Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kytha schreef:het gaat nog om een jong dier hoor..
en hij is thuis door onze VA nagekeken (!!) en gezond verklaard, en ook door hun VA (volgens mij heb ik dat al eerder vermeld). Volgens mijn VA was er ook geen enkele reden om zomereczeem te vermoeden.. (was geen haartje gekrenkt toen ik hem kocht en toen hij hier kwam)
tinkerstamboek schreef:Naast het voldoen aan de typebeschrijving van het NSvT (link stamboek/registratiereglement), 1e en 2e bezichtiging en een veterinaire goedkeuring tijdens een door het NSvT georganiseerde hengsten keuring, moeten de hengsten een röntgenonderzoek laten verrichten en ook voldoen aan een aantal spermakwaliteiseisen. Daarnaast kan een hengst niet worden toegelaten voor de dekdienst wanneer hij een verschil in grootte van testikels heeft van meer dan 30 %.
De spermakwaliteitseisen zijn opgesteld in overleg met de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. De reden dat het NSvT erg veel waarde hecht aan de spermakwaliteit van hun dekhengsten is dat een lage kwaliteit sperma kan duiden op een hoog inteelt percentage. Voor goedkeuring en toelating tot de dekdienst bij het NSvT, dient het sperma van een Tinkerhengst aan de volgende eisen te voldoen:
•Cat. 1: 1500 of meer TNB gradatie Goed
•Cat. 2: 1000 tot 1500 TNB gradatie Voldoende
•Cat. 3: 500 tot 1000 TNB gradatie Matig
•Cat. 4: Minder dan 500 TNB gradatie Onvoldoende, niet toegelaten voor de dekdienst.
(TNB = Totaal aantal Normaal Bewegende cellen.)
Deze criteria zijn niet alleen nodig om o.a. de merrie houders te beschermen, maar ook omdat het NSvT met een goede kwaliteit hengsten willen werken. Als stamboek, waarvan in het grootste deel van de gevallen nog geen ouders van de ingeschreven en in te schrijven dieren bekend zijn, is het noodzakelijk dat we met goed en gezond fokmateriaal beginnen voor het verdere bestaan van het ras.
Liezel1 schreef:Het gaat niet zozeer om het "open stamboek" maar om het feit dat jij dit paard écht als fokmateriaal gekocht hebt en hem wil voorbrengen op een HK. Om dan een paard te kopen, zonder ook maar een DA ernaar te laten kijken of een (wellicht simpelere) klinische keuring uit te laten voeren vind ik vreemd.
Wie weet heeft hij wel een hartruis, OCD of weet ik wat.... Daar is bij aankoop niet naar gekeken.
breezy302 schreef:ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.
Alane schreef:Mindim schreef:ZE kun je sowieso niet op testen als ze geen symptomen vertonen en zelfs dan is er geen sluitende test.
Niet handig om niet te keuren, zekers als je er mee wilt gaan fokken, maar dit was er sowieso doorheen gekomen, ook al had ze hem rontgenologisch en klinisch laten keuren.
Dus het hele keuren doet er in dit specifieke verhaal niet toe.
In zoverre wel als TS het hard wil maken dat ze het paard heeft gekocht voor de fokkerij, onvruchtbaarheid kan dan zelfs na 1 of 2 jaar een ontbindende factor zijn.
Hoe wil je nu aannemelijk maken als je helemaal niet gekeurd hebt? Geen foto's hebt laten maken niets?
Ik weet dat je niet kunt laten testen op ZE, maar je moet sdan geloofwaardig kunnen maken dat je serieus gekocht hebt voor de fokkerij, maar de verdere lichamelijke gesteldheid onbelangrijk vindt.
Snap je wat ik bedoel?

Mindim schreef:Alane schreef:In zoverre wel als TS het hard wil maken dat ze het paard heeft gekocht voor de fokkerij, onvruchtbaarheid kan dan zelfs na 1 of 2 jaar een ontbindende factor zijn.
Hoe wil je nu aannemelijk maken als je helemaal niet gekeurd hebt? Geen foto's hebt laten maken niets?
Ik weet dat je niet kunt laten testen op ZE, maar je moet sdan geloofwaardig kunnen maken dat je serieus gekocht hebt voor de fokkerij, maar de verdere lichamelijke gesteldheid onbelangrijk vindt.
Snap je wat ik bedoel?
Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld. Even samenvatten en zeg maar of ik er naast zit of niet:
Als je serieus op zoek bent naar een paard, specifiek voor de fokkerij, hengst of merrie maakt niet uit. Dan zorg je dat je dat doet met gezonde dieren, om zo het nageslacht te verbeteren en gezond te houden. Om zeker te zijn dat je een goed gezond paard voor dit doel aankoopt, laat je het dier zeker op alle gezondheidsfronten keuren, alvorens over te gaan tot aankoop. Wanneer je dit alles niet hebt gedaan en dier komt met gebrek , dan is het eigenlijk: "wie zich brand, moet op de blaren zitten".
Dat bedoel je?
Mindim schreef:@opisopshop, dat werd inderdaad door mij in twijfel getrokken. Dat ze er op de veluwe er meer last van hebben dan aan zee geloof ik best, maar aan de andere kant van het dorp, nee, daar geloof ik niet in.
@Tatjana, let wel de kust is voor eczemers echt niet heilig, er lopen er hier genoeg rond en niet de minst erge gevallen. Dus dat ze er aan zee winig last van hebben, klopt niet of ze moeten al daadwerkelijk op de dijk lopen, daar is altijd een behoorlijke wind.
Alane schreef:precies, met de opmerking dat ZE pas een poos later zichtbaar kan worden, en TS absoluut niet weet of het dier door een röntgenonderzoek komt. Als ze dat allemaal had laten doen, incl. spermaonderzoek en het blijkt dan dat het dier ZE heeft, ja dan heb je een poot om op te staan.
Open stamboek of niet, ik zou niet willen fokken met een dier waar zo weinig van bekend is.

Kytha schreef:We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen. Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.
Liezel1 schreef:Als er enige onderzoeken zijn gedaan, die in de lijn liggen van het fokken, bv foto's, sperma onderzoek, DNA etc.... Dan kun je eerder hardmaken dat je het paard hebt gekocht voor de fok, dan met een simpele klinische keuring.
Chico_2004 schreef:Kytha schreef:We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen. Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.
Wat is het probleem, je koopt per ongeluk een paard dat zomer eczeem heeft.
En dan lees ik ook nog dat het alleen zijn staart en manen is.
Ga naar het kruitvat een haal een flesje "Anti Klitwortel" dit kost rond de 3 euro.
Spuit het op de schuurplekken, hou dit netjes bij totdat het eczeem weg trekt.
Je krijgt er weer een mooie staart en manen voor terug!!!![]()
En het probleem is 9 van de 10 keer weer opgelost...
En een deken is een must bij zomereczeem.