Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:10

pluchke schreef:
paard is gekapt door de hoefsmid 1 week geleden en word nu behandeld met egyptische zalf voor rotstraal .
laat een analyse doen van het bloed plus een test voor de pezen door een buigproef voor de vier benen omdat hij nu een beetje mankt .

Is de rotstraal weggesneden? Paard kan kreupel lopen als die niet goed is bekapt en er teveel is weggesneden.

c_alsemgeest

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:42

ook al is het paard ingespoten... dan nog hoeft hij het niet terug te nemen ivm je onderzoeksplicht, welke je dus achterwege hebt gelaten.
Niemand kan nu vertellen of de verkoper je dit wel of niet van tevoren verteld heeft.
Bij een keuring voor verkoop wordt de verkoper altijd naar problemen gevraagd... kiest deze ervoor om eerdere kwalen niet te benoemen of behandelingen te verzwijgen. Dan pas kan je het verhalen of het paard terug brengen.
Blijkt dan later dat het paard wel iets had of dat er iets verzwegen is.... dàn kan je wat verhalen.
Nu niet... jij bent namelijk nalatig geweest in je onderzoeksplicht.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:51

Toen ik mijn paardje kocht had hij ook lichte rotsstraal aan 2/3 hoeven. Je kon de straal dus een beetje indrukken als het ware. Dierenarts was heel kundig en zag dit dus ook direct, vond het geen reden het dier er op af te keuren.
Het was ook wel logisch dat hij rotstraal had want hij loopt 24/7 buiten met een schuilstal. In die periode was het zo nat geweest + sneeuw. Ieder paard zou dat dan hebben gekregen.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:53

Als koper heb je als het ware de plicht om te keuren bij de koop.

Dat je dat niet hebt gedaan is het risico.

Dus ik dnek niet dat je hem terug kan brengen

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:54

c_alsemgeest schreef:
ook al is het paard ingespoten... dan nog hoeft hij het niet terug te nemen ivm je onderzoeksplicht, welke je dus achterwege hebt gelaten.
Niemand kan nu vertellen of de verkoper je dit wel of niet van tevoren verteld heeft.
Bij een keuring voor verkoop wordt de verkoper altijd naar problemen gevraagd... kiest deze ervoor om eerdere kwalen niet te benoemen of behandelingen te verzwijgen. Dan pas kan je het verhalen of het paard terug brengen.
Blijkt dan later dat het paard wel iets had of dat er iets verzwegen is.... dàn kan je wat verhalen.

als ik kan bewijzen dat het paard al ingespoten was voor de verkoop met een attest van de dierenarts moet hij het terug nemen omdat ik het heb gekocht bij een handelssstal.Een handelsstal hier in Belgie mag geen paard verkopen met onzichtbare gebreken dat is hier strafbaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:58

pluchke schreef:
als het paard bijvoorbeeld ingespoten is met cortizone voor ik het paard gekocht heb en ze vinden het terug in het bloedonderzoek moet de verkoper het paard terug nemen .ofwel ander paard of geld terug .
6 maanden garantie na aankoop ,heb het paard gekocht met geen onzichtbare gebreken stond vermeld op de advertentie.
is te hopen dat hij een beetje mankt van rotstraal dan is het niet zo erg ben aan het behandelen al . hopelijk is er geen ander probleem want zou hem niet graag terugdoen naar de handelsstal . weet er meer over als de dierenarts langskomt nu donderdag.

(verboden!) Inspuitingen moet je binnen 24 of 48 aantonen, niet nog eens na een maand (de meeste stoffen zijn na 1 maand geeneens meer te vinden).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:15

pluchke schreef:
als ik kan bewijzen dat het paard al ingespoten was voor de verkoop met een attest van de dierenarts moet hij het terug nemen omdat ik het heb gekocht bij een handelssstal.Een handelsstal hier in Belgie mag geen paard verkopen met onzichtbare gebreken dat is hier strafbaar.

Dus je gaat alles op alles zetten om dat paard terug te doen? Dan wil je er toch gewoon vanaf?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:17

pluchke schreef:
c_alsemgeest schreef:

dit kan je sowieso niet meer bewijzen... de stoffen zijn niet meer zichtbaar. Wanneer je geen keuring hebt gedaan kan je geen enkele blessure aangeven als verborgen gebrek omdat het niet bewezen is dat het verborgen was. :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:24

Wil je dat dier nou houden of niet?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:26

Als je het een dag na aankoop gemerkt hebt, waarom ga je er dan pas een maand later achter aan?
Sowieso, rotstraal.. Als het nou 1 of ander groot gebrek was, maar onzichtbaar is het zeker niet.

