Kan je van je bijrijdster eisen met cap te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:14

eyoor schreef:
ik ben zelf een bijrijder, maar als jij als eigenaar wil dat je bijrijder een cap op doet lijkt me het niet meer dan logisch dat de bijrijder dat doet, wanneer zij dit niet doet zou ik haar er zeker op aanspreken. Laatst hoorde ik dat mocht er iets gebeuren en de ambulance moet komen, ze van de ambulance zelfs vragen of je een cap op had,wanneer dit niet het geval is nemen ze je niet eens mee. Heb ik ook maar gehoord hoor weet niet wat er waar van is natuurlijk.

Dat is echt grote flauwekul! Ambulancepersoneel is verplicht je medische hulp te verlenen en als dit inhoudt dat je vervoert moet worden naar het ziekenhuis dan zal dat ook gebeuren. Zal wat moois zijn zeg!

Mijn bijrijdster is verplicht een cap te dragen. Niet drageg van een cap is niet meer rijden. Gelukkig is bij ons op stal een cap verplicht en is er dus ook toezicht op het gebruik ervan.

kaatje77

Re: Kan je van je bijrijdster eisen met cap te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:19

En, heb je haar inmiddels gesproken?

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:06

Ash_ schreef:
Haai,
Zoals de titel al zegt. Kan je eisen van je bijrijdster dat ze met cap gaat rijden?

Mocht er iets met haar gebeuren door mijn paard en ze loopt letsel op ben ik dan aansprakelijk als ze zonder cap rijd?

Groetjes

Ja, je kan dat eisen,
Of zeggen dat als ze valt en een letsel op loopt, dat het dan haar fout is en haar verandwoordelijkheid en niet die van jou.

Veel suc6

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:36

Jurenka schreef:
Ash_ schreef:
Haai,
Zoals de titel al zegt. Kan je eisen van je bijrijdster dat ze met cap gaat rijden?

Mocht er iets met haar gebeuren door mijn paard en ze loopt letsel op ben ik dan aansprakelijk als ze zonder cap rijd?

Groetjes

Ja, je kan dat eisen,
Of zeggen dat als ze valt en een letsel op loopt, dat het dan haar fout is en haar verandwoordelijkheid en niet die van jou.

Veel suc6

Uhu, je kan dat zeggen maar wettelijk bljif jij verantwoordelijk. ;)

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:46

Ik móet ook met cap rijden bij mijn bijrijdpaard, ik ven overgens niet anders gewend omdat ik hier voor op een stal reed waar het verplicht was, en daarvoor op manege's. Ik vind het ook niet raar als me gevraagd word met cap te rijden, het is toch een stukje veiligheid extra.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:50

Jah ik vind ook van wel, soms laat ik wel eens een stalgenoot rijden en die weet ook dat ze zonder cap er niet op komt ook al rijd ik Asra altijd eerst.

Wel staat er een man van 62 bij me op stal die ik nooit met een cap heb gezien, hij rijd al jaren en weet donders goed hoe en wat, deze man is imo ook volwassen genoeg om te weten wat zonder cap rijden kan inhouden, en ik ga met hem echt niet lopen bitchen dat ie een cap op moet, hij weet soms Asra even iets beter op z'n plaats te krijgen als ik ,dus ben allang blij met zijn hulp

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:06

S_uus schreef:
Jah ik vind ook van wel, soms laat ik wel eens een stalgenoot rijden en die weet ook dat ze zonder cap er niet op komt ook al rijd ik Asra altijd eerst.

Wel staat er een man van 62 bij me op stal die ik nooit met een cap heb gezien, hij rijd al jaren en weet donders goed hoe en wat, deze man is imo ook volwassen genoeg om te weten wat zonder cap rijden kan inhouden, en ik ga met hem echt niet lopen bitchen dat ie een cap op moet, hij weet soms Asra even iets beter op z'n plaats te krijgen als ik ,dus ben allang blij met zijn hulp

Ik weet inmiddels ook wel heel goed "hoe en wat " met en bij de paarden en juist daarom doe ik een cap op!
Paarden zijn onvoorspelbaar hoe goed je ze ook denkt te kennen.
Heel onverstandig van die man. En dan zeggen ze dat verstand met de jaren komt :D

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:15

Ik zou haar een contract laten tekenen (indien minderjarig haar ouders laten meetekenen) waarin staat dat ze altijd een cap moet dragen, als er dan iets voorvalt heb je het op papier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:20

horse_addict schreef:
Ik zou haar een contract laten tekenen (indien minderjarig haar ouders laten meetekenen) waarin staat dat ze altijd een cap moet dragen, als er dan iets voorvalt heb je het op papier.

hebbie niks an, jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. ;) Mag je nog twintig contracten hebben liggen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:23

Nonnekuh schreef:
S_uus schreef:

Ik weet inmiddels ook wel heel goed "hoe en wat " met en bij de paarden en juist daarom doe ik een cap op!
Paarden zijn onvoorspelbaar hoe goed je ze ook denkt te kennen.
Heel onverstandig van die man. En dan zeggen ze dat verstand met de jaren komt :D

