Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:08

tip van mij: NEEM DE TIP VAN LRD SERIEUS !!!!! :D :D
Is één van de weigen hier met écht verstand van zaken.

Verder erg kort door de bocht om de TS de schuld te geven wat sommigen doen.
De meeste stallen met weiland haalt de eigenaar of anderen de paarden uit de wei en NIET de stalhouder.
Dat zou ook belachelijk zijn, jij wilt als klant je paard op de wei dus haal je hem er zelf af en zet je hem terug. Een stalhouder weet toch nooit wanneer je komt.

Persoonlijk denk ik dat je samen het risico neemt om de paarden samen in de wei te zetten.
Ongelukjes gebeuren nu eenmaal en bij ons was het zo dat je gewoon pech gehad hebt.
Als je goed met ekaar omgaat zou je ms iets kunnen regelen, anders is het gewoon kosten voor de eigenaar....

Succes ermee

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:09

Em wat ik me afvraag heb je nog de wond gezien nadat zij je aansprakelijk stelde? Ik heb namelijk een beetje het vermoeden dat er overdreven wordt door de eigenaar.
Wil niet heel vervelend doen maar een wond van 4 cm diep dat mis je niet zomaar en denk dat jouw dat echt wel opgevallen was. Daarbij als ze jouw aansprakelijk stelt kun jij ook de dierenarts bellen die er bij is geweest en vragen wat hij precies gezegt heeft!

Zou gewoon met de verzekering bellen en jouw kant uitleggen en ga de wond zelf ook nog eens bekijken. En kijk wat hun adviseren.

Ik zelf vind het wel moeilijk. Ergens vind ik dat de fout deels bij jouw ligt maar fouten worden nu eenmaal gemaakt. Maar ook bij de eigenaar. Ik denk dat het ook per eigenaar zal verschillen hoe ze reageren op zoiets. Ik heb ook een nogal lomp paard dus ik zou niemand de schuld geven als ze zichzelf verwond. Ookal had dat door een ander voorkomen kunnen worden. Ligt wel geheel aan de omstandigheden natuurlijk.
Maar ja. Blijft altijd wel lastig zoiets.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-07-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

_Zsazsa_ schreef:
Zo dat is een overdrijver eerste klas zo te horen, die eigenaresse.
4 cm diep en nog 1 cm en hij was dood. Vergeet niet dat een 4 cm diepe wond ontzettend bloed en daarbij moet het hek ook levensgevaarlijk zijn om zn diepe wond te krijgen. Zou je toch wel zien denk ik.
En jij had een meldingsplicht en dat heb je gedaan. Dat zij dan zo laat komt, is niet jou fout.
Bovendien is er op elke stal een andere regeling met betrekking tot risico's en derg.
Enneh 1000,00 Euro? Ik heb net een jaarling met open peesschede gehad en de veearts is eerst 3 uur geweest om te vangen en daar nog 3x terug geweest voor medicijnen en derg. En da koste me 600,00. Kan me voorstellen dat dit iets minder ernstig is...

Maar goed je er niet teveel van aantrekken en zeker niets betalen!

Als e eigenaresse een rekening heeft waar alles op verklaart wordt, dan is dat gewoon zo. Je weet niet welke medicijnen het dier krijgt en wat voor soort ontsteking er nu zit. Met dit weer krijg je de vreemdste ziektes. En hoeveel topics hebben we niet al gehad over de verschillen van prijzen bij DA's? Hoe kun je oer zoiets oordelen zonder het gezien te hebben?

LADPR

Er is voor beide kanten wat te zeggen natuurlijk.
Misschien had je beter je eigen paarden 1 voor 1 kunnen binnen halen zodat je nog een hand vrij gehad had.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook te zot voor woorden dat je niet je eigen paarden binnen kan halen blijkbaar.
Jij kan er tenslotte niks aan doen dat het 3de paard niet alleen wil blijven.

Ik zou gewoon je verzekering bellen. Die weten precies wat wel of niet onder jou schuld valt. Dat gewoon even rustig afwachten.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:10

listiglistje schreef:
corina schreef:
TS haalt niet bewust 3 paarden uit de wei/paddock!!
Ze wil haar eigen 2 paarden uit de weide halen en het andere paard loopt gewoon mee.
En soms kan je het gewoon niet tegen houden.
Ik heb vorige week nog precies hetzelfde mee gemaakt , wil mijn eigen paard uit de wei halen en een ander paard komt in galop aan en dendert langs me heen zo het erf op.
En wat wil je dan doen????
Het was dus niet ongevraagd het paard uit de wei halen.

Vooraf hulp vragen en niet in je uppie te werk gaan...tuurlijk willen paarden met elkaar mee, het zijn kuddedieren!

