Ben ik verantwoordelijk als mijn paard een hond trapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:51

Had ook nog een voorbeeldje was gister op het strand met mijn paard toen ik ineens een hond achter me aan kreeg te blaffen, mn paard haalde
een paar keer uit maar het was mis. Maar in dit soort gevallen vind ik dat ik niet verantwoordelijk ben maar deze mensen hun hond gewoon op tijd terug moeten roepen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 03:41

NienkeNiels schreef:
Had ook nog een voorbeeldje was gister op het strand met mijn paard toen ik ineens een hond achter me aan kreeg te blaffen, mn paard haalde
een paar keer uit maar het was mis. Maar in dit soort gevallen vind ik dat ik niet verantwoordelijk ben maar deze mensen hun hond gewoon op tijd terug moeten roepen.

De eigenaar van een dier is in principe aansprakelijk voor de eigen gedragingen van het dier, dit houdt dus ook direct in dat de eigenaren van de hond ook aansprakelijk zijn voor de eigen gedragingen van deze hond.

In jou voorbeeld zie ik een eigen gedraging van het paard als reactie op de eigen gedraging van de hond, ik zou de eventuele schade aan de hond niet uitbetalen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:45

krackertje schreef:
De eigenaar van een dier is in principe aansprakelijk voor de eigen gedragingen van het dier, dit houdt dus ook direct in dat de eigenaren van de hond ook aansprakelijk zijn voor de eigen gedragingen van deze hond.

In jou voorbeeld zie ik een eigen gedraging van het paard als reactie op de eigen gedraging van de hond, ik zou de eventuele schade aan de hond niet uitbetalen....

Toch blijft het een eigen gedraging als het paard de hond slaat uiteindelijk. Aansprakelijk ben je dus als eigenaar van het paard zeker. Je hebt alleen geen schadevergoedingsverplichting, omdat er sprake is van eigen schuld bij de benadeelde hondeneigenaar.

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:40

Geweldig om te lezen hoe je de nuance ook hier weer weet aan te brengen LDRD! Vervang het paard door een hond en we zitten in de variant 'vechtende honden'. Ook daar dient ieder zijn eigen schade te dragen.

Ik zit hier lang niet iedere dag, maar heeft iemand advies over chadeverzekeringskwesties nodig (niet afsluiten, dat doe ik alleen overdag LOL) dan kunnen deze óók worden aangekaart via http://www.gratisadviseurs.nl en dan kiezen voor 'schadeverzekeringen'.

Vader van Sylvia-E

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:48

Heb ik nog een kleine variatie op deze vraag (niet dat ie van toepassing is, maar ben nieuwsgierig geworden).
Stel: je paard loopt op het weiland, een hond weet door de omheining te komen en loopt dus ook op jouw weiland.
De hond krijgt daar een trap van jouw paard, wie is dan aansprakelijk?
Maw: is er een verschil in aansprakelijkheid of het op openbaar gebied gebeurt, of op prive gebied?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:38

Inge_83 schreef:
Heb ik nog een kleine variatie op deze vraag (niet dat ie van toepassing is, maar ben nieuwsgierig geworden).
Stel: je paard loopt op het weiland, een hond weet door de omheining te komen en loopt dus ook op jouw weiland.
De hond krijgt daar een trap van jouw paard, wie is dan aansprakelijk?
Maw: is er een verschil in aansprakelijkheid of het op openbaar gebied gebeurt, of op prive gebied?

Kort antwoord: nee, geen verschil.
Wel zal het meewegen in het toerekenen van 'eigen schuld' bij de benadeelde partij.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:43

Ik heb helaas zelf een keer meegemaakt dat mijn paard een peuter trapte (terwijl ik erop zat). De politie is bij ons langs de deur geweest voor een verklaring, en mijn verzekering heeft alle schade voor die jongen vergoed.

In mijn ervaring is niemand schuldig, ik stond naast een hek en kon geen kant op, ik riep nog oppassen en voorzichting, maar het jongetje was blind en doof(wat ik dus niet door had, maar pas hoorde na het ongeluk) en fietste nog maar net rakelings langs mijn paard. Waardoor mijn paard schrok een bok gaf en probeerde weg te rennen.

Ben er veder ook niet ingedoken wie de schuldige was en het moest vergoeden, mijn verzekering wou het vergoeden dus dat was prima zo.

Natuurlijk gaat het onderwerp wel om iets anders, maar ik moest er toch even aan denken.

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:30

Als bezitter van een dier ben je risico-aansprakelijk als deze door zijn eigen energie schade aan een ander toebrengt. Deze vorm van aansprakelijkheid is niet gebaseerd op verwijtbaarheid of schuld, maar op een bepaalde hoedanigheid (bijv. bezitter van een dier/ ouder van een kind < 14 jaar). Dit betekent dat je aansprakelijk bent voor schade die een ander wordt toegebracht, zonder dat er sprake is van schuld/verwijt.

