mick75 schreef:Ik vind dat je in principe niet moet betalen voor een bijrijdpaard. Eigenaar heeft zelf gekozen voor dat beest en als je er dan achter komt dat het beest een geld- en tijdvreter is een bijrijder zoeken die soms de helft van het stalgeld mag opbrengen... Sorry hoor, moet je maar beter nadenken voordat je een paard koopt.
Als je voor een bijrijdpaard betaalt betekent dat ook dat je inspraak hebt in wat er mee gebeurt, ben je een beetje mede-eigenaar. In welke mate is afhankelijk van wat je betaalt. Kortom, als je ervoor gaat betalen heb je in mijn ogen ook rechten.
Mijn bijrijdster betaalt niets, mag in principe alles doen (voor zover paardlief dat kan tenminste, ik hoor wel van stalgenoten of ze zich aan de afspraken houd) maar heeft uiteindelijk geen inspraak. (hoewel dat ook niet helemaal zo is, ze mag best haar mening geven en als die beter is volg ik die ook) maar uiteindelijk bepaal ik, want ik betaal ook.
Het gaat er toch ook niet om dat je als eigenaar je paard niet kan betalen. Of dat je geen zin hebt om tijd te maken. Het is soms wel eens fijn om een avond andere sociale activiteiten te ondernemen. En dat als iemand meebetaald dan mede-eigenaar is... ehm, nee! daar zou mn verzorgster toch echt niet over hoeven te beginnen. Zoals al eerder gezegd is, ga eens 2x in de week lessen op een manege.
Ik heb ook de ervaring dat als je in elk geval in je advertentie zet dat je een bijdrage vraagt, je serieuzere mensen krijgt dan als het gratis is. Ik hoef echt geen 12jarig meisje met 11 jaar rij en poetservaring hoor... en met mn vorige verzorgster was het zo dat ik op een gegeven moment heb gezegd dat ze niet meer hoefde te betalen. Vind de bedragen die hier genoemd worden ook erg hoog hoor... 220,- per maand...
dan kan ik er idd nog een paard bijnemen...
maar goed, TS, volgens mij heb je een leuk paardje gevonden... dus dan kunnen wij ophouden met zeuren over wel of niet betalen