Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:07

juanitaaa schreef:
ik heb men paard al sins dat ze net onder zadel is
en toen zagen we gewoon dat ze nergens last van heeft

Totdat Yngvar op zijn zesde een maand of twee stil moest staan wegens een blessure en ziekte liep hij net zo goed als iedere andere jonge Fjord. Na die tijd stilstaan kwam opeens zijn artrose tevoorschijn. Een paard kan nog prima lopen terwijl er wel zoiets sluimert. En dan is zonde wanneer je je paard net gekocht hebt en die miskoop had kunnen voorkomen door eens twee of driehonderd euro uit te geven. Wat is dat nou helemaal op het aankoopbedrag van een paard/pony?

Ashley5760

Re: Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:21

Tja..... Klinisch ik zou zeggen altijd doen, maar natuurlijk kan de oude eigenaar spuitje/pijnstiller hebben gegeven dat paard niks kreupel-achtigs laat zien.... (sommige DA's doen al automatisch bloedprikken icm klinische keuring).
Rontgelogisch vooral als je toekomst/sport ambities hebt zou ik zeggen doen, maar ook dat weer, een slimme eigenaar (gebeurd ook veel bij hengstenkeuringen) laat (duur)paard altijd zelf fotograferen en evt chip eruit halen, niemand hoeft het te weten.... Echter onregelmatigheden in het gewricht zijn niet weg te poetsen.
Maar daar tegenover staat weer... De beste paarden (o.a. Shutterfly van M. Beerbaum) heeft OCD.... Tja wat zegt het dan....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:04

Je kunt je paard gerust klinisch en rontgenlogisch laten keuren en zowieso altijd klinisch, is niet ook onbelangrijk, een paard wat dan klinisch niet goed is (mits het dier ziek is, verkouden oid) kun je gerust laten staan.
Als je hem gaat verzekeren (boven een bepaald bedrag)moet je bij een erkende kliniek laten fotograferen, kosten €600,00 (voor 16 of 18 foto's)
Laat je je paard niet verzekeren(of onder dat bepaalde bedrag) dan kun je beter zo'n mobile keurder laten komen koste €175,00 voor evenveel foto's.

En idd foto's met alle 1-tjes zegt helaas idd niks! (ook wij hebben er zo eentje naar de frikandellen kunnen brengen,banden blessure)!
Een 2 is gewoon nog goed maar bij en 2 tot 3 moet je toch even nadenken wat je gaat doen en wat je doeleinde is.
En een hele aparte laten ze daar ook niet voor staan, daar is meestal wel de prijs naar.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:06

colette_007 schreef:
laat (duur)paard altijd zelf fotograferen en evt chip eruit halen, niemand hoeft het te weten.... ....

PARDON!
Bij eventuele verkoop en rontgenlogischekeuring komt er dat uit dan heb je een OC en natuurlijk vertel je dat gewoon.

Nachtlampje

Re: Paard kopen, altijd Röntgen & klinisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:13

De koper betaald meestal de kosten. Ik heb mijn paard eigenlijk gewoon gekocht.. Later pas had ik bedacht dat het misschien had gemoeten, maar ik was ook niet wantrouwig erover.. Ik was al bijna 3 kwart jaar in contact met de vorige eigenaar en had er zo'n 4 weken doorgebracht. En hij is verder op-en-top gezond. Maar bij een vreemde zou ik eerder een keuring laten doen.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:54

Weet iemand ongeveer het bedrag daarvan? :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:33

vivana schreef:
colette_007 schreef:
laat (duur)paard altijd zelf fotograferen en evt chip eruit halen, niemand hoeft het te weten.... ....

PARDON!
Bij eventuele verkoop en rontgenlogischekeuring komt er dat uit dan heb je een OC en natuurlijk vertel je dat gewoon.

Dit gebeurt aan de lopende band en is dus hopen dat het je verteld wordt als je komt kopen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 08:59

Echt asociaal dat zoiets verzwegen word :n

Maar goed, ik vroeg mij af of het ook nodig is om een 2 jarige te laten keuren?

Wie zou dit doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:01

Of het nodig is zul je zelf moeten bepalen, is afhankelijk van waar die 2-jarige voor bedoeld is en hoeveel je zelf kunt beoordelen.
Buigproeven zijn op die leeftijd niet aan de orde, maar je kunt natuurlijk wel even luisteren naar hart en luchtwegen en kijken of hij correct gebouwd is en correcte gangen heeft (rechtuit).