Oude manegepony kopen zodat ze met welverdiend pensioen kan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie haar nu kopen?

Ja, als ze mij emotioneel zoveel waard is haal ik haar daar weg!
231 (73%)
Nee, ik wacht tot ze weg kan voor de slachtprijs.
70 (22%)
Ik ga geld inzamelen zodat ik haar daar weg kan halen.
15 (4%)

Totaal aantal stemmen: 316

Lin1990

Re: Oude manegepony kopen zodat ze met welverdiend pensioen kan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:39

Er wordt nu net gedaan alsof ze dat paard aan haar neus voorbij laat gaan als ze geen 2000 euro betaald. Maar voor zover ik het begrijp is dat niet het laatste bod geweest. Er is nog een kans dat ze het paard voor minder kan kopen. Dus waarom zou ze dan nu direct 2000 euro neertellen?

Ik zou gewoon je eigen paard verkopen, zoals je al van plan was, en dan eens gaan berekenen wat je kunt uitgeven. Daar iets onder gaan zitten en dan een bod doen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:57

Dat ben ik wel van plan...Ik hoop alleen dat hij uiteindelijk toch een beetje meewerkt.

Lin1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:32

Dat hoop ik ook voor je.
Op mijn manege staat ook een oude witte pony, Polly. Daar heb ik heel veel op gereden en heb altijd voor de grap gezegd: Als die met pensioen gaat moet je het tegen me zeggen dan kijk ik of ik een stukkie land kan vinden. Iig mag hij niet naar de slacht. Nu heb ik de financiele mogelijkheden niet maar 2000 euro is zo'n paardje gewoon niet waard.
Natuurlijk is een manegepaard goud waard, maar vaak worden ze voor minder verkocht omdat het gewoon geen 2000 euro kost om een nieuw braaf manegepaard te kopen. Het houden van een manege is en blijft uiteindelijk ook een vorm van handel.
Ik hoop dat 't je lukt...

Loveley87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:36

Wauw!! Wat een verhaal!! Ik heb het eens even allemaal doorgelezen. Ik ben bang dat ik in zo'n zelfde pakket ga komen. Jaren geleden heb ik jaren een paardje verzorgd op de manege waar ik toen reed. Ze had toen een eigenaresse die er totaal niet naar omkeek. Daarnaast had ze nog een paard. En toen die paarden tot hun knieen in de stront stonden heb ik de knoop doorgehakt en zonder dat zij het wist die paarden heel wat jaren verzorgd (ze kwam af en toe savonds maar ik had haar dus nooit gezien). Op de manege had ik toen der tijd ook een verzorgpaard dat van de manege was dus ik had 3 paarden op een dag te doen met school ernaast alles, maar geen probleem, daar maakt ik wel tijd voor. Tot ik op een dag de manege op kwam en m,n verzorg paardje van de manege was weg (iemand had haar gekocht om haar dr oude dag op t land te gunnen) super! Maar ik was er kapot van! Ik ben toen wel voor de andere 2 nog maanden heen gegaan tot ik op een dag op de manege kwam en het paard weg was en de pony inene van de manege bleek te zijn.. Ik was er kapot van! Ik was toen der tijd 12 of 13 denk ik en kon het niet meer opbrengen om heen te gaan. Tot een paar weken geleden m,n vriendin zei ik wil weer gaan paardrijden. En dus bij de manege waar ik vroeger altijd kwam. Dus wij daar toen heen en daar stond ze!!!!!!!! Ze zag er niet uit! Zwarte voeten! Ze reageerde nergens op helemaal niks! terwijl het vroeger zo'n geweldig vrolijk paard was!! Ik heb gewoon staan huilen bij dr box! Ik heb toen ook gelijk tegen m,n vriendin gezegd dat ik ga kijken wat ik voor haar kan doen. Ik heb een (paarden)vriendin van vroeger via Hyves opgezocht en gevraagd of ze wist hoe er daar met de manege pony's wordt omgegaan.. Pff het is 3x niks! Nu zit ik dus met een dilemma! Een stalling heb ik eventueel al. Maar ik ben ook bang dat ze er zo'n bedrag voor gaan vragen. Die mensen daar zijn ook allen op het geld uit! En dat kan me heel boos maken! Nu ben ik dus een beetje een strategie aan het bedenken en moet zeggen dat ik aan veel van deze reacties wel wat heb. Ik moet me gewoon goed voorbereiden en duidelijk maken waar ik het voor doe zonder al te veel emoties te tonen.. De pony is van 1989 dus komt ook al op leeftijd al rijdt ze wel nog veel in de lessen van wat ik hoor.. Ik weet nog even niet hoe is het aan moet pakken maar zal ook nog even op internet gaan rondkijken.

