Koopovereenkomst: vorige eigenaar 1e keus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:48

Voor mij niet. Aangezien ik de mogelijkheid zie om voor mijn paard een goed nieuw thuis te zoeken als dat nodig mocht zijn ondanks die overeenkomst. Ook al krijg ik daar dan geen geld voor. Het is maar geld. En gelukkig is mijn vraag ook hypothetisch :) Als het aan mij ligt blijft mijn paard nog 20 jaar bij mij.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:04

Ik begrijp je ook wel, maar er is ook een andere kant.

Voorbeeld. Mijn pony is van een meisje geweest die de pony moest verkopen ivm scheiding ouders. Ze heeft toen afgesproken dat de nieuwe eigenaar zou bellen als ie haar ging verkopen. Heeft ie niet gedaan, waardoor ze in de handel terrecht kwam.
Toen ze bij mij kwam was ze bang van mannen, kopschuw, bang van zwepen, ga zo maar door.
Paar jaar nadat ik haar had, vond ik een jonge vrouw huilend voor de stal van mijn pony. Bleek dus dit meisje te zijn. We zouden contact houden, maar ik denk dat ze het niet aankon of zo. Heb haar dan ook nooit meer gezien.
(ik zoek haar nu omdat ik denk dat ze nu 12/13? jaar later misschien wel wil weten dat Layla nog steeds bij mij is en misschien wil ze Layla nog wel zien nu ze nog leeft gezien haar leeftijd. Ze is in elk geval welkom!!!)

En ja, dan denk ik, wat een kl.... van een man die haar nooit meer heeft benaderd toen hij haar ging verkopen. Had veel leed van mijn pony gescheeld als hij het wel gedaan had. Dan had ik haar natuurlijk nooit gehad, maar toch. Ik had zo'n medelijden met haar, maar wilde mijn pony die ik toen al een paar jaar had natuurlijk niet verkopen aan haar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:10

Oh, het is ook absoluut niet de bedoeling dat mijn paard in de handel terecht komt :n Als hij ooit bij mij weggaat zou ik misschien de vorige eigenaar wel informeren. Of niet. Dat weet ik niet. In ieder geval is "ons" IJslanderwereldje zo klein dat toch wel zo'n beetje iedereen weet bij wie welk paard is. Zo ben ik zelfs op bokt onder de ijscobokkers mensen tegengekomen die riepen: heeeee! Issie nu van jou!

DeHP

Re: Koopovereenkomst: vorige eigenaar 1e keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:36

Vraag de oude eigenaar gewoon eens een keer waarom ze het recht van eerste aankoop willen. Je hebt grote kans dat ze het paard helemaal niet terug willen, maar er gewoon zeker van willen zijn dat het paard goed terecht komt. Als jij ze verzekerd dat jij een goed adres voor het paard zoekt en ze daar evt. ook even kunnen gaan kijken voor dat die daarheen gaat, heb je best kans dat je hem gewoon kunt verkopen.

En over jouw contract dat de oude eigenaar hem nooit terug kan kopen is natuurlijk heel makkelijk uit te komen. Ze verkopen hem eerst een dag aan een ander en die verkoopt hem aan de oude eigenaar. De middelste eigenaar heeft namelijk niks met jouw contract te maken en is vrij om het paard aan iedereen te verkopen die het maar wil hebben.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:49

Zou het niet netjes vinden als je het contract ondertekend heb en je houdt je niet aan die afspraak. Dan had je er destijds niet mee akkoord moeten gaan.
Wij verkopen onze paarden ook altijd met een contract waarin staat dat wij het eerste recht van terugkoop hebben. Dan gaat het ons er voornamelijk om dat wij niet willen dat onze paarden bij een handelaar terecht komen.
Een aantal maanden geleden hebben wij ook een paard terug gekocht (eigenaar wilden hem naar een handelaar doen als wij hem niet terug wilden) en er zelf weer een goed huis voor gezocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:58

