Hoe verkoop ik mijn moeilijke pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Hoe verkoop ik mijn moeilijke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:55

Wie zegt dat deze paarden/pony's zonder papieren zijn? Deze zijn altijd mèt papieren, vanuit daar worden ze verder verkocht. Ik vraag nooit na hoe het dan met hun gaat

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:55

Dat soort mensen kun je hier op Bokt vinden door gewoon een eerlijke advertentie te maken waarin je haar niet zozeer verkoopt maar iemand zoekt die zin heeft in een uitdaging. Verder kun je googelen op 'probleempaard' of noem maar es een term.
Dit was mijn advertentie die ik in eerste instantie op 't NH forum geplaatst had: [EA-TK-PP] Wie kan mijn project overnemen? Dat mocht niet dus werd hij uiteindelijk wel verplaatst naar EEA maar in dit topic werden ook al wat opties genoemd, je zou een paar mensen uit dit topic es kunnen benaderen.
Ik heb deze advertentie trouwens ook op het forum van de Balingehof geplaatst, daar kwamen nog meer tips.
(oh, 't betreffende blog staat niet meer in m'n onderschrift maar nog wel in m'n profiel)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:02

WD-V -> TAO

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:09

Afbeelding

Dit is ze dan!

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:11

Herkenbaar. Mijn pony is in het verleden ook tig keer doorverkocht omdat hij een 'moeilijk karakter' zou hebben. Hij bokte er iedereen af. Was gewoon bijna niet te rijden.
Verder is hij zo ontzettend lief in omgang dat ik bijna zeker wist dat er iets niet goed zat. Heb er een osteopaat en een masseur bij gehaald en mijn vermoedens zijn bevestigd. Zijn rug was flink 'verpest' door veel niet passende zadels in zijn verleden. Hij probeerde iets duidelijk te maken. Het gaat nu gelukkig al een stuk beter met hem!
Dus misschien kun je eens met je ouders overleggen en er een osteopaat bij halen? Is maar een tip.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:22

Ik heb je een privé bericht gestuurd, dat je het weet want ik heb gezien dat je 'm nog steeds niet gelezen hebt.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:33

je kunt hem toch het beste gewoon inruilen bij een handelstal ,dat soort stallen gaan vaak alleen voor de winst,dus dan komt ze wel goed terecht
En aangezien daar ook vaak mensen zijn die wel verstand van paarden hebben...en er ruiters lopen die wel raad weten hoe je het stijgeren er uit krijgt,mids het niet lichaamlijk is dan:)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:38

Ik geef je de tip om jouw paard te adverteren hier op bokt, er eerlijk over te zijn en tevens een link te geven naar dit topic. Genoeg mensen op bokt die een uitdaging zoeken. Als je de prijs reeël houdt dan.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:40

of haar helpen/opvoeden
of in laten slapen!!
Je hebt weinig keus!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:46

kristie14 schreef:
Ik reed haar na die 3 weken gewoon rustig aan,
ze vertoonde toen gestaak bij het aangalloperen.
Ik zal eens vragen of de DA langs wil komen en haar eens
wil controleren, dat van die eierstokken heb ik nog nooit
gehoord?

Ze is 7 jaar, en het is niet anders als ze hengstig is.

Ik zit gewoon met mn handen in het haar, het is een lieve pony
maar ze heeft zulke nukken dat ik haar niet verkocht krijg!

