Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:38

Wij hebben een 6-paards molen.

ALs je je paard elke dag in de molen wilt hebben kost het 35,- per maand. Dan word ie
maandag t/m vrijdag een uur in de molen gezet !!.

Als je dit niet wilt kun je voor 15 euro alles zelf regelen !!
Alleen kun je dan pas na 16.00 uur gebruik maken omdat dan de paarden er in staan van ' betalende mensen ' ( hebben ongeveer 80 pensionklanten )

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:41

Bij ons kan je onbeperkt gebruiken.
Zelf in en uit zetten.
Zit gewoon standaard bij stalgeld in.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:44

Ik sta op een privestal met een 3-paard stapmolen, daar mag ik onbeperkt gebruik van maken, maar dat is natuurlijk ook wat makkelijker, omdat we maar een paar paarden (cq pony's) hebben staan en het natuurlijk niet commercieel geregeld. De stallen die ik verder ken hier in de omgeving hebben dit gewoon erbij zitten in hun pensiongeld.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:09

Onze stal is best wel een bijzondere stal.
Hier moeten van de eigenaren alle paarden naar buiten, behalve in het weekend, want dan moeten ze het zelf doen :D
Verder wordt er eigenlijk weinig gereden en zijn er veel mensen die maar 1 keer per week of zelfs minder komen. Ook zijn er meerdere mensen met meer dan 1 paard waarvan er dan maar eentje per dag loopt.

Ik verwacht dat er maar heel weinig mensen zelf hun paard in de molen gaan zetten, maar dat bijna iedereen zijn of haar paard er graag in wil hebben. In de molen zetten betekend toch meer werk met dekens en beenbeschermers. Wij doen dat niet bij het buiten zetten, iedereen weet dat en vind het normaal.
Ik heb dat in het begin gedaan, maar zeker in de zomer met de vliegendekens werd ik op een gegeven moment gestoord. We stonden dan met z'n tweeen zo'n 20 van die halsdekens op te doen.
Ik denk dat ik met alle tips van jullie een soort enquete formulier ga maken waar ze dan op kunnen reageren.
In ieder geval gaat het stalgeld niet omhoog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:21

op een vorige stal was de stapmolen een optie, met maandelijkse opleg van 20 Euro. je paard werd dan dagelijks in de molen gezet, 1 uur, in de ochtend. Zelf mochten de klanten de molen niet bedienen. Er werd veel gebruik van gemaakt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:23

Waarom gaat zoiezo het stalgeld niet omhoog dan?
Ik vind het nogal een service, erin en eruit halen!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:26

MiniMouse schreef:
Waarom gaat zoiezo het stalgeld niet omhoog dan?
Ik vind het nogal een service, erin en eruit halen!

Het stalgeld is per 1 oktober al met 5 euro omhoog gegaan ivm stijgende kosten voor voer, stro enz.
Ik vind het niet netjes om dan nu alweer omhoog te gaan.
Ze worden al buiten en binnen gezet tegen betaling. Dus in en uit de molen halen tegen een iets hoger tarief lijkt mij eerlijker, dan kunnen ze ervoor kiezen om het niet te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:29

omdat ik onze optie nog niet ben tegengekomen zet ik m alsnog maar neer.
Ik sta op een pensionstal met 25 paarden, het is halfpension dus mesten doen we ook zelf.
We hebben een 6 paards stap/drafmolen met zandbodem en je kunt of een abbo nemen voor 25,- per maand óf losse keren betalen a 2,50 per keer.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het erin/eruit zetten en opruimen van de mest. Er zitten meerdere programma's op en het gebruik mag je zelf bepalen in overleg met je stalgenoten.
Het functioneert voor ons prima.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:43

Op zich lijkt het mij wel handig om je paard erin te kunnen laten zetten door iemand van het pension. Ook al zou dat extra kosten.
Als je dan een dag geen tijd hebt, kan je paard toch bewegen. Anders moet je toch weer heen en weer.

