Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennisch

Re: Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:29

Moeten jullie mischien dan even gaan vragen bij organisaties voor ruiters met ene beperking, dat ze zelf juist liever voor oudere paarden kiezen... Bij ons wordt dit n.l wel te kennen gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:30

Ik denk nl dat je zelf wel weet hoe je in dit geval moet handelen. Jij weet wat je voor dat paard hebt betaald en wat je van dat paard mag verwachten. Als je veel handelt in paarden dan heb je er kijk op en ken je de wereld achter de schermen.

Het heeft wel degelijk wat met dit topic te maken. het zegt nl wel iets over jouw en jouw kennis, want kennelijk zijn jullie geen groentjes in het handelen met paarden...maar deze keer is het paard minder dan je had verwacht.

Goed rijden en even een goede beoordelaar erbij doet al wonderen, anders heb je pech en heb je een oud paard gekocht, eentje die op is....en dat zal inherent aan de prijs zijn geweest.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:30

Je hebt oudere en oude paarden!
Oudere paarden zijn in mijn ogen rond de 15 jaar,oude paarden zijn idd rond de 20jaar!
Vind het erg onkundig van die "manege" om zulke dieren aan te schaffen,sterker nog ik vind het grenzen aan dierenmishandeling.

We janken allemaal als we beelden zien op tv in andere landen hoe zware lasten paarden en ezels moeten dragen,in Nederland gebeurd het precies zo!Alleen stoppen ze hier alles in een mooi jasje!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:31

Dennisch schreef:
We waren er al achter dat deze mensen niet zoveel paardenverstand hadden, maar hoe gaan we hier in godsnaam uitkomen met deze mensen?! Heb ik nu iets raars gezegd, nee toch? Moeten we de rechtsbijstand inschakelen?

Volgens mij blijven jullie op dit punt zelf ook in gebreken....... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:32

Dennisch schreef:
Moeten jullie mischien dan even gaan vragen bij organisaties voor ruiters met ene beperking, dat ze zelf juist liever voor oudere paarden kiezen... Bij ons wordt dit n.l wel te kennen gegeven.

Dat begrijp ik is ook logisch, maar wel sterke en gezonde oudere paarden. Paarden die klinisch in orde zijn. Anders is het zwaar unfair naar de paarden toe.

Welke manege is het?

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:34

russel schreef:
Ik denk nl dat je zelf wel weet hoe je in dit geval moet handelen. Jij weet wat je voor dat paard hebt betaald en wat je van dat paard mag verwachten. Als je veel handelt in paarden dan heb je er kijk op en ken je de wereld achter de schermen.

Het heeft wel degelijk wat met dit topic te maken. het zegt nl wel iets over jouw en jouw kennis, want kennelijk zijn jullie geen groentjes in het handelen met paarden...maar deze keer is het paard minder dan je had verwacht.

Goed rijden en even een goede beoordelaar erbij doet al wonderen, anders heb je pech en heb je een oud paard gekocht, eentje die op is....en dat zal inherent aan de prijs zijn geweest.

Deze paarden zijn niet van mij! Ik vraag hier advies omdat mijn vriendin mij advies vroeg. Ik heb zelf inderdaad na 4 maand een paardje van mijzelf terug kunnen nemen na brieven van rechtsbijstand e.d dat het paard zou zijn gaan schuren, paard heeft in 4 jaar tijd bij ons nog nooit een dag geschuurd, en staat nu weer hier en schuurd nog steeds niet ;)
Ook die goedkope merrie waar iemand net op reageerde, kende haar wel maar ze was niet van mij, ik bemiddelde op bokt voor degene waar t beestje van was.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:34

Wie zijn "ons"?
Praat je hier over een erkend bedrijf of stichting?
Ik ben zelf jarenlang vrijwilliger geweest in deze branche, bij een erkende stichting.
De gemiddelde leeftijd van de paarden was een jaar of tien.
Oude paarden zijn niet bedrijfszeker. en dan moet men de cliënten teleurstellen.