mijn eerste eigen pony vertoonde ook dit gedrag.
nooit een oorzaak kunnen vinden.
later bleek het toch uit een eierstok te komen,die was verdikt en gaf erg veel buikpijn.
niets van te merken rond hengstigheid en niet bij onderzoeken naar voren gekomen. ;)

rug nek ondervoeten en baarmoederer zijn oorzaak nr 1.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:54

mijn huidige paard was een tijdje geleden ook erg lastig..hij kon ontzettend boos worden en bokken om helemaal niks(als gaf ik maar heel iets been dan kon ie al helemaal gaan flippen)dus had hem in eerste instantie te koop gezet..toen begon hij met z'n staart scheef houden en werd onregelmatig..fysio erbij gehaald bleek dat hij heel erg groeipijn had en daarom zo ging flippen..paard is gemasseerd en loopt nu echt super.dus ik zou je pony maar goed laten nakijken want ik had ook bijna de fout gemaakt om mijn paard te verkopen.ik ben achteraf zo blij dat ik het niet gedaan heb.

maar ik heb ook een merrie gehad van 8 jaar en die kon ook erg vervelend doen zelf zo erg dat ik gewoon bang werd om te rijden en haar meer aan het longeren was dan dat ik erop zat..merrie mankeerde niks was pas gekeurd en helemaal goed.bleek dat ze bij haar eerste eigenaar(die hadden haar al vanaf veulen) op Z niveau getraint werd waar ze nog niet aan toe was.achteraf hoorde ik dat deze merrie daarna al verschillende eigenaren had gehad.(paard was gewoon helemaal dol gereden)ik heb haar weer terug gedaan naar de handelaar waar ik haar vandaan had en is toen doorverkocht aan mensen die alleen maar recreatief reden met haar.paard heeft het super naar haar zin...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:55

Ik vind het een hele leuke pony, en het is dat ik zelf momenteel echt geen tijd en gelegenheid zie, anders had ik best een poging willen wagen.

Persoonlijk denk ik dat jullie er verstandig aan doen het dier eerst medisch te laten controleren, om het probleem te traceren (lichamelijk/rijtechnisch/geestelijk). Aan de hand daarvan een plan van aanpak opstellen, en wellicht een tijdje in training zetten.
Een merrie die alleen maar op stal staat in afwachting van verkoop kost ook bakken met geld, dan liever eerst wat investeren en zorgen dat ze volgende maand weg is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:08

Aieshja schreef:
Wie zegt dat deze paarden/pony's zonder papieren zijn? Deze zijn altijd mèt papieren, vanuit daar worden ze verder verkocht. Ik vraag nooit na hoe het dan met hun gaat

Het gaat mij om súper papier, want een paard ogf pony met normaal papier is in de handel ook niks waard als deze moeilijk is met rijden.
Súper papier die het risico waard is om eens mee te fokken en te kijken of deze daarin nog van waarde is.
Sorry, maar ik denk dat je erg naif bent op het vlak dat hij voor een goed tehuisje zorgt. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:36

Frozen schreef:
je kunt hem toch het beste gewoon inruilen bij een handelstal ,dat soort stallen gaan vaak alleen voor de winst,dus dan komt ze wel goed terecht knip

Nou dit vind ik een beetje tegenstrijdig. Als het om winst gaat, dan maakt het de handelsstal natuurlijk niks uit waar die terecht komt.
Zeker bij inruil kan de prijs verrekend worden met de bijbetaling van het "nieuwe paard", hierdoor zou een hanndelsstal voelde ruimte hebben om hem bijv naar de slager af te voeren...

Ook op zoek gaan naar mensen die een uitdaging zoeken voor de juiste prijs, vind ik risicovol.
Naar mijn ervaring zijn het toch vaak mensen die weinig te besteden hebben en eigenlijk mede daarom zo'n paardje gaan aanschafffen.
Imo is het toch vaak een lichamelijk probleem en zou je iig dat eerst moeten uitsluiten én juist dat kost veel geld.
Of die mensen over voldoende ervaring beschikken voor een moeilijke pony is ook érg lastig in te schatten. Veel mensen dénken veel ervaring te hebben. Terwijl naar mijn ervaring de mensen met veel ervaring vaak het risico niet nemen met een moeilijk geval als niet voldoende talent van het paard(je) tegenover staat.

