hoe kom ik erachter of ze naar de slacht is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: hoe kom ik erachter of ze naar de slacht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:18

Na het slachten en de keuring wordt je chip uitgesneden en vernietigd.
Die is dus niet meer geldig/terug te halen.
paard met het betreffende chipnummer wordt als geslacht/overleden geregistreerd als dit doorgegeven wordt.

Hoe het gehele riedeltje in zn werk gaat weet ik niet. Hier ben ik nooit bij.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:47

Francis schreef:
Wat ze in het slachthuis met chips en paspoorten doen weet ik niet en maakt ook op zich niet uit, het gaat er om dat achteraf niet meer na te gaan is of een paard met een bepaald chipnummer geslacht is omdat die chipnummers dus niet in de computer geregistreerd worden voor latere controles. Zij kunnen dus geen chipnummer in de computer invoeren om te controleren of een paard met dat nummer geslacht is of niet.
En ik weet niet of je 't hele topic gelezen hebt maar dit had ik dus al uitgelegd en Jolliegirl - die blijkbaar 'inside' kennis heeft - gaf ook al aan dat dit dus inderdaad niet gebeurt.
Waarom die controle met paspoort en chip dan is is mij nog altijd een raadsel want als niks in een computer op te zoeken is achteraf, wat heeft het dan voor nut om de boel tijdens het slachten te bewaren. Dan controleer je dus alleen op het moment van slachten zelf maar valt er achteraf niks meer te controleren en moet je maar net de mazzel hebben dat paspoorten inderdaad worden ingenomen en ongeldig gemaakt en daarna in computers bij paspoort uitgevende instanties ook inderdaad als zijnde 'geslacht' aangemerkt worden. En dat dat niet gebeurt is ook een feit (meerdere gevallen hier te lezen van mensen die het paspoort weer mee krijgen en ook dat kwam in mijn zoektocht naar voren, dat op chipnummer dus niks na te gaan of te checken is, zelfs het feit dat ik op papier nog eigenaar was kwam niet naar boven... ik had dus 0,niks aan dat hele chipnummer op het moment dat ik het nodig had, niet om het paard te vinden maar ook niet om andere informatie te achterhalen.

Ja ik, heb het heel topic gelezen en als je goed leest wat Jolliegirl zegt, dan wordt het dus WEL geregristreerd!!!
En kun je het nummer van een geslacht paard dus WEL terugvinden!!
Miets tenzij en als het slachthuis idd gewerkt heeft naar hoe het hort!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:02

Moet je toch nog maar es lezen...

Jolliegirl schreef:
Chip wordt idd niet geregistreerd Francis.
Het is allemaal nog zó krom! Een chip zit er wel in, maar zegt zo weinig.

Even in't kort zoals Jolliegirl het uit legt: De chip wordt gecontroleerd met het paspoort, er wordt dus gekeken of het paspoort wat ze in de hand hebben inderdaad bij het paard wat voor hun neus staat hoort. Het paspoort blijft bij het dier totdat het geslacht is, dan wordt de chip uitgesneden en vernietigd, paspoort gaat retour naar de uitgevende instantie met opmerking 'geslacht'.
Nergens zet iemand het chipnummer in een computer met de notitie 'paard geslacht'. Niet bij het slachthuis (ik heb tenslotte zelf 3 verschillende slachthuizen gebeld waar de heren die ik aan de telefoon kreeg dit zelf verklaard hebben! Ik verzin dit dus niet zelf) en ook niet bij de paardenmarkten, waar je ook een chip moet hebben voor transport en export, maar waar ook niks in een computer komt. Daar valt dus achteraf ook niet meer na te gaan welke paarden geexporteerd zijn. Ook dit werd door de veilingmeester zelf verklaard.
Er is verschil tussen 'controleren' en 'registreren'....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:46

Jolliegirl schreef:
paard met het betreffende chipnummer wordt als geslacht/overleden geregistreerd als dit doorgegeven wordt.

Hoe moet ik dit dan interpreteren??

En het chipnummer staat toch in betreffende paspoort?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:55

ja maar wordt dus niet in de slachthuizen geregistreerd. Bij de paspoort uitgevende instanties zouden de paspoorten weer terug moeten komen en het stempel 'geslacht' moeten krijgen, maar ook daar wordt niks in een computer verwerkt. En die boekjes worden ook vast niet allemaal bewaard ergens in een archief. Meerdere mensen hier gaven ook al aan dat ze het paspoort nooit in hebben hoeven leveren of weer terug gekregen hebben dus bij de paspoort uitgevende instanties wordt het blijkbaar ook niet geregistreerd. (Kijk maar naar al die paspoortfraude met paarden die voor de slacht weg zouden gaan maar toch in de handel verdwijnen, daar kan ik je ook nog wel wat voorbeelden uit 'eigen bloemlezing' van geven...).
Je kunt wel een stempel in een paspoort zetten, maar als je nergens het bijbehorende chipnummer in een of ander bestand zet wat na te zoeken is, dan valt dat achteraf dus niet meer op te zoeken. En dáár gaat het om... ook na 5 jaar zou nog op te zoeken moeten zijn of paard met nummer XXXXXXX geslacht of geexporteerd is. Daar was die chip nl. volgens de heren die hem ingevoerd hebben, voor bedoeld...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:58

Raja schreef:
Jolliegirl schreef:

Hoe moet ik dit dan interpreteren??

