Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:59

Het gaat niet zozeer om het "open stamboek" maar om het feit dat jij dit paard écht als fokmateriaal gekocht hebt en hem wil voorbrengen op een HK. Om dan een paard te kopen, zonder ook maar een DA ernaar te laten kijken of een (wellicht simpelere) klinische keuring uit te laten voeren vind ik vreemd.
Wie weet heeft hij wel een hartruis, OCD of weet ik wat.... Daar is bij aankoop niet naar gekeken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:14

het gaat nog om een jong dier hoor..
en hij is thuis door onze VA nagekeken (!!) en gezond verklaard, en ook door hun VA (volgens mij heb ik dat al eerder vermeld). Volgens mijn VA was er ook geen enkele reden om zomereczeem te vermoeden.. (was geen haartje gekrenkt toen ik hem kocht en toen hij hier kwam)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:18

Kytha schreef:
het gaat nog om een jong dier hoor..
en hij is thuis door onze VA nagekeken (!!) en gezond verklaard, en ook door hun VA (volgens mij heb ik dat al eerder vermeld). Volgens mijn VA was er ook geen enkele reden om zomereczeem te vermoeden.. (was geen haartje gekrenkt toen ik hem kocht en toen hij hier kwam)

Dan kun je dus niets met dat ZE, je kunt het paard niet terugbrengen.
Dat is al meerdere malen gezegd....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:24

ja, dat weet ik nu intussen ook wel :+
Ik reageer enkel en alleen op jullie berichten mbt fokken.

Maar de openingspost is idd beantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:05

Het gaat om een tinker, aangezien vele dieren zijn geimporteerd uit engeland/ ierland, is veel nog onbekend, vele ouderdieren zijn dus helemaal niet bekend.
Wel wordt geprobeerd enig inzicht te krijgen in de familiebanden, dmv dna vergelijking. Daar is laatst nog een nieuwstopic over geweest.
Hengsten worden heus wel aan enige eis onderworpen hoor ;)

tinkerstamboek schreef:
Naast het voldoen aan de typebeschrijving van het NSvT (link stamboek/registratiereglement), 1e en 2e bezichtiging en een veterinaire goedkeuring tijdens een door het NSvT georganiseerde hengsten keuring, moeten de hengsten een röntgenonderzoek laten verrichten en ook voldoen aan een aantal spermakwaliteiseisen. Daarnaast kan een hengst niet worden toegelaten voor de dekdienst wanneer hij een verschil in grootte van testikels heeft van meer dan 30 %.

De spermakwaliteitseisen zijn opgesteld in overleg met de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. De reden dat het NSvT erg veel waarde hecht aan de spermakwaliteit van hun dekhengsten is dat een lage kwaliteit sperma kan duiden op een hoog inteelt percentage. Voor goedkeuring en toelating tot de dekdienst bij het NSvT, dient het sperma van een Tinkerhengst aan de volgende eisen te voldoen:

•Cat. 1: 1500 of meer TNB gradatie Goed
•Cat. 2: 1000 tot 1500 TNB gradatie Voldoende
•Cat. 3: 500 tot 1000 TNB gradatie Matig
•Cat. 4: Minder dan 500 TNB gradatie Onvoldoende, niet toegelaten voor de dekdienst.
(TNB = Totaal aantal Normaal Bewegende cellen.)

Deze criteria zijn niet alleen nodig om o.a. de merrie houders te beschermen, maar ook omdat het NSvT met een goede kwaliteit hengsten willen werken. Als stamboek, waarvan in het grootste deel van de gevallen nog geen ouders van de ingeschreven en in te schrijven dieren bekend zijn, is het noodzakelijk dat we met goed en gezond fokmateriaal beginnen voor het verdere bestaan van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:08

Liezel1 schreef:
Het gaat niet zozeer om het "open stamboek" maar om het feit dat jij dit paard écht als fokmateriaal gekocht hebt en hem wil voorbrengen op een HK. Om dan een paard te kopen, zonder ook maar een DA ernaar te laten kijken of een (wellicht simpelere) klinische keuring uit te laten voeren vind ik vreemd.
Wie weet heeft hij wel een hartruis, OCD of weet ik wat.... Daar is bij aankoop niet naar gekeken.

Daar zat je dus fout, dier is nagekeken door een da. Als dier rontgenologisch niet goed is, komt ie de keuring niet door, dus die feiten zul je wel moeten overleggen bij een HK.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:10

breezy302 schreef:
ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.

