Trailer opknappen/verbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:55

Emuline schreef:
nee de trailer is 1088 inclusief lading.
maar het is voor een shetlander.
heel kleintje :P is het ook.
als goed is, word hij niet zwaarder dan 300 kilo??

trailer gegevens:
leeg: 586 kilo.
laadvermogen: 502 kilo mag er in.
ik snap niet waarom u die 3500 kilo doet?

Voor rijbewijs B gelden twee regels:
1) de TMM van de trailer moet lager zijn dan het leeggewicht van het trekkende voertuig EN,
2) de TMM van de auto plus TMM van trailer tesamen mag niet meer bedragen dan 3500kg.

Met die laatste regel ga je bij een Range Rover dus de mist in, aangezien die ongeveer 2500kg màg wegen (TMM), mag die trailer dus nooit een TMM boven 1000kg hebben.

TMM = toegestane maximale massa

In tegenstelling tot wat Robeer je probeert aan te praten, telt het laadvermogen van de auto weldegelijk mee!!!!!! Art 15 reglement rijbewijzen!

annastasia

Re: Trailer opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:41

De eerste trailer mocht denk ik sowiezo niet.
Tenzij je auto ongeremd 750 mocht trekken, en dat zijn er maar bar weinig die dat mogen.

Deze trailer die je nu op het oog hebt, kun je dan inderdaad wel 1 (of 2) shets in vervoeren.
Echter heb je geen E rijbewijs en dan geld het bovenstaande wat Ikke heeft geschreven.

Als jouw auto incl laadvermogen 2500 kg mag wegen dan mag je nog 999 kg aan trailer+ toegestane laadvermogen erachter hangen.
Omdat je dan dus onder de 3500kg moet blijven.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:01

mijn auto mag 750 kilo ongeremd trekken.
maar de auto mag deze trailer trekken.
zonder E.
maar voordat dat geregeld is.

andere vraag.
trailer moet verzekerd zijn lijkt mij? als ik hem zaterdag ga ophalen? weten jullie adresje die ook redelijk geprijst is?

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:09

ja die onder de 1000 kilo blijven komt goed.
ik moet hem terug keuren lijkt mij. naar 1000. en de gewichte van de auto is dus niet bekend.
we gaan der achter aan. als het niet mag/kan.
ga ik voor me E. is toch handiger.

ik ga slapen.. weltrusten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:58

Zie onderstaand stroomschema. Bron http://www.cbr.nl/1041.pp

Afbeelding

Daarbij is het mijn werk om van dit soort regels op de hoogte te zijn!!!! Ik probeer dus niemand 'iets' aan te praten. Middelste witte vakje staat toch echt LEEG gewicht van het trekkend voertuig. En dat is in het geval van TS zo'n 1800 kilo, dus mag ze zeker 1088 kilo trekken met een B rijbewijs. Tenminnste volgens het CBR die volgens mij toch nog steeds de rijbewijzen in Nederland uitgeeft en examineert. Weet jij trouwens het antwoord op mijn raadsel over het meer mogen rijden dan 3500 kilo met enkel een B rijbewijs Ikke?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 01:21

Even nog ter aanvulling:

Artikel 15 lid 3 sub c RR (regelement rijbewijzen).

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Ze spreken hier dus over het leeg gewicht van de auto (ledige massa van het motorrijtuig) en over de toegestane maximummassa van het samenstel (auto + trailer). Dus de auto moet leeg meer wegen dan de aanhanger + laadvermogen en het totaal mag niet meer zijn dan 3500 kilo.

Voor de duidelijkheid ook nog even de begripsbepaling ledige massa uit het RR, zijnde artikel 1 sub b

b. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd;

Bron: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-095 ... wijzen.htm

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 01:41

Emuline:Vind persoonlijk dat je wel makkelijk over het verhaal van de bodem heen stapt. Het verhaal van de verkopende partij is niet altijd waterdicht natuurlijk. Pas als je er iemand naar laat kijken die er verstand van heeft en dat ook concludeerd zou ik het pas geloven. Vorige week stond nog in de krant hoe slecht de bodems zijn van veel trailers en dat er toch regelmatig een paardje doorheen zakt.b Als je de buitenkant ziet van deze trailer,waar nog veel aan moet gebeuren.....dan weet ik het zo net nog niet.