En het chipnummer staat toch in betreffende paspoort?

jep.
En in je paspoort komt een stempel : geslacht

En dan gooien we de chip weg.

het lijkt mij dat het stempeltje : geslacht.
wordt gecombineerd met het chipnummer en doorgegeven wordt aan de instantie waar het paard stond geregistreerd.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:27

Dat lijkt mij dus ook Jolliegirl

En die chipnummers staan zowiezo ergens geregistreerd in een bestand.
Je kan toch ook op internet je chipnr intikken en dan komt er naar voren wat er bij het nr geregistreerd staat...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:27

Dit is tenminste hoe 'wij' het in Nijkerk doen. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:28

En dat is volgens mij ook zoals het hoort!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:06

Raja schreef:
Dat lijkt mij dus ook Jolliegirl

En die chipnummers staan zowiezo ergens geregistreerd in een bestand.
Je kan toch ook op internet je chipnr intikken en dan komt er naar voren wat er bij het nr geregistreerd staat...

*zucht*, ik geef het op... volgens mij had ik in m'n allereerste post al uitgelegd dat dat dus ook lang niet altijd werkt...
Nogmaals: Ik had een chipnummer, ik wist dat het paard nog op mijn naam stond maar die informatie was op geen enkele manier ergens te achterhalen, nog elke andere vorm van informatie over het paard of de eigenaar. Het chipnummer was onbekend bij elke instantie waar ik het nagevraagd heb (en dus ook op elke zoeksite die toen beschikbaar was), alleen na heel lang zoeken vond iemand bij de KNHS haar daar in de computer. Maar dat kon ik alleen navragen omdat ik haar zelf heb laten chippen en dus WIST dat haar paspoort daar - bij uitzondering, want Paints gaan sinds de chip verplicht is via de NQHA maar mijn merrie is al voor die tijd gechipt - aangemaakt was. Dat was info die alleen met het chipnummer niet naar voren kwam dus een ander had die informatie niet boven water kunnen krijgen (omdat niemand dus weet dat zij bij uitzondering bij de KNHS geregistreerd staat).
En zoals gezegd... nergens, niet bij slachthuizen en niet bij de KNHS was na te gaan of ze al dan niet geslacht was... Misschien wordt het tegenwoordig wel in de computer gezet maar toen in ieder geval niet, dit werd mij door alle mensen waar ik het nagevraagd heb ook verteld.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:25

Francis,
Ik ben er in dit geval vanuit gegaan dat het recent is geweest.
Want NU is het verplicht je paard te chippen en NU is het verplicht dat het paspoort altijd bij het paard aanwezig is.

Als jouw verhaal vele jaren terug heeft plaatsgevonden, dan is de kans idd groot dat het TOEN niet goed geregistreerd is geworden omdat het simpelweg toen nog niet verplicht was!

Dat is dus in een heel andere situatie geweest!

Dus neem mij niet kwlijk dat het een misverstand is geworden.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:26

Ik gok daar ook op.
Dat het toendertijd nog lang niet zo streng was...

Nu ontkom je d'r gewoon niet meer aan.

Zonder paspoort & chip schieten wij niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:40

Toen - als in 'toen ik die informatie op vroeg' - was het ook verplicht... Ze is alleen al gechipt voordat het verplicht werd. Maar haar paspoort heeft ze gekregen toen het verplicht werd en toen is ook alles geregistreerd zoals het verplicht was. Ik reisde door half Europa met haar en haar dochter dus heb er ook wel op toegezien dat dat goed gebeurde. Haar chipnummer was ook niet de enige die niet meer te achterhalen was, samen met haar was ik naar nog twee paarden (die op dat moment van dezelfde eigenaar waren, maar niet mijn paarden waren geweest) op zoek en ook van die beide paarden kwam geen info op het chipnummer. Alleen ben ik voor die paarden niet verder gaan zoeken omdat het niet mijn paarden waren en ik dus ook niet alle info bij de hand had.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:36

tiwi1969 schreef:
De slager stuurt het paspoort naar het PVV(Productschap, Vee, Vlees en Eieren - niet die politieke partij ;) ), na de verwerking worden de paspoorten doorgestuurd naar de paspoortuitgevende instantie. Het stamboek of de KNHS, ook zij verwerken dan het overlijden van het paard.

