Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:43

tita schreef:
Ook had een van mijn katten niesziekte toen ik haar uit het asiel haalde...het asiel 90km verderop werkte niet mee totale kosten waren dus ong 500 euro ik heb geloof ik 35 terug gehad...wat doe je in zo'n geval..in laten slapen tja als je zo'n instelling heb dan moet je niet aan dieren beginnen maar dat is mijn mening

idd, mijn kat had eind vorig jaar nog blaasgruis en was in een dag of 4/5 ook weer 400,- armer...(en volgens de D.A waren we er gelukkig nog vroeg bij)
Nieuwe kat is goedkoper :P en natuurlijk ook pas de rekening achteraf, dus wéét je niet wat de kosten zijn.
Met paarden gaat dat net zo alleen lopen de bedragen vaak nog meer op.... is iig mijn ervaring.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:50

Als het ontzettend veel geld kost en het kan niet, dan kan het niet. Niemand kan in een glazen bol kijken. Ik denk inderdaad dat een goed thuis niet ontzegd moet worden omdat je geen kapitalen hebt voor noodgevallen, dat zou ik krom vinden. Het is wat je voor je eigen gevoel / verantwoordelijkheid wil en kan doen, er moet echter wel een "basis medische zorg" zijn. Ik vang bijvoorbeeld ratjes op via de dierenbescherming, ambulance en particulieren. 80% wat ik binnen krijg heeft ergens last van qua gezondheid, hormonen of eigen huisdiertjes op de huid. Het is mijn keuze om dit te laten behandelen, opereren etc. en daar krijg ik geen vergoeding voor van deze instanties. Ik heb een dierenarts die meedenkt, opvangkorting geeft en het afstandsgeld en plaatsingsgeld van particulieren. Daar speel ik echter absoluut niet quitte mee. Ik geniet er echter deste meer van als ik een hoopje ellende zie veranderen in een vrolijk en mensgericht beestje. Noem het gek zijn, noem het hobby of wat anders... :o . Mensen die via mij een ratje in huis nemen tekenen een contract dat ze het dier de huisvesting, aandacht en medische zorg geven die het nodig heeft.

Ik verplicht mensen niet om bij een rat van 2 jaar 3 tumors te laten verwijderen voor heel veel geld, want soms is dat er gewoon niet en moet je andere afwegingen maken. Maar de basis moet er wel zijn en de rest kan overlegd worden. Anders neem ik de dieren terug :D . Als je ziet wat ik al binnen heb gekregen (ook andere diertjes) na verwaarlozing of het weigeren van het naar een dierenarts gaan met een dier... :n . Soms heel erg triest...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:05

Angela_28 schreef:
Als het ontzettend veel geld kost en het kan niet, dan kan het niet. Niemand kan in een glazen bol kijken.

Ben ik het ook mee eens, maar waar veel mensen niet aan denken is dat wanneer je de keuze krijgt voor een dure behandeling, je al even op weg bent én de rekening al hoog is opgelopen. De teller begint zodra je bij de kliniek bent en niet wanneer hij begint met de behandeling. Je bent al snel (!) 500,- kwijt aan onderzoek waar de pijn vandaan komt. Dan is het hopen dat de eerste behandeling aan slaat, anders gaan ze verder zoeken en een nieuwe behandeling starten, terwijl het bijv niet eens gaat om een levensbedreigende situatie voor het paard.

Anarya

Re: Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:25

Ik vind 700 euro per jaar uitgeven aan dierenartskosten best veel, er van uit gaande dat mijn pony in redelijke gezondheid verkeerd.

700 euro per jaar sparen voor onvoorziene dierenartskosten vind ik dan weer heel niet gek.

Zelf heb ik ca. 5000 euro spaargeld voor onvoorziene gebeurtenissen zoals hoge dierenartskosten, maar ook voor als mijn auto plots een grote reparatie moet ondergaan. Mijn moeder is backup voor als alles opeens tegelijk mis zou gaan. Ik zorg ervoor dat het bedrag op die rekening alleen wordt aangesproken wanneer het daadwerkelijk nodig is, en daarna zorg ik dat het bedrag zo snel mogelijk weer op peil is.
Door het zo te regelen heb ik de vrijheid om bij hele hoge dierenartskosten eerst te overdenken of het uitvoeren van de ingreep in het voordeel van het paard is en pas in tweede instantie hoef ik aan de financiële kant te denken. Hierdoor kan ik rustig slapen zonder verzekering.

Wat mee speelt is dat ik geen 'duur' paard heb. Het is daarom bijvoorbeeld niet zinvol om te verzekeren voor het geval ze om een of andere reden dood gaat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:30

tita schreef:
:oo wat een onzin mijn pony had koliek en stond dus 2.5 week in Utrecht niet geopenreerd wel bijna ingeslapen (2x) en nu ruim 3 jaar later leeft hij nog steeds met zijn 28 jaar... de kosten vond ik laag maar altijd nog meer dan 2000 euro waar men hier voor zou willen sparen.

Ik ben gaan sparen toen ik jong was tot ik 10.000 gulden had later werd dat 10.000 euro dat heeft jaren vast gestaan voor DA nu is alles op de grote hoop enige waar ik voor wil zorgen is dat ik inkomensbelasting moet betalen over spaargeld dus ik spaar elke maand maar niet meer specifiek voor paard of iets anders gewoon omdat het "gezond"

Goed van jou! Is dat wat je wilt horen?
Beetje jammer om met onzin te gaan strooien
Dat is een keuze die ík maak. Ik had het bij mijn paard nooit zover laten komen en dus wél laten inslapen. Al moet ik droog brood vreten én een lening afsluiten, om de kosten zal ik het nooit doen, wél voor de manier waarop mijn paard onder de medicijnen gestopt zou worden en 2,5 week in een box zou moeten doorbrengen... Doodongelukkig zou ze daarvan worden en wat is het gevolg daar weer van... nee hoor.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:35

_rosita_ schreef:
tita schreef:
:oo wat een onzin mijn pony had koliek en stond dus 2.5 week in Utrecht niet geopenreerd wel bijna ingeslapen (2x) en nu ruim 3 jaar later leeft hij nog steeds met zijn 28 jaar... de kosten vond ik laag maar altijd nog meer dan 2000 euro waar men hier voor zou willen sparen.

Ik ben gaan sparen toen ik jong was tot ik 10.000 gulden had later werd dat 10.000 euro dat heeft jaren vast gestaan voor DA nu is alles op de grote hoop enige waar ik voor wil zorgen is dat ik inkomensbelasting moet betalen over spaargeld dus ik spaar elke maand maar niet meer specifiek voor paard of iets anders gewoon omdat het "gezond"

Dat is een keuze die ík maak. Ik had het bij mijn paard nooit zover laten komen en dus wél laten inslapen. Al moet ik droog brood vreten, om de kosten zal ik het nooit doen, wél voor de manier waarop mijn paard onder de medicijnen gestopt zou worden en 2,5 week in een box zou moeten doorbrengen... Doodongelukkig zou ze daarvan worden

Dan hoef je toch niet zo heftig te reageren :) ? Het is ook jouw keuze... Ik denk dat een operatie niet doen omdat je paard ongelukkig wordt van""tijdelijke" boxrust misschien als "te kort door de bocht" gezien wordt. Als de kans op herstel 90% zou zijn dan trekt je paard dat wel denk ik ;) . Mijn paard staat ook 24/7 buiten en die zou ik er ook geen plezier mee doen om een langdurig traject aan te moeten gaan met boxrust en opbouwen. Twee weken zou hij dan maar voor mij over moeten hebben :o ....

Daarbij blijft het natuurlijk ieders eigen keuze...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:38

Angela_28 schreef:
_rosita_ schreef:

Dat is een keuze die ík maak. Ik had het bij mijn paard nooit zover laten komen en dus wél laten inslapen. Al moet ik droog brood vreten, om de kosten zal ik het nooit doen, wél voor de manier waarop mijn paard onder de medicijnen gestopt zou worden en 2,5 week in een box zou moeten doorbrengen... Doodongelukkig zou ze daarvan worden

Dan hoef je toch niet zo heftig te reageren :) ? Het is ook jouw keuze... Ik denk dat een operatie niet doen omdat je paard ongelukkig wordt van""tijdelijke" boxrust misschien als "te kort door de bocht" gezien wordt. Als de kans op herstel 90% zou zijn dan trekt je paard dat wel denk ik ;) . Mijn paard staat ook 24/7 buiten en die zou ik er ook geen plezier mee doen om een langdurig traject aan te moeten gaan met boxrust en opbouwen. Twee weken zou hij dan maar voor mij over moeten hebben :o ....

Daarbij blijft het natuurlijk ieders eigen keuze...

Ik reageer nergens heftig op, maar vind het belachelijk direct met onzin te gaan strooien op een mening die ik geef. Haar keuzes zijn de mijnen niet, die noem ik toch ook nergens 'onzin'...
Dit zijn mijn keuzes, die ik zéér goed overdacht maak wanneer het zo zou moeten zijn, dat een anders iets anders zou besluiten is prima. Misschien zie jij het als kort door de bocht, mag... Ik weet zéker dat mijn paard met haar verleden compleet overstuur en doodongelukkig wordt van zowel stal als omgeving als alles...Daarbij hoefbevangengevoelig is en het regelmatig voorkomt dat na behandeling met corticosteroiden alsnog ingeslapen wordt omdat zware hoefbevangenheid volgt.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:50

Maar wat je nu vertelt weet ik toch niet van jouw paard....? Ik zeg niet dat ik het kort door de bocht vind. Ik zeg dat ik het zou snappen als mensen het kort door de bocht vinden overkomen. Nogmaals ik vind het ieders eigen keuze. Vind enkel dat er op bokt vaak "persoonlijk" gereageerd wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:51

Citaat:
Vind enkel dat er op bokt vaak "persoonlijk" gereageerd wordt.

Valt wel mee toch? :+

(ik doe er ook wel eens aan mee :D )

Tis de verantwoordelijkheid die je neemt over een dier, denk dat mensen zich daarom snel aangesproken voelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:07

Colway schreef:
Tis de verantwoordelijkheid die je neemt over een dier, denk dat mensen zich daarom snel aangesproken voelen

klopt, maar vaak heeft het ook met ervaringen te maken.
Als iemand in dit topic denkt dat zijn "reservepotje" groot is, terwijl een ander de ervaring heeft dat dat zo op zonder dure operaties en behandelingen etc, dan vind ik het alleen maar eerlijk om iemand daarop te wijzen/attenderen.
Voor de persoon zelf en ook voor het paard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:13

ik ben verz voor mijn paard en heb daarbij ook nog wat achter de hand

en maar goed ook,hij heeft in de kliniek gestaan 11 dgn en is door de ct scan geweest en deze werd niet vergoed door de verz
dat moet ik dan toch ff zelf ophoesten
had ook nee kunnen zeggen ,maar dan had ik niet geweten wat ik nu weet

en ook alle osteo behandelingen worden niet vergoed, maar ik doe ze toch in de hoop dat hij beter word
en voor die 360 euro p/j aan premie laat ik hem mooi verzekerd

ik ben helaas met dit paard en ook met de appaloosa elk jaar veel meer kwijt geweest dan 700 euro

ik trek paarden aan die iets onder de leden hebben[ en ja hij is gekeurd bij aankoop en was helemaal goed ]

