Altijd keuren voor aankoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:56

Tja, vind dit best moeilijk.
Financieel rammen die keuringen er wel in maar ze kunnen je dan ook behoeden voor een miskoop en je daarmee wrs veel verdriet besparen. Ik denk dat ik altijd zou laten keuren... gewoon om teleurstelling en frustatie te voorkomen.

Youknowme

Re: Altijd keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:00

Ik zou het wel doen...
Ik heb mijn eerste 3 paarden niet laten keuren en dat heb ik geweten. De eerste 2 mankeerde gelukkig nooit wat maar die laatste mankeerde van alles.
Bekken stonden scheef, oude peesblesure die weer terug kwam en elke dag de DA der bij.
Beesje mocht niks anders doen dan stappen en dat wist ik niet, op goed vertrouwen gekocht want kon die eigenaar. Maar helaas was ik bedonderd.
Daarna altijd mijn paarden laten keuren..

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:00

ik denk dat je een goed en duur paard koopt dat het echt wel nodig is maar bij een lagere prijsklasse denk ik niet. Maar soms is het wel nodig want bij ons op stal is een meisje er achter gekomen dat haar pony atrose heeft..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:19

wendietjuhhh schreef:
Mij is verteld dat een tweejarige een klinische keuring juist niet zoveel niet heeft. Reden weet ik niet precies meer. Wij doen dan ook altijd alleen een rontgenologische keuring en ben blij dat ik dat bij de laatste twee paarden heb gedaan! (Daarvoor deden we dat nooit).

Het is zo dat een tweejarige nog niet belast is geweest. Van daaruit kun je eigenlijk heel weinig zeggen van een keuring. Zowel klinisch als foto's.
Het is namelijk geen garantie dat als alles puntgaaf is, dat het dat dan blijft als het dier gebruikt gaat worden. Dat maakt het lastiger als je een tweejarige keurt.

Wat veel belangrijker is, is dat er geen zichtbare zaken aan de buitenkant mis zijn. Zo kun je bijvoorbeeld op je vingers natellen dat als de tweejarige een beervoetige stand heeft aan de achterbenen, deze zodra hij belast wordt daar problemen mee krijgt. Dit zijn dingen die je zelf kunt zien als je er verstand van hebt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:39

[PP] >> [TAO]

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:03

Je kunt gerust een klinische keuring laten doen,een oude vriendin van mij kocht een 2jr en hij had altijd al een knakkende knie achter,maar goed liep niet kreupel toen ze hem met de bijna 3jr zadelmak wilde maken liep hij rechtsom op de volte kreupel,foto's laten schieten van die knie en jawel hoor dat had ie al als veulen of jaarling geheel rot en zelf met een dure operatie mocht ie maar 1x in de maand recreatief berderen worden om hem enigzinds van pijn te besparen.
Kijk hem zelf goed na op de sprongen,knieen,pezen pak m op t hard op de volte en als je zelf kan doe een buigproef (niet te hard pakken)! Zorg wel dat je je eigen dierenarts laat keuren.
Ow en er zijn genoeg mobile rontgenlogische kerders dan ben je zon €175,00 kwijt voor 16 foto's.(en geen €600,00)

Dus even goed kan een 2jr niet goed zijn (dit is als je paarden in een kudde hebt lpen nu eenmaal een risico).

sucses

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:06

nynke1995 schreef:
ik denk dat je een goed en duur paard koopt dat het echt wel nodig is maar bij een lagere prijsklasse denk ik niet. Maar soms is het wel nodig want bij ons op stal is een meisje er achter gekomen dat haar pony atrose heeft..

Ja en waarom wordt een goed of braaf paard/pony voor weinig verkocht?
Ik blijf erbij dat er dan wel degelijk iets mis is en idd voor een lage prijsklasse laat men niet keuren ,STOM!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:15

een goed braaf paard is goud waard........... en die vind je niet in de lagere prijsklasse......

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:26

Wel als ie nog jong is. 2 jaar, dan kun je nog niet weten wat ie onder het zadel gaat doen (kwa braafheid). Ik heb al genoeg brave paarden gehad voor niet te veel.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:40

Ik heb mijn net 5 jarige merrie klinisch laten keuren bij de dierenkliniek. Ik was op voorhand niet van plan haar rontgenologisch te laten keuren, maar omdat ze een wat steil hoefje had heb ik toch foto's laten maken van haar voorbenen (die overigens helemaal in orde waren). Rontgenologisch keuren kan dus blijkbaar ook op delen van het lichaam en je bent niet verplicht een volledige keuring te laten doen.