Stalgenoot geeft weer problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Stalgenoot geeft weer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:51

Als ze er nou haar hobby van maakt om over alles haar beklag te gaan doen, dan zou ik haar idd resoluut de deur wijzen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:38

Ik zou haar ook de optie geven, doen, stalgeld verhoging of weg.
Ik en een hoop bokkers die op echte zelfverzorging staan (dus niet een mega lieve staleigenaar die voert, hooi haalt, hoevensmid verzorgt ed) zijn ook een hoop tijd kwijt. Ik ben ook elke dag 2 uur bezig met staltaken. Dan heb ik nog niet eens pony bewogen of gepoetst. Maar alleen een schone omgeving. :D

Ik zou voor die prijs een moord doen voor zo een stekje, 2 dagen ff 2 uur drollen wippen en de rest van de tijd komen of niet. Hoewel niet komen :P ik zou wel gek zijn. Af en toe een dagje vrij is al super. Gisteren was ik niet lekker, het weer speelde ook niet mee, dus heeft mijn lieve man alleen opgestrooid en gevoert en water gegeven. Tja dat betekend vandaag 3 dubbel werk. Bovenlaag potstal zag eruit als de mesthoop, door natte weer hooi ingetrapt op de paddock en de rest door de wind overal verspreid.

Nee die vriendin mag in haar handen knijpen met zoveel service voor weinig geld.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:11

Je stelt : minder mensen en meer paarden van jou.. En dus moet zij meer gaan doen? Hm.
Overigens is de ene zelfverzorging de andere niet en is het dus niet perse normaal of gek wat je vraagt.
Een paard wordt verleast, doet zij ook acht kruiwagens dan?
In feite zou ze er maar 7 hoeven per week := en als ik vier dagen kom, zou ik dat ook op die vier dagen willen verdelen. Beetje werk en beetje plezier, mooie balans.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:16

ik zou anders ook geen zin hebben om 4 kruiwagen stront te ruimen elke keer als ik op stal ben.... vind ik echt teveel 1 kruiwagen ala maar 4.....

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:18

Mjay schreef:
ik zou anders ook geen zin hebben om 4 kruiwagen stront te ruimen elke keer als ik op stal ben.... vind ik echt teveel 1 kruiwagen ala maar 4.....

Tja als ze nu zoals was afgesproken 2 kruiwagens 4 dagen in de week eruit haalde dan was er geen probleem geweest. Nu is het dus 4 kruiwagens 2 dagen in de week.
En het is zelfverzorgingstal. Maar ze hoeft maar 4 x te voeren en water te geven ipv 7 of 14 x in de week. Mevr. hoeft geen hooi te halen en te slepen, geen hoevensmid te bellen.

Mag daar tegen over 1 kruiwagen per week meer staan?
Als je niet zo veel wil doen, dan moet je inderdaad vol pension gaan staan. Of naar een andere stal waar je minder hoeft te doen. En drollen wippen uit het land is minder arbeids intesief dan een stal mesten.

Ook op vol pension stallen veranderen de regels wel eens. En bijna elk jaar een verhoging in het stalgeld.

Misschien een optie om het stalgeld per januari te verhogen? Kan je haar nu al waarschuwen, en voor dat extra geld een jongere vragen om drollen te wippen?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:03

Ja. De vriendin, die mijn paard least (zij is dus verantwoordelijk voor de gehele verzorging van het paard, niet financieel) doet ook 8 kruiwagens per week, maar daarbij nog veel meer, zoals onkruid uit de wei halen.

Dat ik de regels op een stal verander, kan gebeuren. De situatie is/wordt veranderd door krachtvoersysteem en ik kom dan 1xper dag, dus ander staldienstplan, van 4 dagen 2 kruiwagens doen naar 2 dagen 4 kruiwagens doen op dagen waar mijn vriendin sowieso op stal is. De andere 2 dagen komt ze ook, maar is dienstvrij. Dit is de enigste verandering. Hoe meer ik erover nadenk, des te meer heb ik geen zin in met haar. Ik doe inderdaad veel. Geen probleem, maar ik kan ook wat terug verwachten. Prijs omhoog doe ik niet. Het werk moet eerlijk verdeeld zijn

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:30

Ik zou inderdaad ook niet zoveel meer pikken.
Er worden adequate oplossingen gezocht, je geeft al aan dat jouw bijrijdster ook gewoon mest moet scheppen twee diensten en dus ook de rest van de week vrij is.

Vragen zetten bij een automatisch krachtvoersysteem mag, maar als je het er niet mee eens bent, zoek dan een andere stal.

Ik persoonlijk vind niet dat je veel vraagt. Ik stond op een stal waar we ook zelf mest moesten scheppen, paarden binnen en buiten moesten zetten en 's avonds zelf moesten voeren. Hierbij moesten we zelf als groep eruit komen wie wat deed. En ja daar ben je nu eenmaal lang mee bezig, wij betaalden soweiso 200 euro in de maand. In de groep stonden 5 paarden en wij haalden sowieso 3 kruiwagens per dag eruit. Uiteindelijk hebben we 1 kruiwagen per dag gedaan omdat het zo veel tijd kostte. En wij moesten zelf controleren of de bedrading het deed.
Uiteindelijk vanwege drukke werkschema's zijn we naar volpension gegaan en dat kost ook een beetje meer.

Je staat in je recht, je zorgt goed voor de paarden. Ik ken idd haar kant van het verhaal niet, maar een zelfverzorgingsstal blijft een zelfverzorgingsstal. Niet stiekem een volpension.
Ik hoop dat je nog goed met haar kunt spreken over de situatie zoals die nu is en dat ze nog open staat voor eventuele andere dagen.
Je geeft al aan dat jullie gaan proefdraaien. Dus als er iets is wat niet loopt, kan dat nog worden aangepast.

Succes met de situatie!

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:51

waarom geef je haar niet haar eigen stukje wei dan komt ze zichzelf wel tegen als de drollen te veel worden en het onkruid volop gaat groeien.wij staan met zijn vieren op een kleinschalige stal en we hebben allemaal een eigen stuk wei de 1 haalt zijn drollen er wel uit de ander niet.dus kan ze zelf kiezen of ze haar paard in een wei wil zetten vol stront,reken maar dat ze het dan wel opruimt! voerbeurten verdelen we onderling dus iedereen komt elke dag aan de beurt als er 4 beurten swinters zijn. eerlijker kan niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:40

Leuk idee , maar :

Als je als eigenaar je land netjes wilt houden en de paarden samen wilt houden , dan ga je natuurlijk niet 1 stuk land helemaal laten verpesten , en 1 paard uit de groep halen :)

TS wil gewoon een fijn plekje voor de paarden , waar iedereen samen de handen uit de mouwen steekt zodat zowel mensen als paarden kunnen genieten van een fijne plek met veel vrijheid , SAMEN.

Alle partijen doen hun best om samen de boel netjes te houden , de paarden staan allemaal lekker samen , er is alleen 1 rotte appel bij die steeds loopt te zeuren en zaniken en onrust loopt te stoken.

Die past gewoon niet in de groep.

En ze is ook maar te gast , als een gast zich niet gedraagt en de eigenaar en andere gasten meer last dan plezier bezorgt , dan is ze gewoon niet op haar plaats.

Mevrouw heeft constant wat te mekkeren en dat is voor niemand leuk , ook niet voor haarzelf.

Dus ik ben bang dat ze gewoon wat anders moet zoeken.

Zal misschien wel moeilijk worden want op andere stallen zal ze ook wel weer wat te zeuren hebben , en ze kan ook geen landje voor zichzelf zoeken want dan heeft ze VEEL meer werk dan nu...en dit vindt ze al teveel :P

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:54

Nou ik vind het een heel redelijk aanbod!
En dan erbij, jij bent de eigenaar daar. Lijkt mij zo dat jij het voor het zeggen hebt. Maar goed, kan me heel goed voorstellen dat jij er vrede wilt hebben. Laat haar maar zeggen wat ze dan wil. Het oude gaat niet, dan moet ze maar een alternatief bieden. Toch?