Tja moet er ook maar iemand aanwezig zijn ;)
Dan kan je helemaal niets beginnen en zal je gewoon alle paarden appart op de wei moeten zetten.
Ieder zijn eigen stukje wei , daar valt ook niet aan te beginnen voor de staleigenaar.
En als het paard gewoon lomp is en zijn eigen gang gaat daar kan ik natuurlijk niets aan doen.

Als je meerdere paarden bij elkaar inzet weet je als eigenaar dat er ook een ongelukje kan gebeuren, en je kiest er zelf voor om jouwn paard bij meerdere paarden op de wei te zetten.
Dan weet je ook de risico's er van.
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 16-07-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:10

ElCamino schreef:
tip van mij: NEEM DE TIP VAN LRD SERIEUS !!!!! :D :D
Is één van de weigen hier met écht verstand van zaken.

Thanks voor de bijval, want er komt verder weer zóveel onzin voorbij ;) .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:13

listiglistje schreef:
Vooraf hulp vragen en niet in je uppie te werk gaan...tuurlijk willen paarden met elkaar mee, het zijn kuddedieren!

Dat is toch niet de fout van de TS? Ik leer mijn paarden altijd dat het oke is om alleen te blijven staan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:14

Famke160301 schreef:
Iig ff je verzekering bellen en vragen hoe t zit! Succes verder en ik hoop dat jullie er samen uitkomen, maar laat je geen schuld gevoel aanpraten hoor, je hebt gezien de omstandigheden gedaan wat je kon.

Hier ben ik het helemaal mee eens :D
Jij hebt gedaan wat je kon +:)+ (en laat de staleigenaar een kritisch kijken naar die uitstulping aan de poort)
En gezien verzekering: het klinkt dramatisch maar soms is het toch ook zo dat jij zelf er geen euro lichter van wordt als ze iets aan een ander zullen uitkeren; je hebt er al die jaren al voor betaald....Da's dan misschien een schrale troost |(
Succes ermee ...

LADPR; van die 2 handen vind ik beetje overdreven. Dat is had en is achteraf en geeft nog geen garantie. Ik had 2 weken geleden 1 paard vast en mij gebeurde precies hetzelfde (alleen zonder wond oid gelukkig); nr 2 sjeesde achter de kont uit de wei en ik had nog wel 1 hand vrij :D

Abeltje77

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:15

TS... laat je in ieder geval wel weten hoe dit afloopt?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:17

Evelienepien: Ik zeg ook niet dat dat een garantie is, je kan dan wel net even wat sneller reageren dan dat je in elke hand een paard hebt.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:20

Volgens mij is de TS dik in de fout gegaan en volledig aansprakelijk.

Als ze niet 2 paarden uit een wei kan halen zonder de derde te laten ontsnappen, dan moet ze vooraf hulp vragen. Ze weet ook dat paarden kuddedieren zijn en bij elkaar willen blijven. Het derde paard zelf de schuld geven is niet terecht, een paard volgt alleen zijn instinct.

Bovendien zegt ze ook nog eens tegen de eigenaresse dat het helemaal niet erg is en dat het reeds verzorgd is. Als mij zoiets gezegd wordt denk ik ook dat het inderdaad meevalt en ik er niet dringend heen hoef te gaan...

Wat die 1000-den euro's betreft, daar hoef je je toch geen zorgen over te maken, zoveel kan het onmogelijk kosten. De wonde zal schoongemaakt zijn, en het paard zal enkele dagen antibiotica krijgen en de kous is af.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:21

Dus als je op pensionstal staat er je bent alleen op stal mag je je eigen paar dniet uit het land halen om te gaan rijden? Dan moet je wachten tot er nog iemand komt opdagen?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:22

Ik laat het weten ;) heb er gewoon buikpijn van

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:23

Probeer je maar niet te druk te maken. Als je een goede verzekering hebt zullen die je helpen en het zelfs met de 'tegenpartij' oplossen voor je.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:24

je komt ook uit hwijk zie ik?
LADPR schreef:
Probeer je maar niet te druk te maken. Als je een goede verzekering hebt zullen die je helpen en het zelfs met de 'tegenpartij' oplossen voor je.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:26

Ja jij ook?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:27

Ja :) ik sta met mijn paarden in hierden aan de 2e parallelweg

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:30

meid, gewoon even je WA verzekering bellen.
de kosten van de behandeling van een ontsteken vallen daarbij echt wel mee!
al vraag ik mij af of jij uberhaupt aansprakelijk bent, want dat paard verwond zichzelf! je bent hem niet opzettelijk met iets gaan steken.
en informeer bij de eigenaresse wanneer zij is komen kijken bij haar paard, was zij bijv. al die dag daarvoor geweest, had zij zelf ook de ernst van de wond in kunnen zien en de DA eerder kunnen bellen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:31

Tigra_ schreef:
Em wat ik me afvraag heb je nog de wond gezien nadat zij je aansprakelijk stelde? Ik heb namelijk een beetje het vermoeden dat er overdreven wordt door de eigenaar.
Wil niet heel vervelend doen maar een wond van 4 cm diep dat mis je niet zomaar en denk dat jouw dat echt wel opgevallen was. Daarbij als ze jouw aansprakelijk stelt kun jij ook de dierenarts bellen die er bij is geweest en vragen wat hij precies gezegt heeft!
Zou gewoon met de verzekering bellen en jouw kant uitleggen en ga de wond zelf ook nog eens bekijken. En kijk wat hun adviseren.