Maar hij heeft dus iets anders? Waarom heb je hem niet gewoon laten keuring? Sowieso kost dat al minder als alles wat je nu achteraf laat doen terwijl het toch al te laat is :\ Maar wil je nu gewoon makkelijk van je paard af komen, of wat? Zo komt het wel over. De kleinste dingetjes, maak je een mega probleem van.
"Een beetje mank, je ziet het niet, maar voelt het alleen". Als dat bij mijn paard het geval is, geef ik hem een weekje "rust" voordat ik er alles aan ga doen om te werken wat voor dramatisch probleem hij wel niet heeft aan zijn been. :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:39

Als je nu bloed laat trekken op stoffen ben je te laat.
1. aantal stoffen zal al niet meer aantoonbaar zijn.
2. hoe ga je bewijzen dat het paard die stoffen niet binnen heeft gekregen sinds hij bij jou staat?
(en dat kan dan toediening zijn door jou, maar ook perongeluk door anderen op stal, waar je niets van af weet.)

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:47

Als je het paard had laten keuren bij aankoop had je iets gehad om terug te gaan. Maar ik denk dat je nu te laat bent. Je doet er immers slim aan om de +- 200 euro niet te besparen en een paard eerst te laten keuren voor je tot aankopen beslist. Helaas

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:23

Maar als je bij een normale handelaar koopt, heb je toch een koopcontract of iets schriftelijks, of is dit ónderhands'gedaan? Ik vind het een raar verhaal.

Ben je de koper of de verkoper, die van een paard afwil?
Van een transactie moet toch iets schriftelijks zijn, al is het maar een kassabon.... :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:08

Een goede handelaar verplicht je ook om te keuren. Bij afkeur zijn de kosten voor de handelaar bij goedkeuring voor de koper.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:56

Zo heb ik eens een paard naar Spanje verkocht, vannuit Frankrijk, de dag van vertrek hebben wij zelf het paard laten keuren, de koper vond dit niet nodig, wij wel, gewoon om achteraf sterk te staan mocht er ineens iets mis zijn. Maar wij hadden ook een contract waarin stond dat de verantwoordelijkheid tot aan de laadklep van de transporteur ging (transporteur was door koper uitgezocht).

Na een maand ben je inelk geval voor bloed onderzoek te laat. Verder denk ik ook niet dat mocht er iets gevonden worden een DA een verklaring gaat schrijven dat het paard een maand geleden bij verkoop gedrogeerd is geweest. Mijn vriend in elk geval niet, daarvoor is er namelijk teveel tijd verstreken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:03

Ben wel heel benieuw hoe dit nu verder gaat.....

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:54

heb een aankoopcontrakt zelfs de btw heb ik betaald,in het wit gekocht.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:56

bonzwa schreef:

wil het dier houden

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:11

Maar je hebt hem niet gekeurd... kortom je hebt geen poot om op te staan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:16

pluchke schreef:
bonzwa schreef:

wil het dier houden

Dat komt ook wel goed, want terug brengen kan je m niet! Daar heb je zelf veel te veel voor verzuimd.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:37

Wat ga je doen als de veearts constateert dat de verkoper gelijk heeft?
Heb je het hele aankoopcontract gelezen? Daarin zal waarschijnlijk staan dat je zelf moet laten keuren wil je het recht hebben om hem terug te brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:38

Wat vermoed je nu dat het dier heeft? Je hebt eerder gezegd dat het dier pas NA 3 weken ging manken. Bedoel dat kan die net zo goed bij jouw opgelopen hebben.
Erg jammer dat je niet op alle vragen die mensen stellen antwoord geeft want nu is het een erg onduidelijk verhaal.
Daarbij als jij er zo zeker van bent dat de eigenaar het dier terug moet nemen als er wat uit het onderzoek komt. Vraag ik me af waar dit topic voor is.
Als ik jouw was zou ik een bericht maken met alle info zodat mensen een beter beeld krijgen van wat er precies aan de hand is en wat jij wil en hoe je het dier gekocht hebt. Dus hem je hem van te voren zelf wel bekeken onderzocht en waarom geen keuring gedaan end.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:40

Ik snap dit niet :? Je kijkt toch als koper als een van de eerste dingen naar de hoeven van het paard? Ik til altijd gelijk een voet op. ten eerste om te zien of hij braaf is en ten tweede om het onderstel te inspecteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:40

Stel...
Je kan nog wel aanspraak doen op een verborgen gebrek... dan is je enige mogelijkheid om de koop te ontbinden. Dan gaat het paard terug en krijg jij je geld terug.

Het is aan jou te bepalen wat je wilt.
Wettelijk gezien (zoals jij de zaak nu voorlegt) kun je niks beginnen, daarnaast wil je het paard houden en is het zeker zonde van je geld om te zoeken naar een verborgen gebrek omdat, als jij in het gelijk wordt gesteld, het paard terug moet (wat jij dus niet wilt).

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:46

jamiroquai schreef:
Wat ga je doen als de veearts constateert dat de verkoper gelijk heeft?
Heb je het hele aankoopcontract gelezen? Daarin zal waarschijnlijk staan dat je zelf moet laten keuren wil je het recht hebben om hem terug te brengen.

In het contract staat niet in dat ik hem zelf moet laten keuren,hier in belgie mag een handelsstal geen paard verkopen met gebreken.