Het lijkt me wel heerlijk om beschikking te hebben over een stapmopen! Ik zou er graag een abonnement voor hebben. Maar ik kan me ook voorstellen dat TS nu het stalgeld niet wil verhogen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:55

Bij ons op stal betaal je 15 euro per maand voor onbeperkt gebruik van de stapmolen. Als je ook je paard erin/uit wilt laten zetten ben je geloof ik 15 euro meer kwijt (weet ik niet helemaal zeker) en dan gaan ze een uur.
De molen bij mij op stal heeft rubberen matten aan de zijkant en rubberen anti slip tegels op de grond, zodat de hoeven/ijzers niet slijten. Ook zitten er verschillende programma's op, waaronder ook een draf programma.

De meeste mensen bij ons hebben de stapmolen erbij. Nou vind ik 15 euro ook wel een heel netjes bedrag. Kom ook wel eens stallen tegen waar ze 40 euro extra vragen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:31

Ik zou het persoonlijk zo simpel mogelijk houden, ook omdat het nauwelijks te controleren is als je met strippenkaarten ed gaat werken. Ook lijkt het mij niet eerlijk om alle pensionklanten maar weer ineens een verhoging van het stalgeld door de strot te duwen, voor iets wat ze misschien helemaal niet willen. Ik zou mensen daarom de optie geven om een abonnement te kunnen nemen voor een bepaald bedrag per maand (gewoon bij het stalgeld te betalen), waarmee ze dan onbeperkt gebruik kunnen maken van de stapmolen.
Daarnaast, aangezien je dat toch eigenlijk al van plan bent, zou ik dan afspreken dat jij ze er in principe in zet volgens een vast schema en eventuele dekens en beschermers wisselt. Als je dat op vaste tijden doet (dus Pietje om 10.00 uur, Klaas om 10.30 uur, etc.), weet iedere eigenaar precies wanneer hij zijn paard kan rijden en wanneer ie in de molen staat en hoeveel beweging zijn paard krijgt. Hier kun je natuurlijk in overleg ook prima uitzonderingen op maken (bijv. Pietje wil graag s ochtends rijden, dus wil de stapronde verplaatsen naar s middags) en eigenaren er buiten de normale staprondes zelf in laten zetten.

Dan doe je de standaard staprondjes gewoon zelf en volgens een vast rooster en kunnen de eigenaren er buiten deze momenten ook zelf nog gebruik van maken. Wanneer iemand totaal geen interesse heeft in de stapmolen, hoeft ie er ook niet voor te betalen en wie wel interesse heeft, betaalt gewoon een vast bedrag extra per maand.

Lijkt mij voor iedereen de duidelijkste oplossing.. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:40

Je klinkt als een goede stalhouder! Bij ons zit onbeperkt gebruik van de stapmolen in de stalprijs inbegrepen. Nou is de stalprijs ook behoorlijk, en sinds ik er sta (5 maanden) verhoogt met 20 euro. Molen was er al toen ik kwam.
We hebben onderling met een aantal pensionklanten een schema gemaakt. Iedereen die mee doet zet 1 avond per week een stel paarden in de molen. En zo komt mijn paard dus 6 avonden per week ongeveer 30 minuten in de molen. Opzich prima systeem, ook qua stroomkosten want ik denk dat de molen hierdoor uiteindelijk minder gebruikt wordt. Omdat mijn paard al dagelijks in de molen komt, zal ik hem er verder niet snel nog eens extra inzetten. Terwijl ik hem eerst wel altijd in de molen deed terwijl ik met zijn stal bezig was. En hij wordt nu wel dagelijks gebruikt, maar hij staat dan wel helemaal vol.
's Ochtends gaat alle paarden de wei op, stalhouder zet je paard dan ook in de molen als je wilt, maar dat gaan dan van de tijd in de weide af, eigenlijk doen alleen mensen dat als ze bijvoorbeeld 's ochtends willen rijden en hun paard niet zo makkelijk in de wei te vangen is. Is de wei te nat, zoals nu, dan gaan alle paarden een half uur in de molen. Is natuurlijk ook wel praktisch als de stallen worden gedaan. Peesjes aan, dekens willen etc. wordt niet gedaan.
Ik denk dat het aan je gebruik ligt hoe je er voor wil betalen. Zo in de winter gebruik ik hem veel en zou ik het liefste een abbonement hebben als ik ervoor zou moeten betalen. En in de zomer per keer, want dan gebruik ik hem veel minder.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:08