Groetjes

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:44

Ik heb jaren lang hetzelfde gehad als dat jij hebt, ook bij mijn eerste lievelingspony. Deze pony is me altijd bijgebleven en loopt nu ook al zeker 15 jaar mee in de lessen. Pony is even oud als dat ik ben, 22 jaar dus. Maar bij mij is het gaan slijten, en dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Ik heb het beste voor met allerlei paarden, maar 2000 euro voor dit paard in mijn kwestie zou ik er niet voor over hebben. Simpel weg omdat ik het ook anders kan gebruiken...

Als dit paard voor jou veel waard is doe dan inderdaad, zoals al is gezegt, een bod. Maar 2000 euro... jeetje mina da's een nieuwe keuken :o

Loveley87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:57

Ik denk ook dat het per persoon verschillend is hoe je erover denkt.. De een koopt inderdaad een mooie keuken terwijl een ander een oude manege pony/paard wil aanschaffen en denkt dan maar geen keuken.. Er zullen ook heel veel meningen zijn en daar kan je alleen maar wijzer van worden denk ik zo. Ik ben zelf ook iemand die een te hoog bedrag zou neertellen.. Maar als aankoop bedrag had ik het even laten bezinken en er later (op een rustiger tijdstip) op doorgegaan. Ik ben ook nog druk aan het denken hoe ik het aan ga pakken.

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:00

Sja als jullie het geld ervoor hebben dan zou ik zeggen pak je kans. Maar 2000 euro is veel geld. Dat heb ik niet eens.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:12

;) Ik heb zometeen geld vrij omdat ik mijn huidig paard in de verkoop heb.
Vandaar dat ik het dus wel heb....

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:38

Maar je moet maar hopen dat je je huidige paard verkocht krijgt ;) Het zijn moeilijke tijden om je paard te verkopen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:22

Ja, dat is idd zeker te merken ;)
Gelukkig zit ik nog een beetje in de prijsklasse die er het minste last van heeft ;) Zo gezegd dan...

En volgens de manegeeigenaar heb ik dus nog wel even tijd :o

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:11

Vergeet niet dat de manege houder die pony misschien echt niet kwijt kan. Ik snap dat jij die pony een leuk pensioen wilt bieden, maar goede manege pony's zijn niet makkelijk te vinden hoor. Vandaar dat hij er ook zo'n hoge prijs voor vraagt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:15

Ja, dat was direct al duidelijk voor me...toen ik daar voor hem stond. Staat ook vermeld in eerdere reacties.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:22

De slachtprijs is op het ogenblik 80 eurocent per kilo. Ik weet niet hoe groot die pony is, maar laat hij ongeveer 400 kg wegen, dan praat je over 320 euro. (Al vraag ik me trouwens af of voor zo'n oude pony zelfs nog die 80 cent wordt betaald.) Een pony van die leeftijd is, zeker met de huidige ingestorte paardenhandel, hooguit de slachtprijs waard. Ook een goede manegepony van die leeftijd is niet meer waard. Als ik die manegehouder was dan zou ik die pony zelfs gratis aan je geven, als ik zeker wist dat jij hem een goede oude dag kan geven. Heel plat gezegd vind ik het een eikel van een vent dat hij jou zo een poot uit wil draaien. Dit klinkt allemaal niet erg aardig, maar je bent echt veel te goed en daar maakt hij op deze manier lelijk misbruik van!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:26

sja waarom zou hij ook elke manègeponie waar weer eens een meid op verliefd geworden is moeten weggeven voor een kleinigheid. Als dat dier geen mankementen heeft, waarom zou ze dan niet meer kunnen lopen op de manège?
weer een heel antropomorfe benadering dat een paard een welverdiend pensioentje moet krijgen na jaren hard gewerkt te hebben. tzal hem worst wezen :roll:

oja ik heb uiteraard niet gestemd, want er zijn alleen 3 situaties om uit te kiezen waar je de pony kooptt. Mijn optie zou zijn 'get over it, en geef daar je geld niet aan'

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 21:42

kynshiri schreef:
sja waarom zou hij ook elke manègeponie waar weer eens een meid op verliefd geworden is moeten weggeven voor een kleinigheid. Als dat dier geen mankementen heeft, waarom zou ze dan niet meer kunnen lopen op de manège?
weer een heel antropomorfe benadering dat een paard een welverdiend pensioentje moet krijgen na jaren hard gewerkt te hebben. tzal hem worst wezen :roll:

oja ik heb uiteraard niet gestemd, want er zijn alleen 3 situaties om uit te kiezen waar je de pony kooptt. Mijn optie zou zijn 'get over it, en geef daar je geld niet aan'

Blijkbaar heb jij nog nooit zoveel van een pony gehouden om hem een verdient pensioen te geven als dat mogelijk is.
Als ik mij daar een beter mens door zou voelen en daar de pony mee help dan doe ik dat met heel mijn hart!
Ik heb in het verleden voor 2000 euro een kreupele pony van een gekke boer gekocht, kreupel en al!
Verwaarloosd en werd zelfs nog gereden ;(
Nog geen jaar van mogen genieten, ze had artrose en moest worden ingeslapen.
Geen een moment in mijn leven spijt van gehad!

