Aanbetaling gedaan, paard wordt niet opgehaald....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: Aanbetaling gedaan, paard wordt niet opgehaald....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:50

als een kopende partij zich terug trekt ben je verplicht de aanbetaling in zijn geheel terug te betalen tenzij anders afgesproken is en je dit kunt aantonen.

Vind het ook best asociaal om die mensen hun geld niet terug te geven een stukje fatsoen is wel op zijn plaats. en €150,- is nou ook weer niet de jackpot als je het daar van moet hebben.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:55

Dan moeten die mensen toch eerst wat van zich laten horen.

En volgens mij is de aanbetaling juist bedoeld als compensatie voor het terugtrekken uit de verkoop.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:55

MoniqueT schreef:
Dan moeten die mensen toch eerst wat van zich laten horen.

En volgens mij is de aanbetaling juist bedoeld als compensatie voor het terugtrekken uit de verkoop.

Dit dachten wij ook, helaas zijn wij er op de harde manier achter gekomen dat dit niet het geval is.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:56

Vind ik niet,

Ik heb mijn merrie ook aanbetaald toen ik haar niet gelijk mee kon nemen, ondertussen hadden we wel contact gehouden.
Hij weet dat ik het paard wil, doordat ik ervoor betaald heb. En ik weet dat het paard uit de verkoop gaat (Contract).
Mocht ik de koop dan afzeggen/niets meer laten weten is dat mijn probleem en het geld van hem. Hij heeft het paard niet voor niets vastgehouden.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:59

maar ondertussen staat het veulen al 2 weken extra te eten op kosten van verkoper..en met een beetje pech staat hij daar van de winter ook nog omdat dat die mensen beter uitkomt...wie compenseerd de extra kosten die verkoper op dit moment maakt voor het veulen???

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:02

Barbara1975 schreef:
maar ondertussen staat het veulen al 2 weken extra te eten op kosten van verkoper..en met een beetje pech staat hij daar van de winter ook nog omdat dat die mensen beter uitkomt...wie compenseerd de extra kosten die verkoper op dit moment maakt voor het veulen???

Dat is het risico van de verkopende partij, die heeft er zelf voor gekozen om het paard vast te houden voor de kopers. Zoals ze zegt ze heeft het veulen al veel vaker kunnen verkopen daar had ze ook voor kunnen kiezen.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:06

Maar een mondelinge overeenkomst is bindend..van beide kanten..dus a.s koper verplicht zich om het paard op te halen..en verkoper verplicht zich om het paard uit de verkoop te houden...maar op deze manier werkt dat dus niet aangezien er verder gene concrete afspraken gemaakt zijn..dan vind ik dat verkopende partij gerechtigd is om van hun kant de overeenkomst te ontbinden..je gata niet rustig even zitten afwachten 2 weken of misschien wel een maand lang..mensen hadden beter eerst vooraf vervoer kunnen regelen zodat verkoper duidelijkheid had. Ik zou het bedrag terugstorten en het veulen weer in de verkoop zetten. huidige koper reageerd dan vast wel meteen als het ebdrag is teruggestort.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:08

geld terug storten en het veulen weer te koop zetten mag, dan ontbind je de voorwaarden. Geld houden en het veulen weer te koop zetten mag niet.

Vind het overigens van beide partijen raar dat ze niet eerst een datum afgesproken hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:13

kun je niet vragen aan de bank die hun gegevens wel heeft even te bellen naar de mensen om te vragen met jou contact op te nemen?
Vreemd dat je een aanbetaling doet en dan niets meer van je laat horen...misschien persoonlijke problemen?(sterfgeval of zo iets?)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:17

Ik heb het ook al in een ander topic geschreven, ik wist niet dat er een apart topic over aangemaakt was: 2 weken is helemaal niet lang, als je het hebt over de tijd van aanbetaling en een transportbedrijf moeten regelen! Het zou netjes zijn als ze even contact op zou nemen over wat ze aan het regelen is, maar ik vermoed dat dat die "29" zou moeten zijn, een datum, maar dat niet helemaal paste.
Ik zou nu even niets doen en nog even afwachten. Al moet je oppassen dat ze er natuurlijk niet van uit gaan dat het dier de hele winter nog bij jullie staat, zonder dat er voor betaald wordt. Maar 2 weken is niet veel, als je het hebt over regelen van vervoer over 700 km. En dan nog transportbedrijven vergelijken e.d.
Of misschien staat er al een datum vast, heeft ze geporobeerd dat op het afschrift te krijgen, maar past het niet.

