Stelling: geen enkele handelaar is te vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geen enkele handelaar is te vertrouwen

Eens
26 (18%)
Oneens
116 (81%)

Totaal aantal stemmen: 142

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:59

dropfruit schreef:
Ik zou dus zowieso altijd rontgen en klinisch keuren.
.

Ook al koop je een pony van 1000 euro? Of een veulen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:00

Maar als koper kies je er zelf voor om bij een handelaar een paard te kopen.
Als je niet al te veel geld te besteden hebt en zoekt geen topper, dan kan dit prima bij een handelaar.
Er zijn heel veel mensen die een leuk paard hebben via een handelaar.
(de miskopen en slechte handelaren even daargelaten)

Als je een klasse paard zoekt voor de hogere sport ga je sowieso niet naar een handelaar die zulke paarden helemaal niet verkoopt.

Als iemand zonder kennis bij een handelaar (van goedkopere paarden) zich een 'duur klasse paard' laat aansmeren, is dit niet helemaal fout van de handelaar.
Zijn doel is geld verdienen en als iemand veel geld wil geven voor een goedkoop paard, is dat fijn voor hem.
Dan ga ik er vanuit dat het een gezond paard is, maar geen 'topklasse'
Dan had de koper beter iemand kunnen meenemen die er echt verstand van heeft.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-03-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:01

Tigra_ schreef:
Chaos schreef:
Dat de beste paarden meestal niet bij de handelaar staan.
Ik benadrukte dat. :P

Misschien niet maar om even in het algemeen te blijven zijn veel paardeneigenaren ook niet super ervaren en als je sommige verkoopfoto's ziet dan is daar opzich weinig goeds van te maken en ook die paarden belanden uit eindelijk bij een handelaar maar met een goede ruiter en goede training is dat zo opgelost toch? Bedoel kijk eens rond op MP op sommige advertenties is heel wat aan te merken.

Dan is het handig dat een handelaar contacten heeft.
Dat heeft ons ook geholpen, we hadden geen zin die beesten zelf te verkopen dus hebben dat laten doen. Handelaren kennen altijd geinteresseerden voor een dergelijk moeilijk verkoopbaar maar wel goed paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 23:01

mika11 schreef:
Als je niet al te veel geld te besteden hebt en zoekt geen topper, dan kan dit prima bij een handelaar.

Dus een handelaar heeft standaard goedkoop spul staan wat geen topper is/wordt?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:03

Als ik op Marktplaats rondkijk zie ik vooral mensen die of mensen die hun paarden giga overschatten of eigenlijk niet kwijt willen gezien de vraagprijs, of mensen die zichzelf gigantisch overschat hebben waardoor het gros van de aangeboden paarden rijtechnische problemen heeft.

Mensen met een leuk paard, kunnen leuke foto's maken en een goede advertentie schrijven.
Ik heb niet zo heel veel contacten qua kopers, wij zijn dan ook absoluut geen handelsstal, echter hebben wij al onze paarden tot dusver heel goed kunnen verkopen. Een advertentie moet aanspreken, het voordeel van een handelaar is dat je op een dag meerdere paarden kunt testen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:04

stef schreef:
mika11 schreef:

Ik wilde net zeggen... De handelstal waar Abel vandaan komt zit in de hogere prijsklasse, met dito paarden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:07

stef schreef:
mika11 schreef:

Nee, dat bedoel ik niet.
Er zijn ook handelaren die duurdere, hele goede paarden heeft staan. Paarden voor de (hogere) sport
Maar er zijn ook handelaren die alleen 'betaalbare' paarden verkoopt. Leuke paarden maar geen toppers. Daar had ik het over.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-03-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:10

Ik zou liever kopen bij een goede handelaar. Alleen al om het volgende: als het paard niet bevalt, is er bij een goede handelaar meer op te lossen dan met een particulier. Vaak bieden ze aan het paard terug te nemen en een ander paard aan te bieden. Dat heb je bij particulieren niet. Er valt dan vaak wel wat op te lossen, maar dat gaat veel moeizamer! En inderdaad, veel particulieren overschatten de kwaliteiten van hun aangeboden paard.
Er is van beide (handelaar of particulier) wat te zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:17

Handelaren zijn soms net mensen, je hebt er eerlijke bij zitten en oneerlijke. Uiteindelijk moet je als koper gewoon zorgen dat je weet waar je het over hebt of zorgen dat je een onafhankelijk iemand bij je hebt die dat waarborgt.
Wat een verkoper (particulier of handelaar maakt niet uit) vertelt over het paard vind ik nauwelijks interessant, wat het paard vertelt over de verkoper is veel interessanter ;)

Jolliegirl

Re: Stelling: geen enkele handelaar is te vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:30

On-eens.

