bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:25

Blijheid schreef:
Mijn ervaring is dat verkopers snel zakken met de prijs, en dus dat kopers dat ook vragen :j
Ik heb in mei een pony gekocht, toen ik aan het zoeken was waren er veel advertenties zonder vraagprijs. Ik heb die mensen gemaild, en als de vraagprijs te hoog was netjes terug gemaild met "Helaas is de vraagprijs voor mij te hoog, ik zoek een pony voor rond .. euro. Veel succes met de verkoop". Ik ging er echt van uit dat ik ponys die meer dan 1500 euro boven budget lagen niet kon kopen, ook niet na onderhandelen. Tot mijn verbazing mailden best veel mensen terug dat de pony ook wel weg mocht voor het bedrag dat ik in gedachte had. Soms wel 1500 euro minder dan de vraagprijs.

Als meer mensen die ervaring hebben, dan kan ik me voorstellen dat ze op het paard dat jij aanbied ook zo laag bieden, omdat men denkt dat het normaal is.

:j
heb er pas een minipaardje bijgezocht.
Vraagprijzen die begonnen bij € 1000 , kon ze voor € 350 meekrijgen.
een aantal € 1250 kon ik voor € 600 enz enz
Logische dat je als koper wat van de prijs af te krijgen.
Vaste prijzen reageer ik vaak niet eens op. Of het moet het echt waard zijn.. maar vaak valt dat ook tegen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:28

Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik durf ook rustig de helft te bieden.

Happinez

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:29

ik hoefde niet eens te bieden ;)
Had al een uiterste prijs aangegeven waar ik een paardje voor zocht.
Ze kwamen zelf al over de brug. :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:38

Je weet niet wat de markt doet. Ik hoorde dat de markt erg daalt en dus ja, ik zou ook zeker een stuk lager bieden dan de vraagprijs is. misschien nog wel lager dan jij geboden hebt gekregen.
als je verkoper dan direct de deur dicht doet, dan weet ik dat dat dus echt te laag is. dat helpt mij om de markt te leren kennen en dan kan ik gaan bedenken wat mijn uiterste bod is.
als het lang duurt, maakt het mij niks uit. er zijn 100.000 paarden te koop, mijn paard komt heus langs. als ik hoor dat er een paardenoverschot is, dan heeft de verkoper het blijkbaar moeilijker dan de koper...
Overigens, een regel is, dat de uiteindelijke prijs tussen de vraagprijs en de geboden prijs ligt. Goed, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn als de verkoper voet bij stuk houdt, of de koper.

Het mooie is, dat ik mijn huis zo ook heb gekocht.
ik heb enorm laag geboden, en het heeft me 2 maanden gekost, maar uiteindelijk had ik het voor exact de tussenliggende prijs. een beetje handelslustige koper heeft geduld nodig....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:55

Het is gewoon heel simpel: een verkoper schat zijn paard eigenlijk altijd te duur in en wil zijn portemonnee vullen. De koper wil een paard zo goedkoop mogelijk hebben.

25% onder de vraagprijs vind ik helemaal niet raar, er wordt tegenwoordig rustig begonnen met de helft. En je staat raar te kijken hoe vaak kopers dan tóch ineens een heel eind zakken! De markt ligt op z'n reet, en als de koper teveel vraagt en niet wil zakken, prima, voor jouw paard 10 anderen die wél voor minder verkocht worden.

