Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Francis schreef:Wat ze in het slachthuis met chips en paspoorten doen weet ik niet en maakt ook op zich niet uit, het gaat er om dat achteraf niet meer na te gaan is of een paard met een bepaald chipnummer geslacht is omdat die chipnummers dus niet in de computer geregistreerd worden voor latere controles. Zij kunnen dus geen chipnummer in de computer invoeren om te controleren of een paard met dat nummer geslacht is of niet.
En ik weet niet of je 't hele topic gelezen hebt maar dit had ik dus al uitgelegd en Jolliegirl - die blijkbaar 'inside' kennis heeft - gaf ook al aan dat dit dus inderdaad niet gebeurt.
Waarom die controle met paspoort en chip dan is is mij nog altijd een raadsel want als niks in een computer op te zoeken is achteraf, wat heeft het dan voor nut om de boel tijdens het slachten te bewaren. Dan controleer je dus alleen op het moment van slachten zelf maar valt er achteraf niks meer te controleren en moet je maar net de mazzel hebben dat paspoorten inderdaad worden ingenomen en ongeldig gemaakt en daarna in computers bij paspoort uitgevende instanties ook inderdaad als zijnde 'geslacht' aangemerkt worden. En dat dat niet gebeurt is ook een feit (meerdere gevallen hier te lezen van mensen die het paspoort weer mee krijgen en ook dat kwam in mijn zoektocht naar voren, dat op chipnummer dus niks na te gaan of te checken is, zelfs het feit dat ik op papier nog eigenaar was kwam niet naar boven... ik had dus 0,niks aan dat hele chipnummer op het moment dat ik het nodig had, niet om het paard te vinden maar ook niet om andere informatie te achterhalen.
Jolliegirl schreef:Chip wordt idd niet geregistreerd Francis.
Het is allemaal nog zó krom! Een chip zit er wel in, maar zegt zo weinig.

Jolliegirl schreef:Na het slachten en de keuring wordt je chip uitgesneden en vernietigd.
Die is dus niet meer geldig/terug te halen.
paard met het betreffende chipnummer wordt als geslacht/overleden geregistreerd als dit doorgegeven wordt.
Hoe het gehele riedeltje in zn werk gaat weet ik niet. Hier ben ik nooit bij.
Raja schreef:Jolliegirl schreef:Na het slachten en de keuring wordt je chip uitgesneden en vernietigd.
Die is dus niet meer geldig/terug te halen.
paard met het betreffende chipnummer wordt als geslacht/overleden geregistreerd als dit doorgegeven wordt.
Hoe het gehele riedeltje in zn werk gaat weet ik niet. Hier ben ik nooit bij.
Hoe moet ik dit dan interpreteren??
En het chipnummer staat toch in betreffende paspoort?

Raja schreef:Dat lijkt mij dus ook Jolliegirl
En die chipnummers staan zowiezo ergens geregistreerd in een bestand.
Je kan toch ook op internet je chipnr intikken en dan komt er naar voren wat er bij het nr geregistreerd staat...

tiwi1969 schreef:De slager stuurt het paspoort naar het PVV(Productschap, Vee, Vlees en Eieren - niet die politieke partij), na de verwerking worden de paspoorten doorgestuurd naar de paspoortuitgevende instantie. Het stamboek of de KNHS, ook zij verwerken dan het overlijden van het paard.
Van het PVV kreeg ik vandaag toevallig een mail waar het volgende in vermeldt staat over het afmelden van paarden:
In verband met het bovenstaande, leek het mij goed u te informeren over welke informatie er op dit moment in de databank zit en door wie die informatie wordt aangeleverd.
In de bijlage is dit schematisch weergegeven.
· De paspoortuitgevende instanties sturen het chipnummer en levensnummer van paarden waarvoor zij een paspoort hebben uitgegeven (en van de paarden die bij hun geregistreerd zijn) naar het PVV.
· Slachterijen sturen paspoorten van geslachte paarden terug naar het PVV. Aan de chipnummers en levensnummers uit de paspoorten wordt door het PVV de informatie “paard is geslacht” gekoppeld.
· Rendac stuurt de chipnummers van gestorven paarden die bij hen zijn gemeld naar het PVV. Het PVV koppelt aan deze chipnummers de informatie “paard is gestorven”.
Op de website http://www.nl-paardenpaspoort.nl kunt u zoals u weet via het intypen van het chipnummer (of het levensnummer) van een paard nagaan of er al een paspoort voor een paard is uitgegeven en door welke instantie.
Als het paard is geslacht of gestorven komt dit bij het zoekresultaat te staan.

Jolliegirl schreef:Men moet gewoon de verantwoording nemen het paard weg te brengen en erbij te blijven tot je het paspoort terug krijgt, of het dier iig naar de grond is gegaan...
En niet een dier op transport naar belgie donderen....
Dat voorkomt zoveel verdriet en onrust!
S_zanne schreef:Dus als ik er achter kan komen of het paspoort is terug gestuurd weet ik of het paard is geslacht?
(als het niet zo is heb je nog een kans dat het paard is geslacht)