Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Het is jouw paard , maar zijn / haar terrein , jij gaat makkelijker weg dan hij / zij
)
Lante schreef:Er zijn genoeg klanten die komen alleen rijden wanneer het ze uitkomt; soms twee weken zie je ze niet en dan moet er opeens weer twee keer fanatiek getraind worden, moet alles anders qua voer en moet de PH tig keer per dag dekens wisselen e.d. en dan komen ze vervolgens weer een week niet, bij zelf mesten blijft het paard dus in de mest staan, maar dan doen de meeste pensionhouders het zelf maar, omdat het tenslotte geen reclame is als een paard er zo bij staat e.d. Dat soort dingen gebeuren ook op veel stallen en is de andere kant van het verhaal. Het lijkt mij maar frustrerend om PH te zijn... Gelukkig zijn er ook goeie klanten, maar die ene foute kan zoveel ergernis opleveren dat de lol er toch aardig afgaat heb ik in mijn nabije omgeving wel gezien..
pmarena schreef:Daarom vind ik ook dat de PH ten alle tijden gewoon de baas is.
Als je toch een huis hebt met een perceel dat geschikt is om een groter aantal paarden te houden dan het aantal dat je zelf hebt , dan is het zonde om die plekken niet te vullen met andermans paarden , die geen eigen stal-aan-huis hebben.
Mensen die zelf geen ruimte hebben voor hun paard , moeten blij zijn dat het dier bij iemand anders "thuis" kan staan.
Anders hadden ze helemaal geen paard kunnen houden.
Blij zijn? Je betaald er goed voor hoor, de ph biedt toch stalling aan? Anders is een manege een optie. Ik ben niet van mening dat ik moet overlopen van dankbaarheid.
Voor een pensionhouder is het zijn thuis , voor de klant is het een plek waar het paard gestald staat en waar diegene slechts een paar uur per week komt.
Natuurlijk weegt dan het belang van de PH zwaarder dan dat van de klant , nogal logisch
Het belang van het paard telt, de PH kiest er voor paarden van anderen op zijn erf te hebben en de klant om ze daar neer te zetten
De klant kan het paard makkelijker ergens anders zetten , dan dat de PH moet verkassen als ze het niet eens worden
Je bent gewoon op het terrein van de PH , de PH kijkt het meest tegen de paarden aan en doet het meeste werk , loopt het meeste risico en draagt de meeste verantwoordelijkheid voor het hele spul.
Ik draag verantwoording voor mijn paarden, niet de ph, in mijn contract staat dan ook dat de ph niet aansprakelijk is voor het wel en wee van mijn paard.
Nogal logisch dat de PH dan bepaalt welke regels er zijn.
Hij / zij is immers degene die er constant mee geconfronteerd wordt als het niet goed gaat.
Ik kan me goed voorstellen dat je met goede moed begint met zo'n stal. Maar doordat je allerlei aparte klanten treft , steeds je regels aanscherpt zodat je allerlei problemen voor blijft.
Denk aan een klant die zijn stal niet uitmest , zoals afgesproken.
Dan ga je dat als PH zelf maar doen. Denk aan klanten die hun paarden helemaal verkeerd voeren. Je wilt dat toch niet aan moeten zien , op jouw terrein ? Je wilt dat de paarden op jouw terrein goede zorg krijgen , en iedereen heeft zijn eigen beeld bij "goede zorg" , dus daar zullen de klanten zich ook in moeten vinden. Doet een klant dat niet , of niet meer , dan past hij / zij gewoon niet op die stal en moet 'ie iets anders zoeken.
Dus hoe de ph vind dat goede zorg verleend wordt, op die manier moet het?
De andere optie is namelijk dat de PH op zijn eigen terrein allerlei wantoestanden toe gaat staan of er zelfs bij gaat helpen.
Dat kun je niet van een PH verwachten
De ene PH wil zelf alles qua voer regelen en geen sporen of bepaalde lesgevers op het erf , de andere SH bemoeit zich nergens mee en geeft ook nergens om , en weer een andere SH wil dat de paarden perfect glimmend gepoetst op stal staan , dagelijks een uur getraind worden en een uur in de stapmolen gaan , en verder ab-so-luut niet losgegooid worden in bak of wei. Een volgende wil juist paarden die dag en nacht buiten lopen in de groep , zonder dat de eigenaar dagelijks over de vloer komt , en die neemt dan paarden op pensioen of in opfok.
Dat zou wat wezen, dat een ph gaat vertellen hoe vaak ik moet rijden en hoe vaak ik moet poetsen, neem dan een bijrijder voor je eigen paarden, maar ga mij niet vertellen hoe ik met mijn paard moet omgaan.
Of alles er tussenin
De pensionhouder is de baas , die bepaald hoe het allemaal gaat op ZIJN stal. Hij / zij LEEFT er namelijk tussen , woont daar vaak ook , en is hoofd-verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor het welzijn van mijn dieren
Als paardenhouder zonder eigen plek , is het je taak om de juiste PH te zoeken , waar je zoveel mogelijk mee op 1 lijn zit.
En waarmee overleg mogelijk is , als je dat wilt.
Als je het vervolgens samen niet eens wordt is het toch niet normaal dat je je PH wettelijk wilt dwingen om de dingen op jouw manier te doenHet is jouw paard , maar zijn / haar terrein , jij gaat makkelijker weg dan hij / zij