Ik vind van het voorbeeld dat het paard zijn stokmaat absoluut niet mee heeft, een ruin "met goede afstamming" zegt mij niets, die papieren zijn dan ook helemaal niet belangrijk. Geen reden om de prijs omhoog te doen. Leeftijd zit ook niet helemaal mee. En een leerpaard... tja, kijk eens op de advertentie pagina's, ze gaan tegenwoordig "goedkoop" de deur uit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:20

en toch.. moet je wel oppassen dat de verkoper niet de boel afblaast.

heb dit zelf 1X meegemaakt ( jaar of 4 geleden?) bijna met een paard waar we gingen kijken. absurde hoge prijs,maar onze ervaring was ook dat je er vaak flink wat af kon halen.
paard was verder wel grappig,maar niet extreem wow ofzo. we wilden hem kopen, eigenaar had het er flink moeilijk mee en wilde het beste van het beste voor haar paard.
dus dag erna een tegenbod gehad ( best net bod trouwens.. was een dier van 3000 euro en we boden 2500)
nou..... de eigenaar was totaal verontwaardigd :+
het was niet zomaar een dier, en als men het er niet voor over had de volle pond te betalen, dan was het niet de goede eigenaar.
vriendelijk bedankt voor de eer, mevrouw belde dag erna dat ze toch wel graag wilde dat hij naar ons kwam, maar we zijn mooi verder gaan kijken.

zelf een keer een dier verkocht en had een vaste prijs voor dit dier. kopers geweest, alles goed en wel, en pony zou worden opgehaald.
TIJDENS de transactie kreeg de beste nieuwe eigenaar ineens een soort onderhandelingsdrang ofzo,want ineens kon hij OVERAL net zulke dieren krijgen voor 300 euro minder ( prima.. haal je ze toch lekker daar? :+ )
toen ik dit aangaf, wilde hij er ineens een zadel bij :? en koos ter plekke zo een zadel uit m'n zadelkamer :=
( kuch.. nee, die heeft hij NIET meegekregen.
zelfs na meerdere malen te hebben verteld dat deze zadels bij andere pony's hoorden, snpate hij dit niet :n )

echt hele rare situatie,omdat we vraagprijs etc sde dag ervoor al afgesproken was.
heb toen zelf bijna de koop afgeblazen, als hij nog 1 opmerking had gemaakt, had hij met z'n lege trailer weg mogen rijden.

conclusie; schat de mensen in, doe het bod,maar als ze echt moeilijk gaan doen, kijk uit dat je niet teveel doorgaat,want dan kon je het paard wel eens mislopen

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:42

trisca schreef:
Het paard is zwartbruin. :)

Het paard staat in mijn profiel :)

De prijs zou inderdaad denk ik iets hoger liggen als hij 5 cm hoger was, maar het zal niet veel schelen denk ik. Het is inderdaad geen zwarte hengst van 5 jaar en 1.70 die potentie heeft voor GP en daar is de prijs ook naar, maar gelukig is niet iedereen naar zo'n dier op zoek. :+

Voor sommige mensen zal dit paard niet ritselig genoeg zijn terwijl andere geen ritselaar willen hebben. Mensen die liever een andere kleur hebben dan zwartbruin hoeven niet te verwachten dat ik daarvoor iets van de prijs afdoe. Dingen die voor mij een paard echt in waarde doen minderen is stalgebreken, moeilijk in gedrag (gebruiksaanwijzing, staken, niet bij anderen inkunnen, slaan, singeldrang etc.), gezondheidsproblemen, of afwijkende beenstanden etc. Voor de rest ga ik er vanuit dat mensen die reageren interesse hebben voor dit paard zoals hij is.

Ik verwacht niet dat je nu een bod doet davy, maar n.a.v. jou vorige posts dacht ik dat je een beetje kijk had op de markt. Hoopte dus dat je een voorzichtige schatting zou kunnen doen. ;)

Sythaa; het was een fictieve prijs, maar zoek maar eens een goed leerpaard voor die prijs. :)

Ik ben eigenlijk te weinig thuis in het dressuurwereldje om een "eerlijke" waarde te kunnen geven en dan nog. Feit is dat er een overaanbod is, bijgevolg daalt de prijs. Bijkomend is er een verschil of een paard weg "moet" of weg "mag". Ik zeg altijd dat een paard geld mag kosten want een hobby kost geld maar op het moment dat je beslist om het paard te verkopen wordt dit een kost en als ik dan bv een paard te koop aanbied voor zeg maar 5.000 euro en er bied mij iemand 4.500 dan begin ik al te tellen wat het paard mij maandelijks kost en dan zal ik al rapper voor dat bedrag verkopen want elke dag dat het paard langer blijft kost het geld en kan er iets mee gebeuren. En het kan dan goed zijn dat er iemand een half jaar ervoor bv voor dat paard 7.500 euro wilde geven maar dat ik dat op dat moment te weinig vond (want toen was dat paard nog mijn hobby).