Als je er toch niet op wilt wachten, dan moet je de aanbetaling terugstorten. Je hebt geen datum afgesproken, je hebt daardoor geen recht op die 150 euro van deze mensen, als je het dier toch aan een ander verkoopt. Tuurlijk hoef je geen 6 maanden af te gaan zitten wachten (duurt het te lang zou ik inderdaad even contact opnemen met je rechtsbijstand voordat je straks toch die mensen aan de deur hebt staan), maar 2 weekjes voor mensen die zo ver weg wonen is niks... dan had je zelf de gegevens op moeten schrijven en een datum moeten afspreken. Ik denk dat ze 29 November voor de deur staan. ;)

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:20

Dat is erg lastig ja..

kan je niet via de bank contact met ze krijgen of telefoonrekening met welke nummers getelefoneerd is.
ik zou nog geen nieuwe advertentie plaatsen, misschien komen ze ineens en dan is het lastig..

heel veel succes!

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:23

lastïg ik zal het geld apart leggen en gewoon afwachten en dan naar een week je veulen weer te koop zetten..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:25

dat je niet gaat kijken naar een paard is niet zo raar, a t is heel ver weg! bedoel er zijn genoeg mensen die een paard van het buitenland laten overkomen zonder ze gezien te hebben buiten foto's en eventueel filmpjes. Je reist namelijk niet altijd zomaar ff naar america of naar tjechie of hoe schrijf je t :P om een bepaald ras te krijgen die in de buurt zelde of nooit te koop is....

Maar waarom mail/bel je dr niet??? gewoon kijken hoe het nu is..ze hebben betaald dus tis wel raar maar wie weet wat er gebeurt is

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:36

Of je leest het topic even waar een paar keer in genoemd staat dat het hele probleem nu net is dat TS geen gegevens van die mensen heeft.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:58

ik heb iets soortgelijks meegemaakt een paar jaar geleden. Had mijn shetje te koop, mensen kwamen kijken en hebben een aanbetaling gedaan en zouden de week erop de pony ophalen. De week erop hoorde ik niets meer van ze.... snapte er niks van. dr telefoon stond uit en mails reageerde ze niet op. Heb toch maar afgewacht en toen bleek ze een ernstig auto ongeluk te hebben gehad en dr telefoon deed het daardoor ook niet meer.

Zou het even afwachten, wie weet is er een goede rede voor dat je nog niks van ze gehoord hebt....

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:05

Pashon schreef:
als een kopende partij zich terug trekt ben je verplicht de aanbetaling in zijn geheel terug te betalen tenzij anders afgesproken is en je dit kunt aantonen.

Vind het ook best asociaal om die mensen hun geld niet terug te geven een stukje fatsoen is wel op zijn plaats. en €150,- is nou ook weer niet de jackpot als je het daar van moet hebben.

Wat is dan nog het nut van een aanbetaling?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:09

ik zie een aanbetaling als een stukje kosten om de periode van reservering en vasthouden te dekken..dus als de koper zich dan terugtrekt zijn ze de aanbetaling kwijt...zo werkt dat

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:09

Een stukje fatsoen van de kopers om wat te laten horen is ook wel op zn plaats.

Gewoon paar euro terugstorten met je contactgegevens erbij! :)
Aan hun de keus.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:02

Barbara, je hebt wel gelijk, daar is een aanbetaling voor. Maar er is geen datum afgesproken dat het dier opgehaald wordt. Dat maakt het moeilijk te zeggen hoelang je moet wachten voordat je die aanbetaling in je zak kunt steken en het beestje aan een ander kunt verkopen. Stel dat die 29 daadwerkelijk een datum had moeten zijn, dan is er een datum gepland en gaan die mensen er van uit dat ze dan het veulen op kunnen halen. Al vind ik wel dat ze zich zouden moeten melden, je wilt weten waar je aan toe bent. En als het nog even duurt, is het wel zo netjes dat ze dan stallingskosten betalen.

Erg lastig, als je ze niet kunt bereiken. Je kunt inderdaad een cent overmaken met je gegevens erbij, maar dan moet je ook nog maar afwachten of ze het zien en er op reageren. Zou wel heel l*llig zijn als zij ook geen telefoonnummer meer hebben en daardoor de communicatie onmogelijk is.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:11

Barbara1975 schreef:
ik zie een aanbetaling als een stukje kosten om de periode van reservering en vasthouden te dekken..dus als de koper zich dan terugtrekt zijn ze de aanbetaling kwijt...zo werkt dat

Precies !!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:14

Tineke90 schreef:
hoop dat de bank jou het telefoonnummer van de mensen kan geven. Vind het wel heel raar dat ze niks meer laten horen.

