robeer schreef:Rijbewijs B: het ledig gewicht van het trekkend voertuig (de auto) en het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen, mogen in totaal niet meer bedragen dan 3500 kilo. Daarbij moet het ledig gewicht van het trekkend voertuig meer bedragen dan het ledig gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen.
Hier staat iets heel anders dan hier:
robeer schreef:Even nog ter aanvulling:
Artikel 15 lid 3 sub c RR (regelement rijbewijzen).c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);Ze spreken hier dus over het leeg gewicht van de auto (ledige massa van het motorrijtuig) en over de toegestane maximummassa van het samenstel (auto + trailer). Dus de auto moet leeg meer wegen dan de aanhanger + laadvermogen en het totaal mag niet meer zijn dan 3500 kilo.
Voor de duidelijkheid ook nog even de begripsbepaling ledige massa uit het RR, zijnde artikel 1 sub b
b. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd;Bron:
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-095 ... wijzen.htm
Oftewel, eerst l*l je uit je nek, voelt je aangevallen, plaatst de correcte tekst en gaat dan zielig lopen doen?
Sorry, dan heb je aan mij de verkeerde! doe het de volgende keer in één keer goed en lees eerst de wet, voordat je wat schrijft.
willyr schreef:Overigens: Tjeetje meneetje, wat zijn jullie aardig tegen elkaar zeg! Een beetje meer respect, en niet net doen alsof jezelf alleen maar de waarheid in pacht hebt?
ik heb de wijsheid niet in pacht, ik weet gewoon wat er in de wet staat. IK ben namelijk wèl een van de personen die de FAQ over rijbewijzen geschreven heeft, bovenaan dit subforum.