Stalprijs omhoog gooien, zou ik ook niet doen. Het is heel vervelend zo. Kan me voorstellen dat je je buik ermee vol hebt!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 11:51

Vandaag heeft mijn vriendin medegedeeld, dat zij haar paard niet wil laten meedoen met het automatische krachtvoersysteem, omdat ze denkt dat het niet werkt en haar paard niet wil laten chippen. Ik heb haar aangegeven, dat ik het niet-chippen begrijp, maar je ook met een halsband met chip kan werken. Ook heb ik haar medegedeeld, dat ze zich moet realiseren, dat haar paard maar 1x per dag wordt gevoerd, als iemand staldienst heeft (en dat wil ik eigenlijk niet, want degene die staldienst heeft moet dan langer wachten totdat haar paard alles op heeft, die eet langzaam) en het voor het paard niet eerlijk is. Ik krijg daardoor weer onrust in de groep, omdat haard paard voernijd heeft en ziet dat de andreen wel iets uit het systeem krijgen. Zij gaat eerst 3 weken op vakantie. Ik doe haar paard dan ook, zo zijn de afspraken en als ze haar houding daarna niet verandert, zeg ik haar goedendag. Ze verpest enorm de sfeer en begrijpt niet, dat ik naar een staloprganisatie weil, wat ieder meer oplevert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:08

Mij verbaast het niks hoor dat ze nu weer dit doet , ze zal zo door blijven gaan en blijven zieken en zuigen in de groep , waar-de-loos.

Ik zou de touwtjes nu heel erg kort houden. Het is heel jammer voor haar dat ze zich niet kan vinden in de plannen , maar het is aanpassen of wieberen.

Ik zou echt ab-so-luut !!!! niet toegeven aan dat dwarsliggen meer. Wil zij dat haar paard handmatig gevoerd wordt , dan kan ZIJ dat ZELF doen , niet iemand anders ervoor op laten draaien hoor !!

En ik zou me zelfs nog voor kunnen stellen dat je gewoon zegt dat er helemaal geen speciale behandelingen komen : alle paarden doen met de groep mee , of ze zoeken maar een andere plek.

Maargoed , als je dan nog een beetje ruimte wil geven : als zij iets anders wil , dan zal ZIJ dat moeten doen.

Wil ze niet dat haar paard meedoet in het krachtvoersysteem : prima , maar dan zal ze hem zelf moeten gaan voeren.
Dus elke dag komen. En als ze hem 2x per dag gevoerd wil hebben , zal ze 2x per dag moeten komen.

Wil ze geen 4 kruiwagens stront scheppen : prima , dan zoekt ze maar hulp erbij. Maar die 4 kruiwagens gaan weg en jullie nemen het niet over.

Echt hoor , juist omdat je zo toeschietelijk bent geweest in het verleden is het nu zo'n stampvoetend en dwarsliggend klein kind dat constant de grenzen wil verleggen en iedereen voor zich wil laten sloven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:29

Ik zou haar vragen uit te kijken naar een andere plek, omdat jullie visies gewoon niet langer verenigbaar zijn blijkbaar. Dat je het heel jammer vindt en dat er op zich geen haast bij is, zolang ze zich tot die tijd aanpast aan jouw management op stal of anders de volledige verzorging van haar paard op zich neemt.

jessica78 schreef:
al zou je 50,- per maand vragen vinden ze nog dat jij voor dat geld als stal eigenaar alles moet doen (belachelijk)

Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang en beseffen vaak niet wat een werk het is om een stal te hebben met 4 of meer paarden en wat het kost. Zelfs als ze gratis mogen rijden heb je vaak nog gezeur en moet je vaak maar dankbaar zijn als er eens iets wordt gedaan; dat is toch een beetje de mentaliteit tegenwoordig is mijn ervaring, maar er zijn ook nog wel goeie, dus als ze besluit te vertrekken iemand anders erin die het wel waardeert en je gaat weer met veel meer plezier naar je eigen stal, toch?. :)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:55

Nou ik ben het met de dames hierboven eens. Ik denk ook dat ze de hele tijd met een andere smoes komt aanzetten.. helaas..

