Verkoop paard; niet voldoende geld in de envelop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldwing

Re: Verkoop paard; niet voldoende geld in de envelop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:46

Met de verkoop van mijn paard een aantal jaar geleden telde ik ook het geld na, kwam er niet uit heb het 3 keer geteld omdat koper zei dat het precies gepast was, maar het klopte van geen kanten
Na 3 keer tellen en de koper mee tellen kwamen we er achter dat er gewoon te veel lag
Koper dacht dat hij na het pinnen het juiste bedrag er af had gehaald maar was dat vergeten en had het compleet gepinde bedrag in de envelop gedaan

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:47

dus altijd natellen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:53

Ik heb enigszins hetzelfde meegemaakt.....

Als jong meisje had ik een paard waar ik vanaf moest ivm omstandigheden. Een vriend van ons zou hem gaan verkopen, want daar was ik niet kundig genoeg voor natuurlijk, zelfde geldt voor mijn ouders die er geen verstand van hadden. Op gegeven moment was het paard verkocht terwijl ik er niet bij was, en was er dus een envelop met geld afgegeven. Zat het juiste bedrag in, no problemo.
Ik kom snel daarna die envelop ophalen, vervolgens krijg ik te horen ''Hey het spijt me maar wij hebben er wat geld uitgehaald om een belangrijke rekening te betalen, jullie krijgen het zsm weer terug.'' Ik als kleine naieve meid vond dat prima natuurlijk: ik kende die mensen al mijn hele leven en het waren goede vrienden van mijn ouders.

Ik kom thuis en vertel dat aan mijn moeder (geld was voor mijn ouders en ik zou een beetje krijgen), zij die avond even opgebeld hoe dat zat: ''Oh dat geld was voor de andere pony, want toen die bij ons in stalling stond hadden we niet voldoende gerekend en het geld wat we toen tekort kwamen hebben we nu dus bijgepast.''

Oftewel: goede vrienden hebben dus gewoon hun kans gepakt om geld te stelen (mijn ouders hadden toendertijd niet veel geld, dus die mensen zullen wel gedacht hebben: zo er is nu geld, nu willen we het ''terug'') door mij voor de gek te houden. Terwijl ze zelf te weinig geld hadden gerekend voor het andere paardje, gewoon hun eigen schuld dus.

Nee kan hier nog steeds niet over uit. :n Vond het zo erg voor mijn moeder, ze had het al zo krap allemaal. Bah..

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:49

Relaxed schreef:
Mijn paard ging ook niet eerder de trailer op nadat er binnen betaald was. Ook hij heeft het gewoon op de tafel uitgeteld. Vind het ook wel bizar dat mensen niet gepast meenemen, je weet toch wat je betalen moet :? Denken ze dan soms dat je zegt 'Ooo doe maar zo is ook goed' :+

Dat had hij waarschijnlijk wel gehoopt, ja.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:51

Diablo schreef:
Verona11 schreef:
Ik zou me zelf kapot schamen als ik bij de koop te weinig geld in de envelop zou doen.

Inderdaad. Wat zeiden ze toen je er achter kwam dat er te weinig in zat?

Niets! Hij haalde toen zijn portemonnee te voorschijn en haalde er briefgeld uit. Hij heeft nog geen sorry of wat dan ook gezegd!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:09

ik heb mijn pony gekocht van iemand die schulden had voor een mooi bedrag (paard was toen nl kreupel dus was een grote gok van mij) ik heb haar het bedrag laten natellen én dit bedrag vastgelegd in een contract. Dat ze niet naderhand aan kon komen dat ik hem voor te weinig had gekocht ofzo iets

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:26

Eerst natellen, door de andere partij, dan ben je zeker dat het juiste bedrag er in zit. Bij de verkoop van mijn vorige paard hadden we ook wel een voorschot gekregen, als garantie dat ze hem echt wilden, bij mijn huidige paard werd het geld ook nagekeken op echtheid, wat bij de meeste grote sportstallen wel zo is. Vonden ze zelf ook even gênant, maar liever zo dan dat je vals geld krijgt natuurlijk.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 08:52

Oakland1990 schreef:
Eerst natellen, door de andere partij, dan ben je zeker dat het juiste bedrag er in zit. Bij de verkoop van mijn vorige paard hadden we ook wel een voorschot gekregen, als garantie dat ze hem echt wilden, bij mijn huidige paard werd het geld ook nagekeken op echtheid, wat bij de meeste grote sportstallen wel zo is. Vonden ze zelf ook even gênant, maar liever zo dan dat je vals geld krijgt natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat ze het even genant vinden, maar het is op zich natuurlijk helemaal niet verkeerd om op vals geld te controleren. Je weet natuurlijk maar nooit.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:36

Ik snap niet dat je je paard dan nog meegeeft aan die mensen die te weinig geld betalen en het even later weer bijleggen.
Ze hebben je toch bedrogen? Ik zou mijn paard dan nooit meegeven.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:38

Fira schreef:
Ze hebben je toch bedrogen? Ik zou mijn paard dan nooit meegeven.

Bedrogen zou ik het niet noemen, tenminste ik zou het zo niet opvatten. Eerder dat ze op het laatste moment nog afdingen, en bij sommigen zal dat ook wel lukken. En afdingen is geen bedrog.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:46

Ik vind het wel bedrog; je neemt aan dat de hoeveelheid geld dat je hebt gevraagd voor je paard correct is.
En als dit niet zo blijkt te zijn, dan word je toch eigenlijk bedrogen?
Je krijgt minder betaald voor je paard dan dat je had afgesproken.

