Afdingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:06

Zelf ben ik nog geen leuke rijpaarden tegen gekomen voor een lagere prijs, zelf kom ik ze enkel in een hogere prijsklasse tegen :o Wel heb ik even rond gekeken op MP naar de VP van andere tuigpaarden en die liggen inderdaad een stuk lager als die van dit paard. Hoewel die paarden mij dan ook weer totaal niet aanspreken :o De meesten zitten rond de 1250-1900 met hier en daar een uitschieter tot 3000. Is toch wel een behoorlijk verschil met 4000-4500, dus ik denk dat als hij me bij de 2e bezichtiging nog steeds aan staat ik de eigenaren een iets lager bod uit zal brengen.

Edit: Dit paard staat aan huis gestald, dus ik denk niet dat dit paard door de winter heen veel meer kost dan anders. De eigenaren hebben wel gezegt zijn plek beschikbaar te willen hebben om paarden in training te nemen, dus ik neem aan dat ze hem deze winter liever elders ongebracht hebben. We zullen het zien :)

daffie1986

Re: Afdingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:36

dus heb je nog een reden om de prijs omlaag te krijgen. Hun moeten er van af voor de winter, dus nemen ze al gauw genoeg met een lagere prijs. Veel plezier zondag en ik hou m'n vingers gekruisd.

gr

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:44

Mijn eerste eigen paard was ook tuiger. Het verschil met een gewone rijpaard is dat ze veel hoger opgooien. Daar moest ik eerst even aan wennen en het doorzitten ging ook niet zo in het begin.

En idd. weer een leuk weetje dat ze hem waarshijnlijk liefst voor de winter kwijt willen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:27

Of ze er persé vanaf moeten voor de winter weet ik niet, maar ik denk dat daar wel de voorkeur naar uit gaat. Ze hebben hem tenslotte ook niet voor niets te koop staan :) Of ze genoegen zullen nemen met een lager bod zal ik zondag dan te horen krijgen. Ben benieuwd! :D

Een week eerder ben ik bij een gewoon rijpaard wezen kijken welke ook flink opgooide. De eerste rondes zat het niet zo jofel, maar na een paar rondes raakte ik al snel gewend aan de beweging en kon ik aardig mee komen. De tuiger gooit inderdaad ook op, maar vergelijkbaar met het gewone rijpaard. De reden dat ik op hem wat vaker uit balans raakte, was dat hij zelf af en toe ook niet helemaal lekker in balans was. Gelukkig reageert hij goed op stemhulpen, dus hij kwam toch weer makkelijk terug in stap. Doorzitten heb ik op hem overigens nog niet uitgeprobeerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:38

AndreaB schreef:
@ Superwoman: Dat 4500 euro en 2500 te ver uit elkaar liggen zie ik inderdaad ook, maar ik wil wel een kleine stap richting die 2500 doen. Nee heb je, ja kan je krijgen :) Maar het is voor mij handig te weten op welke waarde dit paard geschat wordt door kenners om het bod welke ik ga doen te onderbouwen. (Bij mijn opleiding is gezegd dat je sommige dingen moet 'verkopen'. Je moet je verhaal kracht bij staan en met argumenten jouw bod verkopen aan de eigenaren, zodat zij eerder geneigd zullen zijn dit aan te nemen) Zomaar iets roepen is denk ik bij voorbaat al niet succesvol :o

Waarom zou jij dit paard minder geschikt vinden voor de dressuur? Is dit omdat er wellicht meer werk in gaat zitten als in een ander paard? Omdat je het niet vaak ziet? Gewoon omdat hij lichamelijk te ver van ideaal zit? Of...?? Zelf heb ik even op internet rond gesnuffeld naar tuigpaarden binnen de dressuur en er zijn toch ook tuigpaarden die op hoger niveau meedraaien. Het kan dus wel, wat natuurlijk niet automatisch zegt dat dit paard het ook zou kunnen.

Ik ben na het zien van de advertentie wel terug gekomen op de waarde van het paard. Dit is wel een mooi menpaard en geen simpel tuigpaard. Zeker als hij ront. goed is, geloof ik niet dat hij zo duur is. Lijkt me verstandig om tuigpaardkenners te laten kijken, al vind ik wel duidelijk dat smaken verschillen onder de tuigpaardliefhebbers. Bij de hengstenshow van Gebroeders van Manen komen er ook tuigpaarden en dus oook het volk wat dat mooi vind en zo heb ik ook een beetje mee geluisterd ;)
Volgens mij gaat het bij verkoop door liefhebbers om het gunnen van de prijs en het paard en bij handelaren gewoon om de kosten-baten.
Ik heb wel eens een koper weggestuurd, terwijl zij érg geinteresseerd was. Manier van rijden stond mij totaal niet aan en dat was mét instructeur. :=

Waarom ik tuigpaarden minder geschikt vind voor dressuur is omdat ze kwa bouw meer moeite hebben met de oefeningen van dressuur. De knie-aktie is niet gewenst bij dressuur en ook zitten ze moeilijk uit. Daarbij staan tuigpaarden niet bekend om hun goede karakters (onder het zadel) Aan de teugel gaan is vaak lastig voor ze.
Soms wordt er wel eens met tuigpaard gefokt onder rijpaarden en dat kan soms best mooi uitpakken, maar een totaal tuigpaard gefokt paard vind ik minder geschikt voor dressuur. Logisch ook, want ze zijn daar niet op gefokt.

Elk (gezond) paard zou de Z klasse moeten kunnen halen, dus ook tuigpaarden, fjorden,tinkers etc etc Voor de wat luxer gebouwde paarden onder die rassen wordt het steeds makkelijker, maar de ouderwets gefokte hebben er wel meer moeite mee.

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:45

Gezien de huidige markt zeker afdingen!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:59

Ik zag dat het paard gereserveerd staat.

Persoonlijk vind ik het veel geld voor een tuigpaard... en dan nog een tuigpaard die in hun ogen niet goed voor aangespannen werk is. Hmm... maar wel ook wel weer zo aanbieden..
Je hebt het over veelzijdig gebruik van het paard. Ik denk niet dat ie dat kan en zal uitblinken.
Je zal een goede ervaren ruiter moeten zijn om hem goed te rijden en wat verder in de dressuur.. Daarbij is het jurysport en men kijkt dan toch anders tegen een tuiger aan.
Wil niet zeggen dat ie minder is...maar elk paard heeft een fokdoel (meestal).. en lijkt dan het beste te zijn in bepaalde dingen.

Ik heb het idee dat je niet geheel weet wat je zoekt. Dat is niet erg, maar neem dan je tijd. Een geschikt paard zoeken kost gewoon tijd... neem die.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:27

Ik zou als ik jou was dat paard laten staan en wat meer rondkijken en uitproberen om zo achter te kunnen komen om te weten wat je precies wilt en zoekt.

Ik heb geen verstand van tuigers maar ik vind het veel geld voor iets wat niet helemaal voldoet als tuiger omdat hij niet lang in de tuigershouding kan lopen en willen ze ervanaf, dat hij dan verder gaat als rijpaard.

Ik zou er zelf niet meer dan 2500 ervoor willen betalen mits het gezond is.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:28

gaat dat nog steeds handjeklap/
of is dat alleen bij oude boeren onderling...

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:47

Ze zullen vast nog wel iets zakken.
Het zegt ook iets als hun vinden dat jij een geschikte ruiter ervoor bent.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:01

Ik zie dat de advertentie eraf is. Persoonlijk vind ik het ook veel geld voor een tuigpaard. Een vriendin van mij heeft een tuiger gekocht voor dezelfde prijs, Nederlands kampioen mennen en M1 dressuur. Ik ben dan van mening dat de vraagprijs ook te hoog ligt voor dit paard die eigenlijk alleen de basis kent. Er staan genoeg leuke sportpaarden op MP voor dezelfde prijs :)

Heb je al reacties terug gekregen van de stallen die je gemaild hebt?

Succes morgen!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:53

advertentie er af? Hebben ze hem voor jouw geresserveerd of is hij ondertussen toch doorverkocht? Ik zou zeker vandaag nog bellen om te zeggen dat je morgen komt. (ook al weten ze dat zo heb je de zekerheid dat hij in elk geval nog niet aan iemand anders is verkocht.)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:24

Het is misschien veel geld maar als jij een klik hebt met het paard dan is het het zeker wel waard! Teveel betalen is imo ondergeschikt aan het mislopen van het paard van je dromen :)

suzanner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:30

Hoi,

Ik zag het forum nu pas staan..daarom nu pas mijn reactie..ik weet niet of het nog nodig is, omdat ik wat ik uit het forum begrijp dat je vandaag voor de 2e keer gaat kijken..en mogelijk kopen.

Maar ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een tuigmerrie, Ze is een Stermerrie met redelijk goede tuigpaard actie en bloedlijn is talos/fortissmo. Ze is tuig gekeurd zegmaar, rapport redelijk goed. Ze is betuigd voor de kar en onderzadel basis aangereden (stap,draf,galop) zit er op. Ze is nu net 6 jaar. Ik heb voor haar 2700euro betaald.
Wat je zelf wilt betalen is jou eigen keuze, daar ga ik verder niet over. Maar hier kan je mogelijk wel een richtprijs uithalen.

Verder is een tuigpaard prima dressuur mee te rijden, maar sommige oefeningen zijn lastiger voor hun. Nu in 2 maanden tijd (ze leert snel) komt ze uit zichzelf na geeflijk. De Knie actie merk ik met dressuren, is niet heel duidelijk aanwezig, wel als ze los in de bak loopt en ook als ze met rijden haar hoofd op de tuigermanier houdt.
Verder weet ik een aantal mensen die bij een tuigpaard gewoon in het Z2 komen. Mijn paardje is erg slim, ik rijd zeker niet meer dan 2 keer per week in de bak.
Wel zijn het looplustige paardjes, sommige wat heter als andere. Verder gooit mijn paardje niet heel hoog op. Is ze makkelijk uit te zitten ook met doorzitten.

Suc6 met het maken van je keuze!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 14:13

Bedankt voor alle reacties! We gaan zo die richting uit, dus het begint spannend te worden. Ben benieuwd of ik het paard na een weekje erover te hebben geslapen nog steeds leuk vind :) Degene die ik graag mee wilde hebben is op vakantie, maar het is mij gelukt om mijn zus zo gek te krijgen mee te gaan en een paardenvriendinnetje. Qua gebreken, afdingen e.d. zal ik niet veel aan ze hebben, maar het is toch altijd fijn om met iemand het paard te kunnen analyseren.
Voor mijzelf heb ik denk ik besloten dat ik een bod van 2500 ga doen, tenzij de eigenaren ergens anders mee komen, met een max uitschieter tot 3000. Dat vind ik wel weer meer dan zat. De eigenaren ga ik vertellen wat ik op internet aan VP e.d. voor tuigers ben tegen gekomen en dan vraag ik hen waarom de VP van dit paard zo'n uitschieter/zo bijzonder is in vergelijking met de rest. Afhankelijk daarvan zie ik wel waar ik dan uit kom :) Ben benieuwd :D

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:15

Ik heb alles gelezen en ben benieuwd hoe het was!?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:35

Ik ben ook benieuwd... Ik heb mijn paard als veulen gewoon voor de vraagprijs gekocht, maar toen mocht ze nog wel 2 maanden blijven staan. Ik zou het zo brengen "kan er nog wat van de prijs af, ik had .... euro in gedachten", dat komt niet zo "afdingerig" over.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:51

Het is ook altijd lastig.

Ik heb gister mijn pony gekocht maar hij was al goedkoop en hij wordt ook nog eens gebracht...niet eens afgedongen gewoon mee akkoord gegaan!

Het is maar geld, als je er een nieuwe vriend voor moet opgeven zou jammer zijn!

Ik denk dat deze mensen niet even van 4500 naar 2500 gaan zakken, dat is bijna de helft! Zelfs naar 3000 dat is nog 30% eraf...Vind ik wel een erg groot verschil.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:58

En hoe is het afgelopen?

Was de klik er nog?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:58

Ben benieuwd, maar ik denk dat ze het niet doen voor 2500 euro |( :7 . Zeker omdat hun vraagprijs 4500 is :Z .

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:00

Nee denk ook niet dat ze 2000 gaan zakken in de prijs. Denk zelf niet tot 3000. Maar wie niet waagt wie niet wint. Proberen kan altijd natuurlijk.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:38

We zijn zojuist terug gekomen van ons bezoekje en ik vind het nog steeds een erg leuk en gezellig paard, maar op de een of andere manier ben ik nog niet 100% overtuigd. Nu moet ik zeggen dat ik het ook erg moeilijk vind om te zien of dit écht de goede match is, dat dit mijn soulmate to be is of dat ik er later spijt van zou krijgen. Maarja... dat is iets wat ik met ieder paard zal blijven houden ben ik bang. Mijn paardenvriendinnetje heeft flink wat foto's van ons gemaakt en een stukje film, dus dat ga ik vanavond nog eens bekijken om me te helpen in mijn keus.

De eigenaren van het paard lieten vandaag wederom goed merken dat ze mij een goede match zouden vinden voor hun paard. We hebben het ook over de prijs gehad en er werd gezegd dat ze inderdaad hoog hebben ingezet en dat de prijs gewoon onderhandelbaar is. Ik heb aangegeven dat mijn max. budget op 3000 lag, maar dat ik er nog even over na wilde denken, nog een nachtje slapen. De man liet geloof ik al enigzins merken het voor 3000 wel te willen doen, maar zijn vrouw vond dat hij er toch nog eens over na moest denken. Nu wil ik er zelf ook nog even over nadenken of ik 3000 alsnog niet aan de hoge kant vind, gezien de huidige marktwaarde van tuigers momenteel veel lager ligt dan dat. En zoals ik het begrijp de standaardwaarde van tuigers zonder crisis ook niet zo hoog reikt. Dus dat ik zelfs met 3000, ongeacht de tijden, meer betaal dan hij werkelijk waard is.

Pff... nog veel om over na te denken dus ;) Vanavond krijg ik de foto's en filmpjes te zien en dan ga ik me nog eens over deze questie buigen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:47

Nog even inhakend op het afdingen: Het is niet mijn "schuld" dat de eigenaren zo hoog hebben ingezet. Nu is het uiteraard wel mijn keus geweest om voor dat bedrag daar te gaan kijken, maar toen wist ik nog niet beter. Maar wie (te) hoog inzet kan verwachten dat men graag iets van de prijs af wil hebben. Een vraagprijs van 4500 is natuurlijk wel aan de erg hoge kant als je bekijkt dat "soortgenootjes" momenteel rond de 1500 staan. Nu is het zo dat de eigenaren 33% in prijs zakken, maar aan de andere kant betaal ik nog steeds 50% meer als wat dit type paard werkelijk waard is. Eigenlijk hebben de eigenaren op 300% ingezet en zitten ze nu nog steeds op 200% :o

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:24

Lastige keuze ik ben benieuwd wat je uiteindelijk doet. Succes!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 07:48

Oke, ik ga even alle gevoel van schaamte voorbij :o Gisteren heb ik alvast wat beeldmateriaal ontvangen en dat wil ik graag even met jullie delen. Mijn houding op dit paard is echt vre-se-lijk!! (I know! :roll:). Dat gaat sowieso een belangrijk trainingspunt voor ons ...ehh mij!... zijn, denk dat het er dan ook al gelijk een stuk beter uit zal zien. De eerste rondes zaten mijn beugels ook net iets te lang, waardoor het erg lastig was om goed te blijven zitten. Ik ben dan ook regelmatig op zijn hals beland, omdat ik totaal uit balans raakte :') Spreekt dan toch wel voor het paard dat hij daar zo rustig onder bleef en gewoon braaf door liep, gezien hij pas zo kort onder het zadel is. Ondanks dat ik hem voor mijn gevoel echt enorm in de weg zat vind ik dat hij toch best braaf zijn rondes liep :o Op een gegeven moment begon hij me ietswat uit te proberen door wat aan de teugels te trekken, maar met wat aanwijzingen van de kant dat ik ietsjes strenger mocht zijn ging het direct weer wat beter. Eigenlijk wilde ik de galop niet uitproberen, omdat de draf al zo chaotisch ging, maar de eigenaren garandeerde mij dat hij als een huis zat, dus ik heb het gewoon geprobeerd. En inderdaad... hij zit echt als een huis!! :D Hier heb ik echter nog geen beeldmateriaal van ontvangen, maar wellicht (als ik me niet te hard schaam) houden jullie die van mij te goed.

Ondanks dat het beeldmateriaal er zo slecht uit ziet, valt het me toch nog enigzins mee := Ik had geloof ik erger verwacht :o Maareh... wees toch een beetje lief O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een blooper-foto :+ :P
Afbeelding