paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:47

Ik heb inderdaad ook geen klep maar een opstap. Veel makkelijker en beter voor je rug :D
Nadeel van een slantload is dat grote warmbloedpaarden er vaak maar net inpassen, en in geval van een ongeluk waarbij de trailer kantelt landen de paarden of op hun hoofd, of op hun staart, wat ze vaak niet heelhuids overleven.... Maar het laden gaat soms idd wel makkelijker.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:50

funnyhorses schreef:
Jeemig!!!
Paard met zweep erin slaan?En dan ook nog doeken over zn hoofd gooien?enz enz
Wat denk je zelf hoe je paard dan de trailer gaat zien?Niet als iets leuks,dat lijkt me logisch he!

Zoiets moet je met veel vertrouwen opbouwen,neem je de tijd met laden.Als je al loopt met het idee dat ie nu meteen erop moet dan lukt het nooit!
Het is niet erg om dan es een HULP middel te gebruiken maar met slaan en zn zicht afblinden kom je nergens.

Zoals al eerder werd uitgelegt zijn paarden van naturen claustrofobisch,een paard loopt enkel de trailer in als het vertrouwen in zn begeleider goed is en dat ie weet dat er iets leuks gaat gebeuren.Zoiets gaat ie echt niet denken als je hem erin ramt.BAH!

Dus veel gedult hebben,neem je de tijd,en vraag desnoods iemand erbij die veel ervaring heeft in trailer laden.
Maar vooral ZONDER geweld!

een woord naar mijn hart _/-\o_ :j :j

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:15

Hallo allemaal,

Eerst wil ik iedereen alvast even bedanken voor de reactie's

Ik heb afgelopen zaterdag met mijn paard aan het oefenen geweest en dat ging heel goed. Hij stond nog niet in de trailer maar was van 4 meter bij de trailer uit de buurt blijven naar de voorbenen op de klep gegaan. Dus dat is zeer positief.

Vanavond ga ik weer oefenen en dan hoop ik met enkele tips van cissy, dat hij weer een klein stukje verder komt. We zullen wel zien. Ik blijf met geduld wachten tot het moment dat hij er wel in staat.

En wat betreft reacties over dat het allemaal zo stom is met de zweep ect.
Dat weet nu wel, daar ben ik ook van op de hoogte. En dat is voor mij ook verleden tijd.
Op naar de nieuwe insteek en methode.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:00

+:)+ helemaal goed! Succes vanavond!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:06

ik weet niet in welke omgeving je woont maar wij hebben een paard gehad dat hetzelfde reageerde als jou paard, het ligt denk ik vooral in het vrtrouwen dat hij nu in jou heeft.

Ik heb er hulp bij gezocht om het niet verder te kunnen verpesten, via internet los je zoites niet op, kijk eens naar de volgende website, etoiletraining.nl.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:14

Tja je moet eerst uitvinden of het zeuren/zieken is of echt angst.

Mijn vorige paard had angst wat erna omsloeg naar puur zieken. Na een keer 4 uur te hebben gestaan en iedereen het beter wist was er een optie SLAAN...en met goed doorgaan stond hij er gelijk op en begon gelijk te eten en ging gelijk op rust staan. Ik wist toen voldoende.
Keren erna altijd het zelfde gedaan gewoon springzweep erbij en geen kans geven een flinke tik en het was klaar....iedereen mag dit zielig vinden maar bij dit geval was lief vragen geen succes even een flinke harde tik geeft veel minder stress en problemen dan op jke knieen gaan vragen. Ik ben hier de baas niet hij.