Zo zie ik het. :+

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:49

Laatste keer toen ik mijn nieuwe paard kocht, heb ik het samen met de verkoper via telebankieren naar haar overgemaakt. Dat vonden we beide fijn, hoefden we ook beide niet met veel geld over straat te lopen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:53

Fira schreef:
Ik vind het wel bedrog; je neemt aan dat de hoeveelheid geld dat je hebt gevraagd voor je paard correct is.

Je telt toch eerst na alvorens je de papieren ondertekend? Je hoeft niet akkoord te gaan met het gegeven bedrag, als dat afwijkt van het afgesproken bedrag? En als je dat niet aanneemt, ben je dus ook niet bedrogen :+ of toch?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:10

Oakland1990 schreef:
Fira schreef:

Je telt toch eerst na alvorens je de papieren ondertekend? Je hoeft niet akkoord te gaan met het gegeven bedrag, als dat afwijkt van het afgesproken bedrag? En als je dat niet aanneemt, ben je dus ook niet bedrogen :+ of toch?

Ja zo kan je het zien denk ik :j
Maar ik zou dan in iedergeval mijn paard dan niet verkopen, liever aan eerlijke mensen dan aan mensen die je dan afdingen/bedriegen.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:27

Fira schreef:

Dat ben ik met je eens. Eigenlijk ben ik bijna bedrogen.. ;(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:37

aliealie schreef:
Laatste keer toen ik mijn nieuwe paard kocht, heb ik het samen met de verkoper via telebankieren naar haar overgemaakt. Dat vonden we beide fijn, hoefden we ook beide niet met veel geld over straat te lopen!

Dat lijkt mij ook het fijnste...
Hoe weet je ook zo zeker dat het geld echt is? Het zal maar nep blijken te zijn....

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:52

Ik heb eind mei een ruin gekocht, zou hem zaterdags ophalen en had al gezorgd dat zij vrijdags het geld op de rekening had staan. We hadden overigens wel een zeer stevig (door mij gemaakt) onderliggend contract waardoor ik het durfde.

Vorige week nog een merrie opgehaald was best vreemd, want ik had het geld in de envelop gedaan, ze laadde de merrie op, zei dat ze het geld zou natellen, gaf de papieren en ze liep gelijk weer weg. Best apart zo.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:00

Bij de paarden die ik heb verkocht werd er altijd betaald voor het inladen, binnen bij een kopje koffie. Het geld wordt op tafel uitgeteld en we ondertekenen de kwitantie. Als de koper bij je thuis aan tafel zit is het heel moeilijk om rare dingen te doen met het geld tellen, en onmogelijk om er snel vandoor te gaan zonder dat er volledig betaald is. Heel makkelijk!

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:50

ik vínd 't zelfs heel onbeschoft en ongepast om niet samen het geld na te tellen. mensen kunnen een foutje maken maar er zijn ook gewoon mensen die je keihard bedriegen merk ik hier wel. :\

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:29

aliealie schreef:

is een goed idee, vind het ook maar eng met zoveel geld rond te lopen.
Ik tel het zelf ongeveer 100x na voor ik het afgeef ;), maar idd altijd in bijzijn van koper en verkoper controleren.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:32

Hahah
Ik heb mijn huidige paardje betaald van mijn spaar centen.. dus scht onwijs veel briefjes van 5 en 10 euro..
Vorige eigenaar ging het natellen bleek er 5 euro te weinig in de envalop te zitten haha
Dit was natuurlijk per ongeluk gegaan maar hoefde het niet meer te betalen :P
(net alsof 5 euro zoveel geld is op zo’n groot bedrag )

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:13

Wat een vreselijk verhalen lees ik hier op de vroege ochtend. Er zijn uiteraard ook veel eerlijke mensen... maar er zijn ook veel oplichters, ongelooflijk! Ik kan er over meepraten over oplichters en bedriegers in de paardenwereld. Ik ben daarom altijd uiterst voorzichtig.

Altijd boter bij de vis, geld natellen en eventueel controleren op vals geld. Paard/veulen niet meer meegeven bij een poging tot oplichting: dan rechtsomkeer en afmars voor de kopers.

Wees altijd op je hoede en wees niet te goed van vertrouwen, eerst zien dan geloven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:49

Hier ook gewoon zakelijk handelen hoor...handgeld betalen (of laten betalen) en bij ophalen van het paard word gewoon de boel,onder het genot van een bakkie leut :9k ,eerst afgehandeld. Dat betekend,contracten tekenen...geld samen uittellen en daarna de papieren overhandigen.
Als dit allemaal geregeld is gaat het paard pas op de trailer en geen minuut eerder.

Vind je het moeilijk om dit voor te stellen...dan gooi je het maar op dieren welzijn,paard hoeft niet langer geladen te staan dan strikt noodzakelijk ;)
Als ik met de paarden op stap ga dan doe ik ook eerst alle spullen in de auto en als laatste pas de paarden,kunnen ze ook niet gaan klieren :o

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:31

Ik ken iemand die een duur paard verkocht in contact geld; bleek er een briefje van 100 te veel in de envelop te zitten ;) Heeft de verkoper wel eerlijk gemeld en de koper kreeg de 100 terug.