Gini schreef:Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.
GROTE ONZIN
ik gebruik bij veel paarden(voornamelijk jonge of wat onervaren paarden) een longeerlijn achter de kont en na een paar keer is dit vaak al niet meer nodig; bij mijn eigen jonge onervaren paard duurde de 1e keer laden 1,5 uur; 2e keer 15 min en alle andere keren liep ze er vrijwel direct op(altijd binnen 5 min) ; hopelijk dat we over een tijdje het met de longeerlijn af kunnen bouwen maar nu nog eerst met longeerlijn totdat ze het goed gewend is.
en ja; ik neem er zelf ook alle tijd voor; ik heb mijn paard nu 5 maanden en ben in die tijd een keer of 5 aan het oefenen geweest met trailerladen; alles op zijn gemak en tijd.
nu wil ik binnenkort een week lang elke dag of om de dag trailerladen doen zodat ze de longeerlijn niet meer nodig zal hebben en er zelf op gaat
de laatste zin van je is erg wazig geklets; dat je ze dat wel ff leert; kom maar eens hierheen en laten zien dan
ik weet zeker dat het je niet lukt zoals jijzelf het doet voorkomen
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 03-07-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt