Contract voor bijrijdster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:48

Denise schreef:
Ik zou persoonlijk als bijrijdster geen contract ondertekenen met een maand opzegtermijn. Ik bekijk het namelijk van de andere kant: heb jaren geleden heel kort een pony verzorg van een hele nare eigenares. Daar had ik niet een maand langer willen blijven dan ik bleef!
Aan de andere kant, als ik bijrijdster was van een paard waar ik het wel naar m'n zin had, zou ik die termijn als vanzelfsprekend beschouwen.
Misschien kun je een proefperiode zonder opzegtermijn opstellen?
Verder erg duidelijk contract, inderdaad geen rare eisen die je stelt.

Als ze echt weg willen dan gaan ze toch wel weg, er is niets wat ze daar een maand houdt als het ware...

Ik zal dat nog eens overdenken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:49

Ik vind het alleen maar goed zo'n contract! Maar is het de bedoeling dat ze 1 tot 3 keer komt per week, of dat ze 3 keer komt maar in principe maar 1x hoeft te rijden en 2 keer bv alleen poetsen ed? Anders krijg je misschien weer dat ze de ene week 3 dagen extra aandacht krijgt en de andere week maar 1 dag...

denk dat die opzegtermijn ook wel fijn is als bijrijder. Dat je niet de een op de andere dag ineens zonder staat..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:51

marise83 schreef:
Ik vind het alleen maar goed zo'n contract! Maar is het de bedoeling dat ze 1 tot 3 keer komt per week, of dat ze 3 keer komt maar in principe maar 1x hoeft te rijden en 2 keer bv alleen poetsen ed? Anders krijg je misschien weer dat ze de ene week 3 dagen extra aandacht krijgt en de andere week maar 1 dag...

denk dat die opzegtermijn ook wel fijn is als bijrijder. Dat je niet de een op de andere dag ineens zonder staat..

Het is de bedoeling dat ze 1 tot 3 keer per week mijn paard beweging geeft. Maar ze mag best 3x komen en maar 1x rijden, dat is geen probleem. Het is alleen niet de bedoeling dat ze 3x per week komt en alleen maar gaat poetsen, ff knuffelt en terug zet.

Mariposa11

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:53

Misschien is het dan handig om erbij te zetten dat er verwacht wordt dat ze 3 keer per week komt waarvan minimaal 1 keer rijdt/longeerd?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:54

marise83 schreef:
Misschien is het dan handig om erbij te zetten dat er verwacht wordt dat ze 3 keer per week komt waarvan minimaal 1 keer rijdt/longeerd?

Ze hoeft geen 3x per week te komen. Ze mag ook best een weekje maar 1x komen of 2x dat vind ik prima. Maar alleen poetsen heeft Vjesta niet zoveel aan, ik ben opzoek naar iemand die haar beweging kan geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:55

Idd wat betekend huisvader?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:56

Goed, dan hier de mijne:

Lease-overeenkomst (naam paard)

Ondergetekenden

(naam eigenaar)
Verder te noemen eigenaar;

en

(naam leaser)
Verder te noemen leaser;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1.
De betreffende merrie:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeder ;
Ras ; KWPN
Geslacht ; merrie
Geboortedatum ;
Kleur ; vos stekelharig
Aftekeningen ;
Levensnummer ;
Chipnummer ;

(foto paard)

2.
Eigenaar stelt deze merrie aan de leaser beschikbaar voor een bedrag van (bedrag) euro per maand.

3.
De overeenkomst gaat op (datum)in. Het leasebedrag van ... euro per maand wordt vóór het begin van elke maand overgemaakt op rekeningnummer (nr) tnv (eigenaar)ovv “Lease (naam paard) maand …“.

4.
De eigenaar zal het onder 1 beschreven dier, met bijbehorend tuigage en materiaal voor verzorging, ter beschikking stellen aan de leaser vanaf de onder 3 genoemde datum en locatie.

5.

De eigenaar verklaart het onder 1 beschreven dier uit te leasen met de volgende bedoeling: recreatief gebruik in de rijbak.
De leaser verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling verklaart dat het onder 1 beschreven dier ook hiervoor gebruikt gaat worden.