Ik zelf vind het wel moeilijk. Ergens vind ik dat de fout deels bij jouw ligt maar fouten worden nu eenmaal gemaakt. Maar ook bij de eigenaar. Ik denk dat het ook per eigenaar zal verschillen hoe ze reageren op zoiets. Ik heb ook een nogal lomp paard dus ik zou niemand de schuld geven als ze zichzelf verwond. Ookal had dat door een ander voorkomen kunnen worden. Ligt wel geheel aan de omstandigheden natuurlijk.

Zou ik ook doen, dan heb je het verhaal van de wond uit eerste hand en dan weet je meteen of t meevalt of niet.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:34

had ik zelf ook aan gedacht ja, maar dan moet ik eerst even weten welke arts ze heeft.
Famke160301 schreef:
Tigra_ schreef:

Zou ik ook doen, dan heb je het verhaal van de wond uit eerste hand en dan weet je meteen of t meevalt of niet.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:53

Vervelende situatie, ben benieuwd hoe het afloopt.. De vriendschap met de eigenaresse van het paard en jou zal in ieder geval niet meer zo zijn als daarvoor.. Erg jammer door zo'n stom ongelukje, wat iedereen kan overkomen!

En wat een onzin om te zeggen dat TS hulp had moeten vragen als ze niet zelf haar 2 paarden uit de wei kan halen..
De beste overkomt dit! Ook een manege- of pensionhouder, het blijven beesten!
Zou een lekkere dagtaak zijn zeg, als je als pensionhouder de hele dag je klanten moet gaan helpen met paarden in en uit de wei halen als ze willen gaan rijden |o
Daar heb je nogal tijd voor!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:54

lanishafay schreef:
Ik laat het weten ;) heb er gewoon buikpijn van

Helemaal niet nodig joh! :(:)
Jouw verzekering lost dat voor je op, mocht ze met een rekening komen.
Haar overdreven reactie moet je maar met een korreltje zout nemen; loopt vast met een sisser af.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:59

Ik denk ook van niet. Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Je kan er niets aan doen dat het paard meeloopt, je hebt de eigenaresse op tijd geinformeerd, je hebt geprobeerd de wond te behandelen, en een ongelukje kan gebeuren.
Hij had zich netzo goed kunnen verwonden als niemand erbij was.

Tegenwoordig neem ik een zweepje mee voor de zekerheid, gaf een klein tikje tegen de borst van het paard dat altijd meeloopt en die blijft nu op afstand.
Het had ook helemaal mis kunnen lopen met jou, jij had klem kunnen zitten of ondersteboven gelopen kunnen worden.
Was het dan ook je eigen verantwoordelijkheid geweest?
Snap de frustratie van de eigenaresse, maar ik vind dat jij hiervoor niet aansprakelijk bent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:59

Iphi schreef:
Volgens mij is de TS dik in de fout gegaan en volledig aansprakelijk.

Als ze niet 2 paarden uit een wei kan halen zonder de derde te laten ontsnappen, dan moet ze vooraf hulp vragen. Ze weet ook dat paarden kuddedieren zijn en bij elkaar willen blijven. Het derde paard zelf de schuld geven is niet terecht, een paard volgt alleen zijn instinct.

Bovendien zegt ze ook nog eens tegen de eigenaresse dat het helemaal niet erg is en dat het reeds verzorgd is. Als mij zoiets gezegd wordt denk ik ook dat het inderdaad meevalt en ik er niet dringend heen hoef te gaan...

Wat die 1000-den euro's betreft, daar hoef je je toch geen zorgen over te maken, zoveel kan het onmogelijk kosten. De wonde zal schoongemaakt zijn, en het paard zal enkele dagen antibiotica krijgen en de kous is af.

hier ben ik t mee eens.

ben ook bneiuwd hoe t afloopt

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:35

Ik heb net de DA gesproken, het was toch wel een ernstige verwonding wat tussen z'n ribben in was gestoken. Het had niet veel dieper moeten zijn. Dan was het idd einde verhaal.

Zij dacht ook dat ik wel aansprakelijk hiervoor ben en dat het met de WA wel zal lukken.