Hoeveel afspraken kan een pension houder veranderen zonder..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:30

Ik denk wel dat je bij de ene wat krijgt en bij de volgende wat laat. Oftewel, je weet ook van een volgende stal niet hoe het gaat. Leuk die contracten met verplichtingen voor een ph en een klant. Maar als klant trek je toch aan het kortste eind. Hou jij je niet aan je afspraken, kun je vertrekken. Houdt de ph zich niet aan de afspraken, vertrek je zelf. Ik kan me geen topic heugen hier dat er een rechtzaak is geweest, aangespannen door een klant tegen de ph, omdat die zich niet aan de contractuele verplichtingen hield. bevallen de veranderingen niet, heb je weinig andere keus dan vertrekken.
Ik kan me je twijfels heel goed voorstellen, en dan is het een kwestie van de voors en de tegens tegen elkaar afwegen.

rissa

Re: Hoeveel afspraken kan een pension houder veranderen zonder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:35

Dat is het hele wrange van het hele verhaal. Ben je ontevreden kan je gerust naar een andere stal toe gaan, maar daar weet je ook weer niet hoe en wat. Als klant trek je inderdaad vaak aan het kortste eind.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:37

Er zijn genoeg klanten die komen alleen rijden wanneer het ze uitkomt; soms twee weken zie je ze niet en dan moet er opeens weer twee keer fanatiek getraind worden, moet alles anders qua voer en moet de PH tig keer per dag dekens wisselen e.d. en dan komen ze vervolgens weer een week niet, bij zelf mesten blijft het paard dus in de mest staan, maar dan doen de meeste pensionhouders het zelf maar, omdat het tenslotte geen reclame is als een paard er zo bij staat e.d. Dat soort dingen gebeuren ook op veel stallen en is de andere kant van het verhaal. Het lijkt mij maar frustrerend om PH te zijn... Gelukkig zijn er ook goeie klanten, maar die ene foute kan zoveel ergernis opleveren dat de lol er toch aardig afgaat heb ik in mijn nabije omgeving wel gezien..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:22

Daarom vind ik ook dat de PH ten alle tijden gewoon de baas is.

Als je toch een huis hebt met een perceel dat geschikt is om een groter aantal paarden te houden dan het aantal dat je zelf hebt , dan is het zonde om die plekken niet te vullen met andermans paarden , die geen eigen stal-aan-huis hebben.

Mensen die zelf geen ruimte hebben voor hun paard , moeten blij zijn dat het dier bij iemand anders "thuis" kan staan.
Anders hadden ze helemaal geen paard kunnen houden.

Voor een pensionhouder is het zijn thuis , voor de klant is het een plek waar het paard gestald staat en waar diegene slechts een paar uur per week komt.

Natuurlijk weegt dan het belang van de PH zwaarder dan dat van de klant , nogal logisch :P

De klant kan het paard makkelijker ergens anders zetten , dan dat de PH moet verkassen als ze het niet eens worden :P

Je bent gewoon op het terrein van de PH , de PH kijkt het meest tegen de paarden aan en doet het meeste werk , loopt het meeste risico en draagt de meeste verantwoordelijkheid voor het hele spul.

Nogal logisch dat de PH dan bepaalt welke regels er zijn.
Hij / zij is immers degene die er constant mee geconfronteerd wordt als het niet goed gaat.

Ik kan me goed voorstellen dat je met goede moed begint met zo'n stal. Maar doordat je allerlei aparte klanten treft , steeds je regels aanscherpt zodat je allerlei problemen voor blijft.

Denk aan een klant die zijn stal niet uitmest , zoals afgesproken.
Dan ga je dat als PH zelf maar doen. Denk aan klanten die hun paarden helemaal verkeerd voeren. Je wilt dat toch niet aan moeten zien , op jouw terrein ? Je wilt dat de paarden op jouw terrein goede zorg krijgen , en iedereen heeft zijn eigen beeld bij "goede zorg" , dus daar zullen de klanten zich ook in moeten vinden. Doet een klant dat niet , of niet meer , dan past hij / zij gewoon niet op die stal en moet 'ie iets anders zoeken.

De andere optie is namelijk dat de PH op zijn eigen terrein allerlei wantoestanden toe gaat staan of er zelfs bij gaat helpen.

Dat kun je niet van een PH verwachten :n

De ene PH wil zelf alles qua voer regelen en geen sporen of bepaalde lesgevers op het erf , de andere SH bemoeit zich nergens mee en geeft ook nergens om , en weer een andere SH wil dat de paarden perfect glimmend gepoetst op stal staan , dagelijks een uur getraind worden en een uur in de stapmolen gaan , en verder ab-so-luut niet losgegooid worden in bak of wei. Een volgende wil juist paarden die dag en nacht buiten lopen in de groep , zonder dat de eigenaar dagelijks over de vloer komt , en die neemt dan paarden op pensioen of in opfok.

Of alles er tussenin :)

De pensionhouder is de baas , die bepaald hoe het allemaal gaat op ZIJN stal. Hij / zij LEEFT er namelijk tussen , woont daar vaak ook , en is hoofd-verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.

Als paardenhouder zonder eigen plek , is het je taak om de juiste PH te zoeken , waar je zoveel mogelijk mee op 1 lijn zit.
En waarmee overleg mogelijk is , als je dat wilt.

Als je het vervolgens samen niet eens wordt is het toch niet normaal dat je je PH wettelijk wilt dwingen om de dingen op jouw manier te doen :P Het is jouw paard , maar zijn / haar terrein , jij gaat makkelijker weg dan hij / zij :P

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:29

Heb je een stalovereenkomst op deze stal?

Het is een feit dat het overal duurder word
Maar als het voor je gevoel niet meer in verhouding is met de geboden faciliteiten, moet je jezelf denk ik eens goed op het hoofd krabbelen.