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:22

Met mijn pony's was mijn eigen spaarpotje altijd 1000€ (wat mss hele weinig klinkt, maar voor een student wel veel geld is) en kon altijd terecht bij mijn ouders. Alleen hebk daarbij nooit meer dan 200€ per jaar aan uitgegeven.
Nu men paard, dat is een andere zaak, er is sinds oktober bijna 1000€ door, en hij heeft nog niet eens een kliniek gezien (vooral omdat hij te zwak is om op de trailer te kunnen). Dus in het vervolg ga ik meer sparen, al heb ik wel nog steeds men ouders.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:28

Ik denk dat je toch wel een potje van 2500-3000 euro moet hebben, of mensen om op terug te vallen die dat hebben. Ik heb ook jaren geen kosten gehad buiten tandarts en enten, en toen kreeg hij ineens flinke koliek. Hoefde gelukkig niet geopereerd te worden, maar stond wel 4 dagen op de kliniek, en voordat hij daar heen ging moest 's avonds en in het weekend de veearts twee keer komen. Was toch al 1000 euro totaal. Kende ook iemand met 2 paarden, de een kreeg botwoekeringen en moest aan de tildren en de ander kreeg een zware peesblessure en zomereczeem. Allemaal in een paar maanden tijd. Dan heb je echt een fikse spaarpot nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:42

Angela_28 schreef:
Als de kans op herstel 90% zou zijn dan trekt je paard dat wel denk ik ;)

Als je een paard hebt dat compleet flipt van stallen en bovendien moeilijk medicijnen kan krijgen vanwege gevoeligheid voor hoefbevangenheid zal de kans op herstel waarschijnlijk ruim onder de 90% liggen.......
Niet ieder paard is te vergelijken met ieder ander paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:42

Waratje schreef:
Angela_28 schreef:
Als de kans op herstel 90% zou zijn dan trekt je paard dat wel denk ik ;)

Als je een paard hebt dat compleet flipt van stallen en bovendien moeilijk medicijnen kan krijgen vanwege gevoeligheid voor hoefbevangenheid zal de kans op herstel waarschijnlijk ruim onder de 90% liggen.......
Niet ieder paard is te vergelijken met ieder ander paard.

Idd!
Die 90% kans op genezen van bv koliek klopt dan inderdaad, maar wat hierboven beschreven zal idd de kans op gezond herstel ruim naar beneden halen en dáár zijn niet alle artsen even open en eerlijk in.,

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:53

tsjah dat is moeilijk hoor wat je apart legt. Ik had altijd 5000 euro staan voor mn paard.
Toen kocht ik een 2e, en was die 5000 voor als er 1 ziek werd.
Toen ging het steeds minder betreft mijn woonsituatie, minder inkomen dan uitgaven. en pas werd mn jongste ziek, koliek.
Hup naar Roosendaal. 2500-3000 euro moest ik direct op rekenen. Een simpele koliekoperatie + 10 dagen naverzorging in de kliniek.
Ik heb het uiteindelijk moeten lenen. Je weet nooit hoe alles loopt.
Als ik ze nu weer zie zandhappen krijg ik het bloedbenauwd dat ze weer naar de kliniek moet. Nu heb ik het geld echt niet, dan zal ik een andere keuze moeten maken. Het ene moment heb je je spaarcenten nog, het andere moment niet. Maar op dat andere moment, kan er toch een paard ziek worden.