Mic schreef:
Zou het niet netjes vinden als je het contract ondertekend heb en je houdt je niet aan die afspraak. Dan had je er destijds niet mee akkoord moeten gaan.
Wij verkopen onze paarden ook altijd met een contract waarin staat dat wij het eerste recht van terugkoop hebben. Dan gaat het ons er voornamelijk om dat wij niet willen dat onze paarden bij een handelaar terecht komen.
Een aantal maanden geleden hebben wij ook een paard terug gekocht (eigenaar wilden hem naar een handelaar doen als wij hem niet terug wilden) en er zelf weer een goed huis voor gezocht.

Nou heb ik toch al een paar keer aangegeven dat dit topic ten eerste zuiver hypothetisch is, en ook dat het contract alleen over VERKOOP spreekt. Dus als ik mijn paard aan iemand wil geven houd ik me daarmee aan de gemaakte afspraken. Als je niet wil lezen wat ik schrijf vind ik dat prima, alleen is dit wel de laatste keer dat ik inhoudelijk op dit soort posts reageer.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:35

Ik vind dat een paard weggeven in dit geval hetzelfde als verkopen. Je doet hem weg.
Bijzonder weinig paarden die weggegeven worden. En dan vooral aan de verzorger, goede vriendin, familie of omdat het paard blijven geblesseert is. Dus dat er in het contract niet expliciet staat weggeven vindt ik vrij logisch. Er had kunnen staan, van de hand doen o.i.d. Deze dekt beide gevallen denk ik. Die moet ik onthouden mocht het nodig zijn:D

Je vraagt inderdaad niet om een mening, maar om een reden te vinden om contractbreuk te plegen. Even heel cru gezegd.

Ik begreep dat de dochter erop reed? Ondertussen is ze ouder geworden en dat gaat door. Ik begreep dat je pony het daar goed had. Te goed, werd verwend en zo. Ze doet meer ervaring op. Haar ouders hebben minder/geen invloed meer. Ze ziet en ervaart dat haar teruggekomen paardje veel beter loopt en zo, ze ziet dus dat jij iets goed hebt gedaan. Je verteld hoe, wat, waar indien nodig. En zeer waarschijnlijk neemt ze het van je aan en leert ze ervan. Dit kun je best wel "proeven" als je contact met haar hebt over het e.o.a. Ze zijn hem toch ook komen opzoeken? Dus waren ze gek op hem, ookal deden ze het niet goed. Grote kans dat ze willen leren of ondertussen geleerd hebben het beter te doen.
Dan is er toch geen probleem meer?

Ik denk dat je al een beslissing hebt genomen op het moment van aankoop.
Kan het mis hebben natuurlijk.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:15

hestejente schreef:
Mic schreef:

Nou heb ik toch al een paar keer aangegeven dat dit topic ten eerste zuiver hypothetisch is, en ook dat het contract alleen over VERKOOP spreekt. Dus als ik mijn paard aan iemand wil geven houd ik me daarmee aan de gemaakte afspraken. Als je niet wil lezen wat ik schrijf vind ik dat prima, alleen is dit wel de laatste keer dat ik inhoudelijk op dit soort posts reageer.

Jouw vraag, aan het begin van het topic, is toch of je echt je paard eerst aan hun moet aanbieden.
Sorry maar ik geef daar gewoon een reactie op !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 00:25

jes_sira schreef:
Ik vind dat een paard weggeven in dit geval hetzelfde als verkopen. Je doet hem weg.
Bijzonder weinig paarden die weggegeven worden. En dan vooral aan de verzorger, goede vriendin, familie of omdat het paard blijven geblesseert is. Dus dat er in het contract niet expliciet staat weggeven vindt ik vrij logisch. Er had kunnen staan, van de hand doen o.i.d. Deze dekt beide gevallen denk ik. Die moet ik onthouden mocht het nodig zijn:D

Je vraagt inderdaad niet om een mening, maar om een reden te vinden om contractbreuk te plegen. Even heel cru gezegd.

