dropfruit schreef:Ik zou dus zowieso altijd rontgen en klinisch keuren.
.
Ook al koop je een pony van 1000 euro? Of een veulen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tigra_ schreef:Chaos schreef:Dat de beste paarden meestal niet bij de handelaar staan.
Ik benadrukte dat.
Misschien niet maar om even in het algemeen te blijven zijn veel paardeneigenaren ook niet super ervaren en als je sommige verkoopfoto's ziet dan is daar opzich weinig goeds van te maken en ook die paarden belanden uit eindelijk bij een handelaar maar met een goede ruiter en goede training is dat zo opgelost toch? Bedoel kijk eens rond op MP op sommige advertenties is heel wat aan te merken.
stef schreef:mika11 schreef:Maar als koper kies je er zelf voor om bij een handelaar een paard te kopen.
Als je niet al te veel geld te besteden hebt en zoekt geen topper, dan kan dit prima bij een handelaar.
Dus een handelaar heeft standaard goedkoop spul staan wat geen topper is/wordt?
stef schreef:mika11 schreef:Maar als koper kies je er zelf voor om bij een handelaar een paard te kopen.
Als je niet al te veel geld te besteden hebt en zoekt geen topper, dan kan dit prima bij een handelaar.
Dus een handelaar heeft standaard goedkoop spul staan wat geen topper is/wordt?
superwoman schreef:Goof schreef:Niet iedereen heeft dezelfde eisen
Ik zou geen bewegingstopper en geen papier zoeken namelijk om maar een voorbeeld te geven.
Karakter en gezondheid vind ik belangrijk, verder niet.
Klopt, maar gezondheid??? rontgenologisch goedgekeurd met een goed karakter vind je niet zo snel in de lagere prijsklasse. Iig niet gekeurd en wel en mag je zelf opdraaien voor die keuringskosten als je die keuring wilt. Ik vraag me af in hoeverre je van gezonde paarden kan spreken in die prijsklasse.
Nu heb ik het zelf ook niet zo op die ront.keuringen hoor,
Goof schreef:Nee rontgonologisch keuren staat voor mij absoluut niet gelijk aan gezondheid.
stef schreef:wij banketstaaf langs elkaar heen
In jou optiek moet een paard wat aan jou eissen voldoet (rontgenologisch gekeurd, bewegingstoppers, met papier en een top karakter????) <-- die dus, kennelijk nogal wat kosten, vandaar de fictieve 15.000. Maar als je al die eissen nou treft in een NSPS merrie, geef je er dan ook 15.000 voor? Waarschijnlijk niet.
1500 krijg je zelfs waarschijnlijk niet voor een NSPS die aan bovenstaande eissen voldoet, en dat is precies wat ik bedoel.
Een sportpaard levert meer op dan een shet, ook al is de shet op papier zelfs beter

Hij heeft het allemaal netjes opgelost en hij is zelfs veel verder gegaan dan dat
Ik vertrouw hem op zijn woord en daarnaast heb ik gelukkig ook nog mijn eigen gezonde verstand
_lautje_ schreef:Ik zie toch mooie redenaties voorbij komen
Zoals geen topper bij een handelsstal. Persoonlijk denk ik dat de kans om een topper tegen te komen bij een particulier vele malen kleiner is dan bij een handelsstal die in het hogere segment paarden heeft staan. Alleen al omdat het, het beroep is van de handelaar om goede paarden in te kopen (evt. op te leiden) en te verkopen.
Persoonlijk zou ik liever niet bij een particulier kopen aangezien 9 van de 10x de paarden die dan weggaan, weggaan met een reden. Maar goed ik ben wellicht bevooroordeeld

. luve_rozes schreef:Ik ga dan niet zeggen, dat het correct is, als je iemand bedondert. Maar ik denk dat het ook als je handelaar bent, behoorlijk demotiveert als je paarden in je maag gesplitst krijgt met een incorrect verhaal.
Worden we allemaal niet van naiiviteit verlost, als we iets negatiefs meemaken? Ook wat harder?