hopeloos trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ilona

Re: hopeloos trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:24

ik ben bij www.paardenbasis.nl geweest bij marion van de klundert. Zei heeft het geleerd van emiel voest. Heb hem een week weggebracht en toen liep hij er in! Kan nu helemaal alleen laden.

merrreeelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:42

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:19

_Ilona schreef:
ik ben bij http://www.paardenbasis.nl geweest bij marion van de klundert. Zei heeft het geleerd van emiel voest. Heb hem een week weggebracht en toen liep hij er in! Kan nu helemaal alleen laden.

en hoe heb je hem daar dan gekregen als hij een trailerprobleem heeft??

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:32

cissy schreef:
_Ilona schreef:
ik ben bij http://www.paardenbasis.nl geweest bij marion van de klundert. Zei heeft het geleerd van emiel voest. Heb hem een week weggebracht en toen liep hij er in! Kan nu helemaal alleen laden.

Precies!!(??)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:57

als dat nl al lukt heb je echt geen week nodig om m te leren laden namelijk, zo kan ik ook leuk geld verdienen, breng ze maar allemaal hierheen! Kassa! :) :+

Als ze echt een mega probleem hebben (en dat zijn er relatief gelukkig erg weinig, meestal is het wel vrij snel op te lossen door een prof, maar de eigenaar schat dat dan vaak in als 'mega probleem' terwijl het dat eigenlijk helemaal niet is) dan komt een prof ze halen.

Ik heb bij Annemarie een cursus expert trailerladen van 2 hele dagen gedaan en dat waren de probleempaarden die door hun waren opgehaald. Dát zijn de echte! Maar dan heb je het wel over paarden die door raampjes klimmen, de trailer verbouwen, zich laten vallen, in blinde paniek raken etc. Niet de gevallen die je hier heel vaak op bokt voorbij ziet komen van paarden die voorheen altijd makkelijk te laden waren en nu ineens niet meer. Of die de ene keer 10 minuten nodig hebben en de andere keer 4 uur. Dat zijn de makkelijke :D

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:04

merrreeelll schreef:
kijk eens op http://www.hippotv.tv/#videolink
het is dan wel een belgische stem, maar wel een nuttige tekst
succes ermee! ;)

leuk en interessant stukje!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:44

cissy schreef:
_Ilona schreef:

ze is gekomen om hem op de trailer te krijgen en toen zijn we samen naar haar gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:47

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:16

Nou heb ik ook een soortgelijke vraag.. Ik heb een friese merrie van 7 die de trailer niet uit wilt.. Ze loopt er braaf in maar ze is met geen mogelijkheid er achteruit uit te krijgen, ze blijft net zo lang vervelen tot ze om mag draaien maar daar is ze eigenlijk gewoon net iets te groot voor. Help?? Andere trailer is geen optie. Deze van nu is 1,5 paard met een mensen deurtje aan de voorkant.

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:26

dit kan je ook nog proberen:
www.incontactmet-paarden.nl is in Engelbert in groningen.
trailerladen volgens de site 65 euro.Ik heb haar het zien doen en ze is echt goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:58

MissAmazone schreef:
Nou heb ik ook een soortgelijke vraag.. Ik heb een friese merrie van 7 die de trailer niet uit wilt.. Ze loopt er braaf in maar ze is met geen mogelijkheid er achteruit uit te krijgen, ze blijft net zo lang vervelen tot ze om mag draaien maar daar is ze eigenlijk gewoon net iets te groot voor. Help?? Andere trailer is geen optie. Deze van nu is 1,5 paard met een mensen deurtje aan de voorkant.

simpel op te lossen door niet helemaal gelijk de trailer in te lopen maar steeds maar een stukje en dan weer achteruit, weer voetje verder en weer terug, en zo totdat je helemaal voorin staat. En uiteraard eerst zorgen dat je achteruit buiten de trailer al goed is anders moet je er niet eens aan beginnen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:04

ik heb precies het zelfde probleem en die van mij vertikt het ook gewoon .
hij heeft/had er wel een reden voor maar het begint nu puur eigenwijsheid te worden .
+ dat hij er niet zomaar achteruit uitrent .

