Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 14:29

Malih je hebt het nu over een pas gekocht paard ofzo?

En dan nog, met rust en kleine pasjes per keer kom je er wel. En als je dat dan eenmaal weet ga je daarmee aan het oefenen.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:37

Ben met mijn jonge paard ook heel vroeg begonnen. Moest een paar keer achter elkaar met hem naar de kliniek, maar hij blijft vertrouwen gelukkig!
Want wie weet staat er iets te eten op hem te wachten als hij er helemaal instaat.
Ben trouwens helemaal fan van de trailerlaad beschrijving op paardnatuurlijk.nl
Mijn andere paard was echt een enorme draak met laden met als dieptepunt naar huis terugrijden vanaf wedstrijdterrein, omdat hij echt niet de trailer opging.
Ook leren laden volgens handleiding en sindsdien(al jaaren) geen vuiltje meer aan de lucht. Top!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:54

timokyana schreef:
Ik denk dat bij sommige paarden ook een stuk verleden mee speelt,denk aan nare ervaringen waarvan een nieuwe eigenaar geen weet heeft.

Of bij de nieuwe eigenaar opgedaan :o

Heel toevallig heeft mijn paard afgelopen weekend weer eens in zo'n paardverslindend, wiebelend hokje op wielen gestaan. Ik zag er erg tegenop. Laatste keer (10 maanden geleden) was het laden een gevecht van ruim 2 uur. En dan nu heen op vrijdag en op zondag weer terug... vrijdag zijn we een uur bezig geweest, en zondag 4 minuten *\o/* Omdat ik er toen niet alleen achter was wat bij mijn paard wel en niet werkt maar het ook durfde te accepteren. Ik ben een mens, en dus ben ik steeds op zoek naar controle. Bijvoorbeeld in de vorm van vasthouden. Als er iets is waarmee je mijn paard effectief zou kunnen laten leren steigeren is het wel de combinatie van trailer + druk. In wat voor vorm dan ook. Druk aan de voorkant, druk aan de achterkant, maakt niet uit. Hij raakt ervan in paniek. Dat kon ik niet accepteren. Ik ben blij dat ik dat nu wel heb gedaan. Vriendje vast laden + paard loslaten (wel touwtje vasthouden maar niet met druk erop) en wat brokjes steeds verder voorin de trailer strooien = succes. En dat terwijl mijn paard een week of 3 geleden al zenuwachtig werd bij de aanblik van een trailer. Nu gaat het goed, ondanks zijn eerdere ervaringen. Hij was een tank van ruim 450 kilo die al meerdere malen mensen over erven had gesleurd en nu is hij weliswaar nog een beetje argwanend maar de drang naar lekkers wint het, met z'n oortjes en "slurfje" (bovenlip) naar voren gestoken stommelt hij de trailer in. Braaf paard. Niks geen middelvinger, hij maakte zich echt zorgen. Om het laden. En als was dat niet zo: als hij met die paar brokjes binnen een kwartier op de trailer staat mag hij die brokjes hebben. Ik sluit wel vaker compromissen met mijn paard. Als hij er eenmaal op staat is het overigens over, hij reist rustig.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:25

Wat goed dat je je hebt kunnen aanpassen hestejente.
Moet ook een grote opluchting zijn voor je paard.
Hij zal wel denken: 'Hèhè, ze heeft het eindelijk door' :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:45

Dat denkt hij zo vaak... hehe, ze snapt dat ik het rooster eng vindt, hehe, ze snapt dat ik pijn heb.

Iedere keer als ik weer eens stond te rommelen was hij echt bezorgd. Nadat het vrijdag redelijk goed ging kon ik hem zondag naar mij zien kijken: ik vind het een beetje eng, help me. En toen ik dat dus eindelijk deed werkte dat heel goed. Er zullen vast wel mensen zijn die vinden dat ik hem zonder brokjes moet kunnen laden. Dat is dan maar zo. Geen brokjes = stress, wel brokjes = geen stress. Ik weet het wel hoor.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 09:51

In mijn ogen moet je gebruiken wat werkt en waarmee je je paard helpt.
Het oude denken 'ík wil dus jíj zult' is echt van een paar eeuwen terug voor mij. Ik wil ook altijd snappen waarom een paard iets wel of niet doet en waar ik kan helpen hem van gedachten te doen veranderen. Of dat nou is met voer of met kriebelen of met fluiten kan me niet schelen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:54

Mindfields schreef:
De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!

En wat te denken van "mensen met paarden"
Iedereen met een stukje land denkt tegenwoordig een paard aan te moeten schaffen zonder dat ze zich verdiept hebben hoe om te gaan met een paard.

Maar ook de opmerking van Mindfields wat betreft de stijl van autorijden is een goeie.
Mijn moeder woont bij een rotonde en we worden regelmatig opgeschrikt door een trailer die denkt dat de weg daar gewoon recht is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:16

Dank je wel ranna :) Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen hardcore paardenwijf ben, en dat ik grote steken laat vallen. Met lang niet alle paarden kan ik overweg. Vind ik niet interessant... ik kan met mijn paard steeds beter lezen en schrijven dus het komt heel goed uit dat hij nou toevallig mijn paard is ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:45

Paarden met laadproblemen? Mensen met laadproblemen bedoel je :D

Als je er achterkomt hoe je met je paard wel de trailer inkomt is het appeltje eitje. Meeste mensen schijnen dat niet te weten en duwen met bezems, longeerlijnen achter de billen etc. Tsja dan maakt het paard er een probleem van maar dat is alsnog een mens zn probleem/.