Van het PVV kreeg ik vandaag toevallig een mail waar het volgende in vermeldt staat over het afmelden van paarden:

In verband met het bovenstaande, leek het mij goed u te informeren over welke informatie er op dit moment in de databank zit en door wie die informatie wordt aangeleverd.
In de bijlage is dit schematisch weergegeven.
· De paspoortuitgevende instanties sturen het chipnummer en levensnummer van paarden waarvoor zij een paspoort hebben uitgegeven (en van de paarden die bij hun geregistreerd zijn) naar het PVV.
· Slachterijen sturen paspoorten van geslachte paarden terug naar het PVV. Aan de chipnummers en levensnummers uit de paspoorten wordt door het PVV de informatie “paard is geslacht” gekoppeld.
· Rendac stuurt de chipnummers van gestorven paarden die bij hen zijn gemeld naar het PVV. Het PVV koppelt aan deze chipnummers de informatie “paard is gestorven”.
Op de website http://www.nl-paardenpaspoort.nl kunt u zoals u weet via het intypen van het chipnummer (of het levensnummer) van een paard nagaan of er al een paspoort voor een paard is uitgegeven en door welke instantie.
Als het paard is geslacht of gestorven komt dit bij het zoekresultaat te staan.

Ik heb net even het nummer ingevoerd van een paard wat geslacht is. (zou moeten zijn)
Er staat niet bij dat dit paard geslacht is...
Hoe kan dit?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:37

Wanneer en waar is dit paard geslacht? :)

Ik weet namelijk dat de paspoorten vaak gewoon teruggestuurd worden.

Dan zou je dus een registratie mislopen?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:40

paard is via de verzekering weg gegaan.
vorig jaar oktober is het die geslacht. (is het dier weggegaan en zou worden geslacht)

Of het paspoort is terug gekomen weet ik niet omdat ik niet meer bij de oude eigenaar van het paard kom.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:42

Hmm.. ik vertrouw zowiezo de verzekering al voor geen bal...
En lang niet alle paarden worden afgemeld geloof ik...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:43

wat een onzin is die chip dan!
hoe kan ik er dan in hemelsnaam achter komen of dit paard leeft!?

Dit is zo frustrerend.

(het paard zou naar belgië gaan BTW)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:44

Naar belgie, levend op transport dus?
Als ie daar geslacht is heb ik al helemaal geen idee of dit correct gedaan is.

de chip hoort afgemeld te worden en vernietigd te worden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:47

Dank voor je antwoorden Jolliegirl

die hele chip is maar een vage, lastige en voor veel paard zoekende mensen een verdrietige bedoeling. :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:47

Men moet gewoon de verantwoording nemen het paard weg te brengen en erbij te blijven tot je het paspoort terug krijgt, of het dier iig naar de grond is gegaan...
En niet een dier op transport naar belgie donderen....

Dat voorkomt zoveel verdriet en onrust!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:51

Jolliegirl schreef:
Men moet gewoon de verantwoording nemen het paard weg te brengen en erbij te blijven tot je het paspoort terug krijgt, of het dier iig naar de grond is gegaan...
En niet een dier op transport naar belgie donderen....

Dat voorkomt zoveel verdriet en onrust!

Ik heb aangeboden het dier naar nijkerk te brengen. (over dat paard gingen onze PB's in oktober)
Het schijnt voor de eigenaar meer op te leveren het paard levend naar België te sturen ivm verzekering ofzo.
(dat is wat mij is verteld door de eigenaar)

Dit is ook een gedeelte van de reden dat ik niets meer met deze eigenaar te maken wil hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:56

Dit weet ik nog idd!
Het levert ook meer op om het paard naar belgie te laten transporteren.
Opzich niets mis mee, mits dit via een normale slachterij gaat.... Dan kan je dit prima doen. krijg je netjes paspoort terug naar nederland.

levend over de grens levert meer op dan de paarden die vrijdags vanuit nijkerk dood/ als karkas de grens over gaan....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:00

Dus als ik er achter kan komen of het paspoort is terug gestuurd weet ik of het paard is geslacht?
(als het niet zo is heb je nog een kans dat het paard is geslacht)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:03

S_zanne schreef:
Dus als ik er achter kan komen of het paspoort is terug gestuurd weet ik of het paard is geslacht?
(als het niet zo is heb je nog een kans dat het paard is geslacht)

Ik weet niet hoe dat zit in belgie.... Sorry..

Meestal gaat het wel goed, en worden ze gewoon geslacht..
maar je hebt er oellewappers bijzitten die ze de handel in mieteren...