Dennisch schreef:

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:35

funnyhorses schreef:
Oudere paarden zijn in mijn ogen rond de 15 jaar,oude paarden zijn idd rond de 20jaar!
Vind het erg onkundig van die "manege" om zulke dieren aan te schaffen,sterker nog ik vind het grenzen aan dierenmishandeling.

We janken allemaal als we beelden zien op tv in andere landen hoe zware lasten paarden en ezels moeten dragen,in Nederland gebeurd het precies zo!Alleen stoppen ze hier alles in een mooi jasje!

Sorry hoor maar die paarden krijgen alle verzorging die ze nodig hebben, die hebben het echt niet slecht hoor! Ga maar eens kijken bij andere manege's, hier hebben de paarden het vele malen beter als op menig andere manege en dat weet ik uit ervaring.

Wij hebben al 3 jaar een pony uitgeleend aan de manege, en ze is nu 21 jaar en loopt nog hetzelfde als een 4 jarige pony!

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:37

bijdehandje1 schreef:
Meid! Zet ze dan buiten, dan ben je van het weven af van de ruin, en de kans is groot, dat de merrie weer stukken opknapt.
En vergeet niet dat paardjes. die alleen worden bereden door gehandicapten, toch wel een of twee keer in de week na moeten worden gereden door een echt goede ruiter.

Ik sluit me hier helemaal bij aan, met nadruk op Zet ze dan buiten (dat zijn ze al 8 jaar gewend en dan met deze behoorlijke leeftijd weer op stal...dan worden ze vanzelf stram en zit een bok er ook eerder in dan dat ze lekker de hele dag vrij kunnen bewegen zoals ze gewend waren).

Hoop dat het voor zowel de paarden als voor de nieuwe eigenaren goed gaat aflopen.

Off topic: mijn paard is inmiddels ook al 21 jaar en doet het nog prima, maar toch wel op zijn manier en duidelijk niet meer zo soepeltjes als wat jaren geleden.
Laatst bijgewerkt door iejoor62 op 20-09-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:37

Ik kan niet bij jullie kijken, Dennisch. Ben wel op veel maneges geweest.
Maar mijn haren gaan recht overeind toen je zei dat de oude merrie hard achteruit gaat.
Een goeie manege laat zo'n dier gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:39

Dennisch schreef:
funnyhorses schreef:

Sorry hoor maar die paarden krijgen alle verzorging die ze nodig hebben, die hebben het echt niet slecht hoor! Ga maar eens kijken bij andere manege's, hier hebben de paarden het vele malen beter als op menig andere manege en dat weet ik uit ervaring.

Wij hebben al 3 jaar een pony uitgeleend aan de manege, en ze is nu 21 jaar en loopt nog hetzelfde als een 4 jarige pony!

Schei uit over manege's!
En wat betreft je uitgeleende pony daar wist je de achtergrond van.
Wat ik niet goedkeur is doelbewust echt oude paarden kopen zodat er mee rondgezeult gaat worden.Géén klinische keuring en dan achteraf een zondebok zoeken!
Te gek voor woorden.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:40

bijdehandje1 schreef:
Wie zijn "ons"?
Praat je hier over een erkend bedrijf of stichting?
Ik ben zelf jarenlang vrijwilliger geweest in deze branche, bij een erkende stichting.
De gemiddelde leeftijd van de paarden was een jaar of tien.
Oude paarden zijn niet bedrijfszeker. en dan moet men de cliënten teleurstellen.

Dennisch schreef:

Ja sorry ik praat in ons vorm omdat ik mijn vriendin die de manege heeft vaak help, en dus weet waar het over gaat.
Het is een erkend bedrijf en stichting, binnen het bedrijf huurt een stichting de paarden van de manege.
Ook jongere paarden hoeven niet perse bedrijfszeker te zijn, maar ik snap wat je bedoeld.
Maar er zijn vaker clienten teleurgesteld door jone paarden die eerst braaf waren maar toch een keer ene gek sprongetje maakten.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:43

bijdehandje1 schreef:
Ik kan niet bij jullie kijken, Dennisch. Ben wel op veel maneges geweest.
Maar mijn haren gaan recht overeind toen je zei dat de oude merrie hard achteruit gaat.
Een goeie manege laat zo'n dier gaan.

