capopjekop schreef:Goed joh!
@ Prisca: Daar zit het probleem, hoe schat je in wanneer het zieken is of echt ongemak van de trailer? Mijn pony straalt echt wel rust uit als ze bij de trailer staat, staat op haar gemakje te kijken. Dan denk je dat het zieken is. Maar later is ze toch aan de dunne, blijkbaar doet het haar toch meer dan ze laat zien. Ik heb ook weleens jouw manier geprobeerd, toen ze nog redelijk te laden was. Resultaat was een pony die over de zeik was en zichzelf afsloot. Ze dendert dan echt blind overal doorheen, sterke persoon die haar dan nog houdt. Met deze manier gaat het rustig en neem je meteen dat ongemak weg. Eerder dacht ik trouwens precies zoals jij, maar ik begin steeds meer in te zien dat dat 'harde' niet persé nodig is om goed resultaat te hebben. Bij mijn dieren werkt het iig niet echt.
"Hard" zijn bij laden daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. Deze opvatting ben ik eens met Capopjekop. Mijn jongste zou je nooit op de trailer hebben gekregen met iets van geweld. Forget it! Ze zal volledig panikeren.
Ook ben ik het eens met Prisca. ER zijn paarden die gewoon nergens echt helemaal nergens bang van zijn (zoals mijn oudste ruin) en die er een dominant spelletje van maken. Het paard laat zich door mij super gemakkelijk laden. Maar als een ander hem denkt te laden dan doet hij het echt helemaal niet. Als ze dan een zweepje meenemen en hem zodra hij dreigt te weigeren een tik geven of iemand er achter laten staan die even zwiept achter hem (zonder te raken) Dan weet hij dat ook "dat baasje" meent dat hij moet luisteren en dan kuiert hij er dood gemoedereerd in. Als je dat zweepje niet wilt gebruiken dan wens ik je zeer veel succes maar dan denk ik dat het thuis blijven wordt.
Dus zoals met alles moet je methodiek ook afstemmen op het karakter van het paard.