He jammer dat het zo moet lopen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:23

Jeetje zeg. Kijk dat is de reden dat ik geen stallen verhuur. Ik heb 5 paarden/ponies en heb in totaal 12 boxen. ZOu dus makkelijk boxen kunenn verhuren. Maar als ik dit dan hoor ben ik blij dat ik dat niet doe.

Goed geregeld hoor. JIj bent de baas. Je geeft netjes aan dat er een andere regeling komt. Geeft de reden hier voor ook. Ik zou dus ook gewoon medelen gaat in per die en die datum bevalt het je niet zoek je een andere plek. Zijn genoeg anderen die zo'n stalplek zoeken.

Toppie zoals je het nu regelt!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:08

Nou, klaar ermee hoor, dan zou ik ook het opgeven, en ik heb nog wel dit topic advocaat van de duivel gespeeld. :)
Maar dat kan niet, 1 paard niet, hiermee is ze niet bezig in het belang van haar paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:43

Blijft dat we maar één kant van het vehaal horen..maar hoe het ook zit, dit is natuurlijk einde oefening. Als je het niet in overleg kunt oplossen, maakt het niet uit wie er gelijk heeft (voor zover er een gelijk is) . Het vertrouwen is weg en dat krijg je nooit weer terug. Het zou me niet verbazen als de 'vriendin' al lang besloten heeft weg te gaan, maar nog geen andere stek heeft gevonden en daarom de boel wat rekt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:01

Ben het met Kendra eens het is maar 1 kant van het verhaal.
Maar als jullie er gewoon niet uitkomen is er maar 1 oplossing en dat is dat ze vertrekt. Gewoon zeggen dat je vind dat het niet werkt en waarschijnlijk gewoon niet meer zal gaan en dat je wil dat ze een ander plek zoekt. Om meer gezeur te voorkomen wel zeggen dat ze de tijd mag nemen maar wel serieus opzoek gaat naar andere stalling.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:09

Ik denk idd dat de oplossing van Tigra_ de enige juiste is. Gelijk met paard en al op straat zetten kan ook niet.

Maar het is wel typerend dat de stalgenoot nu met zo'nn reactie komt. Voor zo schandalig weinig geld ergens kunnen staan en het nergens mee eens zijn kan gewoon niet, iig niet bij jou....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:45

Kan ze niet 2 keer per dag naar stal komen, dan kan ze het verdelen. Dus in de ochtend 2 kruiwagens en in de middag 2. Het lijkt mij niet veel hoor, 4 kruiwagens en maar 2 dagen.
Ik heb ook een keer een pensionklant gehad, ben er meteen van genezen, door soortgelijke problemen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:34

Wacht je nu tot ze terug is van vakantie met het maken van je beslissing?
Als dat zo is vind ik dat je heel erg netjes ben ook al weet je al wel waar het op uitdraait. super!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 06:32

Ja, ik wacht totdat ze terug is van vakantie. Ik leg haar uit, dat ze moet accepteren, dat de situatie verandert is, ze 2 dagen staldiensten moet draaien (hoe ze doet, maakt me niets uit, ze kan ook vreinden vragen mee te helpen) en haar paard mee moet doen in het krachtvoersysteem, omdat het anders oneerlijk voor het paard is en onrust in de kudde brengt. We draaien dan een maand proef. Eeen keer gezeur is eruit voor mij.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:23

Ik zou haar zelf ook vragen of ze er positief tegenover staat om dit te proberen, want anders kan je direct afscheid nemen -met een nette termijn natuurlijk-.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:13

Misschien een stomme vraag. Maar wat is dat nou eigenlijk precies? Krachtvoersysteem? En hoe werkt het??

Nog nooit van gehoord namelijk...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:52

Krachtvoersysteem: via een RFID systeem (paardherkenningssysteem) voert een computer de paarden zo ongeveer 10 tot 20 keer per dag (ingesteld door gebruiker) krachtvoer. Het systeem is zo opgebouwd, dat het paard bij het voeren niet gestoord wordt door andere paarden. Zo is het voeren van krachtvoer mooi verdeeld over de dag.