ik ben wel benieuwd wie je erbij hebt gehad ? mag ook via pb ;)
ik heb nl ook contact met iemand en aangezien ik in de buurt woon is het misschien dezelfde persoon en helpt het dus niet veel .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:04

tegen wie heb jij het nou?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:08

tegen TS
tegen wie zou ik het anders moeten hebben ?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:13

cissy schreef:
MissAmazone schreef:

simpel op te lossen door niet helemaal gelijk de trailer in te lopen maar steeds maar een stukje en dan weer achteruit, weer voetje verder en weer terug, en zo totdat je helemaal voorin staat. En uiteraard eerst zorgen dat je achteruit buiten de trailer al goed is anders moet je er niet eens aan beginnen.

datzelfde probleem heb ik ook gehad met mijn merrie.. liep zo de trailer op waar kreeg je er niet meer uit.. we hebben op gegeven moment een 2 paards trailer gehuurt.. haar erop gezet en even laten staan. en toen rustig achteruit proberen te zetten. dit lukte dus helemaal niet. toen hebben we een ander paard er langs gezet en weer eraf gehaald. en op gegegeven moment vond ze het wel genoeg op de trailer ( na 3 uur )en wilde ze eruit. maar elke keer dat ze met haar achterbenen halverwege de klep was vloog ze weer naar voren. op gegecen moment met 1 pas voordat ze weer naar voren zou vliegen stil gezet en beloont. toen laten stan weer even en toen weer verder proberen. toen vloog ze de 1e 3 keer weer naar voren maar de 4e keer liep ze wel verder en was ze eraf.. dat nog een paar keer geoefent. en nu kan ik in mijn eentje trailerladen en afladen.. :) het is gewoon heeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben.. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:34

Het probleem is dat de mensen gelijk in 1 keer doorlopen als ze een paard hebben met een uitlaadprobleem, door iedere keer maar 1 stapje erop en er weer af te doen los je dat in 1 keer op. Dus niet het paard helemaal laden en dan 3 uur wachten maar die 3 uur te tijd nemen om te oefenen.... :)
Niet beginnen met oefenen vanuit de trailer, maar voordát je het paard er helemaal op laat lopen. Klein verschil maar oh zo belangrijk!

@JSCAA, het was mij niet geheel duidelijk, als je er even bij had gezet 'aan TS' dan had ik die vraag niet gesteld. Het had net zo goed een reactie op iemand anders kunnen zijn.
Je zegt nl dat je precies hetzelfde probleem hebt en het laatst besproken probleem was niet uit-willen-laden.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:04

@ cissy

dat had ik er idd even bij moeten zetten..
Ik heb alleen problemen met inladen uitladen gaat prima:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:26

ik had ook zoeen
vrolijk de trailer mee inlopen, om dan zodra ik onder de stang wilde bukken, even hard achteruit der weer uit te vliegen
bij de volgende poging ging ze nog half in de trailer en vloog er wer uit
de keer erop nog net op de klep
en dan helemaal niet meer
ook alles geprobeert, wat voer gegeven, lief gepaaid, effe wat strenger geweest
tussenschot open, dicht, voorstang eruit dat ik me niet meer moest bukken, etc
met als gevolg dat ze er wel in ging, maar er even hard weer uitvloog.

en dan, op een dag :D
moest ik voor de eerste les naar de manege, en was ze er ook al weer 30 X uitgevlogen, ik was het op een bepaald moment zo beu, dat ik de eigenaar de zweep in zen handen geduwd heb, en gezegd heb: moment dat ze haar hoofd omhoog doet om er uit te vliegen, geef je ze een goede mep op haar billen!

en inderdaad, ze loopt de klep op, wil haar hoofd omhoog doen, krijgt een mep, en loopt zo in eenmaal de trailer op!

daarna was het iedere maal wel wat moeilijk, maar de combinatie met wat dreigen (sindsdien ze nooit meer moeten aantikken), en de voorstang eruit (hoef ik me niet te bukken) en een emmer voer erin ging het goed.

we hebben wel problemen gehad, ze had eens dom gedaan erin en het tussenschot verplooid, waardoor zodra ze tegen de achterstang aanging ze het tussenschot eruit wipte, in de volgende bocht bewoog het tussenschot, en begon ze te panikeren en liet zich vallen.
dat is nu opgelost door het tussenschot eruit te halen,en twee lange stangen te gebruiken, in de bochten kan ze nu gewoon overstappen.