Robeer duidelijke uitleg!
Overigens: Tjeetje meneetje, wat zijn jullie aardig tegen elkaar zeg! Een beetje meer respect, en niet net doen alsof jezelf alleen maar de waarheid in pacht hebt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:53

Emuline schreef:
mijn auto mag 750 kilo ongeremd trekken.
maar de auto mag deze trailer trekken.
zonder E.
maar voordat dat geregeld is.

andere vraag.
trailer moet verzekerd zijn lijkt mij? als ik hem zaterdag ga ophalen? weten jullie adresje die ook redelijk geprijst is?

de trailer is automatisch verzekerd....de auto waarachter hij hangt is toch verzekerd?
De trailer heeft wel een eigen kenteken maar is niet een rijdend voertuig zonder auto.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:17

geerke schreef:
de trailer is automatisch verzekerd....de auto waarachter hij hangt is toch verzekerd?
De trailer heeft wel een eigen kenteken maar is niet een rijdend voertuig zonder auto.
Als ik het bij mijn verzekering goed begrepen heb, is mijn auto + aanhanger verzekerd. Staat op mijn groene kaart.

Dat houdt in: alle schade die ik veroorzaak bij derden met mijn aanhanger, wordt vergoed - WA is dit.

Maar als ik mijn trailer aan puin rijdt, wordt dit niet vergoed. Daarvoor moet je de trailer apart verzekeren. Mijn trailer was te oud voor Interpolis. Maar er zijn vast wel andere verzekeringsmaatschappijen die aanhangers ouder dan X jaar verzekeren.

@Robeer - nu is je verhaal wel duidelijk. :j Als het je werk is om van dergelijke regels op de hoogte te zijn, zou je mij kunnen vertellen waar staat dat het in geval van rijbewijs BE om het werkelijke gewicht gaat wat je mag trekken? Dit naar aanleiding van de vader van een clubgenootje die het niet snapt.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:44

Hoe bedoel je dat Puera? Gaat het om het totale gewicht van het samenstel dat je met rijbewijs BE mag rijden? Rijbewijzen zijn moeilijke materie hoor. Vandaar dat er vaak verwarring ontstaat.

@ Willyr: sorry voor mijn reactie. Normaal gesproken reageer ik helemaal niet fel, ben altijd de rust zelve maar voelde me nogal aangevallen door de zin "In tegenstelling tot wat Robeer je probeert aan te praten, telt het laadvermogen van de auto weldegelijk mee!!!!!! Art 15 reglement rijbewijzen!"

Een aanhanger is inderdaad normaal gesproken meeverzekerd met het trekkend voertuig. Als je rijdt dan hé. Wat wel altijd lastig is, is als de aanhanger tijdens het rijden los komt van de auto. Apart verzekeren is dus niet echt nodig en als je trailer in goede technische staat is en je hem aankoppeld zoals wettelijk voorgeschreven, is er dus niks aan de hand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:07

robeer schreef:
Rijbewijs B: het ledig gewicht van het trekkend voertuig (de auto) en het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen, mogen in totaal niet meer bedragen dan 3500 kilo. Daarbij moet het ledig gewicht van het trekkend voertuig meer bedragen dan het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen.

Hier staat iets heel anders dan hier:
robeer schreef:
Even nog ter aanvulling:

Artikel 15 lid 3 sub c RR (regelement rijbewijzen).

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Ze spreken hier dus over het leeg gewicht van de auto (ledige massa van het motorrijtuig) en over de toegestane maximummassa van het samenstel (auto + trailer). Dus de auto moet leeg meer wegen dan de aanhanger + laadvermogen en het totaal mag niet meer zijn dan 3500 kilo.

