Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:23

ik neem aan dat de politie dit gedaan heeft voor de veiligheid van de pony's
het is alleen wel zo netjes om even een briefje neer te hangen,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:23

Mavelle schreef:
Ayasha schreef:
Dan nog is de kans dat ze aangereden worden. Maar als dat er niet in wil prima hoor... Er worden natuurlijk nooit paarden aangereden. :)

Natuurlijk is die kans er.. als er niemand bij is! Als er iemand bij is kan hij/zij gewoon auto's aanhouden en dan gebeurt dat paard niks.\

EDIT:Even iets weggehaald

"gewoon" auto's aanhouden? := Je kan ook "gewoon" zorgen dat die beesten binnen blijven als eigenaar dan heeft een ander er geen last van en was dit hele probleem er niet geweest.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:25

Heb het nog nooit meegemaakt, dat ik zomaar wat extra pony's in de wei vond.

Wel 2x een pony gevonden op straat en die hebben we op stal neer gezet. (Niet in de wei, je weet het nooit).

Maar vind het idd raar dat de politie geen melding achter heeft gelaten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:37

Ik denk dat ik wel even raar zou staan te kijken als er een paar extra pony's in mijn wei zouden staan, maar zou de agenten groot gelijk geven.
Wat hadden ze anders met die pony's moeten doen? aan het hek vast binden? mee naar het bureau wandellen?
Mijn vader heeft als agent vroeger in de duinen eens een losse pony gevangen, zijn collega wilde het diertje aan een boom binden, zodat de eigenaar hem daar kon ophalen :+
Vond mijn vader toch niet zo'n strak plan, dus die met dat beestje de duinen uit gewandeld en naar de dichstbijzijnde stal gegaan om hem daar neer te zetten.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:38

manjagirl3 schreef:
ik neem aan dat de politie dit gedaan heeft voor de veiligheid van de pony's
het is alleen wel zo netjes om even een briefje neer te hangen,

En wat dacht je van de verkeersveiligheid? Hier in de regio heb ik het meegemaakt dat er een losgebroken koe op de snelweg werd doodgeschoten. Was er zelf niet bij maar we hebben wel veel kunnen volgen via de mob.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:41

gebeurd wel meer,
in de eerste wei waar ik mijn pony had lopen liep op een dag nog een vos shetje, ik dacht eerst ff dat ik scheel keek haha
maar bij nader inzien bleek het de pony van de buren, die -hoorde ik daarna- was losgebroken en maar snel achter de draad was gezet door iemand.
wel een briefje erbij in de brievenbus, dat is wel zo netjes.
natuurlijk een hoop onrust in de groep maar niet onoverkomelijk, en de pony is gewoon weer opgehaald door de eigenaar die ontdekte dat zijn wei leeg was.

Hevonen

Re: Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:48

Eens meegemaakt dat een tweetal minishetlanders door de politie op het terrein van het artillerieschietkamp bij Wezep werden gezet, omdat ze langs de snelweg liepen. Ik begrijp dat de politie in zo'n geval iets moet doen, maar die twee pony's liepen kennelijk in het mijnenveld rond dat daar ligt (zo werd ons verteld). Gelukkig zijn ze daar veilig uitgekomen en hebben wij ze bij onze paarden gestald (wij hadden daar een kamp om manoeuvres te oefenen met door paarden getrokken antieke kanonnen en mortieren). Ze bleken ontsnapt te zijn uit een rondreizend circus en zijn na enkele dagen opgehaald.

Vlak bij ons heeft iemand (nooit duidelijk geworden wie) 3 shetlanders opgesloten bij een generatorhuisje. Ze stonden daar zonder eten of drinken. Ik kwam er toevallig langs (is buitenaf) en heb ze 3 dagen van water en hooi voorzien in de zomerhitte. De eigenaar en de dierenbescherming kwamen toevallig tegelijk aan op de derde dag.

De politie dacht dat de eigenaar ze wilde dumpen, omdat de chipverplichting toen net werd ingevoerd...

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:01

ja tog het is mischien niet zo netjes maar het is wel voor de veiligheid van de paardjes,
en dat vind ik opzich wel belangrijk,

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:06

Tja de hulpdiensten hebben toegang tot alles....
Mijn paarden stonden in een groot weiland op de hoek van ons dorp.
Iets verder in die straat was een ernstig ongeluk gebeurd en moest de trauma helicopter voor komen. Tja je raad t al ons weiland was t geschikste. Ze hebben met 4 politie agenten geprobeerd onze paarden in de stal te krijgen maar een wilde niet (was al heel bang) maar de helicopter moest toch landen.
Toen zijn wij pas gewaarschuwd maar was al te lat helicopter was al geland en paard vol in de stress niet te benaderen.