Ik heb een jaar geleden voor mijn vrouw een dressuurpaard gekocht (merrie, 4jaar, +/- 1,65, onbeleerd uit een zeer goede moederlijn en correct op foto). Ik heb er 5.000 euro voor betaald en ik vond dat aan de goedkope kant terwijl anderen dat misschien duur gaan vinden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:06

Hartelijk dank voor al deze input.
Veel reacties geven aan dat de verkoper zijn paard vaak te hoog inschat. Ben het daar absoluut mee eens, maar het gaat nu om een paard die niet van mij is. :)

Vind het nog steeds erg raar dat mensen een vraagprijs hebben en het paard dan voor de helft wegdoen. Als je als verkoper dan nu denk je prijs aan te hebben gepast aan de huidige markt wordt je toch flink beledigd als iemand de helft bied? Wat stelt een vraagprijs dan nog voor?

Denk dat je inderdaad een goede prijs hebt betaald voor je paard davy en ik snap dat je geen schatting wilt maken. Volgens mij is de logica compleet weg momenteel }:0

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:18

Tjah ik leef bij de stelling voor je eerste bod moet je je schamen. En helemaal in deze tijd loont het nog wel eens om flink onder de vraagprijs te bieden :Y)
Bovendien denk ik dat de meeste verkopers vooral de particulieren denken dat ze goud in hun handen hebben of dat de stallings kosten die ze hebben gehad bovenop de vraag prijs komen. Helaas werkt het zo niet :+

Ik heb er dus totaal geen moeite mee om de helft te bieden als het paard dat in mijn ogen waard is. En als ik de verkoper daar mee beledig ja jammer dan paarden zat op de wereld.

Al moet ik wel zeggen dat ik dan bied bij de eerste keer kijken. Ik ga niet eerst een paar keer kijken rijden enz om vervolgens de helft van de vraagprijs te bieden.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:35

trisca schreef:
Veel reacties geven aan dat de verkoper zijn paard vaak te hoog inschat. Ben het daar absoluut mee eens, maar het gaat nu om een paard die niet van mij is. :)

Vind het nog steeds erg raar dat mensen een vraagprijs hebben en het paard dan voor de helft wegdoen. Als je als verkoper dan nu denk je prijs aan te hebben gepast aan de huidige markt wordt je toch flink beledigd als iemand de helft bied? Wat stelt een vraagprijs dan nog voor?

Denk dat je inderdaad een goede prijs hebt betaald voor je paard davy en ik snap dat je geen schatting wilt maken. Volgens mij is de logica compleet weg momenteel }:0

Het verschil tss wegmogen en moeten ;) . Indien je beledigd bent dan ga je gewoon niet in op het bod. Maar stel dat het paard al enkele maanden te koop staat en het staat bv op een manège, dan kost dit je al snel 300 tot 400 euro per maand. Als de reacties dan maar sporadisch binnenstromen dan ben je op een bepaald moment blij dat er iemand de helft geeft tov de vraagprijs.

Thirty

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:33

Een goede timing kan als koper ook erg handig zijn.

