Trailer en de donkere dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:24

Urielle schreef:
cissy schreef:
Wat die standplaatsen betreft, als er van de 6 paarden 5 zijn die braaf op de trailer kunnen blijven dan hoeven ze maar 1 plekje te hebben voor die van jou :+ er is toch vast wel een box of poetsplaats leeg?

Zo werkt dat niet, ik had ook mijn paard liever op stal gehad dan op de trailer, ook al staat hij braaf stil. Als een iemand dat mag, dan moet iedereen dat mogen.

Wat Urielle zegt, is ook mijn gedachte. Heel hard iets voor jezelf willen betekent ook dat een ander dat ook moet mogen. En in dit geval kan dat niet.

Ik ga deze week op jacht naar een lampje, heb nu al verschillende ideeën aangedragen gekregen, dus dat komt wel goed. De volgende keer ga ik haar langzaam aan laten wennen aan het donker, wil dat niet te lang in een keer doen.

Bedankt voor jullie tips in ieder geval.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:34

Ben het wel eens met sommige reacties eens dat een paard prima in het donker kan staan.
Een paard is geen mens en is niet "bang" voor in/voor het donker. Een paard kan prima zien in het donker.
S'nachts op stal staan ze neem ik aan ook niet de hele nacht met het licht aan ;)
Ik zal gewoon eens kijken hoe ze reageert, wellicht eerst thuis even proberen voor de zekerheid maar vermoed dat het weinig problemen oplevert.
Denk dat het meer je eigen gevoel is :-)

kleinvosje

Re: Trailer en de donkere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:01

Jongens, het is niet dat ik haar niet in het donker WIL hebben staan, ik wil haar alleen niet meteen in het diepe gooien en twee uur lang in het donker op de trailer zetten. Natuurlijk is mijn paard niet bang in het donker, maar wil wel dat ze heel uit de trailer komt, en er de volgende keer ook weer rustig in gaat. Daarom wil ik gewoon rustig opbouwen. Is dat zo raar?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:14

kleinvosje schreef:
Jongens, het is niet dat ik haar niet in het donker WIL hebben staan, ik wil haar alleen niet meteen in het diepe gooien en twee uur lang in het donker op de trailer zetten. Natuurlijk is mijn paard niet bang in het donker, maar wil wel dat ze heel uit de trailer komt, en er de volgende keer ook weer rustig in gaat. Daarom wil ik gewoon rustig opbouwen. Is dat zo raar?

Gewoon doen waar jij en je paard goed bij voelen ;-)

En die action led-lampjes kosten geen drol, dus het proberen waard en anders plak je ze maar thuis in een vitrine of servieskast :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:43

Ik heb helemaal geen binnenverlichting (meer) in de trailer, paarden zien in het donker hartstikke goed.
Gewoon lamp uit en in het donker laten staan.
En als die vervelend doet in de trailer, even duidelijk vertellen dat hij zich koest moet houden.

en als je paard die eraf sloopt of van het plafond vallen omdat er nogal wat condensvorming kan voorkomen in de trailer?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:46

Mootje schreef:
Johanna, Dat is een beetje moeilijk, aangezien de cursus loopt van november tot mei :+ Met het weer wordt echt wel rekening gehouden, aangezien bij echt bar weer de les wordt afgelast!

Ik spreek uit ervaring. Je paard meenemen zou ook overdag kunnen,alleen moet de cursus-planning dan worden aangepast.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:21

Johanna59 schreef:
Mootje schreef:
Johanna, Dat is een beetje moeilijk, aangezien de cursus loopt van november tot mei :+ Met het weer wordt echt wel rekening gehouden, aangezien bij echt bar weer de les wordt afgelast!

Ik spreek uit ervaring. Je paard meenemen zou ook overdag kunnen,alleen moet de cursus-planning dan worden aangepast.