Bij ons op stal werken ze met een pasje, dat kun je opwaarderen en als je in de molen gaat worden er enkelen dubbeltjes vanafgehaald.
Dit is meer voor het stroomgebruik en zodat er een beetje buwust mee wordt omgegaan (dat de molen niet onnogig (blijft) draaien.
Ik denk alleen wel dat dit ingewikkeld is te realiseren, weet niet hoe ze dat gedaan hebben. Maar als je zoiets zou willen is een muntautomaat volgens mij al een stuk makkelijker.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:11

En oh ja, als hij erin gezet moet worden valt dit onder de buitenzetservice en wordt het geld gerekend voor de service zoals hij ook in de paddock zou worden gezet. Je hoeft die dubbeltjes dan niet te betalen omdat hij toch wel draait.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:56

Bij ons zit de molen ook al bij de prijs inbegrepen. Kun je niet als overgangssituatie klanten die je nu hebt laten kiezen of ze vd molen gebruik willen maken of niet. Zo ja 20-25 euro per maand meer gaan betalen anders niet. Nieuwe klanten komen automatisch in het hoge tarief. in de molen laten zetten kost nog eens 5 euro per keer extra.

Verder zo ik het qua dekens en bescherming ook simpel houden. Bij ons staan alle paarden onder waterdichte dekens zodat ze zo de stal uit geplukt kunnen worden. Staat ie niet waterdicht en doet iemand anders jouw paard n keer loopt hij het risico nat te regenen. Bij ons staan ze met uitzondering van nieuwe paarden die nog geen molen kennen in principe zonder beschermers tenzij speciaal beslag springschoenen vereist.

Iedereen die n paard uit de molen haalt mest m meteen uit, zo blijft de bodem zo lang mogelijk netjes.
Na ieder gebruik wordt de molen volledig uitgeschakeld om energie verspilling te voorkomen.

Onze molen kan overigens alleen stappen. De bodem is nu niet goed waardoor ze in draf momenteel uitglijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:42

Ik vind 25 euro per maand voor het gebruik van een stapmolen erg veel. En 5 euro per keer om erin te laten zetten echt achterlijk veel. Ik ben bijvoorbeeld nog geen 10 minuten bezig en dan heb ik 4 paarden in en uit de molen gehaald en dan heb ik ook nog alles opgeveegd wat ze uit hun stal hebben gelopen. Tussendoor kan ik andere dingen doen. Stel je zou hem iedere (doordeweekse) dag erin willen laten zetten, dan ben je met 5€ per keer iedere vier weken 100€ extra kwijt. Staat imo niet in verhouding, zeker omdat als de stallen gedaan worden, een stalhouder over het algemeen toch al het paard uit de stal moet halen, en moet verplaatsen. In de molen zetten is dan amper extra werk.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:58

Op mijn vorige stal (een manege) moesten we een muntje er in gooien die kan je halen in de kantine (gratis) met 1 muntje kunnen ze er 30 min. in maar 2 in gooien mocht ook.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:58

Bij ons op stal is dat t werkelijke tarief hoor. Al is dat denk ik ook een stukje ontmoedigend beleid. Als ze zo veel vragen is de kans dat je het hun vraagt klein en bij ons op stal zitten ze niet om werk verlegen. Als ik m'n paard in de molen wil vraag ik t aan n stalgenootje en kost t me niets. Heb zelfs een stalgenootje waar ik het vast mee afspreek zodat ze altijd een keer extra eruit komen. Wil je als stalhouder een extra centje verdienen zul je idd lager moeten zitten maar dat is bij ons op stal duidelijk niet het doel.