Gelukkig goed afgelopen, maar dan gaat een mensen leven voor een dierenleven vertelde ze mij......heel dubbel gevoel daarbij maar snap t wel.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:13

Ja dit is vanuit Politie oogpunt normaal. Ze kiezen voor veiligheid in de omgeving, en loslopende shetjes zijn natuurlijk niet veilig. Bij ons in de omgeving doen ze dat met een kudde van 8 koeien. Die breken steeds uit en de eigenaar vindt het wel best, dus huppa hek van een omliggend weiland open, koeien erin en ze zijn weer van de straat. De rest moet zichzelf maar regelen.

Een enkele keer snap ik dat dan best, vooral in jullie geval als de dieren weer worden opgehaald. Hier gebeurd dat dus niet, omdat de eigenaar zich niet meldt. En iedere keer 8 koeien van een ander op je weiland, gaat een beetje irriteren na een keer of acht (veel meer nog...). Dus wij hebben nu hangsloten op alle weidehekken met de boeren afgesproken en uitgevoerd. Dus de koeien kunnen door de politie niet meer elders worden opgeborgen.... :D
Wordt tijd dat de eigenaar eens iets gaat doen aan zijn erf afrastering.

En ach 2 shetjes voor nood, zou ik nog wel kunnen waarderen, dat blijft een uitzondering lijkt me. Maar antwoord op je vraag, ja de politie doet dat dus zo normaliter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:15

Veiligheid voor het verkeer en dier staat voor op en dan is het roeien met de riemen die ze kunnen vinden. Heb al diverse malen loslopende paarden en koeien meegemaakt en vaak zijn die dieren best van de rel en niet zo even te pakken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:18

inprinciepe is het normaal heb het al een paar keer meegemaakt maar word er niet blij van.
zeker niet in deze tijd van het jaar zul je net zien dat je die wei wilt sparen lopen ze alles kapot.
want in een paar uur kunnen ze het echt wel vertrappen.
maar voor de veiligheid van het dier vind ik het best logisch

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:20

Ik hoop dat de politie wel slim genoeg is om dat soort paarden niet bij andere paarden neer te zetten. Als ze bij mijn merrie een vreemd paard zouden zetten denk ik niet dat die nieuwe er goed vanaf komt :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:22

Of het mag geen idee maar ik zou als eigenaar toch behoorlijk kwaad worden.

- Je wei kan worden besmet met worden
- Je paarden met weet ik wat voor andere ziektes (denk even aan die eigenaar die zijn paarden naar engeland wou verhuizen met die rare ziekte)
Nou dan ben je mooi klaar als jouw paarden dat oplopen of wat voor anders dan ook.
- Wie is er verantwoordelijk als die shetlanders wat mollen of uitbreken uit jouw wei (en misschien dat jou paarden daar dan wel achteraan gaan)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:28

Ebony_94 schreef:
Iets verder in die straat was een ernstig ongeluk gebeurd en moest de trauma helicopter voor komen. Tja je raad t al ons weiland was t geschikste. Ze hebben met 4 politie agenten geprobeerd onze paarden in de stal te krijgen maar een wilde niet (was al heel bang) maar de helicopter moest toch landen.
Toen zijn wij pas gewaarschuwd maar was al te lat helicopter was al geland en paard vol in de stress niet te benaderen.

Gelukkig goed afgelopen, maar dan gaat een mensen leven voor een dierenleven vertelde ze mij......heel dubbel gevoel daarbij maar snap t wel.

Idd. Het leven van een mens gaat voor dat van een of meerdere dieren. Logisch.
Het landen met zo'n traumaheli is niet eenvoudig hoor. De plek moet aan veel eisen voldoen. Ook hier weer staat de veiligheid van de bemaning en omstanders voorop.

Je moet je indenken dat in zo'n situatie elke seconde er een is. De meldkamer is op dat moment erg druk met het aansturen van allerlei eenheden en diensten. iet te vergeten de overige meldingen en mogelijke spoedgevallen. Dus voor hun is het vaak niet mogelijk ook nog eens op zoek te gaan naar een eigenaar een/of telefoonnummer om de paarden uit de wei te komen halen. Agenten op straat zijn afhankelijk van de meldkamer en kunnen zelf niets opzoeken. Meestal hangen er ook geen briefjes met een telefoonnummer aan de rand van de wei hé. Daarnaast: hoe lang duurt het voor jij ter plekke bent?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:30

norski schreef:
Of het mag geen idee maar ik zou als eigenaar toch behoorlijk kwaad worden.

- Je wei kan worden besmet met worden
- Je paarden met weet ik wat voor andere ziektes (denk even aan die eigenaar die zijn paarden naar engeland wou verhuizen met die rare ziekte)
Nou dan ben je mooi klaar als jouw paarden dat oplopen of wat voor anders dan ook.
- Wie is er verantwoordelijk als die shetlanders wat mollen of uitbreken uit jouw wei (en misschien dat jou paarden daar dan wel achteraan gaan)

Wie veantwoordelijk is? Wat dacht je van de eigenaar van de shetjes. Die dient er voor te zorgen dat zijn omheining in orde is. Als jij in zo'n geval schade oploopt, kan en mag je dat bij hem verhalen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:30

Als de eigenaar te achterhalen is ja..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:33

M3lisss schreef:
Als de eigenaar te achterhalen is ja..