In jouw voorbeeld komt het perfect tot uiting. Je bent niet schuldig, maar toch aansprakelijk voor de aan de ander toegebrachte schade. Terecht dat jouw verzekeraar de wederpartij schadeloos heeft gesteld.

(Sylvia haar vader)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:06

Ik denk dat als er ooit zo'n situatie plaatsvind, het jouw woord tegen het die van de hondeneigenaar is. Jij vind bijvoorbeeld dat de hondeneigenaar verantwoordelijk is, en de hondeneigenaar vind jou verantwoordelijk voor het aangedane letsel van zijn/haar hond. Ik neem aan dat een hondeneigenaar zijn/haar hond wel bij zich roept als er een paard passeert (tenminste, dat zie ik dan altijd gebeuren)...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:43

Adamootje schreef:
Ik denk dat als er ooit zo'n situatie plaatsvind, het jouw woord tegen het die van de hondeneigenaar is. Jij vind bijvoorbeeld dat de hondeneigenaar verantwoordelijk is, en de hondeneigenaar vind jou verantwoordelijk voor het aangedane letsel van zijn/haar hond. Ik neem aan dat een hondeneigenaar zijn/haar hond wel bij zich roept als er een paard passeert (tenminste, dat zie ik dan altijd gebeuren)...

Misschien eerst eens reacties lezen en sommige serieus nemen voordat je reageert?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:10

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, fijne uitleg gegeven!
offtopic: mijn pony (shet) jaagt mijn hond op door het land (schapendoes) en soms andersom :D

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:21

Ik heb altijd zo'n haat aan mensen die hun honden niet bij zicht houden. Mijn paard kan namelijk nogal flippen en houd zich dan echt niet meer in. Lijkt me niet dat het jouw verantwoording is...

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:55

Mitch_Beauty schreef:
Ik heb altijd zo'n haat aan mensen die hun honden niet bij zicht houden. Mijn paard kan namelijk nogal flippen en houd zich dan echt niet meer in. Lijkt me niet dat het jouw verantwoording is...

Ik bedoel het niet zo 'lu-llig' als ik het nu ga zeggen, maar het maakt niets uit wat jij of wat de hondenbezitter er van vinden. Het enige dat relevant is is de wet. En die is zéér duidelijk: eigenaar van een dier is risico-aansprakelijk.

Het onderling (honden contra paardenbezitter) gaan zitten kissebissen is volstekt zinloos. Beide zullen ze namelijk vinden dat de ander aansprakelijk is. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. De oplossing is even simpel als pragmatisch:

1. vul (evt. gezamenlijk), maar ieder voor zich een schade-aangifteformulier in;
2. doe er een toelichting bij met wat, waar en hoe is gebeurd;
3. stuur deze naar de WA-verzekeraar van de tegenpartij en naar je eigen WA-verzekeraar;

Ik ben er van overtuigd, dat in 99% van de gevallen beide verzekeraars de kwestie als 19 in een dozijn zullen beoordelen en hem snel hebben opgelost.

'Sylvia's vader'

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:53

Sylvia_E schreef:
Ik ben er van overtuigd, dat in 99% van de gevallen beide verzekeraars de kwestie als 19 in een dozijn zullen beoordelen en hem snel hebben opgelost.

'Sylvia's vader'

Helemaal eens, zo moeilijk is het over het algemeen niet als je alles even los van de emoties van eigenaren ziet ;)

Lilian__

Re: Ben ik verantwoordelijk als mijn paard een hond trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:04

Maar stel nou, dat je rijdt met je paard in het bos(op een ruiterpad). En hondeneigenaren zijn daar verplicht om hun honden daar aan te lijnen en ze hebben dat niet en er gebeurd wat, dan is dus de hondeneigenaar aansprakelijk?

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:27

Maar stel nou, dat jij je auto ergens parkeert. Vanwege een parkeerverbod zijn voertuigeigenaren daar verplicht hun voertuig niet neer te zetten. Wie is er dan aansprakelijk als ik met mijn auto jouw auto total loss rijd? Als jij je auto daar niet had neergezet was er niets gebeurd, dus is het jouw schuld??

In jouw voorbeeld wil je de gedraging van de hondeneigenaar leidend maken. Dat gaat niet. Het blijft de EIGEN GEDRAGING VAN HET DIER die de bezitter risico-aansprakelijk maakt. Niets meer en niets minder. Dat is dus het uitgangspunt. Daarnaast kunnen er BIJZONDERE feiten en omstandigheden zijn die een schulddeling mogelijk maakt. Ik denk echter, dat het van algemene bekendheid is dat er honden los (kunnen) lopen in het bos. Overmacht oid lijkt me niet aan de orde.

'Sylvia's vader' (wordt tijd dat Captain Hook een nieuw nummer gaat maken, LOL)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:48

Sylvia_E schreef:
'Sylvia's vader' (wordt tijd dat Captain Hook een nieuw nummer gaat maken, LOL)

Eigen boktaccount aanmaken lijkt mij een goed plan! :D