Wat betreft de verhoging van t stalgeld. Waarom is €25 euro (optioneel) veel? Lees hier over €1 per keer ed. maand heeft 30 dagen en bij ons staan de meeste paarden bijna elke dag in de molen. Wil je dat geld niet extra betalen kies je er toch gewoon voor om niet van de molen gebruik te maken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:11

Ligt er aan of de paarden ook al buiten komen denk ik. Hier komen ze ook al een paar uur de wei op en eigenlijk gaat geen een paard er dagelijks in. Alleen in de winter hebben we het nu onderling geregeld, maar aangezien de molen dan dus wel iedere keer vol staat komt het qua tijd dat de molen draait neer op 1-2 keer per week één paard erin. Zou daar zelf niet zo snel 25€ voor betalen. Al ligt dat natuurlijk wel aan wat een stal al kost. Is een stal scherp geprijst, dan zou ik het vermoedelijk wel prima vinden.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:12

vrouwke schreef:
bij ons op stal hebben ze vorig jaar een stapmolen aangeschaft.
we mogen net zo vaak als we willen en gratis de paarden erin zetten.
geen extra kosten naast het stalgeld dus.

bij ons precies hetzelfde

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:16

Op onze stal wordt heel weinig gereden door de eigenaren.
Vandaag bv zijn er nu net 2 ruiters in de bak, waarvan er eentje van buiten de stal komt. Dat zijn dus de eerste paarden die lopen vandaag.
Ik vind het wel heel handig op dit moment want mijn eigen pony's en fokmerrie's hebben lekker een paar uur in de bak kunnen spelen. Binnen dus. Het is buiten nu een grote prutbende en er zijn er verschillende met mok.
Ik hoop dat we de molen snel in gebruik kunnen nemen.
Ik ben al bezig met een lijstje waaruit de klanten mogen kiezen. Als het klaar is zet ik het hier wel even neer.
Ik verwacht dat bijna niemand zelf een paard in de molen gaat zetten om de simpele reden dat ze er heel weinig zijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:30

Maar daar zou je wel een vergoeding voor kunnen vragen, om in en uit de stapmolen te zetten, ook al houd je de stapmolen gratis.

Ik denk dat veel paardeneigenaren superblij zullen zijn dat hun paard dan toch meer kan bewegen.
Zelf kan ik ook niet zo vaak rijden, maar de mijne staat elke dag de hele dag buiten. Maar als dat niet zou kunnen, zou ik een stapmolen toch wel heel erg waarderen en er zeker 2 of 3 keer in de week gebruik van maken!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:42

Wij hebben op onze stal ook een stapmolen, vroeger had ik een hekel aan die dingen en snapte het nut er niet van in, nu ik mijn eigen paard heb gebuik ik hem best vaak en heb gemerkt hoe handig dat ding kan zijn.

Je betaalt bij ons € 25,- per jaar, je mag zelf je eigen programma kiezen, en je paard er zo lang inzetten als je wilt. Hij is overigens bestraat en er word alleen in gestapt. Het is een 4 paards stapmolen. We moeten hem er overigens wel zelf in en uit halen.

Als ik in jou situatie zou zitten en mijn eigen pensioenstal zou hebben dan zou ik het stalgeld verhogen. Hoe groter de accomedatie (en dus hoe meer mogelijkheden op een stal) hoe meer je betaald.

Bij ons op stal is de prijs voor de stapmolen niks, want wat is nou € 25? Onze stalhouder hoeft er niet veel voor te hebben, maar ik kan jou heel goed begrijpen, je legt dat ding niet voor niks aan en wilt het wel terugverdienen.