Daarom staat ze nu ook op RUST, en loopt dus alleen buiten met de andere paardjes maar hoeft niet te werken. Kan ook niet, maar daarom opende ik dit topic om advies, niet om allerlei andere onderwerpen aan te kaarten.
Wij zitten ook aan te denken de merrie te laten gaan, daar is ook al uitvoerig over gepraat. En met de dierenarts is ook al over andere opties gepraat als ostheophaat maar die acht er weinig kans bij. Maar eerst wilden we het er met de oude eigenaren over hebben want de merrie is er immers pas net, maar goed oke ook wij hadden beter op moeten letten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:44

Een wijze les voor de volgende keer!!!

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:45

iejoor62 schreef:
Ik sluit me hier helemaal bij aan, met nadruk op Zet ze dan buiten (dat zijn ze al 8 jaar gewend en dan met deze behoorlijke leeftijd weer op stal...dan worden ze vanzelf stram en zit een bok er ook eerder in dan dat ze lekker de hele dag vrij kunnen bewegen zoals ze gewend waren).

Hoop dat het voor zowel de paarden als voor de nieuwe eigenaren goed gaat aflopen.

Off topic: mijn paard is inmiddels ook al 21 jaar en doet het nog prima, maar toch wel op zijn manier en duidelijk niet meer zo soepeltjes als wat jaren geleden.

Dat kan niet, dat is al eerder uitgelegd, daar is hier geen mogelijkheid voor. Ze komen overdag buiten in weide of paddock, maar er is maar een klein stukje land. En 24/7 buiten dat lukt hier gewoon niet.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:46

De grootste spoken doen juist vaak geen stap verkeerd bij mensen met handicaps, of kinderen.
Nogmaals, het succes van een "therapiepaard" staat en valt met de training en omgang buiten het gebruik binnen de lessen om
Gekke sprongen kun je voorkomen door de paarden echt goed aan het werk te houden buiten hun dagelijkse taakjes.

Citaat:
Maar er zijn vaker clienten teleurgesteld door jone paarden die eerst braaf waren maar toch een keer ene gek sprongetje maakten.

Dan doen jullie toch iets niet goed.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:47

Dan staan de dieren niet op de juiste plaats. heel sneu!
Een klein stukje land beschikbaar, en dan er paarden bij kopen 8)7
Citaat:
Dat kan niet, dat is al eerder uitgelegd, daar is hier geen mogelijkheid voor. Ze komen overdag buiten in weide of paddock, maar er is maar een klein stukje land. En 24/7 buiten dat lukt hier gewoon niet.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:49

Dennisch schreef:
iejoor62 schreef:

Dat is echt jammer voor de paarden. Nogmaals succes zowel voor de eigenaren als de paarden.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:51

ja je kunt ze ook weer door verkopen (vindt ik niet echt terecht, maar ja)
of als wandelpony maken???

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:17

bijdehandje1 schreef:
Dan staan de dieren niet op de juiste plaats. heel sneu!
Een klein stukje land beschikbaar, en dan er paarden bij kopen 8)7
Citaat:

De paarden komen los op weide of paddock, sorry hoor maar ik vind dat jullie nu wel een beetje doordraaien. Er zijn genoeg stallen waar de paarden helemaal nooit naar buiten komen in wiede of paddock of enkel tot aan de stapmolen bijvoorbeeld!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:25

In de regel zijn dat geen oude paarden, die vanaf 24 uur per dag los lopen, en dat jaar in jaar uit zich opeens moeten aanpassen :)*
Citaat:
De paarden komen los op weide of paddock, sorry hoor maar ik vind dat jullie nu wel een beetje doordraaien. Er zijn genoeg stallen waar de paarden helemaal nooit naar buiten komen in wiede of paddock of enkel tot aan de stapmolen bijvoorbeeld!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:51