Bij de fase 3 en 4 worden de paarden overdag meegenomen, maar dat zijn hele cursusdagen. Er zijn maar een paar locaties waarbij overdag de cursus gegeven wordt, en dat is dan ook vaak nog eens in samenspraak met een opleiding paardenhouderij of zo...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:41

kleinvosje schreef:
Urielle schreef:
Zo werkt dat niet, ik had ook mijn paard liever op stal gehad dan op de trailer, ook al staat hij braaf stil. Als een iemand dat mag, dan moet iedereen dat mogen.
Wat Urielle zegt, is ook mijn gedachte. Heel hard iets voor jezelf willen betekent ook dat een ander dat ook moet mogen. En in dit geval kan dat niet.

even een stomme vraag, heb je het uberhaupt wel eens gevraagd of dat kan op die stal of neem je dat alleen maar aan dat het niet kan? het hoeft nl helemaal niet zo te zijn dat die andere 5 ook hun paarden op stal willen zetten.
(Ik probeer je alleen te helpen een oplossing te zoeken, zette niet voor niks die smilie er tussen ;) )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:36

De cursusleider heeft aangegeven dat het jammer is dat de paarden zo lang op de trailer moeten staan, en aangezien hij niet voor het eerst op deze locatie de cursus doet en de eigenaar aardig goed kent, ga ik ervan uit dat het niet mogelijk is. Kan het altijd nog een keer vragen natuurlijk, maar vermoed dat ik het antwoord wel weet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:15

Wel een tip voor je lampje, plaats hem wel hoog want die Led lampjes produceren veel licht anders schijnt het zo in de ogen.

Die lampjes zijn ideaal ik heb ze in mijn kast hangen. Volgens mij heeft Ikea ze ook.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:40

Ik heb inmiddels een looplamp en een klein wandlampje. Beide lampen zijn klaar voor gebruik, en de looplamp kan ik goed hangen, als ik em aan de achterkant van de trailer hang, kan mijn paard er niet bij en schijnt de lamp niet rechtstreeks in haar gezicht! Alles gaat de volgende keer helemaal goedkomen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:47

Tjee....wat een gedoe...
Gewoon het licht uitlaten. Juist in het donker zijn paarden rustiger.
Drie keer per week ga ik 's avonds met paarden op pad waarbij ze ook lang moeten wachten op de trailer in het donker. Hooinetje er bij.
Juist de lastigere paarden zijn in het donker rustiger.

Het valt me steeds meer op hoe moeilijk sommige mensen het kunnen maken... En heel vaak wordt het daardoor ook moeilijk voor het paard.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:10

Ik kan de topic starter goed begrijpen.
En of ze nu en lamp wil laten branden of niet ik denk dat zei zelf haar paard het beste aanvoelt.
Maar dat de cursus zo weinig rekening houd met de paarden zolang op d etrailer te moeten laten vind ik wel heel erg.
Als je het op telt dan zijn er mensen bij die hun paarden inclusief de rit bijna 5 uur op de trailer hebben staan.
Op een plek waar ze niet eens hun benen kunnen strekken.
Aan de organisatie om daar eens over na te denken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:16

polly2 schreef:
Tjee....wat een gedoe...
Drie keer per week ga ik 's avonds met paarden op pad waarbij ze ook lang moeten wachten op de trailer in het donker. Hooinetje er bij.

Het valt me steeds meer op hoe moeilijk sommige mensen het kunnen maken... En heel vaak wordt het daardoor ook moeilijk voor het paard.

Polly2, als je even goed het topic hebt gelezen, heb je al kunnen lezen dat ik best mijn paard in het donker wil laten staan, geen probleem daarmee. Ik wil haar alleen ERAAN LATEN WENNEN! Dus niet ineens vanuit het niets in het donker zetten en zo twee uur lang laten staan. Ik vind het een beetje jammer dat er niet eerst even gelezen wordt en dat meteen maar gezegd wordt dat ik het zelf moeilijk maak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:23

carrotje schreef:
Maar dat de cursus zo weinig rekening houd met de paarden zolang op d etrailer te moeten laten vind ik wel heel erg.
Als je het op telt dan zijn er mensen bij die hun paarden inclusief de rit bijna 5 uur op de trailer hebben staan.
Op een plek waar ze niet eens hun benen kunnen strekken.
Aan de organisatie om daar eens over na te denken.

langer, ik vertrok om 17 uur 30 en was rond 1 uur 's nachts terug op stal.
Maar op concours staan ze ook gewoon op de trailer hoor.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:13

kleinvosje schreef:
polly2 schreef:
Tjee....wat een gedoe...

Polly2, als je even goed het topic hebt gelezen, heb je al kunnen lezen dat ik best mijn paard in het donker wil laten staan, geen probleem daarmee. Ik wil haar alleen ERAAN LATEN WENNEN! Dus niet ineens vanuit het niets in het donker zetten en zo twee uur lang laten staan. Ik vind het een beetje jammer dat er niet eerst even gelezen wordt en dat meteen maar gezegd wordt dat ik het zelf moeilijk maak.