Wat meestal met enig speurwerk wel te doen is.
Als er echt geen eigenaaar is, denk ik dat het een gevalletje van pech is.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:39

Ebony_94 schreef:

Tja begrijpelijk, maar ik zou hier enorm pissig over worden. Bedenk eens wat een gevolgen het kan hebben als de paarden dwars door de omheining gaan in paniek door een helikopter. Nou, dan heb je wat, loslopende paarden met nog meer ernstige ongelukken tot gevolg.. Naar mijn idee is dit een groot risico om nog meer problemen te veroorzaken.. Maar goed..
Ik snap dat ze wel iéts moeten.

Ik heb ook weleens een loslopende koe in mijn wei gehad. Dischtsbijzijnde wei worden de beesten gewoon ingejaagd. Als ze maar van de weg af zijn. Ik was er gelukkig zelf op dat moment en heb geholpen en het hek opengezet. Maar als ik er niet was geweest was ik er minder blij mee geweest. Er stonden nu geen paarden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:55

Ik ben wel benieuwd naar berichtje van de TS of de pony's al weg zijn, haha. Zou ook wel raar staan te kijken, heb je ineens twee pony's extra.

Ach, er had inderdaad genoeg kunnen gebeuren, maar dat is allemaal niet gebeurd. Wees blij dat die pony's in veiligheid weg gezet zijn, en niet op straat zijn blijven lopen......

Het is ook nooit goed. :Y)

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:35

Gelukkig hebben wij dat wel gedaan. Telefoonnummers aan de 2 ingangen van het weiland voor geval van nood en die zijn ook gebeld.

Maar snap ook heel goed dat het moet een mensen leven is heel belangrijk maar dan kom ik met mijn emotionele kant van ja hee straks overkomen mijn paarden wat omdat die de draad door gaan en dan?
Maar gelukkig goed afgelopen net als die fijne luchtbalonnen.......

robeer schreef:
Ebony_94 schreef:

Idd. Het leven van een mens gaat voor dat van een of meerdere dieren. Logisch.
Het landen met zo'n traumaheli is niet eenvoudig hoor. De plek moet aan veel eisen voldoen. Ook hier weer staat de veiligheid van de bemaning en omstanders voorop.

Je moet je indenken dat in zo'n situatie elke seconde er een is. De meldkamer is op dat moment erg druk met het aansturen van allerlei eenheden en diensten. iet te vergeten de overige meldingen en mogelijke spoedgevallen. Dus voor hun is het vaak niet mogelijk ook nog eens op zoek te gaan naar een eigenaar een/of telefoonnummer om de paarden uit de wei te komen halen. Agenten op straat zijn afhankelijk van de meldkamer en kunnen zelf niets opzoeken. Meestal hangen er ook geen briefjes met een telefoonnummer aan de rand van de wei hé. Daarnaast: hoe lang duurt het voor jij ter plekke bent?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:43

Indien de paardenlosgebroken zijn is dit de veiligste manier. Wel zo netjes als de eigenaar een kleine vergoeding zou geven bij het ophalen van de paarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:44

Bramasole schreef:
Ik denk niet dat het normale gang van zaken zijn omdat het niet dagelijks voor zal komen. Maar vind het een goede oplossing van de politie. Zo staan ze tijdelijk veilig en de db kan ze in dit geval snel ophalen (als ik het goed lees, binnen 1 dag).

Klopt ik denk dat als ik ze tegenkwam hetzelfde zou doen. Stel ze lopen daar hebben niets om dan heb je toch een probleem als je ze dan een weiland in kan jagen ben ik al blij. Straks rennen ze keihard weg onder een auto en dan....Zou het erg sneu en dier onvriendelijk vinden als de eigenaar van het weiland moeilijk zou doen.

Vind het wel erg sneu dat mensen hier zo moeilijk om doen ivm ziektes enz.. je moet gewoon handelen op dat moment. Wat verwacht je van deze agenten?.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:52

Veiligheid voor alles.
Bij ons is het ook gebeurd.3 hengsten losgebroken,1 over het hek van ons weiland gesprongen en die andere 2 hebben ze er toen ook maar bijgejaagd zodat ze ze 'makkelijker' te pakken zouden krijgen.
Laat ik nou net allemaal merries in het land hebben staan.
Was er helaas niet bij en er is wat gevochten en nog wel meer ;) en 11 maanden later had ik er een veulen bij.
Info : aan ons weiland ligt temidden van 3 behoorlijke drukke wegen.
En je wilt echt niet op je geweten hebben dat iemand zich doodrijdt op een paard omdat ze niet in je weiland mochten staan.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:48

Update!

Ponys zijn nog steeds niet opgehaald. Politie gebeld, misschien dat de DB morgen kon komen maar dat wisten ze nog niet.