het laden gaat nu als volgt:
allebei de stangen eruit, en een emmer met wat voer vooraan in de trailer.
het halstertouw ligt om haar hals door haar halster
ik loop mee, maar loop zelf naast de klep, en begeleid haar op de klep
zodra haar hoofd de trailer ingaat laat ik los, ze loopt zo de trailer in naar haar potje voer.
daarna doe ik de achterstang vast en de klep vast, ga ik naar voor, bind ze aan, en doe dan de borststang vast, et voila
uitladen is omgekeerd, losmaken vanvoor, borsstang weg, achter klep open, achterstang weg, en lkaat ze er dan zelf uitkomen, en grijp haar touw vast als ze op de klep staat.

geen stress meer, alles op het gemakje, en dit met 1 op het goede moment gegeven tik :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:30

ik heb niet het hele topic gelezen en weet niet of er de zelfde antwoorden bij zitten, mar wat wij wel is gedaan hebben.
is met een emmertje biks proberen te lokken en iemand aan de zeikant van de trailer laten staan om te zorgen dat ze er niet naast stapt en dan als ze eenmaal op de trailer staat niet gelijk de klep dichtdoen maar lekker biks o.i.d. blijven voeren zodat ze went aan het idee erop staan zeg maar.
dan weer uitladen en gewoon blijven oefen.
dan op een gegeven moment als ze er een tijdje aan gewend is op de trailer te staan met de klep open goed blijven belonen met hoog stemmetje (hihi) en dan de klep half dicht houden dus niet helemaal dichtdoen en dat ook een paar keer doen, steeds een stukje verder tot ze rustig blijft staan als de klep eenmaal dicht zit.
vaak lukt dit wel maar je moet natuurlijk wel alle tijd van de wereld nemen.
ik wens je in iedergeval succes.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:52

cissy schreef:
MissAmazone schreef:

Tja gewoon achteruit kan ze wel, maar ik denk gewoon dat ze de scheve laadklep eng vind. Ze heeft ook een iets oplopende plank voor haar stal en we hebben geprobeerd haar daar achteruit te laten lopen maar dat durft ze ook niet. Gewoon in de openlucht is het geen probleem..

@ts: Als het inladen bij ons niet gelijk lukt dan maken we een longeerlijn vast aan de zijkant van de trailer en dan de lijn via de achterkant van haar kont aan de andere kant langzaam aantrekken. Dan worden ze eigenlijk zachtjes naar voren geduwt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:12

en dat laatste moet je dus eigenlijk niet doen! Dan ben je aan het dwingen en dat werkt averechts, doe nou maar zoals ik aangaf en laat dr ook eens van de zijkant over de klep lopen zodat ze aan de scheefheid went, dus niet de trailer in maar van links naar rechts over de klep.

Voor degenen met problemen, kijk op de site van Eddy modde voor voorbeeld filmpjes en lees vooral zijn Ebook goed. Dat verheldert enorm en dan zien we hopelijk geen adviezen meer over lijnen over voorstangen en achter paarden langs..... http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:14

ook nota: lijnen over de voorstangen, en achter de paarden en dergelijke zijn enkel maar goed voor bangere paarden en kapotte lijnen te krijgen ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:17

en zijn hét bewijs van onkunde van degene die de lijn beet heeft

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:26

Vind ik dus niet, onkunde zijn mensen die er met een zweep achter staan zoals je vaak bij wedstrijden ziet, dat is onkunde. Zoals wij dat soms doen is erg vriendelijk en slechts een beetje hulp voor haar soms enige twijfel. Zeg ook zachtjes en niet als een idioot kracht zetten. Een klopje op de billen gaat nog harder :\

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:29

my_precious schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen en weet niet of er de zelfde antwoorden bij zitten, mar wat wij wel is gedaan hebben.
is met een emmertje biks proberen te lokken en iemand aan de zeikant van de trailer laten staan om te zorgen dat ze er niet naast stapt en dan als ze eenmaal op de trailer staat niet gelijk de klep dichtdoen maar lekker biks o.i.d. blijven voeren zodat ze went aan het idee erop staan zeg maar.
dan weer uitladen en gewoon blijven oefen.
dan op een gegeven moment als ze er een tijdje aan gewend is op de trailer te staan met de klep open goed blijven belonen met hoog stemmetje (hihi) en dan de klep half dicht houden dus niet helemaal dichtdoen en dat ook een paar keer doen, steeds een stukje verder tot ze rustig blijft staan als de klep eenmaal dicht zit.
vaak lukt dit wel maar je moet natuurlijk wel alle tijd van de wereld nemen.
ik wens je in iedergeval succes.

dit was inderdaad ook ons plan ;) alleen wil ze niks van het eten hebben want dan is ze er al weer uit...