stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:49

Een paard aan een halstertouw meenemen is niet altijd een garantie hoor. Zekers niet met gladheid in combinatie met frisheid.

Als je paard altijd op deze manier wordt buiten gezet en je vind het altijd prima, kan je er niet over vallen, lijkt me?

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:55

heb ook een soort gelijk probleem gehad alleen kwam mijn paard over de staldeur heen
totale kosten 400,00 ben met de stalhouder gaan praten en deze was bereid de helft te betalen.

p.s hij en de hele stal weet dat mijn paard als eerste naar buiten moet

dus ik zou gewoon gaan praten en zeker omdat je er al zo een tijd staat
succes

rommulus

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:00

als het goed is is jou stalhouder hiervoor verzekerd
overleg het eens met hem

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:05

Hier kan een stalhouder niet voor verzekerd zijn. Heb ik laatst over gehad met mijn verzekering en ook met een vriendin die een eigen paardenbedrijf heeft, met paarden van klanten.
Als je paard door nalatigheid van de pensionhouder verwond is geraakt, kan je misschien hem aansprakelijk stellen. Echter dan nog moet je of vriendschappelijk tot een schikking komen of anders juridische stappen ondernemen.
Volgens mij is hij niet aansprakelijk als hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen die hij heeft ten aanzien van de zorg voor jou paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:08

noortje schreef:
er staat overigens niks over in het contract.

Hij heeft zelf verklaard dat het op deze manier is gegaan en ook aan de da heeft hij dit verteld.
Daarbij weet ik zeker dat als mij dit zou overkomen met zijn paard, ik voor de kosten op moet draaien.

volgens de da had hij meteen moeten bellen op het moment dat het paard gevallen was, dan had het nog gehecht kunnen worden en zou er veel minder kans op een ontsteking zijn geweest.

maar daarintegen wil ik onze band niet verpesten

hem kennende weet ik dat wel zeker!!

ik zou ook eens gaan vragen bij de wetswinkel of je rechtsbijstand (als je die hebt). er zijn zat stallen in de buurt die gerund worden door mensen die wél paardenverstand hebben

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:10

hmm ik heb anders geleerd
op dit moment was de stal houder bezig met het dier en is het dier gewond geraakt
ook als het dier gewond raakt door nalatigheid

maar raakt het dier gewond op het moment dat iemand anders er mee bezig is kan het weer niet

vandaar dat ik ook aan gaf praat even met de stal houder en kijk wat de opties zijn

(god zij dank is mijn paar zelf hiervoor verzekerd)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:10

kimmie88 schreef:
Dat zegt ze niet. Ze zegt alleen dat je weet dat het gladder is en dus niet zomaar een paard zijn stal uit laat rennen

Volgens mij staat er een vraagteken achter, het was dus ook een vraag en geen conclusie.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:11

unicorn_kiss schreef:
Ik zou gewoon zelf betalen als je van plan bent daar te blijven staan. Komen alleen maar conflicten van.

Ja dit is ook wat ik dacht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:14

als je daar echt niet weg wilt kun het er misschien beter bij laten en de kosten zelf betalen of een gesprek proberen te voeren over de kosten.

heb je rechtsbijstand? persoonlijk zou ik wel willen weten wat mijn rechten zijn, ik zou dan ook zeker even informeren bij rechtsbijstand of ergens anders juridisch advies inwinnen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:13

Tooske schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik zou gewoon zelf betalen als je van plan bent daar te blijven staan. Komen alleen maar conflicten van.

Ja dit is ook wat ik dacht.

niet iedereen kan "gewoon" even zo veel geld ophoesten..
ik weet natuurlijk niet of TS daar problemen mee heeft ofzo
en ze zal vast wel wat geld achter de hand hebben voor als er iets zou gebeuren,
maar toch vind ik het niet een bedrag waar van je gewoon even zegt dat je het wel betaald..
vooral niet als eigenlijk iemand anders er voor aansprakelijk is.

daar zijn verschillende meningen over, maar ik vind het absoluut geen goede manier om zo met andermans paarden, en je "klanten" om te gaan.
maakt niet uit wat voor klein wondje het is, het paard kan ook iets oplopen wat je niet meteen van de buitenkant ziet.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:18

Een paard stallen op een pensionstal gebeurd vaak op eigen risico, alleen als er echt aangetoont kan worden dat het door schuld van de pensionhouder (of iemand anders) kun je diegene aansprakelijk stellen.

Als je de dierenarts rekening niet gewoon op kan hoesten, is dat je eigen fout.
Je weet voor je een paard aanschaft dat het kosten met zich meebrengt en dierenartskosten kunnen heel hoog oplopen.
Je kunt niet altijd iemand aansprakelijk stellen voor een ziekte of verwonding van je paard.