Ik stond op een stal waar de paarden nauwelijks krachtvoer krijgen ( niet dat de mijne dat nodig heeft) en waar heel moeilijk over kuil gedaan werd, je had je niet met het voeren te bemoeien en als er ook maar gezien werd dat je een plukje kuil aan je paard gaf,
Kreeg je de wind van voren ( ik in iedergeval wel)
Dat zegt iets over het vreemde voerbeleid in mijn ogen
Daarbij moesten we flink betalen, maar wel zelf mesten en poep uit de wei halen ( hoe gek kan je zijn), en zelf je paard losgooien in een kletsnatte paddock, onduidelijke regels, slechte communicatie etc
Kijk, voor zon stal ga ik dan niet de hoofdprijs betalen( en al helemaal niet als de stalbaas een narcist is :+ )

Een stalvergadering vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee

En las ik hier nu ergens dat iemand op een stal met 375 paarden staat?
Jemig, ik neem aan dat dat een tikfout was
My goodness :o

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:02

@ pmarena. Wat een rare redenering. Wie betaalt de dierenarts kosten als een paard ziek wordt? Juist de eigenaar. En wie heeft er aanschafkosten betaalt voor het paard? Juist weer de eigenaar van het paard. De meeste eigenaren die ik ken, komen vrijwel iedere dag naar hun paard, jaar in jaar uit. Zijn emotioneel gehecht aan hun paard en hebben er zeker zoveel last van als het niet goed gaat met het paard.
Ik ben het echt absoluut niet met je eens dat de pensionhouder hoofdverantwoordelijk is voor het welzijn van de dieren en er het meeste last van heeft als het niet goed gaat met een dier.
Als pensionhouder ben je klant, en betaal je geld voor verleende diensten, en je mag dan ook aannemen dat de diensten die vooraf zijn afgesproken verleend worden. Niks blij zijn dat je ergens mag staan en verder alles maar aan de pensionhouder overlaten. Ook al is het dan misschien hobby van een pensionhouder, ik heb ergens gestaan waar de pensionhouder gewoon echt geen kennis van zaken had, gelukkig was het wel een redelijke man en mocht ik daar ook veel zelf bepalen, vooral als je extra betaalde was er veel mogelijk. Niet ideaal misschien, maar het was wel maar 5 minuten lopen van huis, en voor alle andere stallen moest ik minstens 10 minuten met de auto of een half uur fietsen langs een weg die in het donker niet zo prettig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:11

Lante schreef:
Er zijn genoeg klanten die komen alleen rijden wanneer het ze uitkomt; soms twee weken zie je ze niet en dan moet er opeens weer twee keer fanatiek getraind worden, moet alles anders qua voer en moet de PH tig keer per dag dekens wisselen e.d. en dan komen ze vervolgens weer een week niet, bij zelf mesten blijft het paard dus in de mest staan, maar dan doen de meeste pensionhouders het zelf maar, omdat het tenslotte geen reclame is als een paard er zo bij staat e.d. Dat soort dingen gebeuren ook op veel stallen en is de andere kant van het verhaal. Het lijkt mij maar frustrerend om PH te zijn... Gelukkig zijn er ook goeie klanten, maar die ene foute kan zoveel ergernis opleveren dat de lol er toch aardig afgaat heb ik in mijn nabije omgeving wel gezien..

Ik snap prima welke wantoestanden een ph tegenkomt, we hebben er hier twee gehad en op een andere stal zijn er ook paarden, waar de eigenaar niet voor komt.
Ik snap prima dat de ph mesten in eigen hand wil houden, omdat paarden er anders smerig bij staan en dat geen reclame is voor de stal.
Ik snap prima dat er een voerbeleid is, omdat anders de helft van de mensen niet komt voeren of geen voer aanleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:31

pmarena schreef:
Daarom vind ik ook dat de PH ten alle tijden gewoon de baas is.

Als je toch een huis hebt met een perceel dat geschikt is om een groter aantal paarden te houden dan het aantal dat je zelf hebt , dan is het zonde om die plekken niet te vullen met andermans paarden , die geen eigen stal-aan-huis hebben.

Mensen die zelf geen ruimte hebben voor hun paard , moeten blij zijn dat het dier bij iemand anders "thuis" kan staan.
Anders hadden ze helemaal geen paard kunnen houden.

Blij zijn? Je betaald er goed voor hoor, de ph biedt toch stalling aan? Anders is een manege een optie. Ik ben niet van mening dat ik moet overlopen van dankbaarheid.

Voor een pensionhouder is het zijn thuis , voor de klant is het een plek waar het paard gestald staat en waar diegene slechts een paar uur per week komt.

Natuurlijk weegt dan het belang van de PH zwaarder dan dat van de klant , nogal logisch :P
Het belang van het paard telt, de PH kiest er voor paarden van anderen op zijn erf te hebben en de klant om ze daar neer te zetten

De klant kan het paard makkelijker ergens anders zetten , dan dat de PH moet verkassen als ze het niet eens worden :P

Je bent gewoon op het terrein van de PH , de PH kijkt het meest tegen de paarden aan en doet het meeste werk , loopt het meeste risico en draagt de meeste verantwoordelijkheid voor het hele spul.
Ik draag verantwoording voor mijn paarden, niet de ph, in mijn contract staat dan ook dat de ph niet aansprakelijk is voor het wel en wee van mijn paard.

Nogal logisch dat de PH dan bepaalt welke regels er zijn.
Hij / zij is immers degene die er constant mee geconfronteerd wordt als het niet goed gaat.

Ik kan me goed voorstellen dat je met goede moed begint met zo'n stal. Maar doordat je allerlei aparte klanten treft , steeds je regels aanscherpt zodat je allerlei problemen voor blijft.