ZE zie je NIET in de winter :)*

Heel lastig dit probleem TS, want ZE is ook nog per regio verschillend. Dus aantonen dat het betreffende paard het al had, is heel erg moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:13

Alane schreef:
Mindim schreef:
ZE kun je sowieso niet op testen als ze geen symptomen vertonen en zelfs dan is er geen sluitende test.

Niet handig om niet te keuren, zekers als je er mee wilt gaan fokken, maar dit was er sowieso doorheen gekomen, ook al had ze hem rontgenologisch en klinisch laten keuren.
Dus het hele keuren doet er in dit specifieke verhaal niet toe.

In zoverre wel als TS het hard wil maken dat ze het paard heeft gekocht voor de fokkerij, onvruchtbaarheid kan dan zelfs na 1 of 2 jaar een ontbindende factor zijn.
Hoe wil je nu aannemelijk maken als je helemaal niet gekeurd hebt? Geen foto's hebt laten maken niets?

Ik weet dat je niet kunt laten testen op ZE, maar je moet sdan geloofwaardig kunnen maken dat je serieus gekocht hebt voor de fokkerij, maar de verdere lichamelijke gesteldheid onbelangrijk vindt.

Snap je wat ik bedoel?

Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld. Even samenvatten en zeg maar of ik er naast zit of niet:
Als je serieus op zoek bent naar een paard, specifiek voor de fokkerij, hengst of merrie maakt niet uit. Dan zorg je dat je dat doet met gezonde dieren, om zo het nageslacht te verbeteren en gezond te houden. Om zeker te zijn dat je een goed gezond paard voor dit doel aankoopt, laat je het dier zeker op alle gezondheidsfronten keuren, alvorens over te gaan tot aankoop. Wanneer je dit alles niet hebt gedaan en dier komt met gebrek , dan is het eigenlijk: "wie zich brand, moet op de blaren zitten".

Dat bedoel je?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:18

Tja naar mijn mening moet je dus niet fokken met een eczemer.
Zo ben ik aan mijn paard gekomen; was ook voor de fok en bleek ook eczeem te hebben en ze wilden geen enkel risico nemen op nog meer zielige eczemers in deze wereld. Dus hengst te koop gezet, en bij mij gecastreerd en onder het zadel gebracht.
Ik vind dat niemand dat risico moet nemen en gewoon bij voorbaat de eczemers uit de fok halen.

Ik ken meerdere eczemers die het hebben doorgegeven aan hun nakomelingen, imo is het welk degelijk erfelijk. Niet perse dat het tot uiting komt, maar wel degelijk een grotere kans op ZE.
Het is nu eenmaal een ziekte waaraan meerdere oorzaken ten grondslag liggen zoals voeding enz. dus het is niet gezegd dat ze het perse krijgen, aanleg of niet.

Overigens kan het wel degelijk heel plaatselijk zijn, wat hier door iemand in twijfel getrokken werd (weitje aan de andere kant van het dorp), toen ik mijn paarden aan de andere kant van de stad had staan hadden ze er wel degelijk meer last van dan thuis!

Dit is mijn 3e eczemer dus ben wel een en ander te weten gekomen aan kennis en ervaringen zo langzamerhand ;)

Voor de fok zou ik hem niet gaan gebruiken, wel zou ik hem nu meteen voor ZE behandelen (als eerste een deken opdoen!) en het volgend jaar eerst maar eens aankijken hoe hij het dfoet qua eczeem, onder het zadel enz.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:24

ik heb globaal het topic gelezen, en je vragen zijn beantwoord.
wel struikel ik over het feit dat je zegt dat een ZE'er alleen voor slachtprijs verkocht kan worden.

ze zijn wel wat minder waard ja maar dat wil ik zeker geen slachtprijs noemen.
mijn z paardje heb ik dan voor minder dan de slachtprijs maar deze is al 21.

een jong dier leuk onder het zadel, kan toch prima nog als rijpaard verkocht worden ? of zie ik dat verkeerd.
aan zee hebben ze er weinig last van.

sorry als deze vraag al voorbij is gekomen dan heb ik er overheen gelezen.
en hoef je er dus niet uitgebreid op te antwoorden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:43

@opisopshop, dat werd inderdaad door mij in twijfel getrokken. Dat ze er op de veluwe er meer last van hebben dan aan zee geloof ik best, maar aan de andere kant van het dorp, nee, daar geloof ik niet in.

