Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ashley1 schreef:Even niewsgierig hoor, niet aanvallend maar wat is de achterliggende reden dat jouw paard er van de 24 uur er 1tje buiten komt om ff lekker los te lopen, te bewegen en zijn benen te strekken? En wat is de reden dat jouw paard niet op een weide mag, zelfs niet op een schrale?
_Dune_ schreef:Wat ik heb begrepen van Deurne, is dat er weinig tot geen mogelijkheid is tot weidegang voor het paard. Dat zou voor mij al een reden zijn om het niet te doen.
joyce B schreef:_Dune_ schreef:Wat ik heb begrepen van Deurne, is dat er weinig tot geen mogelijkheid is tot weidegang voor het paard. Dat zou voor mij al een reden zijn om het niet te doen.
Deurne heeft inderdaad paardonvriendelijke huisvesting.
En er wordt lichamelijk ook vrij veel van een paard verwacht.
Volgens mij moeten de ruiters ook regelmatig van paard wisselen.
Als ik jou was zou ik eerst eens goed informeren naar de inhoud van de opleiding (bij Deurne zelf) en wat voor eisen er gesteld worden aan de paarden en wat voor werk er verricht wordt en of er gewisseld wordt. Ga kijken en stel kritische vragen over de huisvesting (geen weidegang wat ik heb gehoord, niet standaard in paddock voor bepaald aantal uur per dag), gesloten stallen...

joyce B schreef:hoezo hysterisch?
Volgens mij valt dat nog wel mee.
Het is ieder voor zich wat hij voor zijn paard wil.
Maar voor de meeste paarden is een vaste thuis met eigen vriendjes waarmee hij/zij dagelijks een aantal uren buiten staat wel belangrijk. Er zijn veel paarden die moeten wennen op een nieuwe stal. Heb in onderzoeken gelezen dat het snel een paar maanden tot een half jaar duurt voordat een paard zich echt thuis voelt. Bij een paardensportopleiding zal zo´n paard afwisselend op de school staan, en op steeds andere stage-adressen. Het dier krijgt al die jaren geen vaste kudde om zich veilig bij te voelen en geen blijvende stal. In de weekenden moet het paard mee naar huis, of blijft op school, waar het verzorgt wordt door de weekenddienst (of is dat inmiddels anders?) Hoe lang laat die het paard uit de stal?
Hoe vaak kan het dier naar buiten op die stage-adressen?
Een paard meenemen naar zo'n opleiding en steeds maar meeverhuizen, is in mijn ogen niet in het belang van het paard. Het paard is er voor de opleiding, niet de opleiding voor het paard... Dat is de praktijk.
Hoeveel stro je ook in de stal doet, hoe goed het voer is, en hoe vaak je het dier ook uit de stal haalt, het dier kan geen "eigen leven" opbouwen. Dan kan een paard beter schoolpaard zijn op Deurne zelf, tussen andere schoolpaarden. Dus zonder mee verhuizen met een leerling. Dan is in elk geval de omgeving en de andere schoolpaarden een stabiele factor.

millennium schreef:Het komt uit jou post een beetje over alsof het paard voor Deurne sport-studenten een ding is. Als dat het geval is, dan spreek ik voor meerdere dat je dat verkeert ziet. Echt, geloof me, 90% van de voltijd sportstudenten zijn echt gek met hun paard, er zuinig op en zorgen zo goed als mogelijk voor hun paard net zoals jij dat waarschijnlijk doet. Ze doen niet voor niks een paardensportopleiding
Er zijn trouwens genoeg studenten welke hun paarden samen losgooien, dus contact met andere paarden heb je zelf in de hand. Het is niet zo dat je paard compleet geïsoleerd is; die keuze maak je zelf.
joyce B schreef:millennium schreef:Het komt uit jou post een beetje over alsof het paard voor Deurne sport-studenten een ding is. Als dat het geval is, dan spreek ik voor meerdere dat je dat verkeert ziet. Echt, geloof me, 90% van de voltijd sportstudenten zijn echt gek met hun paard, er zuinig op en zorgen zo goed als mogelijk voor hun paard net zoals jij dat waarschijnlijk doet. Ze doen niet voor niks een paardensportopleiding
Er zijn trouwens genoeg studenten welke hun paarden samen losgooien, dus contact met andere paarden heb je zelf in de hand. Het is niet zo dat je paard compleet geïsoleerd is; die keuze maak je zelf.
Ik heb mijn woorden zo zorgvuldig mogelijk gekozen, om niet het persoonlijke verwijt te maken dat de leerlingen zelf hun paard als "ding" zien. Dat is heel persoonlijk. Het zijn meer de omstandigheden waar ik op doel.
Er zijn altijd ruiters die hun paard als sportmiddel zien (verkopen als het dier iets mankeert, als de uitdaging er af is, als je niet verder komt, of gewoon behandelen alsof het een machine is), of voor de prestige, maar dat is niet opleiding-gebonden, die mensen kom je overal wel eens tegen. Zowel in de sport, als recreatie.
Maar het is maar net hoe de
TS tegen haar paard aan kijkt, hoe haar paard nu gehouden wordt en wat ze voor haar paard wil.
Maar dat is niet voor veel mensen weggelegd.
)ikke schreef:tinaaz schreef:Hah, je hoort hier ook wel veel apen verhalen hoor!
Je zult echt niet verplicht worden je paard door een leerling hoefsmid te laten beslaan.
Bij mij kwam er ook niemand anders aan mijn paard dan mijn eigen hoefsmid, zadelmaker e.d.
Ook loopt er op deurne met grote regelmaat een veearts rond.
Verder zit iedereen te zeuren over de weidegang. Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen en door een slechte ruiter gereden worden.Je paard krijgt het best wel even pittig in Deurne, maar je kunt hem 6xper week rijden, verder in de opleiding zal er met de paarden worden geruild. Het paard kan elke dag in de stapmolen (behalve in het weekend vaak 1x), Je kunt met hem stappen en longeren. Na een aantal maanden school (met vakantie tussendoor, waarbij je het paard lekker mee naar huis neemt) kun je ook weer op stage en is de kans groot dat je hem dan wel naar buiten kunt doen. Als je thuis zelf met respect met je paard omgaat, dan kun je dat in Deurne ook doen.
Het is GVD een een OPLEIDING!!! Dat zou toch de eerste plaats moeten zijn om dergelijke basisbehoeften te leren en in de praktijk te brengen!!!
Dat er mensen zijn die dieren mishandelen, is zeker voor een opleiding geen vrijbrief om paarden niet datgene te bieden waarvan iedereen ondertussen toch wel weet dat ze dat nodig hebben! En dat ligt niet aan het gebrek aan ruimte of plaats, het is botte onkunde!
Citaat:Het is GVD een een OPLEIDING!!! Dat zou toch de eerste plaats moeten zijn om dergelijke basisbehoeften te leren en in de praktijk te brengen!!!
Dat er mensen zijn die dieren mishandelen, is zeker voor een opleiding geen vrijbrief om paarden niet datgene te bieden waarvan iedereen ondertussen toch wel weet dat ze dat nodig hebben! En dat ligt niet aan het gebrek aan ruimte of plaats, het is botte onkunde!
Citaat:amen![]()
ik zou mijn paard never nooit meegeven naar Deurne, ken genoeg mensen die erop gezeten hebben en hoe die rijden en bovendien heb ik eens een instructeur van daar (werkte daar toendertijd) aan het werk gezen met slof en sporen omdat paard niet wilde lopen...zag er niet erg gezellig uit moet ik zeggen