Denk aan een klant die zijn stal niet uitmest , zoals afgesproken.
Dan ga je dat als PH zelf maar doen. Denk aan klanten die hun paarden helemaal verkeerd voeren. Je wilt dat toch niet aan moeten zien , op jouw terrein ? Je wilt dat de paarden op jouw terrein goede zorg krijgen , en iedereen heeft zijn eigen beeld bij "goede zorg" , dus daar zullen de klanten zich ook in moeten vinden. Doet een klant dat niet , of niet meer , dan past hij / zij gewoon niet op die stal en moet 'ie iets anders zoeken.
Dus hoe de ph vind dat goede zorg verleend wordt, op die manier moet het?

De andere optie is namelijk dat de PH op zijn eigen terrein allerlei wantoestanden toe gaat staan of er zelfs bij gaat helpen.

Dat kun je niet van een PH verwachten :n

De ene PH wil zelf alles qua voer regelen en geen sporen of bepaalde lesgevers op het erf , de andere SH bemoeit zich nergens mee en geeft ook nergens om , en weer een andere SH wil dat de paarden perfect glimmend gepoetst op stal staan , dagelijks een uur getraind worden en een uur in de stapmolen gaan , en verder ab-so-luut niet losgegooid worden in bak of wei. Een volgende wil juist paarden die dag en nacht buiten lopen in de groep , zonder dat de eigenaar dagelijks over de vloer komt , en die neemt dan paarden op pensioen of in opfok.
Dat zou wat wezen, dat een ph gaat vertellen hoe vaak ik moet rijden en hoe vaak ik moet poetsen, neem dan een bijrijder voor je eigen paarden, maar ga mij niet vertellen hoe ik met mijn paard moet omgaan.

Of alles er tussenin :)

De pensionhouder is de baas , die bepaald hoe het allemaal gaat op ZIJN stal. Hij / zij LEEFT er namelijk tussen , woont daar vaak ook , en is hoofd-verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.

Ik ben zelf verantwoordelijk voor het welzijn van mijn dieren

Als paardenhouder zonder eigen plek , is het je taak om de juiste PH te zoeken , waar je zoveel mogelijk mee op 1 lijn zit.
En waarmee overleg mogelijk is , als je dat wilt.

Als je het vervolgens samen niet eens wordt is het toch niet normaal dat je je PH wettelijk wilt dwingen om de dingen op jouw manier te doen :P Het is jouw paard , maar zijn / haar terrein , jij gaat makkelijker weg dan hij / zij :P

Ik sta zelf op een kleine pensionstal met 2 a 3 klanten. Ik sta volpension, dus hoef niet te mesten. Ik doe het als ik tijd heb wel, ook de stallen van de anderen, zodat ph het die dag wat rustiger heeft.
Krachtvoer lever ik zelf aan en bepaal de hoeveelheden. Mijn ene paard krijgt een supplement, dus de pot staat naast de voerton met de hoeveelheid. Haar eigen paard krijgt ook een supplement, dus dat dat gaat in 1 toerbeurt door. Ik zorg zelf dat er altijd voer aanwezig is.
Als er iets anders gaat gebeuren wat betreft weidebeheer, wordt dat overlegd. Ik heb een tinker die vrij schraal moet staan en slecht tegen suikers kan en met ZE en een oud paard welke vol moet staan. In de winter krijgt mijn oudje speciaal voer met toevoegingen.

Als ik op een stal moet staan, waar voor mij wordt bepaald wat ik moet voeren, nou no way. Op sommige stallen kun je beter een paard huren, zo weinig heb je over je eigen paard in te brengen. Ik maak zelf wel uit wanneer ik ga rijden.
Er zijn namelijk ook een heleboel mensen die wel vaak bij hun paard komen en er prima voor weten zorg te dragen, die hier dan ook het bewind van de ph moeten volgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:06

Mensen die een keer in de twee weken naar hun paard komen verdienen geen paard.
Hier is het ook zelf mesten, maar het word echt niet getolereerd als je een dag niet op komt dagen en je paard dus in de stront staat. Dat schijnt ook duidelijk in het contract te staan.
Wens je je hier niet aan te houden kan je vertrekken.

In geval van nood kan je altijd een stalgenoot of de staleigenaar vragen om een keer voor je te mesten.
Er zijn mensen geweest die maanden niet konden komen door bijvoorbeeld ziekte, alles word opgelost.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:32

Je bent zelf vrij om een stal te zoeken die bij jou en je paard past.
Een stalhouder geeft zijn manier van werken aan en het is aan jou of dat bij jou en je paard past of niet.
Als een stalhouder dingen wil veranderen is hij daar vrij in. Uiteraard moet dat van te voren gemeld worden. Zodat de klant kan beslissen of ze hier accoord mee gaan, of niet. Ga je niet accoord zal je wat anders moeten zoeken.
Als jij zelf alles wil doen, ga je niet op een VP stal staan waar alles gedaan wordt. :+
Er wordt door veel mensen wel heel makkelijk gedacht.
Als je het zelf wil regelen, moet je ze lekker aan huis zetten. Kan dat niet, dan koop je OF geen paard OF je zoekt een stal die het best aansluit bij jouw wensen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:39

Mindim schreef:
Lante schreef:

Ik snap prima welke wantoestanden een ph tegenkomt, we hebben er hier twee gehad en op een andere stal zijn er ook paarden, waar de eigenaar niet voor komt.
Ik snap prima dat de ph mesten in eigen hand wil houden, omdat paarden er anders smerig bij staan en dat geen reclame is voor de stal.
Ik snap prima dat er een voerbeleid is, omdat anders de helft van de mensen niet komt voeren of geen voer aanleverd.