Deze manegepony staat al jarenlang in haar pauzes naar een muurtje met een voerbak en een drinkbak te kijken.
Komt amper vrij buiten, laat samen met een andere soortgenoot maar helemaal weg.
Op zondag geen licht in de stal omdat er toch niemand komt....
Ik ben nu 24 en ze stond daar al toen ik 7 was :o (dus tis niet zomaar een liefde, nee al zoveel jaar en ik rijd er al niet meer sinds mijn 12e.
Vanaf toen elk half/jaar bij haar langs ondanks eigen pony's/paarden etc *D
Geeft alles in de lessen om stuiterende/trekkende kinderen te leren paardrijden ...Nou dan verdient ze VAN MIJ een pensioen.
En dat de manegeeigenaar het daar niet mee eens is bewijst alleen maar wat een gevoeloze zak het is.

Dat de pony in theorie geen 2000 euro waard is, is iedereen duidelijk.
Maar zoals eerder vermeld en uitgelegd in dit topic: een goede manegepony is goud waard.
Geen goede manegepony meer is slachtprijs...
Zou fijn zijn als jullie het topic even doorlezen voor reactie aangezien dingen gezegd worden die allang tegenwoord hebben gehad met uitleg..(Zoveel blz zijn het niet ;) )
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 11-09-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 21:46

Jol1 schreef:
De slachtprijs is op het ogenblik 80 eurocent per kilo. Ik weet niet hoe groot die pony is, maar laat hij ongeveer 400 kg wegen, dan praat je over 320 euro. (Al vraag ik me trouwens af of voor zo'n oude pony zelfs nog die 80 cent wordt betaald.) Een pony van die leeftijd is, zeker met de huidige ingestorte paardenhandel, hooguit de slachtprijs waard. Ook een goede manegepony van die leeftijd is niet meer waard. Als ik die manegehouder was dan zou ik die pony zelfs gratis aan je geven, als ik zeker wist dat jij hem een goede oude dag kan geven. Heel plat gezegd vind ik het een eikel van een vent dat hij jou zo een poot uit wil draaien. Dit klinkt allemaal niet erg aardig, maar je bent echt veel te goed en daar maakt hij op deze manier lelijk misbruik van!

Ook wat jij in je laatste zinnen zegt heb ik in dit topic al meerdere malen bevestigt:)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:07

Er roepen nu veel mensen dat een goede manegepony goud waard is, maar we hebben het hier wel over een pony van 25 jaar! En die is toch echt niet veel meer waard. Ik begrijp best dat je de pony een goede oude dag gunt, maar ik zou eerst nog maar eens heel goed daarover nadenken. Zelfs all krijg je hem gratis, dan kost het dier je nog vele duizenden guldens aan onderhoudskosten. Ik las net eerder iets over een bod van 1.500 euro, maar dat is ook nog veel te veel. Als je hem persé toch wilt, dan zou ik hooguit de slachtprijs of desnoods 500 euro bieden en daaraan vasthouden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:08

Jol1 schreef:
Er roepen nu veel mensen dat een goede manegepony goud waard is, maar we hebben het hier wel over een pony van 25 jaar! En die is toch echt niet veel meer waard. Ik begrijp best dat je de pony een goede oude dag gunt, maar ik zou eerst nog maar eens heel goed daarover nadenken. Zelfs all krijg je hem gratis, dan kost het dier je nog vele duizenden guldens aan onderhoudskosten. Ik las net eerder iets over een bod van 1.500 euro, maar dat is ook nog veel te veel. Als je hem persé toch wilt, dan zou ik hooguit de slachtprijs of desnoods 500 euro bieden en daaraan vasthouden.

Ik denk dat je toch het topic wat beter door moet lezen :o
Ook denk ik dat je nooit in manegebedrijven gewerkt hebt of daar veel ervaring in hebt, anders zou je reactie anders zijn denk ik.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:20

Toevallig heb ik mij wel verdiept in de paardenhandel. Iedere handelsstal, paardenhandelaar en eerlijke manegehouder kan je vertellen dat die handel op het ogenblik hopeloos slecht is. Zelfs in de krant heb je deze week kunnen lezen dat mensen hun (vaak ook gezonde) paard niet aan de straatstenen kwijt kunnen. Als je 2000 euro voor zo'n pony wilt betalen, dan moet je dat natuurlijk zelf weten. Of het verstandig is, is een tweede. Je laat je misschien teveel leiden door emoties en te weinig door verstand. Ik weet dat dat niet zo aardig overkomt, maar ik bekijk het nuchter en objectief.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:31