Ik heb mijn paard 8 jaar, niet verzekerd, nooit wat gehad boven de 100 euro. ik zou meer kwijt geweest zijn in al die jaren aan de verzekering dan ooit aan DA kosten, dus ik ben hier blij mee.

mijn tweede moet nog 3 jaar worden,en werd vorige maand dus zo ziek dat ze geopereerd moest worden. Ook zij was niet verzekerd. Zij had het zeker er uit gehaald als ik haar verzekerd had, dus hier ben ik minder blij mee.

ik zou nu zeggen minstens 3000 euro apart per paard. deze operatie was simpel op te lossen vertelden de dierenarts en toch 2500-3000euro. moet je nagaan als het ingewikkeld word..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:08

_rosita_ schreef:
Idd!
Die 90% kans op genezen van bv koliek klopt dan inderdaad, maar wat hierboven beschreven zal idd de kans op gezond herstel ruim naar beneden halen en dáár zijn niet alle artsen even open en eerlijk in.,

Niet alle "artsen" zullen even eerlijk zijn, maar ik heb ook genoeg D.a-en gehad die juist (te) snel de optie gaven om te stoppen. Dat is allemaal achteraf natuurlijk...

Ik weet wel dat er zoveel verschillende dingen zijn en elke situatie toch weer net iets anders is, dat ik blij ben om niet vanwege het geld een keuze te moeten maken als het zover is. Echter kun je je paard soms met al het geld van de wereld ook niet helpen, helaas ook net mogen ervaren..... Maar dit heeft zeker wel mijn gevoel versterkt om te zorgen voor meer dan voldoende reserves of iig back up. Had er érg, érg veel geld voor over gehad om haar te kunnen houden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:53

Bij mij werd er 2 jaar terug echt geen 90% gegeven. Eerder 60-70% en dan wel kans op volledig herstel, de kans op een grasmaaier was klein. Dat was gemiddeld zeiden ze, ik moest namelijk voordat ik naar huis ging voor het geval ze me niet konden bereiken 's nachts besluiten of ze wel of niet mochten opereren. Moet zeggen dat ik het wel erg netjes vond dat de DA duidelijk aangaf dat hij iedere keuze zou respecteren, en het helemaal niet raar was om te besluiten niet te opereren, want het was veel geld, bedrag kon erg oplopen, zaten risico's aan etc. Als er weer iets is ga ik dan ook zeker terug naar die kliniek.
Moet wel zeggen dat rationeel denken op zo'n moment niet erg makkelijk is, voordat ik het wist had ik al gezegd dat ze maar alles moesten doen wat nodig was. Sta er nu nog wel achter hoor, maar voor mij geldt hetzelfde, het heeft mij wel gesterkt in dat het belangrijk is een flinke pot te hebben. Vond het heeel fijn dat ik toen kon denken, ik heb het toch op de bank staan, en als het echt uit de hand loopt familie die bijspringt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:29

Bij mij werd er 15% gegeven...en toch heeft ie het gered tuurlijk kwam er elke dag 5% bij anders stond ie er niet meer.
Ga me niet vragen waarom ze juist deze pwoon wilde helpen en waarom ie het gered heeft want daar kan niemand antwoord opgeven maar op het moment dat je een paard voor wat voor reden naar de kliniek brengt (uitgezonderd botbreuken of andere uitkomsten die per 100% dodelijk zijn) ga je toch eerst proberen iets te achterhalen. Je gaat toch proberen je paard beter te maken. En met elke 5% of elke goed woord zet je door..tenminste ik wel.

En zoals ik al eerder vermeldde je weet niet hoe je reageerd want ik zei altijd aan Prince wordt niet gesleuteld (zeg ik weer) maar op het moment van supreme wilde ik toch onderteken dat ie geopereerd moest worden..het was dat mijn vader en de arts op mij in gingen praten dat dat dus niet moest doen hij was op leeftijd en zijn koliek was zo ernstig en zeldzaam dat er een 2e operatie nodig zou moeten zijn.

Maar goed behalve de wilskracht van mijn pwoon heeft dus ook mijn spaargeld ervoor gezorgd dat ie nog leeft want ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik dus enkel 1000 euro had gehad..die gewone reguliere Da kostte mij op zondag namelijk al 580 euro voordat ik naar de kliniek ging.