@Tatjana, let wel de kust is voor eczemers echt niet heilig, er lopen er hier genoeg rond en niet de minst erge gevallen. Dus dat ze er aan zee winig last van hebben, klopt niet of ze moeten al daadwerkelijk op de dijk lopen, daar is altijd een behoorlijke wind.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:47

Mindim schreef:
Alane schreef:
In zoverre wel als TS het hard wil maken dat ze het paard heeft gekocht voor de fokkerij, onvruchtbaarheid kan dan zelfs na 1 of 2 jaar een ontbindende factor zijn.
Hoe wil je nu aannemelijk maken als je helemaal niet gekeurd hebt? Geen foto's hebt laten maken niets?

Ik weet dat je niet kunt laten testen op ZE, maar je moet sdan geloofwaardig kunnen maken dat je serieus gekocht hebt voor de fokkerij, maar de verdere lichamelijke gesteldheid onbelangrijk vindt.

Snap je wat ik bedoel?

Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld. Even samenvatten en zeg maar of ik er naast zit of niet:
Als je serieus op zoek bent naar een paard, specifiek voor de fokkerij, hengst of merrie maakt niet uit. Dan zorg je dat je dat doet met gezonde dieren, om zo het nageslacht te verbeteren en gezond te houden. Om zeker te zijn dat je een goed gezond paard voor dit doel aankoopt, laat je het dier zeker op alle gezondheidsfronten keuren, alvorens over te gaan tot aankoop. Wanneer je dit alles niet hebt gedaan en dier komt met gebrek , dan is het eigenlijk: "wie zich brand, moet op de blaren zitten".

Dat bedoel je?

precies, met de opmerking dat ZE pas een poos later zichtbaar kan worden, en TS absoluut niet weet of het dier door een röntgenonderzoek komt. Als ze dat allemaal had laten doen, incl. spermaonderzoek en het blijkt dan dat het dier ZE heeft, ja dan heb je een poot om op te staan.

Open stamboek of niet, ik zou niet willen fokken met een dier waar zo weinig van bekend is.

vwb ZE, heb ik altijd begrepen dat je 2 dragers zou moeten hebben met dan een kans van 25 % op een veulen dat ooit ZE zal laten zien/krijgen. Want dat zou verklaren waarom ZE zo 'onwillekeurig' vererft.

en ik heb een paard gekocht dat nooit geschuurd heeft, bij ons schuren als een 1e klas schuurmachine, met een deken was dit goed te doen. en dit paard kwam van 5 km verderop.Ik had een perceel met veel dennebomen en vrij vochtige grond.
Verkocht incl. deken, heeft nooit weer geschuurd.... Kan dus plaatselijk zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:50

Mindim schreef:
@opisopshop, dat werd inderdaad door mij in twijfel getrokken. Dat ze er op de veluwe er meer last van hebben dan aan zee geloof ik best, maar aan de andere kant van het dorp, nee, daar geloof ik niet in.

@Tatjana, let wel de kust is voor eczemers echt niet heilig, er lopen er hier genoeg rond en niet de minst erge gevallen. Dus dat ze er aan zee winig last van hebben, klopt niet of ze moeten al daadwerkelijk op de dijk lopen, daar is altijd een behoorlijke wind.

Maar het kan wel degelijk en dat komt doordat er veel verschillende redenen kunnen zijn voor de geveoligheid voor de knutjes.
Bij de een scheelt aangepaste voeding al ontzettend, bij de ander is een deken voldoende en weer een ander heeft een plek nodig waar minder mugjes zijn; vele soorten jeuk met vele soorten oplossingen en dat maakt het ook zo'n lastige puzzel...

Als bij mij de paarden op een groot open stuk staan, zonder bomen en water en bij de buurman een paar km verderop staan ze naast een plasje water of een rij fruitbomen bijvoorbeeld, dan is de kans zeer aannemelijk dat dat een gevoeligere plek is voor eczemers.
Kan hemelsbreed soms weinig afstand tussenzitten, maar wel degelijk een groot verschil!
Ook meteen de reden dat niet alle eczemers gebaat zijn bij de zee; dan zijn er welicht minder mugjes maar heeft het paard een voeding wat niet bij zijn probleem past en wordt dit dus niet opgelost.
Of ze staan vlakbij zee maar alsnog bij bomen of stilstaand water, tja dan schiet het ook niet op.

Dit kan ook de reden zijn dat het paard bij hen niet schuurde en bij TS nu begonnen is; ander soort voeding / huishouding etc etc.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 07:48

Alane schreef:
precies, met de opmerking dat ZE pas een poos later zichtbaar kan worden, en TS absoluut niet weet of het dier door een röntgenonderzoek komt. Als ze dat allemaal had laten doen, incl. spermaonderzoek en het blijkt dan dat het dier ZE heeft, ja dan heb je een poot om op te staan.