Mindim schreef:Lante schreef:Er zijn genoeg klanten die komen alleen rijden wanneer het ze uitkomt; soms twee weken zie je ze niet en dan moet er opeens weer twee keer fanatiek getraind worden, moet alles anders qua voer en moet de PH tig keer per dag dekens wisselen e.d. en dan komen ze vervolgens weer een week niet, bij zelf mesten blijft het paard dus in de mest staan, maar dan doen de meeste pensionhouders het zelf maar, omdat het tenslotte geen reclame is als een paard er zo bij staat e.d. Dat soort dingen gebeuren ook op veel stallen en is de andere kant van het verhaal. Het lijkt mij maar frustrerend om PH te zijn... Gelukkig zijn er ook goeie klanten, maar die ene foute kan zoveel ergernis opleveren dat de lol er toch aardig afgaat heb ik in mijn nabije omgeving wel gezien..
Ik snap prima welke wantoestanden een ph tegenkomt, we hebben er hier twee gehad en op een andere stal zijn er ook paarden, waar de eigenaar niet voor komt.
Ik snap prima dat de ph mesten in eigen hand wil houden, omdat paarden er anders smerig bij staan en dat geen reclame is voor de stal.
Ik snap prima dat er een voerbeleid is, omdat anders de helft van de mensen niet komt voeren of geen voer aanleverd.

Fleurtje100 schreef:@ pmarena. Wat een rare redenering. Wie betaalt de dierenarts kosten als een paard ziek wordt? Juist de eigenaar. En wie heeft er aanschafkosten betaalt voor het paard? Juist weer de eigenaar van het paard. De meeste eigenaren die ik ken, komen vrijwel iedere dag naar hun paard, jaar in jaar uit. Zijn emotioneel gehecht aan hun paard en hebben er zeker zoveel last van als het niet goed gaat met het paard.
Ik ben het echt absoluut niet met je eens dat de pensionhouder hoofdverantwoordelijk is voor het welzijn van de dieren en er het meeste last van heeft als het niet goed gaat met een dier.
Als pensionhouder ben je klant, en betaal je geld voor verleende diensten, en je mag dan ook aannemen dat de diensten die vooraf zijn afgesproken verleend worden. Niks blij zijn dat je ergens mag staan en verder alles maar aan de pensionhouder overlaten. Ook al is het dan misschien hobby van een pensionhouder, ik heb ergens gestaan waar de pensionhouder gewoon echt geen kennis van zaken had, gelukkig was het wel een redelijke man en mocht ik daar ook veel zelf bepalen, vooral als je extra betaalde was er veel mogelijk. Niet ideaal misschien, maar het was wel maar 5 minuten lopen van huis, en voor alle andere stallen moest ik minstens 10 minuten met de auto of een half uur fietsen langs een weg die in het donker niet zo prettig is.
Dus ja , die bepaalt hoe er met de paarden omgegaan wordt. Je wilt in je eigen achtertuin toch niet zien hoe mensen op een voor jou tenenkrommende manier met paarden om gaan
Maar je kunt een pensionhouder niet gaan dwingen om op ZIJN terrein , met JOUW regels te werken als hij / zij daar niet achter staat 