Er zijn ook prima handelaren.

Ligt eraan waarvoor je ze nodig hebt :
Koop?
Verkoop?
Afhandeling voor de dood?

Er zitten echt idiote mensen tussen.
Maar ik ken gelukkig ook handelaren die wel prima zijn voor zowel mens als dier. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:31

Je kunt alleen bedonderd worden als je je laat bedonderen....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:26

superwoman schreef:
Goof schreef:
Niet iedereen heeft dezelfde eisen ;)

Ik zou geen bewegingstopper en geen papier zoeken namelijk om maar een voorbeeld te geven.
Karakter en gezondheid vind ik belangrijk, verder niet.

Klopt, maar gezondheid??? rontgenologisch goedgekeurd met een goed karakter vind je niet zo snel in de lagere prijsklasse. Iig niet gekeurd en wel en mag je zelf opdraaien voor die keuringskosten als je die keuring wilt. Ik vraag me af in hoeverre je van gezonde paarden kan spreken in die prijsklasse.

Nu heb ik het zelf ook niet zo op die ront.keuringen hoor,

Dat een paard bij een handelstal niet ront. gekeurd is, wil toch niet zeggen dat er dus automatisch geen gezonde paarden bij handelaren te vinden zijn? Die logica zie ik niet.
Daarbij; ik heb nog nooit een paard ront. laten keuren. Klinisch wel. Wil ook niet zeggen dat ik dan met ongezonde paarden thuis ben gekomen.

Nee rontgonologisch keuren staat voor mij absoluut niet gelijk aan gezondheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:53

Goof schreef:
Nee rontgonologisch keuren staat voor mij absoluut niet gelijk aan gezondheid.

Klopt! Ben ik met je eens!
Maar en paard koop je (meestal) wel om te gebruiken als rijpaard.
Rontgenologisch keuren is zéker niet heilig, maar kan wel een indicatie geven over de slijtage.
Afwijkingen kúnnen er voor zorgen dat je na verloop van tijd niet meer kan rijden.... en kunnen zorgen voor pijn. Een paard met pijn valt imo niet in de catogorie gezond.
Paarden die al eens gekeurd zijn en waarbij afwijkingen zijn geconstateerd worden minder waard en kunnen zodoende eerder in de lagere prijsklasse terecht komen waar de meeste kopers niet R.keuren. Of zo'n afwijking gaat opspelen of niet is niet te voorspellen.
Natuurlijk kan een paard ook nog altijd zijn been breken of wat anders krijgen, maar imo is het wel een extra risico zéker wanneer je niet weet of en waar er een afwijking zit. (anders kun je er met het rijden nog rekening mee houden, bijv niet springen etc)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:57

stef schreef:
wij banketstaaf langs elkaar heen ;)

In jou optiek moet een paard wat aan jou eissen voldoet (rontgenologisch gekeurd, bewegingstoppers, met papier en een top karakter????) <-- die dus, kennelijk nogal wat kosten, vandaar de fictieve 15.000. Maar als je al die eissen nou treft in een NSPS merrie, geef je er dan ook 15.000 voor? Waarschijnlijk niet.

1500 krijg je zelfs waarschijnlijk niet voor een NSPS die aan bovenstaande eissen voldoet, en dat is precies wat ik bedoel.
Een sportpaard levert meer op dan een shet, ook al is de shet op papier zelfs beter :j

idd.
Gaat mij om de marktwaarde.
Je moet niet verwachten dat je een koopje hebt bij een handelaar en imo denken veel onervaren mensen dat nog wel.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:29

Ik zie toch mooie redenaties voorbij komen :D

Zoals geen topper bij een handelsstal. Persoonlijk denk ik dat de kans om een topper tegen te komen bij een particulier vele malen kleiner is dan bij een handelsstal die in het hogere segment paarden heeft staan. Alleen al omdat het, het beroep is van de handelaar om goede paarden in te kopen (evt. op te leiden) en te verkopen.

Persoonlijk zou ik liever niet bij een particulier kopen aangezien 9 van de 10x de paarden die dan weggaan, weggaan met een reden. Maar goed ik ben wellicht bevooroordeeld :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:33

Tsjah wat versta je onder handelaar....Iemand die toppaarden verkoopt is ook een handelaar.

Ik heb meerdere paarden bij handelsstallen gekocht en geen problemen gehad.

