Al die wreedheid, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:05

Tja, ik ben het met veel hier eens, consequent, goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren(behalve als het echt fout is).
Ik heb ook zo'n voorbeeld:

Ik rij op een manege, daar kan je ook eigen paarden stallen. Ik was na de les bezig met het paard waar ok op had gereden. Ik was dat paard in de stal aan het naverzorgen. Er was ook een ouder meisje met een eigen paard, ze schopt en mept dat paard onnodig, ook in de stal(zelf een keer gezien, en ik hoor het van meerdere mensen). Koos(het paard waarmee ik bezig was) deed een beetje chagrijnig tegen haar paard. Geeft ze hem bijna een mep(zwaai met haar arm) en zegt ze: 'Koos! Doe is normaal, dit is wel een wedstrijdpaard hoor!'(oid). Dan denk ik: Doe zelf normaal tegen je wedstrijdpaard, en wat maakt het Koos nou uit dat het een wedstrijdpaard is.
Ze zei het echt zo alsof Koos veel minder waard is dan haar paard(in waarde qua geld is dat alleen waar).

amyz

Re: Al die wreedheid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:18

Koos hoort dure wedstijdpaarden ook gewoon met rust te laten hoor... Dat snapt ie toch wel? :+

Nee vind t af en toe abnormaal hoe er met paarden omgegaan wordt.. Vooral met jonge paarden. Ik ga altijd ervan uit dat wat een paard niet weet, kun je m ook niet verwijten... Goh, zal mn veulen ff flink in elkaar rossen omdat ie niet stilstaat bij t poetsen.. :n Als je een paard maar uitlegt wat er van hem verwacht wordt (en wat er niet van hem verwacht wordt, zo mogelijk nog belangrijker) ben je al een heel eind. En tsja, soms moet je iets even iets duidelijker uitleggen dan anders... Maar lukraak slaan ed? Nee, bijzonder onzinnig. Paard wordt er niks beter van.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:23

:( als ik zie dat iemand anders MIJN paard slaat _-:( maar ook als een ander paard zinloos geslagen wordt vraag ik waarom iemand dat doet. Vaak hebben ze dan geen antwoord.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:49

gisa schreef:
Urielle, een paard is altijd op zoek naar een leider. Een leider is degene waarbij het paard zich veilig voelt.
Een leider biedt duidelijkheid en is consequent zonder daarbij straf of dwang te gebruiken.

Een paard wat over de schreef gaat of niet snel genoeg reageert wordt absoluut gecorrigeerd door de paarden hoger in rang, en dat gaat zeker niet altijd even zachtzinnig. Zowel spelen als corrigeren kan bij een paard toch met behoorlijk geweld gaan, zij het dat paarden daar onderling wat beter tegenkunnen. Zelfs merries pakken recalcitrante veulens soms hard aan.
Maar op zich doet dat er niet eens toe, want een mens is geen paard, kan geen zelfde gedetailleerde lichaamstaal laten zien, is maar een tiende van het gewicht en moet desondanks de leiderspositie innemen.
Als mensen beweren dat ze nooit een paard fysiek hoeven corrigeren, dan is dat voor mij alleen maar een teken dat ze nog geen echt lastige en/of vasthoudende paarden in handen hebben gehad of dat ze zelf blind zijn voor paarden die grenzen overgaan onder de noemer 'respect voor mijn paard'. Kijk, als de hengst me in mijn arm hapt en ik roep Uh dan vliegt hij ook achteruit. Dat kan ik zien als een geslaagde correctie. Maar aangezien meneer tien seconden later weer vrolijk een stuk kleding te pakken heeft als ie de kans krijgt, heeft mijn correctie dan toch echt geen zin gehad. Diezelfde boze 'Uh' resulteert bij mijn gevoelige ruin in maandenlang het ongewenst gedrag niet meer vertonen. DAN was het een geslaagde correctie. Dat wil dus zeggen dat ik bij de hengst steviger op moet treden dan bij de ruin.
Dan nog iets wat veel voorkomt: gedrag ontwijken door je eigen gedrag aan te passen. Je merrie tankt je omver bij de weidepoort en daarom maak je het touw eerder los zodat ze zelf binnen kan rennen zonder dat jij er achteraan vliegt. Je hengst mept rond voedertijd de staldeur bijna uit de rails dus hang je er een rubber mat voor. Je ruin staat met vier benen schrap voor het smalle bruggetje dus neem je voortaan maar een andere route. Da's geen opvoeden, da's ontwijken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:54

Lynske78 schreef:
Maar wat is wreed? Wij kunnen een paard nooit zo hard slaan als een ander paard dat doet. Het belangrijkste is dat het paard het begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt.

Wij kunnen niet zo hard trappen/slaan nee.
Maar wel op veel gemenere plekken.
Een ander paard raakt de hals of flank of kont. Maar wij mensen doen dingen zoals tussen de oren slaan e.d
En daar zit het verschil..

Ik ben het er mee eens dat het natuurlijk niet kan. Maar dat is logisch als paardenliefhebber.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:44

Urielle _/-\o_

Correctie moet idd nut hebben... En als het dan nodig is om wat harder op te treden, then so be it.