Jol1 schreef:
Toevallig heb ik mij wel verdiept in de paardenhandel. Iedere handelsstal, paardenhandelaar en eerlijke manegehouder kan je vertellen dat die handel op het ogenblik hopeloos slecht is. Zelfs in de krant heb je deze week kunnen lezen dat mensen hun (vaak ook gezonde) paard niet aan de straatstenen kwijt kunnen. Als je 2000 euro voor zo'n pony wilt betalen, dan moet je dat natuurlijk zelf weten. Of het verstandig is, is een tweede. Je laat je misschien teveel leiden door emoties en te weinig door verstand. Ik weet dat dat niet zo aardig overkomt, maar ik bekijk het nuchter en objectief.

Ik laat me niet teveel leiden door emoties.
Ik weet wat ik wil en wat ik kan doen.
Ik bepaal zelf wat ik voor die pony betaal, als ik het wil dan gebeurt het en anders niet.
Ik heb al genoeg gekke gevoelloze mensen gekent in mijn leven, maar als het ook maar even kan dan doe ik wat mij goeddunkt.
En of het dan in verhouding is of redelijk zal me op dat moment een worst wezen...Ik kijk gewoon wat ik kan doen.
Als ik dolgelukkig word van dat beestje als het mij eindelijk vrolijk toehinnikt in ''de weide waar hij straks zijn leventje kan slijten''
Dan kan mij het bedrag wat ik daarvoor neertel mij gestolen worden.
(Al probeer ik natuurlijk wel zo veel mogelijk de lage kant op te gaan:)
En op die manier ben ik nuchter en objectief ;)
Maar zoals gezegd we gaan zien waar het op uitkomt uiteindelijk ;)

De rest wat jij vertelt is in dit verhaal eigenlijk niet van toepassing.
Want hij vraagt wat hij wil vragen, van hem hoeft dat beesie niet weg! Dus hij heeft groot gelijk, hij staat hier nu in zijn voordeel.
Pas als het beesie onbruikbaar word kan ik hem voor een prikkie krijgen!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:38

Je vroeg toch om goede ideeën? Vandaar mijn antwoord om een redelijke prijs te bieden. Al wil je er 100.000 euro voor geven, dan moet je dat helemaal zelf weten hoor! Maar als je jezelf wijs wilt maken, dat zo'n pony nog veel waard is dan ben je echt niet objectief. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik lees dat je eerst je eigen paard moet verkopen voordat je geld voor een nieuw paard hebt dan krijg ik toch het idee dat het niet aan een boom groeit. Maar ik wens je in ieder geval veel succes!

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:02

Volg je hart, anders heb je later misschien wel spijt! Ik heb zelf ook zoiets gedaan; de pony heeft nog twee jaar kunnen genieten en ik heb voor de rest van mijn leven fijne herinneringen. En daar doe je het voor!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:34

Nee ik heb idd niet genoeg geld om 2 paarden te onderhouden.
Maar als ik geld heb om een goed sportpaard te onderhouden en veelvuldig op wedstrijd uit te brengen, dan heb ik ook geld genoeg om een pony op pensioen te zetten :D
Rede van verkoop zie je in de adv!
Enne, nogmaals voor een manegeeigenaar is een goede manegepony meer waard, reken maar uit wat zo'n pony in het laadje brengt ;)
Maar dan herhaal ik weer wat al veelvuldig besproken is in dit topic, dat ga ik nu niet meer doen, dan moet je het topic maar doorlezen.
Wij worden het toch niet eens ;) dat is ook niet erg maar het heeft verder dan geen zin om erover te praten omdat er gelukkig meerdere met mij zijn in het idee wat wij erover hebben.
En als je mijn eerdere reacties zou lezen, dan word het je misschien ook wat duidelijker wat mijn ideen zijn :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:13

tja als jij 'uit liefde' arme knolletjes van afzetters wilt opkopen, dan ben jij één van de mensen die dit soort handel in stand houdt... er wordt gewoon op gerekend dat er geregeld wel eens een gek langskomt die 'arm beestje' denkt en dan krijgen ze der uiteindelijk nog meer voor als bij de slacht en lachen ze een keer in hun vuistje.
en wat doet ie dan? 2 nieuwe ponies op de kop tikken voor de prijs die jij neergeteld hebt voor dat ene scharminkel... (om het denigrerend uit te drukken)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:44

Nee, ik koop niet elk arm scharminkeltje.
Het is mijn verleden met de pony waarom ik haar een goede oude dag gun..En nee dit is geen handel in arme scharminkels...Dit is een goede manegepony.
Topic gaat helaas de verkeerde kant op helaas, omdat mensen niet goed het topic doorlezen.