Gezelschapspony zou imo nog wel een oplossing zijn, maar ook dan ben je wel de zeggenschap kwijt en kan de nieuwe eigenaar de pony alsnog verkopen als rijpony/de handel in.

Helaas komt het toch regematig voor dat mensen niet zo eerlijk zijn, of dat het anders loopt, waardoor het goeie tehuis toch anders is dan je dacht.
Er zijn genoeg verhalen, ook op bokt, te vinden waardoor je gewaarschuwd bent ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:38

Is je vraagprijs niet te hoog?? Ik zou je pony zo overnemen, heb nog 2 paarden staan die hier als moeilijk geval zijn gekomen, maar deze paarden (met papier) heb ik wel voor een lage prijs gekocht omdat ik zelf ook nog een hoop uitgaven had aan onderzoeken en behandelingen.
De kans dat het weer helemaal goed met je pony is natuurlijk 50/50 en dit zijn dingen waar een eventuele koper zich ook mee bezig houd.

Wees eerlijk in je advertentie, denk bij de verkoop ook aan het welzijn van je pony,verwacht geen wonderen in deze tijden van recessie.

Veel succes met de verkoop.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:45

Ik heb op dit moment geen vraagprijs, mij gaat het er om dat ze naar een goed tehuis gaat,
naar iemand die zin en tijd heeft haar verder te helpen. Prijs speelt hierbij geen rol, maar als ik haar
gratis weggeef denk ik dat mensen haar eerder verder verkopen of naar de slacht brengen, dan hebben
ze toch winst!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:59

kristie14 schreef:
Ik heb op dit moment geen vraagprijs, mij gaat het er om dat ze naar een goed tehuis gaat,
naar iemand die zin en tijd heeft haar verder te helpen. Prijs speelt hierbij geen rol, maar als ik haar
gratis weggeef denk ik dat mensen haar eerder verder verkopen of naar de slacht brengen, dan hebben
ze toch winst!

klopt, imo kun je in dat geval beter iets geld investeren in een keuring (zo'n 150,-) en een osteopaat bij halen (zo'n 80,- )
En als er niks mis is, dan verkopen. Als er wel wat mis is,behandelen, naar de slager of in laten slapen - hangt van het probleem af.
Ik denk dat je dan het meest eerlijk bent tegenover de pony en ook tegenover eventuele kopers.

Ik ben niet tegen handelaren hoor, maar zorg ervoor dat hij lichamelijk niks mankeerd voordat je daar naar toe gaat, anders zou het voor de pony nogal pijnlijk kunnen worden als ze haar willen corrigeren want ze willen toch zo min mogelijk uitgeven en zo veel mogelijk verdienen.
Als ze lichamelijk in orde is, kan ze ook via een handelaar nog prima terecht komen. Echter is het wel belangrijk dat je bij het kopen van een paard bij een handelaar iemand mee neemt die er verstand van heeft, juist omdat ze ook veel paarden krijgen die ingeruild worden met een reden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:07

Ik zou een eerlijke advertentie zetten. Dan heeft je pony de meeste kans om goed terecht te komen. Maar let wel op wie er reageren, zeker als ze niet te duur is. Meisjes die haar net kunnen betalen en dit als mogelijkheid zien om eindelijk een eigen paard te kopen, is niet zo'n goed idee. Is er geen geld voor medisch onderzoek, geen ervaring in rijden en gedrag. Dan liever mensen die ervaring met "probleempaarden" hebben. Die soms leuk winst kunnen maken omdat een dier ergens last van heeft en dit opgelost wordt, maar die ook verlies accepteren als een dier niet beter kan worden of gevaarlijk is.
Aangezien je zelf toch een ander paard wilt, zal ik niet zelf op zoek gaan naar de oorzaak. Kost geld, lastig om te bepalen waar te beginnen en je ouders staan er ook niet achter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:15

DendroFleur schreef:
Aangezien je zelf toch een ander paard wilt, zal ik niet zelf op zoek gaan naar de oorzaak. Kost geld, lastig om te bepalen waar te beginnen en je ouders staan er ook niet achter.