D'r zullen vast handelsstallen slecht werk leveren of niet eerlijk zijn, maar dat doen particulieren ook. Zaak aan de koper dus om de ogen goed open te houden en niet kopen op beloftes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:34

Mijn vorige merrie komt bij een handelstal vandaan. En dat is niet zo gegaan zoals het zou moeten en toch heb ik oneens gestemd :D Hij heeft het allemaal netjes opgelost en hij is zelfs veel verder gegaan dan dat :j Ik vertrouw hem op zijn woord en daarnaast heb ik gelukkig ook nog mijn eigen gezonde verstand :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:42

_lautje_ schreef:
Ik zie toch mooie redenaties voorbij komen :D

Zoals geen topper bij een handelsstal. Persoonlijk denk ik dat de kans om een topper tegen te komen bij een particulier vele malen kleiner is dan bij een handelsstal die in het hogere segment paarden heeft staan. Alleen al omdat het, het beroep is van de handelaar om goede paarden in te kopen (evt. op te leiden) en te verkopen.

Persoonlijk zou ik liever niet bij een particulier kopen aangezien 9 van de 10x de paarden die dan weggaan, weggaan met een reden. Maar goed ik ben wellicht bevooroordeeld :D

Ik weet niet of dat op mijn reacties slaat, want ik heb het over toppers voor "een koopje". Handelaren weten de marktwaarde wel :j
En over je laatste opmerking...waar denk je dat menig handelaar z'n paarden vandaan haalt :=

Sommige handelaren maken er een beroep van om goedkope paarden in te kopen ipv "goede" die wel nog te verkopen zijn.. ;) .

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:44

Wij kopen ze zelf toch meestal bij de fokker voordat ze zadelmak zijn. Niet zo vaak gereden paarden van particulieren. Juist vanwege de door mij genoemde bovenstaande reden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:53

Ik ben het eens, dat sommigen zeggen: wat is een handelaar? Want fok je, verkoop je ook, je houdt het beste. Als dan bedoelt wordt dat een handelaar alleen iemand is, die dat opkoopt? Dan hoeft dat geen slecht paard te zijn, maar minder te voldoen aan de eisen van de fokker.

Imo belanden toch ook veel paarden uit de particuliere wereld, in de handel. Omdat de verkoop niet snel genoeg gaat, or what ever. Ik hoor handelaren dan ook wel klagen dat particulieren veelal niet eerlijk zijn.
Vaak zijn het gedrags problemen, al dan niet door fout rijden, of onopgevoed.

Ik ga dan niet zeggen, dat het correct is, als je iemand bedondert. Maar ik denk dat het ook als je handelaar bent, behoorlijk demotiveert als je paarden in je maag gesplitst krijgt met een incorrect verhaal.

Worden we allemaal niet van naiiviteit verlost, als we iets negatiefs meemaken? Ook wat harder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:58

luve_rozes schreef:
Ik ga dan niet zeggen, dat het correct is, als je iemand bedondert. Maar ik denk dat het ook als je handelaar bent, behoorlijk demotiveert als je paarden in je maag gesplitst krijgt met een incorrect verhaal.

Worden we allemaal niet van naiiviteit verlost, als we iets negatiefs meemaken? Ook wat harder?

Maar een paard kan ook (snel) veranderen. een andere lokatie en ruiter kan ontzettend veel invloed hebben (positief en negatief)
Ik vind dat veel mensen hun rijkunsten zwaar overschatten, met als gevolg dat ze een "te moeilijk" paard kopen want die is zo mooi....
Paard wat braaf was kan zelfs gevaarlijk worden door onkunde en dan heeft de handelaar het gedaan ;)
Lijkt mij een kl#te beroep, dat handelaar zijn :D

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:01

ben er het helemaal mee eens! geen een handelaar is te vertrouwen...zelfs niet als je die handelaar heel goed kent. ook al zeggen ze de pony is zo lief. heb je hem thuis en dan is het een wild kreng. moet je niet hebben ;) Xx

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:22

Berust dat op meerdere ervaringen, lievemensjes?

En idd, veel mensen kopen boven hun eigen kunnen, Superwoman. Om de heb van het ras, de uitstraling, etc. Het lijkt mij ook een klöte beroep. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:35

Haha, dat is bij het gros van de aangekochte paarden.

Of de ruiter overschat zichzelf, of de ruiter overschat het paard. :')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:18

een goede handelaar moet:
* gedachten kunnen lezen: om zeker te weten dat de koper een 2e Anky of Edward is.
* psycholoog zijn: om in te kunnen spelen op de emtoites van de koper, zodat die met de ogen open en niet op roze wolk 7 een paard koopt.
* röntgen ogen hebben: zodat hij spat etc kan uitlsuiten
* DA zijn: om te garanderen dat het dier klinisch goed is
* jurylid zijn: om de rijkunstigheden te kunnen beoordelen
* helderziend zijn: om zo te kunnen garanderen dat de koper ongekende successen zal halen met het paard.
* filantroop: Zodat kopers voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten.