Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:26

Ik ben een tijd geleden op zoek geweest naar een paard (was wel voor de crisis, dus de markt was toen beter).
Ik heb geen enkel gezond, mooi gebouwd stamboekpaard van Z-niveau gezien onder de 5000-6000. Als ze jonger zijn dan een jaar of 12 twijfel ik er zelfs sterk aan of je ze voor minder dan 10.000 mee kan nemen.
Als je het over warmbloed (sport) paarden hebt, is de prijscategorie van 2000-3000 eerder de onderkant van de markt. Daarvoor koop je echt geen superpaard :n

TS: wat jouw paard betreft: als het echt gaat over een paard dat niet 100% gezond is, een ruin bovendien, zou ik toch voorzichtig worden. Een nieuwe klinische keuring en een volledige set foto's van de benen én de rug moet je toch laten maken voordat je koopt. Als daar ook maar iets mis mee is zou ik hem laten staan. En een bloedstaal om pijnstillers te laten nakijken. Het zou de eerste niet zijn die met een kuurtje Buut een paar weken goed loopt...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:56

Rapperijder schreef:
TS: wat jouw paard betreft: als het echt gaat over een paard dat niet 100% gezond is, een ruin bovendien, zou ik toch voorzichtig worden. Een nieuwe klinische keuring en een volledige set foto's van de benen én de rug moet je toch laten maken voordat je koopt. Als daar ook maar iets mis mee is zou ik hem laten staan. En een bloedstaal om pijnstillers te laten nakijken. Het zou de eerste niet zijn die met een kuurtje Buut een paar weken goed loopt...

Dit is een goed advies TS; laat het paard opnieuw keuren voor je 'm koopt!

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:34

Bedankt allemaal voor het advies!
Als ik zeker ben dat ik hem wil kopen laat ik hem sowieso nog eens controleren door de veearts. Just to be sure! En dat kan idd een hoop ellende schelen. Maar als ik de €500 voor de keuring uit mijn zak kan sparen dan ga ik het nog niet doen zodra ik er zeker van ben.

Wat Rapperijder aangeeft loop ik ook mee rond. Is er wel een paard binnen het genoemde budget met de eisen die ik aan een paard stel en helemaal gezond is?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet op het eerste de beste paard 'verliefd' worden. Maar als de rug geen grote problemen vormt is een 90% gezond paard dan ook niet in orde?
Ik laat hem sowieso nakijken, maar vrees dat ik anders niet een paard binnen mijn budget met mijn eisen kan vinden. Of degene die zo goed kunnen zoeken mogen mij helpen :+

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:47

Je zou alleen de rug kunnen laten scannen, kost ongeveer 100 euro en evt een klinische keuring, dan komen de ergste kreupelheden er wel uit met de buigproeven.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:53

Wow... Ben ik ff gek geweest! Mijn 14 jarige paard, merrie, met goed papier (Nimmerdor), z startgerechtigd, en l springen, super betrouwbaar, verkeersmak en kerngezond, heb ik verkocht voor € 1500,-. De prijzen die hier genoemd worden vind ik echt heel erg hoog.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:05

Ik heb van de winter mijn leerpaard gekocht. Deze 14jarige stermerrie heeft Z gesprongen, verder niet veel gedaan (veulens gefokt).

Voor mij een superpaard, uiteraard uitgebreid gekeurd en ze werd zelfs prok(!) . We starten B dress/springen en SGW en ik heb elke dag zoveel plezier aan het rijden, zo'n gezond en fijn paard! Ze vroegen destijds 3750 ik heb er minder voor betaald, maar kreeg idd nog wel de keuringskosten uiteraard.

Ik ben er ook van overtuigd dat je nu wel ongeveer weet wayt je koopt. De 1e 14 jaar gingen goed, dus het dier zal niet zomaar neerstorten. Maar keuren is geen overbodige luxe, zeker ivm de mogelijke rugproblemen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:42

yvetjes schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat je nu wel ongeveer weet wayt je koopt. De 1e 14 jaar gingen goed, dus het dier zal niet zomaar neerstorten. Maar keuren is geen overbodige luxe, zeker ivm de mogelijke rugproblemen.

Hier zou ik niet zo zeker van zijn. Als alles zo goed ging, waarom wordt hij dan nu verkocht? Ze geven zelf al aan dat hij niet kan springen door een gezondheidsprobleem. Da's niet echt wat ik super gezond zou noemen. ALs ik het goed begrepen heb kent TS het paard nu een week. ALs er een pijnstilller ingespoten geweest is, dan werkt die zeker zo lang.
Je zal me paranoide vinden maar de paardenhandel zit zo in elkaar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:02

Een paard wat om welke reden dan ook iets niet meer aan kan in de sport heeft gewoon een gebrek. Een risico volle aankoop dus ongeacht waar je hem/haar voor wilt gaan gebruiken.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:41

Ik ken het paard nu langer dan een week. Hij staat bij een vriendin gestald en het paard is van haar tante. Dus ik vertrouw ze er wel op dat er geen pijnstillers ingegoten zijn ;)

Het paard wordt verkocht omdat hij geen springparcoursen kan lopen en de training die daarbij hoort. Dus veel en hoog springen. Een klein sprongetje kan wel. Maar ze heeft er heel erg lang over nagedacht om hem te verkopen. Ze kreeg het niet over haar hart omdat hij zo lief is.
Dit is mij vertelt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:46

zilverster schreef:
Ik ken het paard nu langer dan een week. Hij staat bij een vriendin gestald en het paard is van haar tante. Dus ik vertrouw ze er wel op dat er geen pijnstillers ingegoten zijn ;)

Het paard wordt verkocht omdat hij geen springparcoursen kan lopen en de training die daarbij hoort. Dus veel en hoog springen. Een klein sprongetje kan wel. Maar ze heeft er heel erg lang over nagedacht om hem te verkopen. Ze kreeg het niet over haar hart omdat hij zo lief is.
Dit is mij vertelt.

Ik hoop dat je dáár niet intrapt, wat niet wil zeggen dat het dier niet lief is maar dit is natuurlijk de grootste emotionele chantage.

TS, ga eens verder zoeken meis!
Een 14 jarige die bovengenoemd niet kan, dat is bijna zeker weten dat je 1. hoge kosten gaat krijgen en 2. je niet zolang van dit paard kunt gaan genieten als dat je zou willen.

Alwiene

Re: Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:52

Ik krijg een beetje het gevoel dat je die mensen een plezier wil doen door dit paard te kopen. Maar een bemerking, en zeker op de rug, en dan op leeftijd, is echt echt niet aan te raden, zeker niet omdat je wél nog dressuurambities hebt. De gok is zo groot als het misgaat heb je straks je eerste eigen grasmaaier ipv lekker dressuurpaardje ;)

Je zegt bang te zijn niks binnen budget en eisen te vinden, kan je vertellen over beide? Wellicht kunnen bokkers dan zeggen of de combi/verhouding van die twee reeel is ;)

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:38

Alwiene schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat je die mensen een plezier wil doen door dit paard te kopen.

Haha, nee ik moet mezelf toch een plezier doen met de aankoop :D Niet andersom.
Bedankt voor de kritische houding. Ik heb vanmiddag een gesprek met mijn ouders die mij voor een gedeelte moeten sponsoren. En na dat gesprek + iemand er naar laten kijken neem ik een beslissing. Deze of verder zoeken!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:41

denk toch wel tussen de 3000 en 3500.. puur omdat er goede kwaliteiten bij staan. Beginners... rustig.. goede afstammeling. 14 jaar vind ik niet oud.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:46

TS, ga eens verder zoeken meis!
Een 14 jarige die bovengenoemd niet kan, dat is bijna zeker weten dat je 1. hoge kosten gaat krijgen en 2. je niet zolang van dit paard kunt gaan genieten als dat je zou willen.[/quote]

zo kort door de bocht.. Mijn jaarling kost mij veel aan DA kosten..EN die is 1. Moeten wij alle 14 jarige maar afkeuren? Als ie door de keuring komt en verders gezond overkomt. Misschien vind het paard springen wel niets, of kan de techniek neit eigen maken. Hoeft toch niets medisch te zijn? Goh.. heeft mijn ruin nog 8 jaar.. voordat ie 14 is. :o .. Paarden worden bij juist gebruik en uiteraard geluk gewoon ouder dan 20. En prima te rijden. (gister nog met een 20 jarige een uur het bos in geweest)

Nou ts, keur wel. Maar als dit goed voelt, moet je ervoor gaan. Maar vraag wel mensen erbij die al veel paarden in handen hebben gehad en door de roze wolk durven te kijken.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:21

14 jaar? Daar zou ik maar 2750,- voor betalen als ik de ouders zie, ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:49

Knert schreef:
zo kort door de bocht.. Mijn jaarling kost mij veel aan DA kosten..EN die is 1. Moeten wij alle 14 jarige maar afkeuren? Als ie door de keuring komt en verders gezond overkomt. Misschien vind het paard springen wel niets, of kan de techniek neit eigen maken. Hoeft toch niets medisch te zijn? Goh.. heeft mijn ruin nog 8 jaar.. voordat ie 14 is. :o .. Paarden worden bij juist gebruik en uiteraard geluk gewoon ouder dan 20. En prima te rijden. (gister nog met een 20 jarige een uur het bos in geweest)

Nou ts, keur wel. Maar als dit goed voelt, moet je ervoor gaan. Maar vraag wel mensen erbij die al veel paarden in handen hebben gehad en door de roze wolk durven te kijken.

Het gaat niet om de leeftijd van het paard maar om het gebrek wat zij heeft.....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:32

@ knert, ik zeg nergens iets over afkeuren; ts geeft aan met haar paardje de basissport in te willen; dan heb je een correct paard nodig zonder kwaaltjes!
Wil je 2x per week recreatief naar buiten dan is dat al weer een heel ander verhaal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:35

Wildgirl schreef:
@ knert, ik zeg nergens iets over afkeuren; ts geeft aan met haar paardje de basissport in te willen; dan heb je een correct paard nodig zonder kwaaltjes!
Wil je 2x per week recreatief naar buiten dan is dat al weer een heel ander verhaal.

Keuren.. ..daar kunnen wij toch niet over oordelen. Tenzij het echt te erg is, dat je zo al kan zien dat het niet wil. (las idd dat het ook het geval is). TJa Ts. gewoon iemand erbij vragen die door de roze wolk prikt. Maar als jij je doelen bij wilt stellen voor een paard, moet je dat ook jarenlang volhouden. Anders gewoon gaan voor een paard die wel je doelen kan halen. Uiteindelijk weet je het bij paarden nooit. Maar keur wel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:58

De handel is momenteel zo slecht dat je veel voor weinig krijgt. De gewonere paarden (die dus prima geschikt om in de basis tot aan het Z te lopen) zijn voor kleine prijzen te koop). En wat voor de een een bemerking is hoeft dat voor een ander niet te zijn...... Ik zou er tot 2000 euro voor betalen, meer is ie niet waard in de huidige markt. Voorts is een fijn en mak paard wel degelijk te verkopen: hoe veel topics er wel niet op Bokt staan van dames die naar zo'n paard op zoek zijn! Maar die dames willen allemaal 1-tjes op foto, die snappen niet wat die cijfertjes betekenen. Een 3-tje of een 4-tje geeft aan dat er een verhoogd risico aanwezig is, niet dat het betreffende paard onbruikbaar is. Een ding pas ik wel voor en dat zijn 3/4 voor de straalbeentjes.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:02

Lijkt mij zo rond de 4000 euro, hij heeft goed bloed en zit in de M2, vriendelijk karakter, gezond etc..

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:13

Grappig dat mensen in een droomwereld leven...maar ik zou hier geen 4000 voor neerleggen eerder 2500..

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:18

Ik zou zeggen zo'n 3.000 euro
Je kunt nog een heletijd veel plezier aan hem beleven, mits je verantwoord met hem omgaat. Verder heeft hij leuk papier, en je koopt niet van een wildvreemde. Ennn ookal is hij "al" 14, het positieve eraan is dat hij wel helemaal is uitgepubert :D

Ik zou me niet teveel druk maken dat ie geen hoog parcour kan springen.. Niet ieder paard is een allrounder. Dat ie er rugproblemen van krijgt ( correct me if im wrong, heb even vluchtig doorgelezen) zou ik wel laten nakijken door de DA en eventueel met de fysio contact opnemen.

Succes met een beslissing nemen!

edit; typo
Laatst bijgewerkt door sashafierce op 25-07-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:25

ik zou denken aan 2500 tot 3000

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 17:02

Heb even contact gehad. Het paard heeft L-parcoursen gesprongen. Zodra ze merkte dat het niet lekker liep heeft ze hem in behandeling van de fysio gezet. Na de behandeling heeft ze niet meer met hem gesprongen, gewoon om het niet op te zoeken.

*edit: ik mocht contact opnemen met de fysio en de veearts die hem heeft onderzocht.

Komende week laat ik er een derde naar kijken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:05

Lijkt me een heel prima paard! Maar niet voor meer dan 3000 euro, zeker niet. Wat vragen ze voor hem?