Dat vind ik nou weer niet eerlijk tegenover de pony en de kopers,dieren kosten nu eenmaal geld en daar ben je verantwoordelijk voor als je ze koopt .
Met een basisonderzoekje kun je al een hoop te weten komen en dat kost niet veel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:21

Maar als je dat zelf van je zakgeld moet betalen zul je toch maanden moeten sparen. Ouders staan er niet achter en willen het dier snel kwijt en voor niet veel geld. Als je een dierenarts, osteopaath en masseur er naar laat kijken zit je snel richting 200 euro.

Als je volwassen bent, dan vind ik het een heel ander verhaal. Dan heb je zelf voor het paard gekozen en weet je dat de kosten ook voor jou zijn. In dit geval vind ik eigenlijk dat de ouders geen verantwoording nemen maar daar kan de TS weinig aan doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:51

DendroFleur schreef:
Maar als je dat zelf van je zakgeld moet betalen zul je toch maanden moeten sparen. Ouders staan er niet achter en willen het dier snel kwijt en voor niet veel geld. Als je een dierenarts, osteopaath en masseur er naar laat kijken zit je snel richting 200 euro.

Als 200,- al teveel is, vraag ik me af wat je met een pony moet.
Sorry maar als je met een klein bedrag kan bevestigen of hij pijn heeft - of uitsluiten dat de pony pijn heeft op de meer voor de hand liggende onderdelen, denk ik dat je een beter beslissing kan maken over de volgende stap (verkopen/inruilen of in laten slapen (etc) )

Ben met je eens dat het vooral de verantwoordelijkheid van de ouders is, maar ik geloof ook dat de ts wel inspraak heeft. Na "verkoop" krijgt ze immers een "nieuw" paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:11

Het is gewoon een feit dat vaak het vertrouwen weg is, dus ook als de pony bv iets lichamelijks zou hebben en dat is weer goed, dan kan de ruiter blijven rijden met angst en dat geeft dan toch weer probleem gedrag bij de pony, want het zit voor een groot deel in de ruiter hoe een pony reageert, zelfs op lichamelijke problemen.
Dus ik vind het niet zo vreemd dat ze de pony wil verkopen. Het wordt toch nooit plots een droompony voor haar en voor een ander kan ze het wel zijn.
Het is jammer dat ik niet in Nederland woon, want ik ben dus zo iemand die dergelijke projecten aanneemt.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 16:53

Hee!

Er zijn net weer mensen komen kijken, ze hadden gereageerd op de advertentie.
Mijn moeder vertelde meteen dat ze wel pittig is, en of ze daar geen problemen mee had.
Toen zei ze dat ze dit juist wel een uitdaging vond en dat haar vorige pony ook
zulke problemen had gehad.
Ik moest dus voorrijden en het ging best aardig, ze renden 1 keer onder me uit en had
eventjes haar oren in haar nek met de gallop. Ik was zelf dus best tevreden, ze liep
vrij lekker. Ik denk dat ze wel positief waren en ze laten nog iets weten, dus ik ben
benieuwd, het leek me in ieder geval wel een aardige vrouw!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:09

Nou ben ook benieuwt of ze haar willen! Laat het ons weten!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:13

Kristie wees aub eerlijk naar de nieuwe kopers, als je niet meld wat ze doet kan het gaan vallen onder verborgen gebreken (in dit geval verborgen gedrag) Ook als iets niet goed zit in de rug valt het onder verborgen gebreken. Laten ze het dier niet keuren is het hun probleem.
Maar zorg dat je getuigen erbij heb staan als je verteld wat jou ervaring is met rijden en bokken. Dan weten ze ervan af en kunnen ze later nooit tegen jou zeggen dat wist ik niet, en je pony moet terug genomen worden.