Misschien heeft de pensioneigenaar niet snel genoeg gebeld, maar ik denk ook niet dat hij het paard hevig bloedend in de wei heeft gezet.
Ik denk dat het er op het eerste oog niet zo erg uitzag.
De pensionhouder vond het er allemaal niet zo ernstig uitzien en onderschatte de situatie, ook daar kun je hem niet echt op aankijken, hij is immers geen dierenarts.

Daarbij vind ik het wat overdreven dat een pensionhouder iemand moet bellen als een paard uitgegleden is of weet ik wat.
Als het paard flink verwond of kreupel is vind ik dat natuurlijk weer anders.
Vaak houden ze het toch zelf in de gaten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:00

Verhaalskans is klein, zoniet onmogelijk.

Melden bij je rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Heb je hem niet, sluit er dan één. Helpt je nu niet meer, maar bij volgende keren wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:00

Tien jaar tevredenheid over stal en staleigenaar zou ik niet kapot maken door een stom ongeluk. Een paard kan uitglijden.
Ik hou niet van de tendens: meteen maar aanklagen. Maakt de maatschappij zo haatdragend.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:10

Vind het wel slecht van de stalhouder dat hij niet gebeld heeft. Ik zou ook altijd gebeld willen worden als er ook maar iets is met mijn paard, zeker in dit geval als blijkbaar jouw stalhouder het niet goed in kan schatten. Een andere stal zoeken is wel makkelijker gezegd dat gedaan, zeker als je er al tien jaar staat zonder problemen. Waar ik woon is het bijvoorbeeld ontzettend lastig om een goede stal met weidegang te vinden in een straal van 10-15 km van mijn huis.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:58

Als het goed is is je stalhouder hiervoor verzekerd.
Of je alle dierenartskosten ook daadwerkelijk kunt verhalen, weet ik niet, daar komt vaak zoveel bij kijken.
Ik zou wel even juridisch advies inwinnen en ook zeker met de stalhouder gaan praten over de volgende zaken in de hoop dat jullie er samen uit kunnen komen;
Ik vind het risicovol dat hij je paard zonder halsterbegeleiding vrij de stal uit laat komen, op paarden die fris zijn heb je zo minder controle, het gevaar van uitglijden of stoten ligt wat meer om de hoek.
Ook vind ik het nalatig dat het 's ochtends is gebeurd en hij je 's avonds pas belt.
Dan bagetalliseert hij bij je aankomst op stal direct de ernst van de wond.
Natuurlijk is een stalhouder geen dierenarts maar als later blijkt dat de wond bijna tot op het bot reikt, zou ik ernstige twijfels gaan krijgen bij zijn beoordelingsvermogen want dit is toch wel wat anders dan een schaafwondje.
Je mag er toch hopelijk wel vanuitgaan dat stalhouder over deze kennis beschikt!
Dat je paard ernstiger verwond is dan hij deed vermoeden en hij vervolgens helemaal niet meer informeert naar zijn welzijn, zou mijn vertrouwen ernstig schaden en ik zou me gaan afvragen of mijn paard hier wel goed staat!
Je hebt een hoge dierenartsrekening gekregen en ik denk dat het netjes zou zijn als hij zijn verantwoordelijkheid neemt en je tegemoet komt in deze kosten.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:00

Wat een vervelende situatie!
Ik zou even met je stalhouder om tafel gaan zitten en hem vooral duidelijk maken dat je er niet op uit bent om hem te naa*en!Maar dat je graag over een oplossing zou willen praten en of dat mischien via de verzekering zou kunnen? Hij kan er natuurlijk ook niks aan doen.
Succes,want het is wel heel vervelend en kost niet niks!En dan de zorgen.....

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:05

Niekj_Jente schreef:
Beetje lastig verhaal ja,
Maar van de ene kant kan de stalhouder er niks aan doen dat je paard is gevallen, ze is zelf zo "lomp" geweest om te struikelen of iets.
Maar van de andere kant hoor je het paard gewoon netjes met halster en touw buiten te zettten, zeker als het niet jou paard is :)

die opmerkingen van jou snap ik niet echt dat de stalhouder er niks aan kan doen :+
hij hoort het paard van een ander netjes aan halster en touw buiten te zetten dus dit is wel degelijk ijn schuld.

en ts ik zou de rekeningen als ik jou was aan hem geven van alsjeblieft jij kan mijn paard niet normaal buiten zetten. dit is het risico.

Danielle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:11

Hmm...