pmarena schreef:Je mag het helemaal zelf weten waar je je paard neerzet , die keus heb jeMaar je kunt een pensionhouder niet gaan dwingen om op ZIJN terrein , met JOUW regels te werken als hij / zij daar niet achter staat
Je hebt de vrijheid om zelf je stal te kiezen , maar dient je aan te passen aan wat de eigenaar van die stal wilt. Je bent te GAST.
Als gast mag je best wat verlangen , maar de eigenaar is de baas.
Wil je zelf de baas zijn dan moet je zelf iets kopen
_kajo_ schreef:pmarena schreef:Je mag het helemaal zelf weten waar je je paard neerzet , die keus heb jeMaar je kunt een pensionhouder niet gaan dwingen om op ZIJN terrein , met JOUW regels te werken als hij / zij daar niet achter staat
Je hebt de vrijheid om zelf je stal te kiezen , maar dient je aan te passen aan wat de eigenaar van die stal wilt. Je bent te GAST.
Als gast mag je best wat verlangen , maar de eigenaar is de baas.
Wil je zelf de baas zijn dan moet je zelf iets kopen
Maar dit wil nog steeds niet zeggen dat een ph zomaar regels kan veranderen. En dat is nu precies de vraag van TS. Als je een keuze maakt voor een bepaalde stal dan ga je akkoord met de regels die op dat moment gelden. Wanneer een ph na verloop van tijd eenzijdig regels gaat veranderen dan hoef je je daar juridisch gezien niet aan te houden en mag je ook eisen dat de ph dit terugdraait. Punt twee is wat kun je er aan veranderen. M.a.w hoe sterk sta je. Zijn er meer pensiongasten die het er niet mee eens zijn dan sta je sterker. Een ph ziet niet graag in één keer meerdere paarden vertrekken.

Is ook niet realistisch.

Citaat:"Als je het niet bevalt, dan ga je toch ergens anders naar toe met je paard", is waarschijnlijk de meest gehoorde intimiderende uitspraak die een pensionklant te verwerken kan krijgen. Soms gaat een pensionhouder zelfs een stapje verder en dreigt de verzorging van het paard te staken. Er is praktisch geen paardeneigenaar die dan nog iets durft te zeggen, je bent machteloos. De pensionhouder speelt in op de emotionele betrokkenheid die je bij je paard hebt. Het is goed te bedenken dat hij dat alleen maar doet, omdat hij eigenlijk geen poot heeft om op te staan.

Pmarena schreef:Wat wil je anders , bvb. een PH die altijd veel gedaan heeft , kondigt aan dat het om 1 of andere reden niet meer kan. Vanwege gezondheid , ouderdom , geldgebrek , kleine kinderen.....wat dan ook. Diegene heeft er een goede reden voor om een stapje terug te doen. En kondigt aan dat er heel wat dingen gaan veranderen. De bvb. bijna volpension stal zal gaan veranderen in een bijna doe-het-zelf-stal.
Dan baal je als pensionklant flink als je daar op stal kwam vanwege het volpension-aanbod.
Zou je dan serieus als klant zijnde gaan EISEN dat diegene toch al het werk en alle investeringen gaat doen ?
Dat kun je toch niet maken Is ook niet realistisch.

_kajo_ schreef:pmarena schreef:De stalhouder bepaald de regels , en als die dingen wil veranderen , is hij vrij om dat te doen. Hij is immers de baas , het is ZIJN terrein.
Dit is volkomen kolder. Aan regels die eenzijdig door de pensionhouder zijn opgelegd hoef je je wettelijk gezien niet aan te houden.
TS in het boek Pleidooi voor een paard van S Wensing staat heel duidelijk beschreven wat de rechten en plichten zijn van zowel Pensionhouder als pensiongast.Citaat:Op basis van gewoonte en afspraken mag je wat van elkaar verwachten. De pensionhouder kan niet eenzijdig tornen aan ingesleten gewoontes of mondelinge of schriftelijke afspraken.
edit typfout