, conform art 15 reglement rijbewijzen..........

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 08:40

Ik had ergens gelezen dat ze misschien vanaf 2012 het gewicht met B rijbewijs wouden verhogen van 3500kg naar 4200kg. Iemand die hier wat meer van af weet?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:13

TS, ik heb toevallig ergens het omgekeerde gehoord: op de manège vertelden ze me dat vanaf 2012 of 2013 iedereen die met een aanhangwagen rondrijdt een BE-rijbewijs zou moeten hebben, ongeacht het gewicht van de aanhanger (dus ook van die kleintjes). Ik weet niet of het waar is, dat zeiden ze daar iig vorige week... Als iemand meer weet?

Om even terug ontopic te komen: wij hebben geopteerd voor een trailer. Ten eerste omdat mijn paard een vrachtwagentrauma heeft, en ten tweede owv de kosten. Met een B-vrachtwagentje kwam ik er niet qua gewicht (groot paard), dus zou ik al voor een C moeten gaan: rijbewijs halen, taksen, verzekering, rittenkaarten, blablabla, ... Dus in de plaats heb ik een BE-rijbewijs gehaald (650 euro ongeveer) en hebben we een trailer gekocht. We hadden al wel een auto die 3000 kg mag trekken (Audi Q7) dus dat scheelt natuurlijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:17

Prisjee91 schreef:
Ik had ergens gelezen dat ze misschien vanaf 2012 het gewicht met B rijbewijs wouden verhogen van 3500kg naar 4200kg. Iemand die hier wat meer van af weet?

Google is your best friend:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... er-in-2013
Citaat:
Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2013

Volgens de nieuwe regels, die uiterlijk 19 januari 2013 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

* het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
* het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is 4.250 kilo.

Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Deze moet een aanvullend examen afleggen. Slaagt de bestuurder voor dit examen, dan krijgt deze hiervoor een speciale code op het rijbewijs.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 10:20

Ik zit hier op werk dus kan niet zo makkelijk even lekker rond snuffelen op google. ;)

Maargoed, zoiets komt er dus wel, maar als je 3501-4250kg wil, heb je een extra examen nodig. Maar zowiezo geen E rijbewijs?

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:24

Wij hebben een jeep met een trailer en een vw passat voor de langere verplaatsingen.
Zijn allebei diesels, vanwege de prijzen van benzine.
De jeep gebruiken we voor korte afstanden, vervoeren van zware dingen en
het trekken van aanhanger/trailer.
De andere is de 'zondagse' auto.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat je met een vrachtwagen altijd met
iets 'motorisch' bezig bent.
Als er bv iets scheelt aan onze trailer gaan wij eentje lenen bij vrienden.
Met de jeep is dit juist hetzelfde.
Als of de jeep of de trailer in panne staat, kunnen wij nog altijd hulp vinden
bij vrienden voor één van de twee te lenen. Als de vrachtwagen in panne staat
moet je bij iemand een vollige combinatie kunnen lenen (dus jeep + trailer of
vrachtwagen) anders zit je vast.

In België heb je voor de trailer sowieso een rijbewijs E nodige en voor de vrachtwagen
een C (1 of 2) dus als je nog geen bijkomend rijbewijs hebt, zal je dit sowieso moeten doen.

Hopelijk kunnen jullie een keuze maken die voor jullie past!
Is niet gemakkelijk maar je komt er wel uit.
Veel succes.
Laatst bijgewerkt door LiesjeEZ op 17-06-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:24

Ik heb geen idee, haar het ook maar van die site af. Extra examen staat denk gelijk aan het E rijbewijs.
Maar snap niet zo goed waarom iedereen zo moeilijk doet over dat E rijbewijs. Kleine investering die zoveel gemak met zich meebrengt :) niet meer zo pietluttig op de gewichten te hoeven letten, meer kennis van het rijden met een grotere combinatie, meer inzicht in het verkeer en de bijzondere vaardigheden.