Ben t ook helemaal met je eens dat veel mensen bepaald gedrag gaan ontwijken. Vooral het loslaten voor de poort vind ik daar een enorm goed voorbeeld van. Ooit (heeeeeel lang geleden) blauwe maandag beetje meegeholpen met paardjes verzorgen op een ienieminiestalletje (4 paarden) waarbij 1 jong paard altijd flipte als ie de ingang naar de wei zag. Ja, dus laat m maar zo snel mogelijk los! duhh, mooi niet. Heb t beessie vrolijk vastgehouden tot ie netjes stilstond ín de wei, en toen pas losgelaten. Koppen van die mensen waren onbetaalbaar _O-
Ik vind dat je ongewenst gedrag juíst moet opzoeken, moet uitlokken, anders kun je het toch nooit corrigeren? Ik zet mn jonge hengst vrolijk pal achter de Shetmerrie op stal (als zij toevallig in de bak is met dr verzorgster), leer je maar te gedragen. Kan er ook voor kiezen om de bak niet in te gaan als de merrie er is, maar dan heb ik de poppen aan t dansen als ik een keer toevallig langs een merrie moet met m. Ontwijken geeft alleen maar lijden en last op de lange termijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:17

ik heb niet alles gelezen,
maar ik moet soms de pony van mn zusje wel es een tikje geven, dit is slechts ter motivatie anders staat ze gewoon echt lang lang stil(heb eens gekeken hoelang ze het volhoud zonder dat ik zou motiveren stond er dik een uur....) en soms pak ik het langere halstertouw en die doe ik dan achter haar kont langs en als ze niet meeloopt kan ik daarmee een hulpje geven.
en verder krijgen ze soms een tikje om even op te letten.
niet gruwelijk wreed, maar bij opvoeden horen ook minder leuke dingen.
als je altijd braaf en netjes en nooit een tik zou uitdelen ben je ook niet aan het opvoeden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:58

@hagelslag, je beschrijft het imo juist. Als mijn paard in mijn persoonlijke ruimte komt terwijl ik dat niet toesta, en hij blijft irriteren krijgt hij een oplawaai, of dat nou een hard "HE!", een kneepje of een duw is, hij moet respect voor me hebben. Ook zulke tikjes zoals jij beschrijft vind ik vrij normaal, een zweep ís er naar mijn idee om hulpen te geven of te corrigeren, niet om mee te bestraffen of om mee pijn te doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:12

2e reactie hier.

Ik heb een verzorgShet die sinds kort gericht trapt/bokt en soms ook bijt. (ze is heel dominant).
Ik heb hier op bokt hulp gevraagd en geleerd dat je het niet van een paard moet flikken. Als ze het nogeens fklikt, kan ze vanaf nu eerst een stemwaarschuwing krijgen, doet ze het nogeens: een tik.
En paarden slaan is eigenlijk niet altijd wreed(behalve als het onnodig is).
Kijk maar eens hoe het er in de natuur aantoe gaat.
En als bij mijn verzorgpony's het hengsteveulen de andere merrie pest en irriteers, kan hij van haar ook een flinke trap/beet verwachten.
Dus zo erg is het niet als een paard jou lager in de rang ziet en die geen respect voor je heeft.
Onnodig keur ik natuurlijk niet goed!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:22

Eskegirl, op sommige opzichten heb je imo gelijk. Een andere, zoals dat je zegt dat paarden hardere klappen verkopen, ben ik het niet helemaal mee eens. Want wij kunnen nooit zo hard slaan als een paard trapt of bijt, maar wij leggen niet genoeg uit waarom vaak/geven geen paardduidelijke waarschuwing. Daarnaast slaan of trappen wij gemeen en gericht(slaan op het hoofd, tussen de oren of een trap in de buik, om maar een voorbeeld te noemen wat ik vaak zie. "omdat dat het meeste pijn doet"), een paard haalt gewoon uit.
Ik zou persoonlijk het liefst mijn paardige waarschuwing duidelijk willen kunnen maken, voordat ik hem een trap verkoop, anders is het naar mijn idee niet terecht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:58

Slofje schreef:
@hagelslag, je beschrijft het imo juist. Als mijn paard in mijn persoonlijke ruimte komt terwijl ik dat niet toesta, en hij blijft irriteren krijgt hij een oplawaai, of dat nou een hard "HE!", een kneepje of een duw is, hij moet respect voor me hebben. Ook zulke tikjes zoals jij beschrijft vind ik vrij normaal, een zweep ís er naar mijn idee om hulpen te geven of te corrigeren, niet om mee te bestraffen of om mee pijn te doen.

klopt maar mn zusje vind het niet zo leuk dat ik die van haar ook gewoon aanpak.
ik zei wat ik in mn hand heb en wat niet luistert moet ik aanpakken

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:14

Het is natuurlijk een beetje ziek, maar er zijn helaas veel mensen die dat in een zekere mate doen. Ik heb zelfs een ruiter gezien op een wedstrijd, die dus plotseling op een manier met een hond omging daar, wat ook in die categorie valt, maar omdat het een hond is, was het nog duidelijker wat de strekking was.