Voor de duidelijkheid ook nog even de begripsbepaling ledige massa uit het RR, zijnde artikel 1 sub b

b. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd;

Bron: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-095 ... wijzen.htm

Oftewel, eerst l*l je uit je nek, voelt je aangevallen, plaatst de correcte tekst en gaat dan zielig lopen doen?
Sorry, dan heb je aan mij de verkeerde! doe het de volgende keer in één keer goed en lees eerst de wet, voordat je wat schrijft.
willyr schreef:
Overigens: Tjeetje meneetje, wat zijn jullie aardig tegen elkaar zeg! Een beetje meer respect, en niet net doen alsof jezelf alleen maar de waarheid in pacht hebt?

ik heb de wijsheid niet in pacht, ik weet gewoon wat er in de wet staat. IK ben namelijk wèl een van de personen die de FAQ over rijbewijzen geschreven heeft, bovenaan dit subforum.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:19

robeer schreef:

Afbeelding

Daarbij is het mijn werk om van dit soort regels op de hoogte te zijn!!!! Ik probeer dus niemand 'iets' aan te praten. Middelste witte vakje staat toch echt LEEG gewicht van het trekkend voertuig. En dat is in het geval van TS zo'n 1800 kilo, dus mag ze zeker 1088 kilo trekken met een B rijbewijs. Tenminnste volgens het CBR die volgens mij toch nog steeds de rijbewijzen in Nederland uitgeeft en examineert. Weet jij trouwens het antwoord op mijn raadsel over het meer mogen rijden dan 3500 kilo met enkel een B rijbewijs Ikke?

In het onderste witte vakje staat "toegestane maximum massa van het trekkende voertuig plus de aanhangwagen", je moet wel het hele stroomschema lezen....... :P

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:56

Er staat trekkend voertuig plus de aanhangwagen. Er wordt hier dus gesproken over het samenstel. Niet over de maximummassa van het trekkend voertuig. En een stroomschema volg je, je haalt er niet uit wat je van pas komt. Op je partner Ikke reageer ik later voordat ik vanuit pissigheid dingen ga zeggen die ik niet wil zeggen.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:34

willyr schreef:
Emuline:Vind persoonlijk dat je wel makkelijk over het verhaal van de bodem heen stapt. Het verhaal van de verkopende partij is niet altijd waterdicht natuurlijk. Pas als je er iemand naar laat kijken die er verstand van heeft en dat ook concludeerd zou ik het pas geloven. Vorige week stond nog in de krant hoe slecht de bodems zijn van veel trailers en dat er toch regelmatig een paardje doorheen zakt.b Als je de buitenkant ziet van deze trailer,waar nog veel aan moet gebeuren.....dan weet ik het zo net nog niet.

Robeer duidelijke uitleg!

Wees een beetje netjes.. he!

Misschien is het handig als je de rest van het topic ook leest....

nogmaals en laatste keer:

De trailer van de foto is allang van de baan!!!! heb nu een andere gekocht,

heel misschien morgen ophalen, en zaterdag afspraak bij een trailerboer, die hem gaat nakijken!!! Dus ook bodem, electra, alles! voortaan alsjeblieft eerst lezen. en denk je nou echt dat ik er niet aan denk dat de bodem na gekeken moet worden? dat is punt 1 bij mij! ik kan het zelf niet vaak genoeg zeggen tegen anderen.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:39

robeer schreef:

Afbeelding

wat is het antwoord nou daarop!!
zit al die dagen al na te denken wat het zou kunnen zijn!
is vast iets aparts :P
zit je in het leger soms?
zeg het nou gewoon, ik zeg vast OH ja!! tuurlijk!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:40

wat leuk dat je een andere hebt gekocht!
Plaats je ook even een foto als je hem hebt?
Ik ben ook een trailer aan het opknappen vandaar...

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:47

Oh leuk!!! :D
heb je al een foto ervan?
hoe die nu is, of hoe je hem kreeg?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:39

Emuline schreef:
robeer schreef:

Afbeelding

wat is het antwoord nou daarop!!
zit al die dagen al na te denken wat het zou kunnen zijn!
is vast iets aparts :P
zit je in het leger soms?
zeg het nou gewoon, ik zeg vast OH ja!! tuurlijk!!!

