Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:09

PercyLeen schreef:
Ik heb mijn vorige paard terug gedaan naar de vorige eigenaar (handelstal) ik zou haar ook voor geen goud terug nemen, interesseert me ook niet waar ze terecht zou komen, heel hard misschien maar dat paard heeft zoveel kapot gemaakt..waarom moet zij dit paard terug nemen? Ze heeft niet voor niets de keus gemaakt! Stel je eens voor dat je relatie uit gaat en je ex is er zooooooooooooooooooo verdrietig onder dan neem jij hem ook maar terug in huis omdat het zo sneu is Vjesta? Soms moet je keuzes maken en die zijn niet altijd makkelijk maar wel oprecht.

Ehrm, ik zei al dat ik het paard niet terug zou nemen, en ik neem ook geen exen terug.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:09

evdpanne schreef:
Koop kan inderdaad ontbonden worden bij verborgen gebreken, maar kan er nog wel even verder induiken als je wil ;). Heb er uiteindelijk voor gestudeerd :P.

Niet veel opgestoken zeker tijdens de studie :Y) De verkopende partij heeft gemeld dat het een moeilijk paard was, paard is gekeurd, dus geen gebreken, een karakter valt niet te keuren daar wij niet in de hersens kunnen kijken. Denk wel dat verkoper er beter aan had gedaan een andere keuze te maken dan verkoop gezien het gehele verhaal. Maar zij is niet verplicht een paard retour te nemen en een koop ongedaan te maken op basis van het karakter want wie weet is er met harde hand gepobeerd te corrigeren, wie zal het zeggen. Waarschijnlijk een enkele reis kroketland. :(

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:10

Jessie je vriendin hoeft zich helemaal geen zorgen te maken, handel tussen particulieren wil zeggen na 6 weken is de koop definitief. Als ze foto's hadden willen hebben, hadden ze dat bij de koop moeten bedingen. Gewoon afkappen die lui, voet bij stuk houden, verkocht = verkocht.
Wie weet wat er in die 4 maanden bj die mensen gebeurd is? Daar is je vriendin toch niet verantwoordelijk voor? Ze wisten wat ze kochten.
Ik zou gewoon niet meer reageren op welke (dreig-) mail dan ook.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:10

TIP om je vriendin te beschermen:

@_Jessie ik zou uitkijken wat je hier allemaal verteld, internet is openbaar en iedereen kan het lezen, ook de kopers.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:13

hilden1971 schreef:
evdpanne schreef:
Koop kan inderdaad ontbonden worden bij verborgen gebreken, maar kan er nog wel even verder induiken als je wil ;). Heb er uiteindelijk voor gestudeerd :P.

Niet veel opgestoken zeker tijdens de studie :Y) De verkopende partij heeft gemeld dat het een moeilijk paard was, paard is gekeurd, dus geen gebreken, een karakter valt niet te keuren daar wij niet in de hersens kunnen kijken. Denk wel dat verkoper er beter aan had gedaan een andere keuze te maken dan verkoop gezien het gehele verhaal. Maar zij is niet verplicht een paard retour te nemen en een koop ongedaan te maken op basis van het karakter want wie weet is er met harde hand gepobeerd te corrigeren, wie zal het zeggen. Waarschijnlijk een enkele reis kroketland. :(

Ik reageerde op dat boven mij, heb even gekeken en ook geplaatst dat het wel erg lastig te bewijzen valt :P. Ben alleen rustig aan het kijken of er niet nog andere regels op van toepassing zijn :).

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:13

@ Vinos, bedankt :) alles wat ik hier meld is bekent bij beide partijen. Rest hou ik hier.

Ik ga nu even naar haar toe dus ik zal niet meer reageren vandaag maar super bedankt allemaal voor het mee denken.
Scheelt een hoop druk op haar schouders :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:14

Dat er niets op papier staat wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is. De overeenkomst is vormvrij, zoals het geciteerde stuk al zegt. Een obligatoire verbintenis zelfs, waarbij de ene partij het paard heeft verkocht en geleverd, terwijl zij beschikkingsbevoegd was, en de andere partij voor dat paard zou betalen. Hoe was het ook alweer met overdracht van roerende zaken? Titel, beschikkingsbevoegdheid, in de macht brengen: de eigendom is overgegaan. Andere verplichting: betaling. Ik begrijp dat de volledige overeengekomen som betaald is.

Conclusie: er is een tweezijdig nagekomen verbintenis. Hoe kom je dan aan de conclusie dat er geen sprake zou zijn van een overeenkomst?

Nogmaals, TS: laat je vriendin contact opnemen met een jurist.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:16

Prrrr schreef:
Nogmaals, TS: laat je vriendin contact opnemen met een jurist.

Zoals ik eerder zei, ze lees de site nu en is nu aan het bellen ;) Maar dank je wel voor de tip

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:19

Ik krijg eigenlijk gewoon medelijden met dat paard :o
Touwtje trekken aan dat paard doet hem ook geen goed, zeker met zo'n verleden.
Maar wie ben ik om daar over te oordelen :D

Om even on topic te blijven..TS ik denk dat je vriendin zich geen zorgen hoeft te maken, het is een mondelinge afspraak geweest en daarbij is er een DA geweest om hem (goed) te keuren. 6 weken zijn al verstreken en de kopende partij heeft dus geen poot om op te staan.