Goh, mooi dat je het snapt!

Grappig dat we hier dus de twee verhalen bij elkaar hebben, die van de klant en dievan de pensionhoudster/der. :)

Mijn conclusie: De mensen die ene paard ergens op pension zetten moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen een pension te vinden die qua visie aansluit bij wat ze willen voor het paard en ook afspraken schriftelijk vast te laten leggen en zich er dan zelf ook aan houden (dus als je afspreekt dat je zelf moet mesten, dan niet een week wegblijven). Je kunt best afspreken dat je niet vaak komt, of helemaal niet, maar dan moet je dat van tevoren afspreken, zodat het voor beide partijen duidelijk is.

Pensionhouders kunnen dus ook veel frustraties aan beide kanten voorkomen door duidelijke afspraken te maken, op papier vast te leggen en dan deze afspraken ook goed na te komen en bij veranderingen tijdig in overleg te gaan met de klanten. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:42

Fleurtje100 schreef:
@ pmarena. Wat een rare redenering. Wie betaalt de dierenarts kosten als een paard ziek wordt? Juist de eigenaar. En wie heeft er aanschafkosten betaalt voor het paard? Juist weer de eigenaar van het paard. De meeste eigenaren die ik ken, komen vrijwel iedere dag naar hun paard, jaar in jaar uit. Zijn emotioneel gehecht aan hun paard en hebben er zeker zoveel last van als het niet goed gaat met het paard.
Ik ben het echt absoluut niet met je eens dat de pensionhouder hoofdverantwoordelijk is voor het welzijn van de dieren en er het meeste last van heeft als het niet goed gaat met een dier.
Als pensionhouder ben je klant, en betaal je geld voor verleende diensten, en je mag dan ook aannemen dat de diensten die vooraf zijn afgesproken verleend worden. Niks blij zijn dat je ergens mag staan en verder alles maar aan de pensionhouder overlaten. Ook al is het dan misschien hobby van een pensionhouder, ik heb ergens gestaan waar de pensionhouder gewoon echt geen kennis van zaken had, gelukkig was het wel een redelijke man en mocht ik daar ook veel zelf bepalen, vooral als je extra betaalde was er veel mogelijk. Niet ideaal misschien, maar het was wel maar 5 minuten lopen van huis, en voor alle andere stallen moest ik minstens 10 minuten met de auto of een half uur fietsen langs een weg die in het donker niet zo prettig is.

De pensionhouder is degene die de hele dag tegen (in zijn ogen) paardenleed aan staat te kijken als zijn GASTEN (want dat ben je als pensionklant !) niet goed voor hun paarden zorgen :) Dus ja , die bepaalt hoe er met de paarden omgegaan wordt. Je wilt in je eigen achtertuin toch niet zien hoe mensen op een voor jou tenenkrommende manier met paarden om gaan :?

Ben je het als eigenaar van een paard niet eens met het beleid van een bepaalde stalhouder , dan ga je naar een andere plek.

Wil jij ergens staan waar de PH de basisverzorging op zich neemt op een verantwoorde manier , dan ga je daar staan.
Wil je helemaal vrij zijn om alles zelf te bepalen , dan ga je op een stal staan waar dat gebruikelijk is.

Je mag het helemaal zelf weten waar je je paard neerzet , die keus heb je :) Maar je kunt een pensionhouder niet gaan dwingen om op ZIJN terrein , met JOUW regels te werken als hij / zij daar niet achter staat :)

Ik wil zaken ook graag in eigen hand houden , daarom sta ik nooit op een pensionstal maar altijd zelfverzorging.

Zou er echter een pensionstal zijn waar de eigenaar dezelfde visie heeft als ik , en hetzelfde nastreeft als ik , en handhaaft diegene de regels ook streng dan zou ik daar heel graag staan. Omdat ik dan niet aan hoef te kijken tegen mensen die hun paard respectloos behandelen , of dagenlang in zijn eigen stront in een donker hok laten staan , of dat een pony dagelijks met tegenzin door een trapgraag ruitertje met scherpe spoortjes een parcours rondgeschopt wordt , bijvoorbeeld. Bij een stal waar iedereen alles zelf mag bepalen komt dit soort ongein namelijk voor , dus strenge regels zijn zo gek nog niet :)

Niks raars aan :)

Je hebt de vrijheid om zelf je stal te kiezen , maar dient je aan te passen aan wat de eigenaar van die stal wilt. Je bent te GAST.

Als gast mag je best wat verlangen , maar de eigenaar is de baas.

Wil je zelf de baas zijn dan moet je zelf iets kopen :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:04

pmarena schreef:
Je mag het helemaal zelf weten waar je je paard neerzet , die keus heb je :) Maar je kunt een pensionhouder niet gaan dwingen om op ZIJN terrein , met JOUW regels te werken als hij / zij daar niet achter staat :)

Je hebt de vrijheid om zelf je stal te kiezen , maar dient je aan te passen aan wat de eigenaar van die stal wilt. Je bent te GAST.