Ik wordt een beetje moe van al die mensen die maar lief doen voor hun paard en aan de andere kant hier een topic plaatsen dat ze problemen met lopen enz...daarom zijn er nu zoveel mensen die rijk worden van het corrigeren van die verwende penny pony paardjes...je moet je paard te alle tijden de baas zijn en hij dient zich maar te gedragen. Als het niet zacht kan dan maar duidelijk.
Heb een hekel aan 10x vragen 1x moet een reactie geven en klaar....we willen dit ook met rijden dus waarom niet in de omgang?.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:21

Gelukkig nooit echte problemen gehad met laden. Maar met de jongste viel wel op dat we paar keer moesten aanlopen voordat ze gewoon naar binnen liep. Totdat ik de gouden tip kreeg om haar aan het halster vast te houden, richting in te kijken waar we naar toe gaan (in de trailer dus) en gewoon naar binnen te gaan. Als ze binnen is blijf ik altijd even voor haar staan en krijgt ze wat lekkers en kroelen terwijl stang achter haar gaat en klep omhoog. Dat moment kon ze alleen moeilijk aan voelde ik en pas als ze rustig was ging ik via het deurtje naar buiten. Nu is ze al zo ver dat ik haar alleen kan laden op deze manier via het deurtje naar buiten en naar achteren kan lopen en de stang achter haar doe en klep omhoog. Dan vlug naar haar toe en weer blijf ik bij haar totdat alles OK is en we weg gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:42

en zet je haar dan al vast als je naar achteren loopt of laat je dr los staan? Wat doe je als ze onverhoopt toch naar achteren loopt als jij net ook naar achteren loopt buitenom?

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:50

@cissy meestal doet iemand anders dan de stang al gelijk dicht? neem aan dat ze dit niet alleen aan het proberen is.

vind wel dat hier een beetje overdreven gereageerd word..
ik hoop dat het gisteren gelukt is. heb je al hooi voorin ander paard ernaast?

succes nog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:51

misschien een bakkie musli oid mee de trailer op en als ze een stapje verder doet belonen.. als hij er helemaal op staat hem op de trailer laten eten.. en dit bijv elke avond vol houden.. voeren op de trailer.. rust creeeren..

Wij zijn nu op het punt dat ze relaxt de trailer op gaat binnen 2 minuten alleen de stap van stang achter de kont en klep dicht is nog iets teveel voor haar..

Wij geven het nu uithanden aan iemand die er proffecioneel mee omgaat zonder zweep

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:53

Ladynette: Ze zegt anders dat ze het alleen doet en dan gaan er bij mij al allerlei alarmisgnalen af.
Ik zou nl nooit het paard alleen laten in de trailer om om te lopen naar de achterkant, dan beter het paard voor je uit sturen de trailer in en dan gelijk de stang dicht. je loopt nl de kans dat je paard vlugger is dan jij en dan loopt ie los en als je m vast hebt gezet loop je de kans dat hij gaat hangen en dan snap je ook wel wat er kan gebeuren. Veiligheid voor alles.....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:54

Ladynette schreef:
@cissy meestal doet iemand anders dan de stang al gelijk dicht? neem aan dat ze dit niet alleen aan het proberen is.

vind wel dat hier een beetje overdreven gereageerd word..
ik hoop dat het gisteren gelukt is. heb je al hooi voorin ander paard ernaast?

succes nog

ander paard er naast ging bij ons helemaal mis..
en het nadeel is dat als een ander4 paard die angst ziet dat die ook angst voor trailers kan krijgen..
ons paard ging door het lint en bleef lellen tot bloedens aan toe..
ik ben toen met een groot risico de trailer ingestapt.. of ze zou me grijpen of ze zou rustig worden.. ik kwam de trailer in en ze wilde mij bijten. maar op het moment dat ze realiseerde dat ik het was trok ze meteen haar hoofd terug en werd rustig

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:58

Prisca schreef:
Tja je moet eerst uitvinden of het zeuren/zieken is of echt angst.

Mijn vorige paard had angst wat erna omsloeg naar puur zieken. Na een keer 4 uur te hebben gestaan en iedereen het beter wist was er een optie SLAAN...en met goed doorgaan stond hij er gelijk op en begon gelijk te eten en ging gelijk op rust staan. Ik wist toen voldoende.
Keren erna altijd het zelfde gedaan gewoon springzweep erbij en geen kans geven een flinke tik en het was klaar....iedereen mag dit zielig vinden maar bij dit geval was lief vragen geen succes even een flinke harde tik geeft veel minder stress en problemen dan op jke knieen gaan vragen. Ik ben hier de baas niet hij.