Het is wel een beetje de schuld van de stalhouder als hij jouw paard naar de wei laat rennen, als het heel glad is. Natuurlijk deed hij het niet xpres, maarja, beetje banketstaaf als jij nu alles moet betalen, jij kan er ook niets aan doen...
Misschien kun je ieder de helft betalen?

succes ermee, en beterschap met je paard!

depbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:12

Hoi,

Misschien dat mijn info je kan helpen.

Wordt de stalhouder betaald om jouw paard uit zijn box te halen?

Zo ja... Dan is dit zakelijk!
Op het moment dat er dan wat met je paard gebeurt kan de staleigenaar dit verhalen bij zijn zakelijke aansprakelijkheidsverzekering die dit zonder problemen zal vergoeden en wat de stalhouder waarschijnlijk zelf geen cent kost.

Krijgt hij hier niet voor betaald dan zou hij het via zijn privé WA verzekering kunnen proberen.

Ik zou hem zeker aansprakelijk stellen! Dit kan gewoon per aangetekende brief en hoeft helemaal niet in het nadeel van de stalhouder te zijn. Er is gewoon een ongeluk gebeurt waar hij ook niets aan kan maar wel netjes moet worden opgelost.

Mocht je meer info willen dan kan je me altijd een pb sturen.

Groetjes,

Esther

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:21

depbl schreef:
Hoi,

Misschien dat mijn info je kan helpen.

Wordt de stalhouder betaald om jouw paard uit zijn box te halen?

Zo ja... Dan is dit zakelijk!
Op het moment dat er dan wat met je paard gebeurt kan de staleigenaar dit verhalen bij zijn zakelijke aansprakelijkheidsverzekering die dit zonder problemen zal vergoeden en wat de stalhouder waarschijnlijk zelf geen cent kost.

Krijgt hij hier niet voor betaald dan zou hij het via zijn privé WA verzekering kunnen proberen.

Ik zou hem zeker aansprakelijk stellen! Dit kan gewoon per aangetekende brief en hoeft helemaal niet in het nadeel van de stalhouder te zijn. Er is gewoon een ongeluk gebeurt waar hij ook niets aan kan maar wel netjes moet worden opgelost.

Mocht je meer info willen dan kan je me altijd een pb sturen.

Groetjes,

Esther

Het lijkt mij ook dat dit een verzekeringskwestie is en als hij zijn eigen aansprakelijk niet erkent, zou ik hem ook aansprakelijk stellen! Een ongelukje kan altijd gebeuren maar het moet wel netjes opgelost worden. Ik hoop dat jullie er samen om de tafel uit kunnen komen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:41

vito05 schreef:
Een paard stallen op een pensionstal gebeurd vaak op eigen risico, alleen als er echt aangetoont kan worden dat het door schuld van de pensionhouder (of iemand anders) kun je diegene aansprakelijk stellen.

Je weet voor je een paard aanschaft dat het kosten met zich meebrengt en dierenartskosten kunnen heel hoog oplopen.
Je kunt niet altijd iemand aansprakelijk stellen voor een ziekte of verwonding van je paard.

Misschien heeft de pensioneigenaar niet snel genoeg gebeld, maar ik denk ook niet dat hij het paard hevig bloedend in de wei heeft gezet.
De pensionhouder vond het er allemaal niet zo ernstig uitzien en onderschatte de situatie, ook daar kun je hem niet echt op aankijken, hij is immers geen dierenarts.
Daarbij vind ik het wat overdreven dat een pensionhouder iemand moet bellen als een paard uitgegleden is of weet ik wat.

Dit vind ik weer bokt op zijn best. Ze heeft toch niets gezegd over dat ze de rekening niet kan betalen??? Dat het veel geld kost mag gezegd worden toch??

Maar goed. Ik wilde alleen ingaan op de reactie omtrent dat hij geen DA is. Dat vind ik juist een reden dat hij wel had moeten bellen. Hij kan het niet inschatten en had daarom het zekere voor het onzekere moeten nemen.

Ik ben verder geen jurist, maar over het feit dat hij niet gelijk/ of vlak daarna gebeld heeft vind ik een kwalijke zaak. Dit had hij nooit mogen doen en dat is je goed recht om hem dat te zeggen. je kan gerust naar hem toelopen en vragen waarom hij je niet direct gebeld heeft, hem verzoeken dit voortaan wel te doen en vragen of hij zijn wa-verzekering / andere verzekering eens zou kunnen bellen. Persoonlijk zou ik ook niet bij hem op stal blijven staan na zo'n incident. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is iets wat je hem niet kunt aanrekenen, maar hij moet zijn klanten wel goed op de hoogte houden.