Maar dit wil nog steeds niet zeggen dat een ph zomaar regels kan veranderen. En dat is nu precies de vraag van TS. Als je een keuze maakt voor een bepaalde stal dan ga je akkoord met de regels die op dat moment gelden. Wanneer een ph na verloop van tijd eenzijdig regels gaat veranderen dan hoef je je daar juridisch gezien niet aan te houden en mag je ook eisen dat de ph dit terugdraait. Punt twee is wat kun je er aan veranderen. M.a.w hoe sterk sta je. Zijn er meer pensiongasten die het er niet mee eens zijn dan sta je sterker. Een ph ziet niet graag in één keer meerdere paarden vertrekken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:14

Misschien ligt het ook een het segment waarin je zit. Ik heb in 8 jaar tijd maar 2 keer meegemaakt dat iemand doodleuk iedere maand 300€ neertelt en vervolgens nooit naar zijn/haar paard komt kijken.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een stalgenoot belachelijke voereisen had, waarvan het paard ziek zou worden. Ik heb altijd volpension gestaan, dus een schone stal hadden de paarden altijd en buiten kwamen ze ook. Natuurlijk ben je het niet altijd eens met hoe een stalgenoot zijn/haar paard behandeld, zo had ik een stalgenoot die heel bang was voor blessures en dat paard mocht nooit los, maar werd verder wel goed verzorgd en kwam er iedere dag uit. Dan kan ik dat wel 'zielig' vinden maar het is mijn paard niet, dus daar bemoei ik me dan verder ook niet mee, en dat zou een pensionhouder ook niet moeten doen (tenzij vooraf expliciet aangegeven wordt dat alle paarden naar buiten moeten).
Ik heb weleens meegemaakt dat een pensionhouder wel medicijnen wilde geven door het voer maar geen homeopathische medicijnen ook al waren ze voorgeschreven door een reguliere veearts, want dat werkte volgens hem toch niet. Dat vind ik dus zaken waar een pensionhouder zich buiten moet houden, als je daar niet mee om kunt gaan, moet je imo geen (vol)pensionstal beginnen.
Ik heb zelden de wantoestanden meegemaakt die jij opnoemt, terwijl ik toch altijd zelf heb mogen bepalen hoeveel voer mijn paard krijgt, van wie ik les neem, wie mijn smid/dierenarts is etc. Regels die er waren hadden meer te maken met je rommel opruimen, vegen, niet longeren in de rijbak, mest opruimen, niet met meer dan vier in de rijbak, lichten uitdoen als je gaat etc. Nou moet ik ook wel zeggen dat niet iedereen zomaar werd aangenomen als klant, en er blijkbaar ook weleens iemand is weggestuurd. Ik denk dat er zowel bij de pensionhouder als klant een verantwoordelijkheid ligt om te kijken of het klikt en elkaars wensen aansluiten.
En nee natuurlijk kun je een pensionhouder niet dwingen zich aan jouw regels te houden, maar een pensionhouder moet zich wel aan gemaakte afspraken houden en kan niet van de een op andere dag zeggen dat er ipv 5 keer per dag 2 keer per dag gevoerd wordt, of dat er niet meer wordt uitgemest of dat er ineens geen weidegang meer is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:28

Ik reageer alleen even op de ts.
Ik ben van stal veranderd toen de pensionhouder zijn afspraken niet nakwam en de stal een soep zooitje werd.
Toen wij er kwamen staan waren we met zijn drieên en de stal werd steeds groter hij bouwde steeds meer stallen.Zijn goed recht natuurlijk.Maar onze paarden mochten bv dag en nacht op de wei in de zomer dat was zo afgesproken en we hadden een winterwei.Op een gegeven moment stonden er 15 paarden meer en werden de weien voor mijn paarden steeds kleiner.Bovendien stonde er met één stroomdraadje gescheiden van de merrie's een hengst.Hij had ook gezegd dat er nooit geen hengsten zouden komen.Tot de eerste klanten met hangsten zich aan dienden.Zijn weien waren gewoon niet geschikt voor hengsten.Dus dat gaf veel ellende van uitbrekende hengsten die de merrie's wilde bespringen ed.

Wij kregen ook na de eerste maand al stalgeldverhoging,dat verhoogde hij ook naar believen.

De stal waar we nu staan ,daar ben ik erg tevreden over op een puntje na.Dat was dat er eerst een nieuw paard mijn jongste paard kreupel schopte en het volgende nieuwe paard mijn paard de kliniek in schopte.Daar was ik niet zo blij mee.Maar we hebben het opgelost en de pensionhoudster heeft geholpen met de revelidatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:10

_kajo_ schreef:
pmarena schreef:

Maar dit wil nog steeds niet zeggen dat een ph zomaar regels kan veranderen. En dat is nu precies de vraag van TS. Als je een keuze maakt voor een bepaalde stal dan ga je akkoord met de regels die op dat moment gelden. Wanneer een ph na verloop van tijd eenzijdig regels gaat veranderen dan hoef je je daar juridisch gezien niet aan te houden en mag je ook eisen dat de ph dit terugdraait. Punt twee is wat kun je er aan veranderen. M.a.w hoe sterk sta je. Zijn er meer pensiongasten die het er niet mee eens zijn dan sta je sterker. Een ph ziet niet graag in één keer meerdere paarden vertrekken.

Natuurlijk mag een PH regels veranderen , het is ZIJN terrein en je bent daar te GAST. Ook al betaal je ervoor. Vind je de verandering belachelijk : dan ga je ergens anders naartoe. Het enige dat je echt van de PH mag verwachten is dat hij veranderingen ruim vantevoren meldt. Maar doet hij dat niet dan heb je dus een niet zo'n fijne PH en ga je naar een andere stal. Het is echt heel simpel hoor :)

Als een PH een stal begint , ervan uit gaande dat iedereen zich fatsoenlijk gedraagt , en gaandeweg blijken en steeds meer regels en veranderingen nodig om dat voor elkaar te krijgen , kun je dat moeilijk die PH kwalijk nemen.

Dingen veranderen nu eenmaal. Inzichten veranderen , het tijd en geld dat een PH wil investeren in de stal verandert. Je kan als GAST dan mee veranderen of proberen in overleg dingen anders te doen , maar je kunt de PH niet dwingen om dingen te doen zoals jij dat wil.