ArabicQueen

Re: Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:21

Ik heb even aan me moeder je topic laten lezen.. (ze is advocaat en doet veel zaken in hippisch recht)

Ze zei meteen zonder contracten kan je niets.. er is niets geen bewijs dus geen zaak..
Niets staat op papier dus ze kunnen jullie niet aanklagen en jij kunt hun niet aanklagen..

Succes verder

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:26

Heb net met mijn vriendin gesproken.
Ze is erg blij me de antwoorden van hier dus daar alvast dank voor :D

Ook blij dat het "moeten" nu van haar schouders is alleen zit ze er helaas wel aan te denken om hem terug te nemen....
Ik hou jullie op de hoogte, ik ga nu eerst zelf mijn schat knuffelen. Die gaat voor geen goud meer weg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:44

Ts, ik weet niet om welke bedragen het gaat ( waar zij hem voor ge/verkocht heeft) maar gezien zijn voorgeschiedenis en karakter zal het niet om flinke bedragen gaan, als de kopers dachten voor een dubbeltje een goed paard te kopen en zo winst te maken met weer de verkoop en dat lukt nu dus niet dan kan ik me voorstellen dat ze je vriendin onder druk zetten om er zo ongeschonden mogelijk uit te komen.
Ze moet zich gewoon hard opstellen en geen kontakt opnemen, ook niet opnieuw laten onderzoeken, deze kopers kunnen haar echt niets maken. En als ze het paard terugneemt moet ze hem zelf naar de slager brengen, gezien haar zachte karakter zal ze dat niet kunnen en heb je de cirkel rond, kan ze betalen voor een paard wat ergens grasmaaier staat te zijn en waarschijnlijk diep ongelukkig en getraumatiseerd is.
Dit paard zou ik uit zijn lijden verlossen door een enkeltje Nijkerk, hoe moeilijk ook en het is jammer dat ze dat niet meteen heeft gedaan. Er zullen altijd kopers blijven die denken het wel even op te lossen en als het niet lukt gaan ze proberen er zonder geld bij te leggen uit te komen. Laten ze hem zelf maar naar Nijkerk brengen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:52

tamaramt schreef:
half augustus gekocht is nu dus 4 maanden verder? helaas pindakaas voor de kopers
verborgen gebrek geld alleen binnen 6 weken en als het een medische kwestie is die door een da onderbouwd kan worden.
mijn advies; eerlijk zijn tegen de koper dat je het paard niet terugkoopt en daarmee basta en contact afbreken
mensen zullen waarschijnlijk gedacht hebben dat ze dit paard wel bij konden schaven en nu blijkt dat dat niet lukt willen ze van het paard af
hun probleem lijkt me

Niets doen hoor. die mensen weten alles toch? Zo eigenwijs he en toch kopen ze het dier, dan mag ie het zelf uit gaan zoeken ook, of ga samen ervoor om het dier in te laten slapen, dat is het eerlijkste naar het dier toe. Waarschijnlijk is er wat met het dier aan de hand, of hij is heel boos en onbegrepen maar dit is geen leven voor hem. van hot naar her dit leven is een martelgang voor hem op het moment.

Maar om eerlijk te zijn je vriendin heeft dit gedaan dus laat haar maar uit gaan zoeken ook, want wie verkoopt er nou een gevaarlijk paard? ik had m naar nijkerk laten brengen om hem uit zijn lijden te verlossen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:45

Mijn god, wat wordt er weer een onzin in dit topic verteld..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:48

_Jessie schreef:
Ook blij dat het "moeten" nu van haar schouders is alleen zit ze er helaas wel aan te denken om hem terug te nemen....

Laat haar dan eens contact opnemen met Annemarie van der Toorn (Monty Robert Nederland). Wat ik begreep is dat zij weer plaats heeft voor een 'probleempaard' dat anders naar de slacht zou gaan. Misschien ziet zij er brood in... Betekent wel afstand doen van, maar als iemand dat paard goed kan krijgen is Annemarie het.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:14

Er zijn hier weer veel mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Je vriendin doet er verstandig aan om contact op te nemen met een jurist.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:30

Jits schreef:
Er zijn hier weer veel mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...
Die opmerking wekt de verwachting dat jij het wel weet. Als dat inderdaad zo is, zou ik het zeer op prijs stellen als je die kennis met ons wilt delen. Daar leren we allemaal van en als er dan weer eens een topic met dezelfde strekking geplaatst wordt kunnen we de TS daarvan beter informeren.