Ik was nog niet echt op zoek naar een pony, maar had er wel ruimte voor. Dus de locale advertentiesite hier in de gaten gehouden. Er stond al een maand of twee een schimmeltje te koop, waar ze niet vanaf kwamen omdat hier de paarden soms al gratis aan worden geboden incl tuigage :) Omdat men er echt vanaf moet (geslacht worden ze hier niet in de USA namelijk, dus het is lastig er vanaf komen). Op een gegeven moment was de prijs gedaald van 600 dollar naar 100 dollar, en zijn we wezen kijken.
Dit is een twee jarige kruising pony hengst, zonder papieren en pa en ma onbekend.
En voor de 100 dollar heeft ze hem ook keurig gebracht (heen en terug 90 minuten rijden).
Ok het is wel een opknappertje, maar hij droogt leuk op en gaat er elke week beter uitzien.
Heb er bijna geen kosten aan, behalve DA en wat hooi, dus hij loopt niet in de weg.

Heb mezelf dus ff 500 dollar bespaard op een leuk dier :) Op een bedrag van 600 dollar, hoeveel procent is dat? ;)
En mocht het volgend jaar bij het rijden niet klikken, geen man overboord. De markt zal heus wel weer een keer aantrekken, en dan kan ik hem voor een redelijk prijsje weer verkopen.

Een tip is dus om een tijdje af te wachten. Dit kan erg risicovol zijn, maar ik gok dat veel paarden langere tijd te koop staan en dit heeft dus ook invloed op de prijs die de verkoper eraan hangt. Als het een 'moetje' is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:39

Ik heb geprobeerd om mijn paard 500 onder de vraagprijs te krijgen. Poging mislukt en we zijn er tussenin gaan zitten.

De handel is slecht, proberen kan altijd :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:42

trisca schreef:
dus jullie vinden het momenteel normaal om 25% beneden de vp te bieden? Ik ga vaak uit van 250 euro zakken, en mijn paarden staan voor meer dan 1000 te koop... :oo

Ik snap dat je het kan proberen, maar ik zou niet eens meer een tegenbod doen. Het beginbod moet wel reeel zijn naar mijn idee.

Dit heeft niks met tegenwoordig te maken.
Dit is van alle tijden. heb vroeger bij een handelsstal de paarden gereden en dan stonden paarden te koop voor 25.000 gulden en dan kwam er iemand die doodleuk 8000 gulden bood...want meer had ze niet....en ze wil 'm zo graag....

En ook een paar jaar geleden nog voor een paard wat vp 12.500 euro moest kosten, een bod van 5000 euro....

Het irritante aan dat soort dingen is, dat die mensen je er wel druk mee maken: paard netjes presenteren, voorrijden, laten rijden door de persoon, kopje koffie kopje thee....en komt het puntje bij het paaltje, dan hebben ze het geld niet
Er zijn gewoon mensen die het dan toch proberen.

Ook met ons huis een paar jaar geleden voor de crisis. Komt er een jong stel tot drie keer toe kijken...komt het eerste bod: 50.000 onder de vraagprijs....en dat was hun max...
Die waren eerst huizen gaan kijken en toen bij de hypotheker langs gegaan om te vragen wat ze konden lenen...en dat viel tegen.

Ik neem dat soort dingen nooit serieus....hup...volgende...

Bij een paard kun je je natuurljk ook laten beïnvloeden door hoe jij wilt dat het paard terecht komt, hoe snel je het dier kwijt wilt etc.. dan kun je er bewust voor kiezen om een laag bod te accepteren.... Maar als het dier niet in de weg staat, dan kun je ook nog geduld hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:47

trisca schreef:

Toen ik mijn paard kocht, heb ik ook belachelijk laag geboden. En dat ook direct als finalebod neergezet. De handelaar had het dier voor een flinke prijs te koop staan, op basis van het zeer goede papier dat er bij zat. Het dier was echter volledig verknipt door nare ervaringen. Het kon niet eens normaal opgezadeld worden, zonder dat het paard zich op de grond liet vallen.
Ik heb toen het argument aangedragen dat ik op een papier niet kan rijden en dat het paard als rijpaard geen knip voor de neus waard was. En hij kon haar ook aan de straatstenen daardoor niet kwijt.
Ik heb een deal gekregen:kopen voor dat bedrag...maar een contract ondertekend dat ik het dier niet binnen een jaar door zou verkopen. Dan zou ze terug gaan naar hem en ik mijn geld terug.
Hele goede deal...want zo kon ik rustig uitproberen of ik dat paard weer helder in het hoofd kon krijgen. En dat is gelukt, want we zijn nu dik zes jaar verder en ik heb nog elke dag plezier met het dier en rijd er ook met goed resultaat wedstrijden mee.