Net zoals de PH jou niet kan dwingen , want jij kunt altijd nog weg ;)

Wat wil je anders , bvb. een PH die altijd veel gedaan heeft , kondigt aan dat het om 1 of andere reden niet meer kan. Vanwege gezondheid , ouderdom , geldgebrek , kleine kinderen.....wat dan ook. Diegene heeft er een goede reden voor om een stapje terug te doen. En kondigt aan dat er heel wat dingen gaan veranderen. De bvb. bijna volpension stal zal gaan veranderen in een bijna doe-het-zelf-stal.

Dan baal je als pensionklant flink als je daar op stal kwam vanwege het volpension-aanbod.

Zou je dan serieus als klant zijnde gaan EISEN dat diegene toch al het werk en alle investeringen gaat doen ?
Dat kun je toch niet maken :P Is ook niet realistisch.

Je hebt de tijd om een andere stal te zoeken , je bent niet verplicht om erin mee te gaan :)

Hoe vervelender en veeleisender pensiongasten gaan worden , hoe kleiner het aanbod van stalling wordt.

Er zijn nu al heel wat mensen die stallen / wei over hebben maar ervoor kiezen om die plekken "leeg" te laten , omdat ze geen zin hebben in het eeuwige gezeur van pensionklanten , en gelijk hebben ze :)

Dus ja , als je zelf geen eigen plek hebt , moet je blij zijn dat je een plek bij iemand anders kunt huren.
Want reken maar dat het geen lolletje is als allerlei verschillende volk in je achtertuin aan het klooien is en steeds bij je aan de deur staat te zeuren :P

Natuurlijk is het handig als een PH erg klantvriendelijk is , maar daar heeft hij zichzelf mee als de mensen anders weglopen :)
Als een PH lekker veeleisend wil zijn dan moet hij dat vooral doen. Niemand hoeft er verplicht op stal te komen.

En degenen die er wel bewust voor kiezen zullen dan ook blij zijn met de strenge regels , zodat iedereen weet waar 'ie aan toe is :)

Wil je het niet , ga je er niet naartoe.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:04

pmarena, ik zou je adviseren eens het boek Pleidooi voor het paard te lezen. Hierin staat namelijk duidelijk beschreven wat de rechten en plichten van zowel pensionhouder als pensiongast zijn.

Citaat:
"Als je het niet bevalt, dan ga je toch ergens anders naar toe met je paard", is waarschijnlijk de meest gehoorde intimiderende uitspraak die een pensionklant te verwerken kan krijgen. Soms gaat een pensionhouder zelfs een stapje verder en dreigt de verzorging van het paard te staken. Er is praktisch geen paardeneigenaar die dan nog iets durft te zeggen, je bent machteloos. De pensionhouder speelt in op de emotionele betrokkenheid die je bij je paard hebt. Het is goed te bedenken dat hij dat alleen maar doet, omdat hij eigenlijk geen poot heeft om op te staan.

Uiteraard kunnen er door omstandigheden regels veranderen maar deze moeten redelijk zijn en eventueel gecompenseerd worden. Als de (meerderheid van de) pensiongasten het ermee eens zijn dan is het ook simpel om regels in te voeren.

Een ph die overgaat van volpension naar een doe het zelf stal zal dit moeten compenseren door de prijs flink naar beneden te gooien. Zo simpel is het.

Ik heb mijn paard inmiddels 10 jaar op de plaatselijke manege gestald en daar is uiteraard ook het e.e.a. veranderd. Mocht je voorheen zelf weten of je wel of niet met cap reed, nu is een cap verplicht omdat de manege het veiligheidscertificaat heeft. Een verandering die in mijn ogen zeer redelijk is. Idem met de verandering dat voorheen de paarden los mochten in binnen en buitenbak en nu niet meer omdat de bodem geheel vernieuwd is en men veel energie steekt in het onderhouden van deze manegebodem. Dit is gecompenseerd met de aanleg van een paddock. Ook wordt er nu door de manege ontwormd ipv iedere eigenaar afzonderlijk. Teveel eigenaren gooiden er met de pet naar waardoor er te vaak sprake was van een paard met wormen. In overleg met de DA, die hierover een uitgebreide lezing heeft gehouden, was de meerderheid van de pensiongasten het eens met deze verandering.

Een acceptabele reden om bv van 5 keer voeren naar 2 keer voeren te gaan, kan ik niet bedenken. De pensiongast kan de ph dan schriftelijk vorderen om de afspraken na te komen. Blijft de stalhouder in gebreke dan heb je het recht om het verschuldigde stalgeld niet te betalen. Dreigt hij dan je paard helemaal niet te voeren dan kun je hem wijzen op het feit dat hij een verzorgingsplicht heeft.

Voor sommige paardebezitters is het nu eenmaal niet zo makkelijk om van stalling te veranderen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:10

Pmarena schreef:
Wat wil je anders , bvb. een PH die altijd veel gedaan heeft , kondigt aan dat het om 1 of andere reden niet meer kan. Vanwege gezondheid , ouderdom , geldgebrek , kleine kinderen.....wat dan ook. Diegene heeft er een goede reden voor om een stapje terug te doen. En kondigt aan dat er heel wat dingen gaan veranderen. De bvb. bijna volpension stal zal gaan veranderen in een bijna doe-het-zelf-stal.

Dan baal je als pensionklant flink als je daar op stal kwam vanwege het volpension-aanbod.

Zou je dan serieus als klant zijnde gaan EISEN dat diegene toch al het werk en alle investeringen gaat doen ?
Dat kun je toch niet maken Is ook niet realistisch.

Nee, is absoluut onrealistisch en zal ook nooit voorkomen. Alleen moet ik de eerste nog tegenkomen, die dan ook het pensiongeld verlaagt. Want uiteindelijk betaalde je voor vol-pension, en daar is over het over het algemeen de prijs ook naar. Gaat het naar half-pension of doe-het-zelf, zou daar, realistisch gezien, ook de prijs op aangepast moeten worden.