Ik heb dat wel gelezen. En dat bedoel ik met moeilijk doen. Hoezo er aan laten wennen? Een paard hoeft niet te wennen aan in het donker staan. Het is iedere nacht donker....dus dat kennen ze al. Hooinet mee en klaar ben je. Hoe spastischer jij doet over dingen, hoe moeilijker je het voor je paard maakt. Die voelt namelijk haarfijn aan dat jij je bezorgd maakt en kan dat klakkeloos overnemen.
Ik zit al veertig jaar in de paarden. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik dan dus de wijsheid in pacht heb of zo, ik steek ook heus nog wel eens iets nieuws op of maak iets mee dat ik niet kende of wist.
Maar dit is zo basic...ik heb echt in die veertig jaar ervaring met honderden paarden nog nooit meegemaakt dat een paard moest wennen aan het donker...

Wel wennen aan de trailer, wennen aan de vrachtwagen, wennen aan een nieuwe stal....maar dat proces werd nooit beïnvloed door donkr of licht. Alhoewel....soms wel door (kunst)licht dat vanuit een rare plek in de stal scheen, of in de bak.... Dus als jij van achteren een lamp gaat ophangen, zoals jij ergens suggereert, dan zou het daardoor juist mogelijk zijn dat je paard dat gek vindt. Want dat is geen normale situatie, dan komt er kunstlicht vanaf een rare plek. En dat bedoel ik met moeilijk doen.
Je paard gewoon het laten ervaren wordt flooding genoemt en daarmee desensibiliseer je het paard het snelst en het makkelijkst. Gewoon doen...en er de normaalste zaak van de wereld van maken...want dat is het immers ook....het donker....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:26

Het is duidelijk dat men denkt dat alle paarden zo'n beetje hetzelfde zijn. Ze moeten er allemaal maar tegen kunnen om in het donker op een trailer te staan. En de eigenaar moet niet zeuren en gewoon dat paard van het ene op het andere moment voor een langere tijd in het donker zetten, terwijl ie daar niet aan gewend is. Ik noem dat niet desensibiliseren, maar overvallen met iets engs. Aangezien mijn paard toch al wat moeite heeft met de trailer en er ook nog wel eens in onderuit wil gaan (bij daglicht èn onderweg), wil ik haar de mogelijkheid geven om eerst kortere stukken in het donker in de trailer te zetten, alvorens ze er langer in het donker in moet staan. Dát is in mijn ogen desensibiliseren, op een wat vriendelijkere manier dan zomaar pats boem heel lang zo neerzetten.
Waarom is dit zo raar in jouw ogen? Vergelijk het met kinderen, die zijn vaak bang in het donker, en kunnen het nog zeggen ook. Die krijgen een nachtlampje om de kamer iets minder donker te laten zijn. Dat is wat ik ook met mijn paard wil doen. Gaat dat goed, dan gaat de lamp er ook gewoon weer uit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:24

Ik begrijp Polly wel hoor, eerlijk gezegd ben ik het ook met haar eens.
Je kan je paard ook niet vergelijken met een kind en een paard is ook niet bang in het donker, die kan dan prima zien.
Mijn schimmel is ook onrustig op de trailer, maar ook bij hem doe ik gewoon het licht uit, dat verandert er niets aan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:35

Ik zeg ook niet dat ik het niet snap, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik zeg ook nergens dat mijn paard bang is in het donker. Daarbij kennen jullie mijn paard niet, das echt niet de makkelijkste. Aangezien ik nog vaker met haar op pad wil blijven gaan, wil ik het dus met een gewenningsperiode doen...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:32