Maar als je helemaal niks wilt doen zoals ik las uit de 1e post van rosita dan vraag ik mij af of je wel dieren moet nemen..sorry maar zo denk ik erover...kan je roepen dat je paard niet op stal mag en kan staan kan ik me ook in stilte afvragen of daar geen keerzijde aan zit (geld)
Elk doodziek paard wil geholpen worden en als ie daarbij op stal moet staan so be it

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:39

Ik heb nu een bedrag van 1250,- gespaard, hier komt iedere maand zo veel mogelijk bij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:30

Heel veel verschillende antwoorden. :) Ik denk dat ik uitga van een spaarpot van 3000 euro, daarnaast zou papa anders nog bij kunnen springen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:36

Ik heb wel wat achter de hand, maar ik laat mijn paard geen zware operatie ondergaan, dat zou hij niet meer aankunnen en zwaar depri kunnen raken van helemaal niets meer mogen en of moeten, hij heeft genoeg meegemaakt.

Hij is nu 14 jaar dus tot nu toe godzijdank meevallers. Maar bij vorige eigenaar was hij gelukkig wel verzekerd, en had ook dure onderzoeken gehad en nodig gehad, dus dat was een geluk.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:44

dorientjuh schreef:
Heel veel verschillende antwoorden. :) Ik denk dat ik uitga van een spaarpot van 3000 euro, daarnaast zou papa anders nog bij kunnen springen.

Ik vind 3000 euro normaal als spaarpot.
Het lijkt mij helemaal niks om te moeten twijfelen de DA te bellen, enkel en alleen omdat je er geen geld voor hebt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:56

Sjee wat een bedragen! Ik zou willen dat ik even ergens een potje van 3000 euro had! Natuurlijk zou dat het allerbeste zijn, maar met een modaal salaris, een eigen huis en een paard is dat (bijna) niet te doen. Ik begrijp dat dit een advies is, maar durf te wedden dat weinig bokkers dat geld daadwerkelijk als paardenpotje hebben. Mijn potje beslaat tussen de 500 en 1000 euro. Mocht paardlief onverhoopt toch meer gaan kosten zal ik dat moeten opvangen met een betalingsregeling en mijn belastingteruggave, vakantiegeld of eindejaarsuitkering. Niet ideaal natuurlijk, maar ik neem de gok. Ik kan geen 3000 euro voor mijn paard opsparen naast het geld dat ik kwijt ben aan het onderhoud van mijn woning en andere dingen waar je potjes voor nodig hebt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:58

tita schreef:
niks wilt doen zoals ik las uit de 1e post van rosita dan vraag ik mij af of je wel dieren moet nemen..sorry maar zo denk ik erover...kan je roepen dat je paard niet op stal mag en kan staan kan ik me ook in stilte afvragen of daar geen keerzijde aan zit (geld)
Elk doodziek paard wil geholpen worden en als ie daarbij op stal moet staan so be it

Dat mag je je afvragen, ik kan je verzekeren dat ik een spaarpot heb, elke dag droog brood zou vreten en een lening af zou sluiten om mijn paard te behandelen wanneer dat nodig zou zijn. Maaaaaar... dan moet het wel paardwaardig voor míjn paard zijn. Dat is wekenlang oppotten in een stal zonder beweging, zonder sociaal contact en met bergen aan medicijnen die vaak voor zware hoefbevangenheid én een zware allergie (wat leidt tot anafylactische shock=dodelijk) voor pijnstillers, nee sorry! Dan heeft mijn paard meer rust en baad bij een spuitje...
Jammer dat je er zo over denkt, ik krijg het idee dat je jezelf nogal geweldig vind voor de 'redding' die jij gedaan hebt met je pony en daarmee bij voorbaad al alle andere meningen onzin vind...
Het zou je sieren je eens te verdiepen in wat bv medicijnen kunnen doen bij een gevoelig paard én boxrust waarbij medicijnen ook weer hun uitwerking hebben etc en dat een keuze best eens daarop gebaseerd kan zijn ipv op geld. +:)+