Dennisch schreef:

Wij hebben al 3 jaar een pony uitgeleend aan de manege, en ze is nu 21 jaar en loopt nog hetzelfde als een 4 jarige pony

Schei uit over manege's!
En wat betreft je uitgeleende pony daar wist je de achtergrond van.
Wat ik niet goedkeur is doelbewust echt oude paarden kopen zodat er mee rondgezeult gaat worden.Géén klinische keuring en dan achteraf een zondebok zoeken!
Te gek voor woorden.

Laten we nu wel eerlijk blijven...de VERKOPERS treft misschien nog veel meer blaam dan de kopers!!!!
Om paarden te verkopen die al op deze leeftijd zijn aan een manege, zegt denk ik al genoeg!
Het ging, denk ik, ook de verkopers meer om het geld dan dat deze 2 paarden goed terecht kwamen.
En ik geloof best dat jullie de paarden goed verzorgen TS, maar als je nu zelf zegt dat brave paarden moeilijk zijn te vinden, waarom verkopen jullie dan zo veel...goedkope, zeer brave...paarden??
Ik heb zelf 40 jaar een manege bedrijf gehad ( ben nu nog pensionstal) en weet dus donders goed wat een braaf paard waard is voor een manege, zeker als je met gehandicapten werkt!
Ik denk eigenlijk dat deze paarden voor een habbekrats zijn gekocht met een mooi verhaal, en dat het nu tegenvalt hoe "braaf"ze zijn.
Neemt nog steeds niet weg dat de vorige eigenaar net zo veel schuld heeft als een van deze dieren zo bij de slager staat!

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 18:00

aerdenhout1 schreef:
Laten we nu wel eerlijk blijven...de VERKOPERS treft misschien nog veel meer blaam dan de kopers!!!!
Om paarden te verkopen die al op deze leeftijd zijn aan een manege, zegt denk ik al genoeg!
Het ging, denk ik, ook de verkopers meer om het geld dan dat deze 2 paarden goed terecht kwamen.
En ik geloof best dat jullie de paarden goed verzorgen TS, maar als je nu zelf zegt dat brave paarden moeilijk zijn te vinden, waarom verkopen jullie dan zo veel...goedkope, zeer brave...paarden??
Ik heb zelf 40 jaar een manege bedrijf gehad ( ben nu nog pensionstal) en weet dus donders goed wat een braaf paard waard is voor een manege, zeker als je met gehandicapten werkt!
Ik denk eigenlijk dat deze paarden voor een habbekrats zijn gekocht met een mooi verhaal, en dat het nu tegenvalt hoe "braaf"ze zijn.
Neemt nog steeds niet weg dat de vorige eigenaar net zo veel schuld heeft als een van deze dieren zo bij de slager staat!

Die paarden die ik te koop ooit heb aangeboden waren niet van de manege, ik heb er zelf een paar voor verkoop gehad maar ook vele van kennissen bemiddeld op bokt hoor ;)
De merrie waarover het in dit topic gaat was in het begin niet braaf met rondtollen en bokken, nu is ze wel braaf maar loopt dus echt niet goed. De ruin is zeker heel braaf, maar daar ging het bij het weven over waar wij niet over geinformeerd zijn. Daarover ging het.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:02

Verplaatst van MD naar TAO.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:16

Volgens mij mag je geen paarden te koop aanbieden van een ander op bokt, en w.b.t het slechte lopen van de merrie, als die al slecht liep bij de eerste bezichtiging..stijf volgen jou...waarom dan niet even een dierenarts erbij om dat na te laten kijken voor je koopt.
Als je een l*l verhaal geloofd van...dat komt omdat ze weinig gereden is...dan ben je echt dom!
Zeker als manege eigenaar!!
Dan zou je beter moeten weten.
Een paard dat stijf loopt met 24/7 weidegang is iets mee aan de hand!