Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
timokyana schreef:Ik denk dat bij sommige paarden ook een stuk verleden mee speelt,denk aan nare ervaringen waarvan een nieuwe eigenaar geen weet heeft.
Omdat ik er toen niet alleen achter was wat bij mijn paard wel en niet werkt maar het ook durfde te accepteren. Ik ben een mens, en dus ben ik steeds op zoek naar controle. Bijvoorbeeld in de vorm van vasthouden. Als er iets is waarmee je mijn paard effectief zou kunnen laten leren steigeren is het wel de combinatie van trailer + druk. In wat voor vorm dan ook. Druk aan de voorkant, druk aan de achterkant, maakt niet uit. Hij raakt ervan in paniek. Dat kon ik niet accepteren. Ik ben blij dat ik dat nu wel heb gedaan. Vriendje vast laden + paard loslaten (wel touwtje vasthouden maar niet met druk erop) en wat brokjes steeds verder voorin de trailer strooien = succes. En dat terwijl mijn paard een week of 3 geleden al zenuwachtig werd bij de aanblik van een trailer. Nu gaat het goed, ondanks zijn eerdere ervaringen. Hij was een tank van ruim 450 kilo die al meerdere malen mensen over erven had gesleurd en nu is hij weliswaar nog een beetje argwanend maar de drang naar lekkers wint het, met z'n oortjes en "slurfje" (bovenlip) naar voren gestoken stommelt hij de trailer in. Braaf paard. Niks geen middelvinger, hij maakte zich echt zorgen. Om het laden. En als was dat niet zo: als hij met die paar brokjes binnen een kwartier op de trailer staat mag hij die brokjes hebben. Ik sluit wel vaker compromissen met mijn paard. Als hij er eenmaal op staat is het overigens over, hij reist rustig.

Mindfields schreef:De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.
Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!
Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen hardcore paardenwijf ben, en dat ik grote steken laat vallen. Met lang niet alle paarden kan ik overweg. Vind ik niet interessant... ik kan met mijn paard steeds beter lezen en schrijven dus het komt heel goed uit dat hij nou toevallig mijn paard is

ranna schreef:Malih je hebt het nu over een pas gekocht paard ofzo?
En dan nog, met rust en kleine pasjes per keer kom je er wel. En als je dat dan eenmaal weet ga je daarmee aan het oefenen.
Zodra ze er bijna uit was, en we haar iets meer ruimte gaven, sprong ze weer terug de trailer in.Brittje schreef:het zijn geen paarden met laadproblemen maar de paarden met mensen die laadproblemen hebben.....
paarden zijn claustrofobisch en toevallig alleen dan wanneer ze op de trailer moeten, een stal of wasplaats lopen ze zo in, maar de trailer......
het zijn de mensen die problemen hebben niet de paarden.
ranna schreef:Malih je hebt het nu over een pas gekocht paard ofzo?
En dan nog, met rust en kleine pasjes per keer kom je er wel. En als je dat dan eenmaal weet ga je daarmee aan het oefenen.

malih schreef:Toen die van mij aankwam wilde ze niet de trailer uit... Voor geen goud. Geen pasje, geen stap... Uit eindelijk hebben we haar met 6 man de trailer uit moeten trekken... Ze wilde gewoon echt nietZodra ze er bijna uit was, en we haar iets meer ruimte gaven, sprong ze weer terug de trailer in.
Vandaag geoeffend toevallig, met haar voor benen op de klep, rustig wachten en daarna weer rustig achter uit de trailer af. Dit ging best oke. Maar ik durf haar niet verder in de trailer te zetten, bang dat ze er op nieuw niet meer uit gaat....
Er daarna trailer stukje op, stukje af, stukje verder op, stukje af ect...
hestejente schreef:Het lastige aan zo'n trailerlaadexpert lijkt mij dat je paard dan met diegene heel braaf meeloopt, en dat jijzelf als eigenaar dan vervolgens volgens de methode van een ander moet gaan leren laden. Ik heb ook op het punt gestaan om hulp in te roepen hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben zo blij dat ik er nu zelf met mijn paard uit ben gekomen. Ik mag het dan niet meteen goed doen maar uiteindelijk lukt het wel... gelukkig is hij erg vergevingsgezind

) met mijn jonge paard en hij gaf me zelf de antwoorden op verschillende momenten. Nu ben ik niet zo'n hoogvlieger en ik wil ook niet in een situatie terecht komen waarbij ik haast een dansje moet doen en me in allerlei bochten moet wringen om meneer bij gods gratie op die kar te krijgen
. Nee, ik wilde een paard dat uit zichzelf die trailer oploopt en rustig daar blijft staan voor zolang als nodig. De sleutel lag er wel in dat een paard zelf moet bedenken dat hij die trailer in loopt en dat je hem daar niet bij hindert. Het is een beetje net als springen, je kunt ze vragen, maar ze moeten het toch echt zelf doen.
cissy schreef:maar HJ, heel vaak lukt het de mensen niet op hun eigen (foute) manier en kan zo'n expert net even een ander inzicht geven waardoor het wél lukt. De manier waarop jij het doet werkt voor jou maar is in de ogen van een expert toch niet de meest handige....het kan nl nog veel beter, zonder brokjes
Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.
En daarnaast geven de profs wel degelijk aan hoe het werkt en wat jij dan moet doen, als ze dat niet doen zijn het geen profs!