Haha jep ben het wel helemaal met je eens, bedoelde meer dat ik zo'n iemand niet kan 'dwingen' .
Hij weet zelf donders goed dat het zijn eigen risico dan is, zelf rijd ik nooit zonder cap deed ik voor me ongeluk al niet maar daarna al helemaal geen haar op me blonde kop die daar aan denkt.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

Haha, dan ben je wel een slim blondje :D

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:27

Ash_ schreef:
Haai,

Ik vind van wel. Ik heb mijn vorige bijrijdster weg gestuurd, omdat ik achteraf hoorde dat ze zonder cap achterste voren op mijn paard zat...En bleek ook dat ze wel vaker zonder cap reed...Ik heb haar zonder pardon weggestuurd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:37

Als je afspreekt dat alles op eigen risico is en dat ze met cap moet rijden dan ben jij niet aansprakelijk voor evt. wonden etc. (wel met contract dan de ouders moeten ondertekenen ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:02

bumper schreef:
Als je afspreekt dat alles op eigen risico is en dat ze met cap moet rijden dan ben jij niet aansprakelijk voor evt. wonden etc. (wel met contract dan de ouders moeten ondertekenen ;) )

Ik vrees dat je in een rechtbank ongelijk gaat krijgen. :D

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:31

Ayasha schreef:
bumper schreef:

Ik vrees dat je in een rechtbank ongelijk gaat krijgen. :D

Ja dat idee heb ik ook.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:56

Anoeska schreef:
Misschien moeten we stoppen dit soort onzin verhalen te vertellen. En is geen enkele ambulance die je niet meeneemt als je hulp nodig hebt.

rustig maar hoor, als je goed leest had je gelezen dat ik zei dat ik het ook maar gehoord heb en dat ik dus ook niet weet wat er waar van is, dus rustig!

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:01

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar in Belgie kan ook de "bewaarder" (hier dus ruiter) van het paard aansprakelijk gesteld worden. Verder heb ik hier wel weet van zaken die door een contractje "op eigen risico" op de schouders van de bijrijder beland zijn. Hoe doe je het anders met het bordje met een hond erop "betreden op eigen risico"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:26

horse_addict schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar in Belgie kan ook de "bewaarder" (hier dus ruiter) van het paard aansprakelijk gesteld worden. Verder heb ik hier wel weet van zaken die door een contractje "op eigen risico" op de schouders van de bijrijder beland zijn. Hoe doe je het anders met het bordje met een hond erop "betreden op eigen risico"?

Kijk eens naar mijn woonplaats.... :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:13

Ayasha schreef:
bumper schreef:

Ik vrees dat je in een rechtbank ongelijk gaat krijgen.

Ja dat idee heb ik ook.

En ik heb dat idee niet alleen, ik weet het nog zeker ook :D .

equilife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:02

Ik vind zeker en vast dat je dit kan vragen! Ik vind het trouwens maar logisch ook dat ze met een cap zou rijden!!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:11

Als je verzekert bent voor letsel van anderen die op jou paard rijden, kun je de voorwaarden even nakijken.
Zo niet, absoluut een cap laten dragen, jij bent altijd verantwoordelijk, en de meest vriendelijk ogende mensen kunnen je ook een hele grote arm uitdraaien als het om geld gaat. (schadevergoeding).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:16

Ja je kan dat van de bijrijdster eisen, want ze rijdt op jouw paard.

Anders mag ze er niet op, simpel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:41

Pentax schreef:
Als je verzekert bent voor letsel van anderen die op jou paard rijden, kun je de voorwaarden even nakijken.
Zo niet, absoluut een cap laten dragen, jij bent altijd verantwoordelijk, en de meest vriendelijk ogende mensen kunnen je ook een hele grote arm uitdraaien als het om geld gaat. (schadevergoeding).

Lees in dit verband FAQ nog eens na.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:41

Ja hoor, lijkt me dat je dit gewoon kan eisen. Ik rijd zelf altijd met cap, al is mijn bijrijdpaardje nog zo ontzettend braaf. Ik vind het een prettiger gevoel en ik weet dat als er wat gebeurd de eigenaresse verantwoordelijk is, waarom zou ik dan zonder cap gaan rijden?
Meestal voel ik niet eens dat ik m draag en het hoeft niet eens aan jezelf te liggen of er wat gebeurd onderweg of niet.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:46

ik vind absoluut dat je mag eisen/afspreken met bijrijdster/verzorgster dat hij/zij een cap draagt tijdens het rijden, of het nu dressuur, springen of uitstappen is, het is jou paard dus jou gewoontes gelden voor haar ook.

eventueel een keertje zonder cap om een mooie foto te maken, vind ik moeten kunnen, want hoewel een cap voor je veiligheid is en de caps van tegenwoordig best wel stylish(?!) te noemen zijn, is een foto waarop de wind door je haren gaat toch altijd een stuk mooier ;)

wel vind ik dan dat je als eigenaar zelf ook met cap moet rijden, om het even eerlijk te houden zegmaar. maar als ik zo lees dat je paard niet de makkelijkste is lijkt het me in jou geval geen probleem

xxcarlijn