Open stamboek of niet, ik zou niet willen fokken met een dier waar zo weinig van bekend is.

sorry hoor, maar ik ga een 2 jarige echt niet al volledig rontgen laten keuren, voor hetzelfde geld ligt hij de volgende dag dood in de wei, dag centjes :wave:
Zodra hij naar de keuring gaat wordt hij daarom gekeurd, en eventueel ook sperma (afhankelijk van stamboek).
Misschien zou je je toch eens moeten verdiepen in het ras, want van 9 van de 10 GGK hengsten is niks bekend :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:23

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:34

Daarom sta ik absoluut niet achter het tinker-gebeuren :)
Maar dat terzijde.

@TS: jij wilt hard maken dat ZE ontbindend is omdat het dier niet geschikt is voor de fokkerij.
Waarom zou je een 2 jarige niet röntgen laten keuren, als je het op 3 jairge leeftijd doet kan hij nog net zo goed dood omvallen zijn je centjes evengoed weg, nog maar te zwijgen over de onderhoudskosten.
Laat je gelijk op de fotozetten + klinisch ben je zo'n 300 euro kwijt en had je wel een 'poot' om op te staan.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:40

Alane schreef:
Laat je gelijk op de fotozetten + klinisch ben je zo'n 300 euro kwijt en had je wel een 'poot' om op te staan.

Nee, want ZE zie je niet op een foto of bij een klinische keuring.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:44

Dan kon ze iig hard maken dat hij voor de fokkerij was gekocht...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:49

Heb je hem ook na gekeken op luis?
dat heerst n.l. weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:08

Liezel1 schreef:
Dan kon ze iig hard maken dat hij voor de fokkerij was gekocht...

Waarom kan je dat daarmee hard maken? Mensen laten rijpaarden of ruinen ook op die manier keuren hoor.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:12

Als er enige onderzoeken zijn gedaan, die in de lijn liggen van het fokken, bv foto's, sperma onderzoek, DNA etc.... Dan kun je eerder hardmaken dat je het paard hebt gekocht voor de fok, dan met een simpele klinische keuring.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:57

Kytha schreef:
We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen. Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.

Wat is het probleem, je koopt per ongeluk een paard dat zomer eczeem heeft.
En dan lees ik ook nog dat het alleen zijn staart en manen is.

Ga naar het kruitvat een haal een flesje "Anti Klitwortel" dit kost rond de 3 euro.
Spuit het op de schuurplekken, hou dit netjes bij totdat het eczeem weg trekt.
Je krijgt er weer een mooie staart en manen voor terug!!! +:)+

En het probleem is 9 van de 10 keer weer opgelost... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:33

Liezel1 schreef:
Als er enige onderzoeken zijn gedaan, die in de lijn liggen van het fokken, bv foto's, sperma onderzoek, DNA etc.... Dan kun je eerder hardmaken dat je het paard hebt gekocht voor de fok, dan met een simpele klinische keuring.

Dan nog heb je in dit voorbeeld geen poot om op te staan hoor. Zomereczeem kun je niet weten als hij geen symptomen heeft vertoond. Dus ook de verkoper niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:34

Chico_2004 schreef:
Kytha schreef:
We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen. Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.

Wat is het probleem, je koopt per ongeluk een paard dat zomer eczeem heeft.
En dan lees ik ook nog dat het alleen zijn staart en manen is.

Ga naar het kruitvat een haal een flesje "Anti Klitwortel" dit kost rond de 3 euro.
Spuit het op de schuurplekken, hou dit netjes bij totdat het eczeem weg trekt.
Je krijgt er weer een mooie staart en manen voor terug!!! +:)+

En het probleem is 9 van de 10 keer weer opgelost... :o

Zo handig is het bij velen niet opgelost hoor ;) En een deken is een must bij zomereczeem.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:45

ZE komt pas vaak na 2de levensjaar tot uiting,dus grote kans dat hij bij die mensen nooit geschuurd had,en dan is het geen verborgen gebrek...

als hij als jaarling nooit geschuurd heeft,zullen de mensen ook niet geweten hebben dat hij een eczeem zou krijgen.

en hij is zeker meer waard als een slachtprijs,wel iets minder,maar geen slachtwaarde.

en Chico_2004 ,als het nou zo simpel op te lossen is dat eczeem,dan zouden niet zoveel mensen en paarden meer hoeven te tobben ermee..