Ik wordt een beetje moe van al die mensen die maar lief doen voor hun paard en aan de andere kant hier een topic plaatsen dat ze problemen met lopen enz...daarom zijn er nu zoveel mensen die rijk worden van het corrigeren van die verwende penny pony paardjes...je moet je paard te alle tijden de baas zijn en hij dient zich maar te gedragen. Als het niet zacht kan dan maar duidelijk.
Heb een hekel aan 10x vragen 1x moet een reactie geven en klaar....we willen dit ook met rijden dus waarom niet in de omgang?.

zo is mijn gedachte normaal ook en met name in deze buurt. Maar er is een verschil en daar ben ik nu wel achter gekomen.

Je moet de tussen wege vinden tussen te streng en te lief. Dan doe je het goed.

Wat jij doet met jou paard heb ik met de mijne ook geprobeer, alleen op het laatst reageerde hij niet meer op de zweep deed er niets meer op.
Dus dat zal echt niet helpen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:01

Even een berichtje van deze kant.

Gister ging het heel goed hij is al weer een hele stap vooruit gegaan.

Hij stond nu met zijn voorbenen bijna in de trailer, alleen wilde hij zijn achter benen nog niet de klep op doen.
En nu vindt hij het zo fijn om op de klep te staan, dat hij niet meer terug wil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:26

cissy schreef:
en zet je haar dan al vast als je naar achteren loopt of laat je dr los staan? Wat doe je als ze onverhoopt toch naar achteren loopt als jij net ook naar achteren loopt buitenom?

Ze staat los en ik doe rustig achter haar de stang omlaag en de klep omhoog. De eerste keer wilde ze natuurlijk eruit (naar mij toe) maar toen ik zei "arrête" bleef ze mooi staan. Het gaat en ging dus goed. Toen ik dit de eerste keer deed was het gevoel goed en dat dit kon. Dus zo gedaan. Dan loop ik naar voren (deurtje staat open) en maak ik haar vast en kroel nog even met haar.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:08

pien_2010 schreef:
cissy schreef:

Ze staat los en ik doe rustig achter haar de stang omlaag en de klep omhoog. De eerste keer wilde ze natuurlijk eruit (naar mij toe) maar toen ik zei "arrête" bleef ze mooi staan. Het gaat en ging dus goed. Toen ik dit de eerste keer deed was het gevoel goed en dat dit kon. Dus zo gedaan. Dan loop ik naar voren (deurtje staat open) en maak ik haar vast en kroel nog even met haar.

Dit deed ik bij mijn vorige paard ook altijd, dat ging super goed. Als het paard maar niet eerst vastgezet word.
Want ja je wilt toch niet dat je paard lelijk van de klep achterover valt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:33

Ik heb gisteren en vandaag weer geoefend.

En beide dagen heeft hij een keer helemaal in de trailer gestaan.
Wel liep hij er gelijk weer uit en wou hij daarna niet verder meer dan halver wege de klep.

Hij loopt er ook alleen maar is wanneer ik voor hem uit loop.

Dus als iemand nog tips heeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:31

Als hij er helemaal in staat eten geven!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:54

Nou vanmiddag is cissy bij mij thuis geweest, en echt het was geweldig wat zij heeft gedaan.

Het paard gaat nu weer op de kar, nu moet ik hetzelf natuurlijk ook vasthouden en dit voortzetten. Maar ik weet in iedergeval zeker dat het paard de trailer wel in wil en dat wanneer hij dit niet wil ik de fout bij mijzelf kan zoeken.