Mijn paard zal er ook niet in een keer instappen denk ik.
Die heeft voor het laatst 3 jaar geleden een trailer gezien, en is alleen maar vervoerd door lompe boeren.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:49

ranna schreef:

En dan nog, met rust en kleine pasjes per keer kom je er wel. En als je dat dan eenmaal weet ga je daarmee aan het oefenen.

Ja,

Toen die van mij aankwam wilde ze niet de trailer uit... Voor geen goud. Geen pasje, geen stap... Uit eindelijk hebben we haar met 6 man de trailer uit moeten trekken... Ze wilde gewoon echt niet |( Zodra ze er bijna uit was, en we haar iets meer ruimte gaven, sprong ze weer terug de trailer in.

Vandaag geoeffend toevallig, met haar voor benen op de klep, rustig wachten en daarna weer rustig achter uit de trailer af. Dit ging best oke. Maar ik durf haar niet verder in de trailer te zetten, bang dat ze er op nieuw niet meer uit gaat....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:53

Brittje schreef:
het zijn geen paarden met laadproblemen maar de paarden met mensen die laadproblemen hebben.....

paarden zijn claustrofobisch en toevallig alleen dan wanneer ze op de trailer moeten, een stal of wasplaats lopen ze zo in, maar de trailer......

het zijn de mensen die problemen hebben niet de paarden.

Amen!

Mijn paard liep altijd zo de trailer op, wat voor trailer dan ook.

totdat hij er 1x letterlijk ingeschopt en gemept is door iemand.
(fout van mij dat ik hem uit handen gaf maar dat is achteraf gepraat)

Inmiddels zijn we zover dat hij weer te laden is, normaal zonder heel veel stress.

We blijven het gewoon relax doen hopende dat hij zoals vroeger weer alleen los de trailer in liep en ik weer alleen zou kunnen laden..

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:57

Tjaa zo waren wij laatst op de keuring.. Merrie stond al op de trailer en het veulen had een doek om zn hoofd en werd met de bezem erin geslagen... niet zo een hele beste opvoeding geloof ik

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:59

om misselijk van te worden :s

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:12

Ik moet meteen denken aan hoe 1 van mijn favoriete trainers het formuleert: er is een verschil tussen leren en tolereren. Veel paarden tolereren het dat ze in de trailer geladen worden, totdat ze op een dag besluiten dat ze er om wat voor reden dan ook geen zin in hebben en dan dan heb je absoluut niks meer in te brengen. Als je een paard in stappen léért hoe hij moet laden kan het altijd nog wel eens voorkomen dat hij een keer aarzelt of geen zin heeft, maar dan heb je de handvaten om het paard alsnog op een verantwoorde en rustige manier op de trailer te krijgen.

Ben het er dus helemaal mee eens dat de clue hem er in zit dat je een paard moet léren laden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:14

ranna schreef:

of je haalt er iemand bij die er wat van weet en hij staat er met rust en kalmte in een half uur op en nooit meer problemen mee gehad. Mijn merrie werd agressief van het oefenen met de trailer. Dan ga ik echt niet verder klooien omdat "men" denkt dat je met "gewoon belonen" en "kleine stapjes" er wel komt. ;)
Zij was trouwens "al" 9 dus wie wat met haar heeft uitgevreten om haar de eerste keer erin te krijgen weet ik niet. :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:17

Omdat een paard dit moet leren. Hij moet getraind worden in het laden. Ik heb met mijn paarden van jongs af aan geoefent en ze lopen er alle 4 zo op.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:20

malih schreef:
Toen die van mij aankwam wilde ze niet de trailer uit... Voor geen goud. Geen pasje, geen stap... Uit eindelijk hebben we haar met 6 man de trailer uit moeten trekken... Ze wilde gewoon echt niet |( Zodra ze er bijna uit was, en we haar iets meer ruimte gaven, sprong ze weer terug de trailer in.

Vandaag geoeffend toevallig, met haar voor benen op de klep, rustig wachten en daarna weer rustig achter uit de trailer af. Dit ging best oke. Maar ik durf haar niet verder in de trailer te zetten, bang dat ze er op nieuw niet meer uit gaat....

Wat bij de mijne het probleem was, dat hij het eng vond dat de bodem verdween... (klep loopt immer omlaag)... hem hebben we ook na 1,5 uur eruit getrokken...

Vervolgens ben ik met hem aan de slag gegaan... Balkje op de grond en vooruitoverheen en achteruit overheen... nou de 1e keer dat hij met de achterbenen achteruit over dat balkje heen moest was heel moeilijk... maar toen hij het eenmaal door had :) Er daarna trailer stukje op, stukje af, stukje verder op, stukje af ect...