Mischien kan je ergens een briefje ophangen dat het stalgeld met € 15/20 euro per maand omhoog gaat i.v.m. de nieuwe stapmolen? En als mensen hem niet willen gebruiken, tja dat is ieders eigen keus, maar je mag er wel gebruik van maken en daar betaal je ervoor.

Lijkt me wel een gedoe met strippenkaarten enz.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:32

Ik lees al een paar keer dat het een gedoe is met strippen kaarten enzo.
Dat zal best op heel veel stallen, maar hier is eigenlijk iedereen heel erg eerlijk.
Voor het solarium vraag ik 1 euro per 10 minuten, maar ze moeten zelf de tijd bij houden omdat de muntautomaat niet goed werkt.
Nu stoppen ze de stekker erin en hij doet het.
Echt, ik geloof niet dat ik al een dubbeltje mis ben gelopen op deze manier.
Ik verwacht dat het gebruik van de molen ook heel fijn gaat lopen als ze het zelf doen.
Zelf ben ik de hele dag op stal bezig en zie (bijna) alles wat er gebeurt, dus ik verwacht daar geen problemen mee.

Ik heb een aantal mogelijkheden opgeschreven voor het gebruik van de molen.
Het zijn er best veel, maar ik wil proberen om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken en waarschijnlijk wordt de helft toch niet gekozen.
Als jullie nog op of aanmerkingen hebben dan lees ik het graag.
Zelf vind ik de prijzen redelijk.
Kom maar op met de opmerkingen.

De stapmolen is bijna klaar, nu willen we gaan uitzoeken hoe en wanneer er gebruik van gemaakt kan gaan worden.
Er zijn verschillende optie’s en wij zouden heel graag van jou vernemen wat jouw voorkeur heeft.

1- Een tien ritten doe het zelf kaart kopen voor €10,- Je moet dan zelf je paard in de molen zetten en uit de molen halen.
2-Een maandabonnement voor €20,- Je kan dan zelf je paard dagelijks in de molen zetten, maximaal één uur per dag.
3-Uitbreiding van het paddock abonnement. Nu is dat van maandag t/m vrijdag buiten en binnen zetten. Het wordt dan drie keer per week in de paddock en twee keer in de molen. Prijs €35,-
4- Uitbreiding van het paddock abonnement, twee keer per week in de paddock en drie keer in de molen. Prijs €40,-
5- In plaats van buiten zetten vijf keer per week in de molen. Prijs €45,-
6-Op verzoek incidenteel in de molen laten zetten door ons. Prijs €2,75 per keer.
7- Een tien ritten service kaart voor €25,-. Op verzoek wordt je paard in de molen geplaatst.

Er gelden de volgende regels voor het gebruik.
De molen staat ingesteld op een door ons vastgesteld progamma links en rechtsom draaien en een door ons ingestelde tijd van de beide in te stellen snelheden. ( de molen keert na 6 minuten om en iedere 10 minuten wordt de snelheid veranderd.)
Je kunt de snelheid zelf regelen door te draaien aan de draaiknop in de kast. Bv, alleen stappen of afwisselen stap en draf.
De eerste die een paard in de molen zet bepaald de snelheid. Je mag je paard er later bijzetten, maar dan niet aan de snelheid komen.
Wil je een andere snelheid in stellen, dan moet je wachten tot het vorige paard de molen heeft verlaten.
De molen wordt dagelijks uitgemest, maar mocht er veel mest in liggen dan zou het super zijn als je die even opruimt nadat je paard erin heeft gelopen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:01

Het eerste dat me opvalt is dat het nogal ingewikkeld en verwarrend is.. Ik zou persoonlijk het aantal mogelijkheden wat beperken, maar jij kent natuurlijk je eigen pensionklanten het beste en kunt daardoor wss beter beoordelen dan wij wat wel en wat niet werkt...