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:04

Ik snap de frustatie wel, de vorige keer dat ik mijn paard te koop had is iemand 4 keer wezen kijken. Naar de derde keer krijg ik een mailtje(bellen is blijkbaar te spannend) dat ze hem wel leuk vind, maar dan een hele lijst met negatieve punten en vervolgens een bod van 1250 onder de vraagprijs. Ik heb direct gemaild dat het dan over ging en het paard liever zou houden. Week later kreeg ik een mailtje dat ze toch weer wou komen kijken en iemand die heel goed zou kunnen rijden het paard laten testen. Vervolgens komt er weer een belachelijk bod, op zich vind ik het niet heel erg dat mensen onder de vraagprijs bieden maar waarvoor is het nodig om een paard dan helemaal af te kraken terwijl ze het paard blijkbaar wel willen hebben? Uiteindelijk is het paard verkocht aan een ander meisje die hem direct leuk vond en dat ook eerlijk zei, in dat geval ga ik liever met mijn prijs naar beneden dan bij mensen die het paard gaan afzeiken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:57

TS, is het paard klinisch en röntgenologisch goedgekeurd? Is voor de prijs natuurlijk ook belangrijk te weten.
Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik van een Z-paard toch een hele andere verwachting heb dan het filmpje dat erbij staat.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:02

Tsja, het is een beetje verschillend...

Wij hebben ons paard gekocht voor iets meer dan 70% dan wat ze er voor vroegen.
We zijn begonnen met bieden bij de helft, toen zei zij van, ik zat toch meer te denken aan....
We hebben toen nog een bod uitgebracht, een keertje of 2 langsgegaan en het eens geworden over de prijs :)

Sommige mensen zetten een paard voor een bedrag te koop en willen er absoluut niet minder voor, dat zou ik er dan wel even bijzetten, dat voorkomt vaak teleurstelling.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:25

Het paard is rontgen niet gekeurd, maar dat is geen probleem. Klinisch wel gekeurd. Zal inderdaad even een nieuw filmpje maken, dit was de 2e keer dat ik erop zat.

Mazzel dat ze niet afhaakten Mariskalove. Ik zou niet eens ingaan op zo'n bod :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 02:25

polly2 schreef:
trisca schreef:

Toen ik mijn paard kocht, heb ik ook belachelijk laag geboden. En dat ook direct als finalebod neergezet. De handelaar had het dier voor een flinke prijs te koop staan, op basis van het zeer goede papier dat er bij zat. Het dier was echter volledig verknipt door nare ervaringen. Het kon niet eens normaal opgezadeld worden, zonder dat het paard zich op de grond liet vallen.
Ik heb toen het argument aangedragen dat ik op een papier niet kan rijden en dat het paard als rijpaard geen knip voor de neus waard was. En hij kon haar ook aan de straatstenen daardoor niet kwijt.
Ik heb een deal gekregen:kopen voor dat bedrag...maar een contract ondertekend dat ik het dier niet binnen een jaar door zou verkopen. Dan zou ze terug gaan naar hem en ik mijn geld terug.
Hele goede deal...want zo kon ik rustig uitproberen of ik dat paard weer helder in het hoofd kon krijgen. En dat is gelukt, want we zijn nu dik zes jaar verder en ik heb nog elke dag plezier met het dier en rijd er ook met goed resultaat wedstrijden mee.