6.
De eigenaar blijft verantwoordelijk voor het paard en voor de overige bijkomende kosten zoals bv. Stalling, hoefsmid, dierenarts, medicijnen.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Eigenaar; Leaser;

Naam; Naam;

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:56

jeetje, ik heb helemaal niet zulke ervaringen met een bijrijder. Ik ga ervan uit dat ze zulke dingen normaal vindt. Als ik aan een bijrijder zou beginnen weer en ik moet dat soort dingen vastleggen, zou het al voor mij niet meer hoeven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:56

_Chanel_ schreef:
Idd wat betekend huisvader?

Dat is een juridische term die inhoud dat je er 'goed' voor zult zorgen. Het voorkomt dat ik compleet 'verzorgen' moet gaan omschrijven.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:57

En dan kan je het met je eigen punten aanvullen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:00

Vjestagirl schreef:
marise83 schreef:

Ze hoeft geen 3x per week te komen. Ze mag ook best een weekje maar 1x komen of 2x dat vind ik prima. Maar alleen poetsen heeft Vjesta niet zoveel aan, ik ben opzoek naar iemand die haar beweging kan geven...

ohhhh oke, dan had ik het maar half begrepen...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:37

barbara28 schreef:
jeetje, ik heb helemaal niet zulke ervaringen met een bijrijder. Ik ga ervan uit dat ze zulke dingen normaal vindt. Als ik aan een bijrijder zou beginnen weer en ik moet dat soort dingen vastleggen, zou het al voor mij niet meer hoeven.

Geloof me, ik heb zoveel nare verhalen gehoord, niet alleen van Vjestagirl maar ook van anderen.
Kan je maar beter zo iets hebben, al is het maar een stukje 'veiligheid' voor de eigenaar, en in een
vorm, ook voor de bijrijdster.

Én iedereen die 't niet wil ondertekenen, zou in mijn ogen ook niets met m'n paard te maken hoeven hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:03

Ik zou het wel fijn vinden als bijrijder hoor, zo'n contractje :j

Als bijrijder heb ik ook wel eens meegemaakt dat dingen niet duidelijk zijn, dat is niet prettig. Met zo'n contractje weet je gewoon wat je van elkaar verwacht. Zolang er geen gekke dingen in staan en het als "afspraak" wordt gepresenteerd en niet als een zwaar juridisch contract, prima!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:27

Waves schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als bijrijder hoor, zo'n contractje :j

Als bijrijder heb ik ook wel eens meegemaakt dat dingen niet duidelijk zijn, dat is niet prettig. Met zo'n contractje weet je gewoon wat je van elkaar verwacht. Zolang er geen gekke dingen in staan en het als "afspraak" wordt gepresenteerd en niet als een zwaar juridisch contract, prima!

Juist, dat vind ik dus ook!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:35

Ziet er goed uit! :j
Groot gelijk en geeft veel duidelijkheid, top!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:43

Ik zou de kriebels krijgen als iemand met zo'n contract onder de neus zou duwen, dan zou het van mij al niet meer hoeven. Ik vind het overkomen alsof je je bijrijder niet vertrouwd, en dat vind ik geen prettig idee. Zou dan eerder een proeftijd afspreken en je stalgenoten vragen hem/haar extra in de gaten te houden.

Verder hebben eigenaresse van bijrijdpaard en ik een agenda waarin we elke dag opschrijven wat we gedaan hebben en hoe het ging. Daarin staan ook belangrijke telefoonnummers enzo, ik zou je 'eisenlijstje' daar bvb in verwerken. Maar niet in zo'n contractvorm :)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:48

Heino schreef:
Ik zou de kriebels krijgen als iemand met zo'n contract onder de neus zou duwen, dan zou het van mij al niet meer hoeven. Ik vind het overkomen alsof je je bijrijder niet vertrouwd, en dat vind ik geen prettig idee. Zou dan eerder een proeftijd afspreken en je stalgenoten vragen hem/haar extra in de gaten te houden.

Verder hebben eigenaresse van bijrijdpaard en ik een agenda waarin we elke dag opschrijven wat we gedaan hebben en hoe het ging. Daarin staan ook belangrijke telefoonnummers enzo, ik zou je 'eisenlijstje' daar bvb in verwerken. Maar niet in zo'n contractvorm :)

Ja hoe kun je iemand nou vertrouwen die niet tot nauwelijks kent? Lijkt mij alleen maar logisch dat je zo voorzichtig begint......

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:52

Tja da's hoe ik het zie, ik zou me er zeer ongemakkelijk bij voelen wanneer iemand met zo'n contract aan komt zetten. Je kan toch aan hoe iemand op je overkomt om kennis te maken met jou en je paard wel inschatten met wat persoon je te maken hebt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:08

Heino schreef:
Tja da's hoe ik het zie, ik zou me er zeer ongemakkelijk bij voelen wanneer iemand met zo'n contract aan komt zetten. Je kan toch aan hoe iemand op je overkomt om kennis te maken met jou en je paard wel inschatten met wat persoon je te maken hebt?

Ook als diegene uitlegt waarom dat is? Kijk, het is niet zo dat ze het contractje onder haar neus krijgt zonder verdere uitleg, in een donkere kamer met 1 lamp boven de tafel. Ze krijgt het gewoon een keer mee, of over de mail, met een stukje uitleg, en met ook erbij dat het er misschien 'chique staat' maar dat als je het leest er gewoon staat wat we al besproken hebben.

En ik heb al mijn bijrijdsters altijd langs laten komen, altijd kennis laten maken met mij en mijn paard, en nogsteeds flikten mensen me rotgeintjes. Daar heb ik gewoon geen zin meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:14

Rhendera schreef:
nikitabanana schreef:
ja vraag ik me ook af.. want wettelijk gezien kan je er niks mee (volgens mij)
maar zo'n contract lijkt me ook wel handig..

Neehoor, contract is bindend. Mits er handtekeningen onder staan.
Gaat het nu echt mis, en de TS kan aantonen dat de verzorgster dingen niet (of juist wel)
gedaan heeft, en zou ze er echt kwaad mee willen, kan ze met dat contract een rechtzaak aanspannen.

(tenminste zo loopt het als t goed is ook met ieder ander contract ;) )

dat is dus NIET waar! Een eigen opgezet contract is echt niks waard ;) geloof me ;) pas als je er een notaris etc bij hebt gehad heb je pas een geldig contract ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:20

Heino schreef:

Ik ook.
Daarbij zijn de "slechte" verzorgsters echt niet te voorkomen door zo'n contract.

Zet het neer als huisregels en als het niet klikt kun je (of zij/hij) er gelijk mee stoppen.
Je weet net zo goed als ik dat een leugen-achtige verzorgster zich niks zal aantrekken van een contactje als dat.
Terwijl het de goede verzorgsters zal afschrikken, want ik vind het nogal heftig overkomen als "contract". Met huisregels kun je het ook aangeven dat die zijn overtreden en dat het einde verzorgster is }:) (of een waarschuwing)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:26

Cinnepin schreef:
dat is dus NIET waar! Een eigen opgezet contract is echt niks waard ;) geloof me ;) pas als je er een notaris etc bij hebt gehad heb je pas een geldig contract ;)

Al schrijf je het op een servet en onderteken je het allebei in ketchup, dan is het nog rechtsgeldig. Als er maar duidelijk is staat waar je samen overeengekomen bent. Je kan er alleen geen dingen inzetten die tegen de nederlandse wet in gaan.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:27

Heino schreef:

Ik ben het helemaal met je eens!( maar ik ben heel makkelijk wat bijrijders betreft en nooit gezeik gehad :+ )
Dat van het boekje is wel een leuk idee, zo weet je precies wat er gebeurt is en is natuurlijk erg leuk om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:28

ik weet bijna zeker dat het niet rechtsgeldig is als je zomaar ff zelf een contractje opsteld.

In dit geval is het ook niet nodig want ts is niet van plan als er wat gebeurt het voor de rechter te slepen! Maar eerder van Kijk je hebt getekent dus je wist er van af ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:29

Anoeska schreef:
Cinnepin schreef:

Al schrijf je het op een servet en onderteken je het allebei in ketchup, dan is het nog rechtsgeldig. Als er maar duidelijk is staat waar je samen overeengekomen bent. Je kan er alleen geen dingen inzetten die tegen de nederlandse wet in gaan.

klopt, het is alleen wel handig dat een notaris de valkuilen weet, zodat een contact bij een contractbreuk ook daadwerkelijk nut heeft bij de rechtbank.