Zal ik je dan maar verlossen? Het is niets bijzonders hoor en ook niet geheim. Ik werk bij de politie en leid studenten op. Ik leer hen dus onder andere hoe de verkeerswetgeving in elkaar zit en hoe ze deze moeten handhaven. Dus ook controles van rijbewijzen en aanverwante zaken. Oh ja, zie je. Zoiets dacht ik wel. Ik hoor het je denken. :D

@Emuline: veel plezier met je trailer. Laat je nog even zien wat het geworden is?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:51

ikke schreef:
robeer schreef:
Rijbewijs B: het ledig gewicht van het trekkend voertuig (de auto) en het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen, mogen in totaal niet meer bedragen dan 3500 kilo. Daarbij moet het ledig gewicht van het trekkend voertuig meer bedragen dan het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen.

Hier staat iets heel anders dan hier:

Als je ervan uitgaat dat "laadvermogen"in de bovenste quote slaat op de aanhangwagen, dan staat in beide teksten exact hetzelfde.

Om met een B met een zware (geremde) trailer te mogen rondtouren zijn er 2 criteria: A de MTM(S) van de auto (<3500kg) en B de verhouding van MTM trailer en ledig gewicht auto (<1). Dat is ook wat iedereen hier beweert en in het stroomschema uitgelegd wordt.

De MTMS is de maximaal toegelaten massa van de sleep en dat is een parameter die de constructeur van de auto bepaalt. Het is dus niet simpelweg de som van de MTM van de auto en de MTM van de aanhangwagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:09

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:19

ziet er al goed uit!!! :D

ik durf de mijne al niet meer te laten zien,
ik heb net gebeld met de huidige eigenaar.
ik ga hem om 13.00 uur ophalen.
hij weet alleen niet of de verlichting nog werkt.
anders moeten we dat ter plekke regelen.
hopelijk doen de rem en knipper lichten het wel !!!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:21

Ziet er zeker niet verkeerd uit hoor.

Laadvermogen in de quote gaat inderdaad (uiteraard) over het laadvermogen van de aanhanger. Ik ga ervanuit dat je met sleep heet samenstel (zoals genoemd in het RR) oftewel de trein bedoelt? En inderdaad heb je gelijk als je zegt dat dat ook bepaald wordt door de constructeur van de auto. Die bepaald immers hoeveel de auto kan/mag trekken. Maar dat is rijbewijstechnisch imo minder aan de orde.

Spannend hoor. Als alleen remlicht en knipperlichten het doen, laat je gewoon je verlichting uit. Die hoeven namelijk niet te werken overdag bij normaal weer.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:25

nee maar als je een controle post heb?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:30

robeer schreef:
Ik ga ervanuit dat je met sleep het samenstel (zoals genoemd in het RR) oftewel de trein bedoelt? En inderdaad heb je gelijk als je zegt dat dat ook bepaald wordt door de constructeur van de auto. Die bepaald immers hoeveel de auto kan/mag trekken. Maar dat is rijbewijstechnisch imo minder aan de orde.

De sleep is inderdaad het samenstel of de trein. MTM en MTMS zijn typisch belgische begrippen... :)

De MTMS speelt wel degelijk een rol. In het stroomschema dat je postte, wordt helemaal onderaan gesuggereerd dat de som van de MTM van de auto en de MTM van de aanhangwagen onder de 3,5 ton moet liggen. In de praktijk zul je meestal eerder aan de MTMS van de auto komen, zodat dit de beperkende factor wordt. Je mag namelijk niet meer trekken dan de auto mag trekken, ongeacht het rijbewijs dat je hebt.

@TS: als je gecontroleerd wordt, doe je alsof je neus bloedt. "Maar meneer, die werkte toen ik vertrok!"

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:31

Emuline schreef:
ziet er al goed uit!!! :D

ik durf de mijne al niet meer te laten zien,
ik heb net gebeld met de huidige eigenaar.
ik ga hem om 13.00 uur ophalen.
hij weet alleen niet of de verlichting nog werkt.
anders moeten we dat ter plekke regelen.
hopelijk doen de rem en knipper lichten het wel !!!

heb je iemand mee die verstand heeft van de verlichting?
Soms veranderen ze iets in de stekker waardoor hij het op een andere auto niet meer doet :(
Neem een flesje contactspray mee,kan ook wonderen verrichten!
Als de trailer al een tijdje stilstaat even flink mee remmen en kijken of de remmen niet vastzitten daarna...
succes!