ook wel een nette deal van die handelaar dat hij het paard een kans wilde geven om weer "normaal" te worden :j

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:11

Tja, wij hadden een paard te koop staan voor +/- 18.000,- en kregen een bod van 10.000,- dus.. tja, een bod van bijna de helft van de vraagprijs, toch best knap!

trisca schreef:
Vraag me toch iets af... :o

Hoeveel is momenteel normaal om voor een paard te bieden t.o.v. de vraagprijs? Ik heb er altijd wel een beetje kijk op gehad dacht ik, maar ben even de kluts kwijt geloof ik :=

Stel een paard heeft een vraagprijs van 5000 euro (fictief) is het normaal er dan 3750 voor te bieden na 2 keer kijken? Is het momenteel normaal om zoveel te zakken? Houden eigenaren al rekening dat mensen zomaar 1500-2000 euro beneden de vraagprijs durven te bieden? Ik zou zelf eigenlijk niet durven om te verwachten dat mensen een paard voor mij vasthouden en 2 keer alle tijd nemen als ik 25% beneden de vraagprijs te bieden heb :o

Ik hoor ook overal dat de markt echt zo slecht is dat de paarden voor een appel en een ei te koop staan. Helaas hoor ik het enkel bij paarden die ik te koop heb, maar kan ik ze er niet voor vinden...

Hoe is jullie mening hierover??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:07

poi schreef:
dat ze hem wel leuk vind, maar dan een hele lijst met negatieve punten en vervolgens een bod van 1250 onder de vraagprijs.

Als ik als verkoper zulke mensen over de vloer krijg dan hoeven ze niet eens meer te bieden.
Als je het niks vindt, koop hem dan ook niet :( .

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:24

trisca schreef:
Ik vind 4500 ook wel veel voor een 13 jarig paard dat enkel L liep inderdaad :j

Voor een 13-jarige ruin wel, maar stel dat het een merrie is met keur/elite predikaten en al enkele zeer goede nakomelingen die wel potentie heeft voor hoger maar door de fokkerij niet vaak ik uitgebracht. Wellicht koop je haar nog drachtig ook. Dan vind ik € 4500 niet veel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:49

Lowara schreef:

ook wel een nette deal van die handelaar dat hij het paard een kans wilde geven om weer "normaal" te worden :j[/quote]

Absoluut een nette deal geweest. De handelaar vond ook dat als ik een jaar in het paard had geïnvesteerd en haar dan met winst kon verkopen, dat ik het dan eerlijk had verdiend.
Hij wilde echter niet dat ik het dier zou kopen en haar als fokmerrie na twee weken duurder zou doorverkopen. Dan hield hij haar liever zelf om te wachten tot hij haar als fokmerrie kwijt kon. Dit is echt een voorbeeld van "gunnen" geweest. Gunnen voor mij, omdat ik een klik met het dier had (direct, heel maf....) en gunnen voor het paard, omdat hij zag dat ik wellicht het dier kon rechtbreien (ik ben vier keer bij hem geweest om met het paard bezig te zijn en ik reed er op een gegeven moment zo mee weg, terwijl anderen het niet eens lukte om haar op te zadelen, of op te stijgen)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:56

uuhhhhhumm :o Er wordt hier nu met probleempaarden over en weer gegooid die moeilijk verkoopbaar zijn....
imo kun je dan ook wel degelijk afdingen, simpelweg omdat deze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn!

Maar goed het betreffende verkooppaard van ts is dat niet en is (neem ik aan) een braaf leerpaard wat makkelijk na te rijden is?
Dan valt er imo weinig af te dingen en als de verkoopprijs reeel is, komt de juiste klant voor de juiste prijs heus wel eerdaags op de stoep ;-)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 10:58

je hebt helemaal gelijk. Deze ruin mankeert helemaal niks aan en ik ga er ook vanuit dat er iemand is die opzoek is naar dit paard :)