kleinvosje....als iemand weet dat geen paard het zelfde is, ben ik het wel.
In de loop van mijn leven honderden paarden in handen gehad. Zo niet duizenden. Ik loop al een tijdje mee namelijk en zit ook professioneel in de paarden.
Maar dit soort dingen kun je echt generaliseren.
Goed...jouw paard vindt het misschien lastig op de trailer. Dat kan, de zijn er...ik heb er zelf ook zo eentje. Maar licht of donker is daarbij niet het criterium. Een paard heeft namelijk een hele andere beleving van licht en donker dan wij. Een paard is namelijk veel minder op zicht gericht en gebruikt zijn andere zintuigen veel intensiever.
Jij bent bang dat er van alles en nog wat gaat gebeuren...maar lieve schat....het is elke nacht donker....dus je paard "ineens" in het donker zetten is niet eens van toepassing. De perikelen die je paard doet op de trailer hebben nl niks met het donker zijn te maken, maar met het issue dat je paard heeft met de trailer an sich. Licht aan of licht uit zal niets af doen aan dergelijke perikelen.
Een licht van achteren laten komen is voor hem waarschijnlijk veel gekker....want dat is iets nieuws....
Maatregelen als een hooinet, of als je ee tweepaardstrailer hebt, een maatje er naast zetten....dat zijn maatregelen waarmee je de issues die jouw paard heeft met de trailer kunt verminderen.
Een vraag voor jou is misschien wel: in hoeverre projecteer jij jouw angsten (voor het donker) op het paard?
Hoe meer jij...als dit....als dat....denkt...des te meer spanning jij op het paard overbrengt....
En dat doe ook door allerlei zaken als extra verlichting die anders is dan anders aan te rukken. Daarmee maak jij het voor het paard juist spannender.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:04

mooi antwoord Polly2, ben het er helemaal mee eens. Begrijp dan ook echt niet dat dit topic zoveel discussie kan opwekken!

@kleinvosje: Slaapt je paard snachts ook met de lamp aan?

kleinvosje schreef:
Daarbij kennen jullie mijn paard niet, das echt niet de makkelijkste.

Tsja, waarom heeft iedereen t idee dat zijn of haar paard altijd de moeilijkste is?!
zijn meer mensen met ervaring en kennis! Die van jou behoort al tot de makkelijke paarden anders kon je er immers niet
op rijden en al helemaal niet in de trailer krijgen :P

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:20

Persoonlijk denk ik dat het prima zal gaan als je paard in het donker op de trailer staat.
Op stal staan ze toch ook in het donker. Denk juist dat hij er in het donker rustiger bij staat dan in het (felle) licht.

Ik vind het wel erg lang dat ie 2 uur moet wachten op de trailer maar zoals ik al las is er dus geen mogelijkheid om hem daar op stal te zetten.

Conclusie: aan mij heb je dus niks qua tips :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:33

Het spijt me zeer dat jullie dit een onnodige discussie vinden. Ook ik heb jarenlange ervaring met paarden, en heb wel geleerd mijn angsten opzij te zetten in het belang van het paard. Jullie concluderen nu dat IK degene ben die BANG is/ANGST heeft voor het donker, maar dat is door mij helemaal nergens gezegd. Ik heb ook nergens gezegd dat mijn paard bang is in het donker. Ik vind het dan knap dat jullie die conclusies zo kunnen trekken. Het enige dat is wil is VOORKOMEN dat het fout gaat, en dat ik een volgende keer ook weer op een redelijk normale manier met paard en trailer op weg kan. Ik heb geen zin om dat maar te moeten blijven herhalen, of om te blijven zeggen dat ik er geen moeite mee heb dat ze twee uur in het donker op de trailer zou moeten staan. Jullie bewandelen misschien een andere weg om dat te bereiken (door het plompverloren maar in 1 keer zo te doen), ik wil het op een wat rustiger manier bereiken. Dat jullie dan meteen maar denken dat ik mijn paard in de watten leg of zo, vind ik een onterechte conclusie.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:30

Ik trek nergens een conclusie.
Ik stel je een vraag: in hoeverre dit voor jou een issue is.
Een vraag is heel wat anders dan een conclusie.
Stel ik je nog een vraag: wat maakt dat je het zo lastig vindt om je probleem los te laten en het eens van een andere kant te bezien?
Hoe komt het dat je het zo moeilijk vindt als iemand vanuit veertig jaar ervaring jou iets uitlegt wat anders is dan wat je had verwacht?

Maar goed...ik heb je mijn tips gegeven. Ik laat het daarbij. Als jij door wilt modderen, terwijl dat niet nodig is, is dat helemaal jouw eigen keuze.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:50

Ik heb zelf bijna 25 jaar ervaring, is dat niets waard dan? De manier waarop je je vragen stelt doet suggereren dat ik het een issue vind. Tenslotte wil ik nog zeggen dat ik mijn probleem best los wil laten, aangezien ik nergens heb gezegd dat ik mijn paard pertinent niet in het donker wil hebben staan. Dat wil ik best. Ik wil het alleen op een wat rustiger manier voor elkaar krijgen dan jullie. Doormodderen vind ik toch echt wat anders...