Heel veel beterschap met je paard in ieder geval :(:) .

depbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:08

Het maakt ook helemaal niet uit of de stalhouder wel of niet de DA heeft gebeld en of hij wel of niet vond dat het nodig was hier iemand naar te laten kijken, dat is gewoon aan de eigenaar van het paard zelf.
Het gaat erom dat iets met het paard gebeurt is terwijl de stalhouder een dienst voor iemand verrichtte (nl het paard uit zijn stal halen) en dat er toen iets met het paard is gebeurt.
Dit kan altijd gebeuren en daar ben je ook voor verzekerd.
Het is gewoon een kwestie dat de stalhouder de schuld op zich neemt (en hem anders aansprakelijk stellen) en dit bij zijn verzekering meldt. De verzekering onderzoekt de zaak dan verder en zal in 95% van dit soort gevallen de dierenarts rekening gewoon betalen mits het paard geen ziektekostenverzekering heeft.

Succes!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:33

Kimbaie schreef:
vito05 schreef:

Dit vind ik weer bokt op zijn best. Ze heeft toch niets gezegd over dat ze de rekening niet kan betalen??? Dat het veel geld kost mag gezegd worden toch??
Maar goed. Ik wilde alleen ingaan op de reactie omtrent dat hij geen DA is. Dat vind ik juist een reden dat hij wel had moeten bellen. Hij kan het niet inschatten en had daarom het zekere voor het onzekere moeten nemen.

Ik ben verder geen jurist, maar over het feit dat hij niet gelijk/ of vlak daarna gebeld heeft vind ik een kwalijke zaak. Dit had hij nooit mogen doen en dat is je goed recht om hem dat te zeggen. je kan gerust naar hem toelopen en vragen waarom hij je niet direct gebeld heeft, hem verzoeken dit voortaan wel te doen en vragen of hij zijn wa-verzekering / andere verzekering eens zou kunnen bellen. Persoonlijk zou ik ook niet bij hem op stal blijven staan na zo'n incident. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is iets wat je hem niet kunt aanrekenen, maar hij moet zijn klanten wel goed op de hoogte houden.

Heel veel beterschap met je paard in ieder geval :(:) .

Dan moet je nog maar eens goed lezen, dat is iest wat iemand voor mijn reactie zei en daar reageerde ik op.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:45

tjady schreef:
Hier kan een stalhouder niet voor verzekerd zijn. Heb ik laatst over gehad met mijn verzekering en ook met een vriendin die een eigen paardenbedrijf heeft, met paarden van klanten.
Als je paard door nalatigheid van de pensionhouder verwond is geraakt, kan je misschien hem aansprakelijk stellen. Echter dan nog moet je of vriendschappelijk tot een schikking komen of anders juridische stappen ondernemen.
Volgens mij is hij niet aansprakelijk als hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen die hij heeft ten aanzien van de zorg voor jou paard.

Waar haal je deze onzin vandaan? Ik zou een andere verzekingsman uitzoeken als je dit te horen hebt gekregen.
Dit valt gewoon onder de man zijn AVB...

Gewoon even schriftelijk aansprakelijk stellen. Kost niemand een cent, behalve de verzekeringsmaatschappij. En daar betaal je maandelijks netjes voor.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:01

ik heb vanmiddag even met de stalhouder gepraat. Hij gaat uitzoeken of we dit via de verzekering kunnen afhandelen.

Het gaat er niet om dat ik het zelf niet kan betalen, want dat is niet het geval.

even een paar vragen beantwoorden:

Hij word niet betaald om het paard uit zijn stal te halen. Het is ook geen fout dat hij het paard uit stal heeft gehaald, maar hij had dit naar mijn mening wel op een andere manier moeten doen. Gewoon aan het halster+touw de stal uit ipv de deur opengooien en naar buiten laten rennen.

Daarbij had ik het fijn gevonden als hij mij meteen had gebeld, want het was wel duidelijk dat dit geen klein oppervlakkig wondje was, dat had iedereen kunnen zien. Maar ik denk dat hij zelf ook geschrokken is en had gehoopt dat het wel mee zou vallen, maar tegen de avond stond ze nog steeds op 3 benen, toen heeft hij me toch maar gebeld.
Hij weet nu dat ik, wat er ook gebeurt, gebeld wil worden zodat ik zelf kan beslissen wat er gaat gebeuren.

Hij is er niet echt spraakzaam over want ik denk dat hij bang is dat als hij niet verzekerd is, ik het toch op hem wil verhalen.

Mocht de verzekering niet uit willen keren, dan ga ik niet proberen het op hem te verhalen. Ik vind het goede contact toch belangrijker, aangezien ik liever niet van stal wissel, en dit de eerste keer is dat er op stal zoiets gebeurt.