Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalMemory

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:12

Dank je Karin. Bij punt twee staat meer ipv minder. Toch snap ik het niet, want ik heb ook begrepen dat de regels juist aangescherpt zouden worden. We shall see

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:14

Charaz schreef:
Nou ik ben benieuwd, voor mij zal het weinig uitmaken want ik heb mn BE gelukkig al gehaald.

Hier idem, maar als ik dat nou eerder had geweten had het mss wel heel veel frustratie en examenstress gescheeld :')

Al is het voor mijn eigen gevoel natuurlijk niet weggeweest, ik vind dat ik nu een stuk veiliger rijd dan ik gedaan zou hebben zonder mijn lessen voor BE.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:17

Elk land in Europa heeft z'n eigen regelgeving ten aanzien van rijbewijzen.

Als al die regelgeving samengevoegd moet worden tot één Europese richtlijn, dan ontkom je er nu eenmaal niet aan dat bepaalde regelgeving versoepeld wordt ten opzichte van de huidige situatie, maar daardoor voor een ander land misschien weer strenger wordt, en andersom.

Misschien waren die geruchten dat de regels juist aangescherpt zouden worden wel gewoon geruchten. Er zijn wel meer dingen die 'ze zeggen', ik geloof het pas als ik er officiële berichtgeving over zie en ik geloof het pas écht op het moment dat die nieuwe regels ingaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:08

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:29

cissy schreef:
mijn autorij-instructeurstalgenoot (leuk woord voor galgje) kwam met de volgende site http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... n-caravan/
de regel van MTM van aanhanger moet lichter zijn dan werkelijk gewicht auto komt dus te vervallen.

dat is teminste duidelijk.
Commentaar/reacties is ook goed!

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:28

aslo schreef:
Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012
Volgens de nieuwe regels, die in 2012 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

1.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
2.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming ten opzichte van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Hoe die eisen er uit gaan zien is nog niet bekend.

bron: Rijksoverheid.nl

Je geeft hier aan dat je dit van de Rijksoverheid.nl hebt, ik vind daar iets anders de 4250 kilo wordt daarin totaal niet genoemd:

Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen (dus geen vrachtauto), die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder)(bus).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
• de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
• de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Dus let op een veel gemaakte denkfout: mijn paard is niet zo zwaar! We hebben het over laadvermogen niet over lading!!
Maar zie in andere berichten een link naar een site waar e.e.a. in staat. Daar staan de veranderingen in die er (tot nu toe bekend) aankomen en wanneer. Verkeerspro.nl

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:06

aslo schreef:
Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012
Volgens de nieuwe regels, die in 2012 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

1.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
2.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming ten opzichte van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Hoe die eisen er uit gaan zien is nog niet bekend.

bron: Rijksoverheid.nl

Hier wordt die 4250 toch wel genoemd ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:27

@Seikert
De voorwaarde die jij opnoemt is de huidige regel.
Die van Aslo wordt de nieuwe regel vanaf 2012!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 09:29

En op pagina 1 van dit topic staat de link naar het gehele artikel. Even het hele topic doornemen scheelt vaak ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:14

Idd even opletten. Wat hier besproken wordt betreft de regels die zouden moeten gaan gelden vanaf 2012.

Dus ook te vinden op Rijksoverheid.nl, even wat verder lezen. ;)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:20

maar voor de mensen tot 3500 kg met enkel rijbewijs B veranders er niets.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:32

Jullie brengen met die nog niet aangenomen regeltjes te noemen mensen in verwarring, wacht nu eens tot er echt iets veranderd!!
Het is voor veel mensen al zo verwarrend wat ze met B mogen trekken en dan gaan jullie veranderingen noemen die nog niet doorgaan.

En ik verwijs naar een ander bericht met daarin een link, deze dus: http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... rijbewijs/
En voor de snuggere onder ons lees ipv caravan: aanhanger, trailer

En tot die tijd geldt gewoon de door mij genoemde regel en niets anders.
(Gelukkig geef ik pas een jaar of 10 aanhanger les, maar ja wie ben ik?)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:34

seikert schreef:
Jullie brengen met die nog niet aangenomen regeltjes te noemen mensen in verwarring, wacht nu eens tot er echt iets veranderd!!
Het is voor veel mensen al zo verwarrend wat ze met B mogen trekken en dan gaan jullie veranderingen noemen die nog niet doorgaan.