De bank kan mij geen gegevens geven. Tevens kunnen/willen ze geen contact met de andere bank opnemen. Dus nu ga ik zelf maar eens proberen wat los te krijgen bij betreffende bank.

piecon schreef:
Ik neem aan dat als de koper het veulen op wil halen zij een tijd en datum afspreekt? Het is tenslotte 700 km. Heeft ze jouw adres dan?

Ja, ze heeft mijn adres. Dat heb ik haar via de telefoon gegeven. Dat nummer stond wel in de telefoon, maar er hebben intussen al weer zovel mensen naar mij gebeld, dat dat nummer er niet meer in staat.

Pashon schreef:

Waar staat dat, dat dat moet? Ik dacht juist dat een aanbetaling er voor was om een beetje zekerheid te hebben voor beide partijen. De kopende partij krijgt de zekerheid dat het dier niet aan een ander verkocht wordt en de verkopende partij heeft zekerheid dat het dier uiteindelijk wel wordt opgehaald. Waar is anders de aanbetaling voor?

Pashon schreef:
geld terug storten en het veulen weer te koop zetten mag, dan ontbind je de voorwaarden. Geld houden en het veulen weer te koop zetten mag niet.

Vind het overigens van beide partijen raar dat ze niet eerst een datum afgesproken hebben.

Dat is niet zo raar hoor. De koper was helemaal weg van het veulen en heeft vrij snel een aanbetaling gedaan om er zeker van te zijn dat ze niet aan een ander verkocht zou worden. Ze wist toen dus nog niet precies wanneer ze vervoer had en zou daar binnen afzienbare tijd over terugbellen. En dat doet ze dus niet.

GamblersCup schreef:
Stel dat die 29 daadwerkelijk een datum had moeten zijn, dan is er een datum gepland en gaan die mensen er van uit dat ze dan het veulen op kunnen halen. Al vind ik wel dat ze zich zouden moeten melden, je wilt weten waar je aan toe bent. En als het nog even duurt, is het wel zo netjes dat ze dan stallingskosten betalen.

Ik dacht ook dat die 29 een datum was, daarom had ik het veulen 29 oktober klaar staan voor vertrek, hoewel ik het wel erg vreemd vond dat ze niet eerst even contact op namen of ik wel thuis zou zijn. En dat zou naturlijk voor 29 november ook zo zijn.
Of voor 29 december, of januari, of februari....

Er is geen precieze datum afgesproken nee, dat klopt. Maar er is wel afgesproken dat ze binnen afzienbare tijd terug zou bellen en dat doet ze nu dus niet meer. Twee weken is niet zo lang en dat had ik ook helemaal niet erg gevonden, maar ik heb nu helemaal geen zekerheid en ik ben echt niet van plan dit dier kosteloos ik weet niet hoe lang stalling te verlenen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:23

Diablo zoals ik al eerder aangegeven heb, heb ik jaren geleden in dezelfde soort situatie gezeten en dus weet ik dat het zo in elkaar steekt.

Hoe je het ook wend of keerd vind het zelf toch wel wat laks ook van jou kant, je had haar gegevens ook op kunnen schrijven en haar direct kunnen vragen hoe lang ze dacht dat ze nodig had om vervoer te regelen.
Hoop voor het diertje dat het opgelost gaan worden en dat hij een goed tehuis krijgt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:29

Pashon schreef:
Diablo zoals ik al eerder aangegeven heb, heb ik jaren geleden in dezelfde soort situatie gezeten en dus weet ik dat het zo in elkaar steekt.

Hoe je het ook wend of keerd vind het zelf toch wel wat laks ook van jou kant, je had haar gegevens ook op kunnen schrijven en haar direct kunnen vragen hoe lang ze dacht dat ze nodig had om vervoer te regelen.
Hoop voor het diertje dat het opgelost gaan worden en dat hij een goed tehuis krijgt.

Ik weet niet hoe de Duitse wet op dit gebied in elkaar steekt, dus dat zou anders kunnen zijn dan in Nederland.

Maar zover ben ik nog niet hoor, ik probeer vooralsnog in contact te treden met de koper. En ik ben het met je eens dat het geenszins slim is geweest om niet zelf gegevens te vragen, dat is een goede leer.

Ik heb inmiddels de andere bank gebeld en die gaven me een (mobiel) telefoonnummer en de volledige naam van de rekeninghouder (apart dat ze zomaar gaven, maar ik was allang blij). Het mobiele nummer heb ik gebeld, maar daar werd meteen neergelegd toen ik mijn naam zei. Toen ik een tweede keer probeerde te bellen, werd er niet meer opgenomen.....

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:32

met een geheim nummer bellen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:33

Tineke90 schreef:
met een geheim nummer bellen?

Dan kan ze ook mijn naam horen als ik bel.....