Ik zie het ook anders voor wat betreft het gast zijn. Ik zie mijzelf als huurder en betaal voor een bepaald dienstenpakket. Ik ben klant, en heb, net als de ph, rechten en plichten. Voegt het niet meer, moet ik maken dat ik wegkom met mijn paard.

Ik begrijp wel dat ervaringen een ph "wijzer" maken, en dat het noodzakelijk is bepaalde regels door te voeren. En ziek en zeer, of andere extreme gevallen, zijn absoluut een goede reden om regels en het dienstenpakket aan te passen.
Als de regels door een persoon aan haar laars worden gelapt en hierdoor moeten de goeden onder de slechten lijden, is het zaak dat die ene persoon wordt aangesproken of zelfs wordt verzocht een andere stal te zoeken. Dat past dan niet bij elkaar lijkt me.

@Kajo. Inderdaad staat in dat boek beschreven dat je als klant ook echt wel rechten hebt. En uiteraard ook plichten, evenals de ph.

Ik zie dat jij hetzelfde schrijft voor wat betreft het stalgeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:53

Afijn , uiteindelijk blijft het feit staan : in de praktijk heb je geen ruk te vertellen als je een PH treft die het op een andere manier wil doen dan jij. Kun je wel moeilijk gaan doen maar daarmee ga je het toch niet winnen :P

Enige dat je ermee bereikt door het PH moeilijk te maken , is dat je positie er niet beter op wordt , en de bereidheid van mensen met 1 of 2 stalletjes om wat te verhuren , steeds kleiner wordt , terwijl de grote pensions steeds duurder zullen worden en steeds meer regels zullen krijgen.

Ik heb overigens geen enkele behoefte om dat boek te lezen , maar bedankt voor de suggestie.

De theorie maakt geen fluit uit , in de praktijk trek je simpelweg aan het kortste eind als je iets anders wilt dan je pensionhouder.

Dat kun je je maar beter realiseren , vind ik :)

En nee dat is niet altijd rechtvaardig , maar zo simpel is het nu eenmaal.

Maargoed , zoveel mensen , zoveel meningen.

Als ik of mijn paardje onrechtvaardig behandeld werden door een PH dan vertrok ik naar een andere plek , als bleek dat er in overleg geen oplossing gevonden kon worden.

Niemand wordt er namelijk beter van als ik vervelend had gaan lopen doen want als je het heel hoog gaat spelen dan heeft een PH altijd nog veel meer mogelijkheden om jou dwars te zitten , dan jij hem :P

Daar zit ik allemaal niet op te wachten , dat kinderachtige gedoe :n

Maarja , ga de strijd gerust aan als je dat wel wilt :P

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:26

En dat bedoelde ik ook in mijn eerdere post: je trekt toch altijd aan het kortste eind als pensionklant.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:46

_kajo_ schreef:
pmarena schreef:
De stalhouder bepaald de regels , en als die dingen wil veranderen , is hij vrij om dat te doen. Hij is immers de baas , het is ZIJN terrein.

Dit is volkomen kolder. Aan regels die eenzijdig door de pensionhouder zijn opgelegd hoef je je wettelijk gezien niet aan te houden.

TS in het boek Pleidooi voor een paard van S Wensing staat heel duidelijk beschreven wat de rechten en plichten zijn van zowel Pensionhouder als pensiongast.
Citaat:
Op basis van gewoonte en afspraken mag je wat van elkaar verwachten. De pensionhouder kan niet eenzijdig tornen aan ingesleten gewoontes of mondelinge of schriftelijke afspraken.

edit typfout

Tja, dat mag dan in het boek staan, maar daar ga ik niet in mee en bedrijfsmatig gezien is dat ook niet hard te maken. Er kunnen namelijk veranderingen in de bedrijfsvoering nodig zijn omdat omstandigheden veranderen.
Als het altijd vol pension was, maar de eigenaar trekt dat lichamelijk niet meer en wil zijn bedrijf veranderen in een doe het zelf stal, dan heeft hij daar gewoon recht op. Gevolg als hij dat niet aan past kan zijn dat hij zo arbeidsongeschikt wordt dat hij de boel zou moeten sluiten, of verkopen, en met een andere eigenaar kunnen de regels ook weer veranderen... Het is een zelfstandig ondernemer met een eigen bedrijf en dat bedrijf mag de eigenaar runnen zoals hij dat wil, zo lang dat binnen de regels van wet en bestemming valt.

Jij hebt toch ook niets te zeggen over het assortiment in een supermarkt of winkel? Kunt hoogstens een tip geven, maar dan moet je anders maar naar een andere supermarkt... Zo ook met het sportaanbod van de sportschool, noem maar op... Net als die kolder dat een pensionhouder zijn prijzen nooit mag verhogen, dat is ook je reinste onzin... Als dat wettelijk zo zou zijn zouden alle bedrijven op den duur failliet gaan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:58

Klopt, maar het is wel fijn als een pensionhouder op de hoogte is van de regelgeving en zich daar in kan vinden. Scheelt een hoop gedoe. Ik heb soms ook wel het idee dat die zeurende klanten vooral voort komen uit een slechte prijs/kwaliteit verhouding en slechte communicatie van wijzigingen. Ik ben ook van een zeurende klant veranderd in iemand die nooit ergens moeilijk over doet toen ik van stal veranderde. Als je als pensionhouder je zaakjes goed op orde hebt, je aan afspraken houd en goed communiceert, heb je goodwill en doet niemand er moeilijk over als je een keer zelf uit moet mesten omdat de stalhulp onverwacht ziek is geworden of dat de stal een keertje eerder sluit vanwege omstandigheden etc. En mensen die op een goede stal nog steeds zeuren, moeilijk doen, zich niet aan de afspraken houden etc. moeten pensionhouders gewoon wegsturen, is niet goed voor de sfeer op stal.