Het heeft bij hem geholpen...

Verder in de discussie: Ik ben van mening dat je de methode op elk paard moet aanpassen. De een heeft een stevig woordje nodig, de ander brokjes en weer een ander vertrouwen/ondersteuning. Daarom is het altijd heel lastig om vanaf internet advies te geven en te beoordelen waarom een paard lastig laad.

Of er veel bokkers zijn met laadproblemen? Niet meer dan normaal... maar ik denk dat je het van heel veel niet weet... En ik denk ook dat er meer zijn dan je denkt (al die andere duizenden) waar het wel goed gaat...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:49

er zijn heel veel mensen met trailerlaadproblemen, zie het aantal profs maar dat er een dagtaak aan heeft en dan al die mensen die naast hun normale baan nog mensen helpen met laden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:57

Het lastige aan zo'n trailerlaadexpert lijkt mij dat je paard dan met diegene heel braaf meeloopt, en dat jijzelf als eigenaar dan vervolgens volgens de methode van een ander moet gaan leren laden. Ik heb ook op het punt gestaan om hulp in te roepen hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben zo blij dat ik er nu zelf met mijn paard uit ben gekomen. Ik mag het dan niet meteen goed doen maar uiteindelijk lukt het wel... gelukkig is hij erg vergevingsgezind :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:58

hestejente schreef:
Het lastige aan zo'n trailerlaadexpert lijkt mij dat je paard dan met diegene heel braaf meeloopt, en dat jijzelf als eigenaar dan vervolgens volgens de methode van een ander moet gaan leren laden. Ik heb ook op het punt gestaan om hulp in te roepen hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben zo blij dat ik er nu zelf met mijn paard uit ben gekomen. Ik mag het dan niet meteen goed doen maar uiteindelijk lukt het wel... gelukkig is hij erg vergevingsgezind :o

hoe bedoel je dit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:03

maar HJ, heel vaak lukt het de mensen niet op hun eigen (foute) manier en kan zo'n expert net even een ander inzicht geven waardoor het wél lukt. De manier waarop jij het doet werkt voor jou maar is in de ogen van een expert toch niet de meest handige....het kan nl nog veel beter, zonder brokjes :)
Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.

En daarnaast geven de profs wel degelijk aan hoe het werkt en wat jij dan moet doen, als ze dat niet doen zijn het geen profs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:08

Hestejente, zo zag ik het ook en bovendien wilde ik bepaalde poespasdingen niet bij mijn paard die er soms automatisch bij komen kijken. Daarom ben ik zelf aan het klungelen geslagen (met wat handige hints ;) ) met mijn jonge paard en hij gaf me zelf de antwoorden op verschillende momenten. Nu ben ik niet zo'n hoogvlieger en ik wil ook niet in een situatie terecht komen waarbij ik haast een dansje moet doen en me in allerlei bochten moet wringen om meneer bij gods gratie op die kar te krijgen :D. Nee, ik wilde een paard dat uit zichzelf die trailer oploopt en rustig daar blijft staan voor zolang als nodig. De sleutel lag er wel in dat een paard zelf moet bedenken dat hij die trailer in loopt en dat je hem daar niet bij hindert. Het is een beetje net als springen, je kunt ze vragen, maar ze moeten het toch echt zelf doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:12

Ik bedoel dat het voor mij effectiever is en prettiger aanvoelt om naar mijn paard te luisteren ipv naar zo'n trailerlaadexpert. Dat klinkt misschien heel stom maar ik heb van alles gehoord van "deskundigen" wat mijn paard alleen maar schade heeft toegebracht. Dus ik zoek het liever zelf uit... in ons eigen tempo. Dat lukt uiteindelijk ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:15

Een van m'n vzpaarden gaat zowiezo regelmatig naar het strand etc. met de trailer, of gewoon naar les. Dat scheelt heel erg, die paarden doen er echt niet moeilijk over. Lopen er uit zichzelf op en af, en vinden het gewoon een leuk uitstapje. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:18

cissy schreef:
maar HJ, heel vaak lukt het de mensen niet op hun eigen (foute) manier en kan zo'n expert net even een ander inzicht geven waardoor het wél lukt. De manier waarop jij het doet werkt voor jou maar is in de ogen van een expert toch niet de meest handige....het kan nl nog veel beter, zonder brokjes :)
Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.

En daarnaast geven de profs wel degelijk aan hoe het werkt en wat jij dan moet doen, als ze dat niet doen zijn het geen profs!

Mijn punt is dus dat ik dan de methode van een ander aan moet nemen. Wie weet dat ik dat op termijn doe. Maar ik wéét bijvoorbeeld van mijn paard dat het alleen averechts werkt om op een trailer af te lopen, achteruit te lopen als hij niet verder wil, dan weer naar voren, weer naar achteren, enz. Dat wil bij hem echt niet. En dat weet zo'n expert niet.

Zoals het nu gaat ben ik erg tevreden. Ik sluit niet uit dat ik het ooit op een andere manier ga doen maar ik wil eerst dat mijn paard en ik meer zelfvertrouwen krijgen met het laden.