Jits schreef:
Je vriendin doet er verstandig aan om contact op te nemen met een jurist.
Dat gaat ze dus al doen:
_Jessie schreef:
Ik heb haar inderdaad de link doorgestuurd van die paardenadvocaat. Ze zou even op de site kijken en bellen wat hun zeggen :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:50

Het heeft geen zin om juridische informatie in een topic te zetten. Uiteindelijk posten mensen daar weer overheen en wordt er toch niet naar geluisterd.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:40

Ibbel schreef:
_Jessie schreef:

Laat haar dan eens contact opnemen met Annemarie van der Toorn (Monty Robert Nederland). Wat ik begreep is dat zij weer plaats heeft voor een 'probleempaard' dat anders naar de slacht zou gaan. Misschien ziet zij er brood in... Betekent wel afstand doen van, maar als iemand dat paard goed kan krijgen is Annemarie het.

Dit vind ik ook nog een hele fijne tip dank je wel :)

Wat betreft mijn vragen die zijn nu beantwoord.
Mijn vriendin heeft contact gehad met een jurist hierover en die zegt inderdaad ook dat de kopers geen poot hebben om op te staan. Dus bedankt voor iedereen met de goede informatie :)
De jurist had ons wel voorgesteld om nog 1 laatste contact mail te sturen dus dit is gedaan, verder zal er van onze kant geen contact meer komen.
Wat er nu verder gaat gebeuren is aan mijn vriendin. Hopen dat ze zich er toch over heen kan zetten want ze zat heel erg te twijfelen of dit het goede was om te doen (contact verbreken van onze kant)
Allemaal heel erg bedankt :)
(ps, ja het is zondag en 5 dec. Een van de vrienden van haar ouders is jurist)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:26

_Jessie schreef:
Mijn vriendin heeft contact gehad met een jurist hierover en die zegt inderdaad ook dat de kopers geen poot hebben om op te staan. Dus bedankt voor iedereen met de goede informatie :)
De jurist had ons wel voorgesteld om nog 1 laatste contact mail te sturen dus dit is gedaan, verder zal er van onze kant geen contact meer komen.
Wat er nu verder gaat gebeuren is aan mijn vriendin. Hopen dat ze zich er toch over heen kan zetten want ze zat heel erg te twijfelen of dit het goede was om te doen (contact verbreken van onze kant)
Allemaal heel erg bedankt :)
(ps, ja het is zondag en 5 dec. Een van de vrienden van haar ouders is jurist)

Heeft ze goed gedaan ;) veel succes verder.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:59

Citaat:
Die opmerking wekt de verwachting dat jij het wel weet. Als dat inderdaad zo is, zou ik het zeer op prijs stellen als je die kennis met ons wilt delen. Daar leren we allemaal van en als er dan weer eens een topic met dezelfde strekking geplaatst wordt kunnen we de TS daarvan beter informeren.

Citaat:
Het heeft geen zin om juridische informatie in een topic te zetten. Uiteindelijk posten mensen daar weer overheen en wordt er toch niet naar geluisterd.

Inderdaad. Ben er daarom maar mee opgehouden (ben zelf jurist). Maar kon het toch niet laten om een reactie te plaatsen over al die (ongenuanceerde) onzin die mensen in dit soort topics plaatsen. :D

Maar on topic: goed dat je vriendin contact heeft opgenomen met iemand die ervoor geleerd heeft :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:02

4 Maanden geleden is dit paard verkocht, en nu willen ze het geld terug omdat het paard zo gevaarlijk is??
Begrijp ik dit nu goed?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:21

:j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:27

een koper heeft onderzoeksplicht. Indien zij het paard niet hebben laten keuren bij aankoop en er zou medisch iets naar voren komen hadden zij dit kunnen weten.
Zijn er geen mailtjes geweest van verkoper omtrent het gedrag van het paard naar de koper? Of hoe was de verkoopadvertentie? Is die nog voorhanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:39

Toen ik je openingspost las, dacht ik meteen dat dier mankeert iets. Hij heeft iets in zijn rug, maar kan ook in de hals zitten. Dat hoeft nl niet bij een normale keuring naar buiten te komen.

Als hij zo dominant is, zal hij zich ook zo in de kudde zich laten zien, maar als hij zich klein maakt, dan wil hij met rust gelaten worden omdat hij het conflict lichamelijk niet aan kan.

Ik hoop voor je vriendin dat het geen blijvende schade is, maar dat het met een fysio/osteo en goede nabehandeling met massage opgelost kan worden, maar ik vrees erger....

Ik vind het helemaal niet gek dat die eigenaren van dat paard af willen, dat wilde jouw vriendin ook en je verteld zelf dat niemand dat dier kon longeren of rijden...lijkt mij dan toch wel duidelijk dat er eens een goede arts die verstand heeft van fysio en osteopathie naar moest kijken. Jullie hebben een paard dat zich "gevaarlijk" gedroeg verkocht en nu doen jullie beiden of het raar is dat hij nu terug moet komen....

Ik vind het niet fair om dan een topic aan te maken en dan te doen alsof je een goed, braaf paard hebt verkocht en ineens er bijzondere problemen zijn opgekomen. Dat er dan bokkers reageren dat ze pech hebben vind ik ook van dubbele moraal getuigen.