@ JoyceB, maar zo is het wettelijk dus wél geregeld qua aan afspraken houden en onredelijke/onverklaarbare prijsverhogingen. Je moet het niet vergelijken met een supermarkt maar bv. met een huis of kamer huren. Toen er bij mij een maand geen warm water uit de kraan kwam, kreeg ik ook financiele compensatie van mijn huisbaas. De sportschool mag trouwens ook niet tegen abonnementhouders zeggen dat ineens de helft van de faciliteiten weggaat zonder dat de prijs omlaag gaat of er iets in gecompenseert wordt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:59

De echte vraag blijft denk ik...tot welke hoogte kan een PH gaan in het veranderen van regels?
Tuurlijk is het zijn eigen terrein, dat voorop gesteld; en als de prijzen moeten stijgen zal dat gerust ook een gegronde rede hebben maar.....
Hoe zit het met vooraf gemaakte afspraken zoals over het aantal voerbeurten en de kwaliteit van het voer? Of zoals in mijn geval bv het niet meer af willen doen van de halsters terwijl dat duidelijk vooraf was afgesproken en dat zonder mededeling wordt gewijzigd.
Zo heb ik op een vorige stal meegemaakt dat ik op vrijdag langs ging om afspraken te maken en het contract te tekenen, zaterdags mijn paardjes er heen bracht en zondags had ik al een gewijzigd contract aan mijn kast hangen.
Het zijn niet alleen de klanten die de ph doen besluiten de regels aan te scherpen, maar ook de phers die er voor zorgen dat klanten ze niet zonder meer vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:21

Ik kan heel ver mee gaan met een ph. Volg het weidebeleid en ruim mijn rommel op, doe het licht uit en alle regels volg ik braaf. De entingen doen we samen evenals de hoefsmid.
Zolang mijn paard er gezond bij staat, heeft een ph imo me niet te vertellen hoe vaak ik mijn paard moet rijden. Dat is toch mijn eigen zaak? Dat men een cap verplicht, kan ik me helemaal voorstellen, ook dat men wil dat paarden geent en ontwormd worden, dat is in het belang van ieder. Maar als ik 2 weken niet wil rijden, dan moet ik dat toch zelf weten? Als mijn paard er verder netjes bij staat? Dat zijn dingen waar een ph zich toch helemaal niet mee moet bemoeien?

Als mensen het niet prettig vinden dat er mensen op hun terrein komen, dan begin je toch geen pensionstal?
Verder ben ik geen gast, ik betaal voor een plek en een dienst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:38

daarom is het altijd goed om een paar keer te gaan kijken, en om oud klanten en de huidige klanten te vragen naar de gang van zken op een stal en dat toetsen aan het verhaal van de stalhouder.

Ik zie heel regelmatig stallen adverteren met elke dag naar buiten in de winter, en wanneer ik dan zeer regelmatig op verschillende tijden van de dag langs rijd en dan in de winter 6 van de 7 keer geen paard buiten zie staan in weide, paddock of rijbak, dan heb ik al niet zo veel vertrouwen meer in die belofte...

Even over het aanpassen van afspraken: een huurder van een kamer of huis heeft wettelijk huurbescherming. Dat geld niet voor de huur van een paardenbox.
Die eigenaar van de sportschool kan dat wel wijzigen, liefst met vooraankondiging ivm opzegtermijn, maar dan heb je als klant recht om je contract te verbreken omdat hij dan niet meer de dienst levert die afgesproken was.

En als jouw stalgeld opgedeeld zou zijn in een deel kale huur, een deel voer, een deel strooisel en een deel verzorging, wat bijvoorbeeld bestaat uit verschillende onderdelen zoals binnen/buiten/stapmolen/paddock/weide zetten, x keer per dag voeren, x keer per week uitmesten of opstrooien, etc. Dan kun je zeggen als een bepaalde dienst wegvalt, dat je daar ook niet meer voor betaalt.

Maar dan moet wel duidelijk zijn welk bedrag voor welk deel staat! En als je kijkt hoe weinig er vaak overblijft bij een gemiddelde pensionprijs voor het deel werkloon per paard per maand, dan valt er weinig te compenseren in prijs als een bepaalde dienst wegvalt...

Bij een stallingsprijs van 150 euro (stal met buitenbak) waar hooi ingekocht moet worden en men kleine pakjes voert, en gebruikt maakt van strooisel als zaagsel of vlas, is men per paard per maand aan ruwvoer en strooisel al zo'n 60 tot 70 euro kwijt, krijg je er nog krachtvoer bij, 1kg per dag, weer ongeveer 15 euro er bij, zit je al rond de 80 euro, dan nog de kosten voor onderhoud, stroom en water, hypotheek!!!, verzekeringen, aanschaf/vervanging materiaal en faciliteiten...

Hoeveel denk je dan dat er per maand verdient wordt aan werkloon? Stel je stalhouder verdient aan de diensten 30 euro per maand, dus voor 1 euro per dag wordt je paard gevoerd, uitgemest, binnen/buiten gezet etc... Dat kun je bij een rechter toch niet hard maken dat daar nog op gekort kan worden? Als je dat voor jezelf wel hard kunt maken, dan heb je in mijn ogen geen flauw idee van de kosten die komen kijken bij het houden van een paard "aan huis" of het runnen van een stal.

@Mindim: je bent een klant, maar je bent zeker ook een gast.
Iemand die in een hotel verblijft, betaalt ook voor gebruik van een kamer en voor de diensten, en dat is en blijft ook een "gast"