En ik ben er zeker van dat dwang echt niet nodig is!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:00

dit nooit doen!!
heb ik zelf ook eens geprobeerd bij mijn jonge paard en die trok heel haar kin kapot

papagroom schreef:
gewoon de hengsten ketting dr op....er van uitgaande dat je wel genoeg vertrouwen bij hem hebt is dat maar een paarkeer nodig....wel zelf zelfvertrouwen uitstralen natuurlijk....dus kordaat de trailer instappen...zo van kom op,we gaan...suc6..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:35

Ik ben ook weer thuis, stond gigantisch in de file bij Zwolle, alles stond helemaal vast..... :O dan is het toch wel een heel eind rijden hoor!

Maar paard is inderdaad uiteindelijk wel een keer of 40 in totaal in de trailer geweest, met mij én met HBZ, stang ook dichtgehad en hij is helemaal relaxed. Nu inderdaad voortzetten en dan weer lekker op stap met je grote vriend! Het was erg gezellig en we hebben lekker over paarden gekletst :o
Hij vond me wel lief en kroop bijna in mn binnenzak :) , grote knuffelbeer met klein hartje :*

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:30

Vandaag heb ik het zelf geprobeerd en het paard liep er zo in echt helemaal top :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:17

goed gedaan jochie! +:)+
Wat zei je omgeving er van dat hij er dus blijkbaar toch op deze manier ingaat....?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:53

Goed joh!

@ Prisca: Daar zit het probleem, hoe schat je in wanneer het zieken is of echt ongemak van de trailer? Mijn pony straalt echt wel rust uit als ze bij de trailer staat, staat op haar gemakje te kijken. Dan denk je dat het zieken is. Maar later is ze toch aan de dunne, blijkbaar doet het haar toch meer dan ze laat zien. Ik heb ook weleens jouw manier geprobeerd, toen ze nog redelijk te laden was. Resultaat was een pony die over de zeik was en zichzelf afsloot. Ze dendert dan echt blind overal doorheen, sterke persoon die haar dan nog houdt. Met deze manier gaat het rustig en neem je meteen dat ongemak weg. Eerder dacht ik trouwens precies zoals jij, maar ik begin steeds meer in te zien dat dat 'harde' niet persé nodig is om goed resultaat te hebben. Bij mijn dieren werkt het iig niet echt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:23

capopjekop schreef:
Goed joh!

@ Prisca: Daar zit het probleem, hoe schat je in wanneer het zieken is of echt ongemak van de trailer? Mijn pony straalt echt wel rust uit als ze bij de trailer staat, staat op haar gemakje te kijken. Dan denk je dat het zieken is. Maar later is ze toch aan de dunne, blijkbaar doet het haar toch meer dan ze laat zien. Ik heb ook weleens jouw manier geprobeerd, toen ze nog redelijk te laden was. Resultaat was een pony die over de zeik was en zichzelf afsloot. Ze dendert dan echt blind overal doorheen, sterke persoon die haar dan nog houdt. Met deze manier gaat het rustig en neem je meteen dat ongemak weg. Eerder dacht ik trouwens precies zoals jij, maar ik begin steeds meer in te zien dat dat 'harde' niet persé nodig is om goed resultaat te hebben. Bij mijn dieren werkt het iig niet echt.

"Hard" zijn bij laden daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. Deze opvatting ben ik eens met Capopjekop. Mijn jongste zou je nooit op de trailer hebben gekregen met iets van geweld. Forget it! Ze zal volledig panikeren.
Ook ben ik het eens met Prisca. ER zijn paarden die gewoon nergens echt helemaal nergens bang van zijn (zoals mijn oudste ruin) en die er een dominant spelletje van maken. Het paard laat zich door mij super gemakkelijk laden. Maar als een ander hem denkt te laden dan doet hij het echt helemaal niet. Als ze dan een zweepje meenemen en hem zodra hij dreigt te weigeren een tik geven of iemand er achter laten staan die even zwiept achter hem (zonder te raken) Dan weet hij dat ook "dat baasje" meent dat hij moet luisteren en dan kuiert hij er dood gemoedereerd in. Als je dat zweepje niet wilt gebruiken dan wens ik je zeer veel succes maar dan denk ik dat het thuis blijven wordt.
Dus zoals met alles moet je methodiek ook afstemmen op het karakter van het paard.