Er is IMO niets mis mee om officiële berichten weer te geven over besluiten die zijn genomen in de EU en die op dit moment uitgewerkt worden. :)

Beter dan dat er straks ineens nieuwe regelgeving 'uit de lucht komt vallen'. Zijn mensen tenminste vast voorbereid.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:39

jammer dus dat die regel niet door gaat, heb je de link al gelezen?
Maar er is al zoveel onduidelijk wat nu mag en wat niet en alle berichten doorgeven wat mogelijk zou kunnen gebeuren.....

Ze hebben al zoveel gezegd van niet zwaarder dan 750kg voor iedere B bestuurder tot verhoging naar 4250 totaal.
Dus mijn advies: maak mensen niet nog onzekerder, verwarder met al die "misschien" regeltjes.

En vandaar mijn bericht met de NU geldende regels. Ik denk dat iedereen dat wil weten.

Zo zijn we nog wel ff bezig, ik sluit in ieder geval deze discussie, voor mij is het heel duidelijk, wat jullie er mee doen moeten jullie zelf weten, hou alleen in de gaten, ga je met combi op pad tot 4250kg jammer bekeuring ook in 2012 zoals het er NU voor staat.
Laatst bijgewerkt door seikert op 19-11-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:40

Apart dat dergelijke berichtgeving niet op Rijksoverheid.nl terug te vinden is, maar dat ik het moet vernemen via de website van een rijschool.

Ik ga voor mijn eindoordeel toch liever af op officiële berichtgeving van officiële instanties en niet van commerciële aanbieders.

Ik heb overigens inmiddels mijn E, dus ik zit safe. :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:45

Heb dus bewust dit topic geopend, zodat mensen wat eerder voorbereidt zijn op voorgenomen wijzigingen. Gebeurt m.i. maar al te vaak dat je er later per toeval achter komt.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:49

[quote="Karin"]Apart dat dergelijke berichtgeving niet op Rijksoverheid.nl terug te vinden is, maar dat ik het moet vernemen via de website van een rijschool.

Het is geen website van een rijschool maar een website vóór rijscholen, groot verschil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:50

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:55

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:57

seikert schreef:
Het is geen website van een rijschool maar een website vóór rijscholen, groot verschil.

Excuses. Maar dan nog, meer dan dit als 'bronvermelding' vind ik niet in dat artikel:

Citaat:
Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Er zal daarover dan toch ergens officiële berichtgeving vanuit de EU te vinden moeten zijn? Elke journalist/verslaggever/webredacteur/blogger kan wel iets melden over de invoering van een Europese richtlijn, maar dat moet IMO wel te controleren zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:08

Ik vind het erg jammer.. Ik had gehoopt dat de EU juist strengere eisen wilde stellen m.b.t. met aanhanger rijden. En het is toch juist fijn dat dit nieuwsbericht op bokt verschijnt; zo weet iedereen waar ze in 2012 aan toe zijn.

Het gaat hier overigens gewoon om de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn, ingevoerd in 2006. Die is inderdaad gewoon op internet te vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:12

Klopt, die is op internet te vinden. Zie ook pagina 1 van dit topic.

Maar Seikert geeft met zijn/haar bericht (en link naar die site voor rijscholen) aan dat die regel dus niet doorgaat.

Het lijkt me overigens logisch dat nu nog de Nederlandse regels gelden en dat je daarvan uitgaat als je nu al dan niet je E hebt of binnen afzienbare tijd van plan bent om je E te gaan halen.

Maar het kan nooit kwaad om naar de toekomst te kijken als je om wat voor reden dan ook met alleen B een trailer wilt kunnen blijven trekken.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-11-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:14

In de link van Seikert wordt gemeld dat het dit door het RDW (hun bron) is gemeld, maar op de site van het RDW staat daar nog niets over.
Dus nog geen officiële bronvermelding.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:17

snap er echt helemaal niks van, ze willen de regel aanscherpen en vervolgens word ie ruim versoepeld. Heb ik voor niks mijn E achter B blijkt wel. huppa ruim €1000,- weggegooid geld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:18

Ik zie mijn E-rijbewijs niet als weggegooid geld. Ik hoef niet meer te rekenen met gewichten en ik heb vaardigheden goed aangeleerd gekregen.

En die geruchten over verscherpen zijn IMO gewoon indianenverhalen geweest.