Ik begreep dat de dochter erop reed? Ondertussen is ze ouder geworden en dat gaat door. Ik begreep dat je pony het daar goed had. Te goed, werd verwend en zo. Ze doet meer ervaring op. Haar ouders hebben minder/geen invloed meer. Ze ziet en ervaart dat haar teruggekomen paardje veel beter loopt en zo, ze ziet dus dat jij iets goed hebt gedaan. Je verteld hoe, wat, waar indien nodig. En zeer waarschijnlijk neemt ze het van je aan en leert ze ervan. Dit kun je best wel "proeven" als je contact met haar hebt over het e.o.a. Ze zijn hem toch ook komen opzoeken? Dus waren ze gek op hem, ookal deden ze het niet goed. Grote kans dat ze willen leren of ondertussen geleerd hebben het beter te doen.
Dan is er toch geen probleem meer?

Ik denk dat je al een beslissing hebt genomen op het moment van aankoop.
Kan het mis hebben natuurlijk.

Nee ik wil geen contractbreuk plegen, ik wil mijn paard gewoon houden! De vraag in de OP is hypothetisch.

Verder vind ik weggeven wel iets anders van verkopen. Iets verkopen houdt m.i. in dat je er geld voor krijgt. Geld is maar geld, dat mijn paard goed terecht komt vind ik veel belangrijker dan die paar centen.

De dochter en de moeder reden allebei op het paard. De moeder heeft iets aan de heupen, mede daardoor is mijn paard nu zo krom. De dochter woont nu een jaar in Parijs en gaat in september studeren, denk niet dat ze de komende jaren tijd heeft voor een paard. Dat hoeft ook niet, hij blijft bij mij :) Ze hebben gezien dat hij geleerd heeft om netjes aan de lange lijnen te lopen, en ik zal ze uitnodigen om te komen kijken wanneer mijn paard en ik in september weer meedoen met de proefjes van de rijvereniging. En dat is naar mijn idee voldoende. Het is nu mijn paard.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:11

Waar doe je dan zo moeilijk over, als je hem niet gaat verkopen?
Om voorbereid te zijn voor het geval dat zoek je naar redenen om contractbreuk te plegen.

Als je daar kritiek over krijgt, roep je elke keer, met hoofdletters, dat het hypothetisch is en hem niet gaat verkopen.
Dat mensen niet kunnen lezen enzo. Maar zelf reageer je heel summier en niet op goede argumenten.
Ik begrijp steeds minder van dit topic.

Zoals ik al zei, je wist volgens mij bij voorbaat dat je hem toch niet aan hen zou aanbieden als je hem weg zou doen en wil je alleen maar bevestiging dat je helemaal gelijk hebt om contractbreuk te plegen. Nogmaals, kan het mis hebben maar krijg die indruk steeds meer.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:13

Je moet de reacties dan ook maar hypothetisch zien !

Ik snap alleen je bedoeling met deze vragen niet.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:13

Oei, nu de spijker op z'n kop is geslagen horen we niets meer van TS. Beetje jammer

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:56

hestejente schreef:
Verder vind ik weggeven wel iets anders van verkopen. Iets verkopen houdt m.i. in dat je er geld voor krijgt. Geld is maar geld, dat mijn paard goed terecht komt vind ik veel belangrijker dan die paar centen.
.
[/quote]

De rechter zal bij de uitleg van een dergelijk contract ook kijken naar de partijbedoelingen, niet alleen naar wat er taalkundig staat. De bedoeling van een dergelijk beding is dat als jij het paard weg wil doen (verkopen/weggeven/whatever), eigenaar dat recht van 1e koop heeft.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:12

Ik dacht weleens gehoord te hebben dat als jij een paard koopt jij alle zeggenschap hebt,die hebben de verkopers met de verkoop weggedaan.
Dus dan kun je op papier wel zetten eerst verkooprecht terug bij verkoop,maar hier hebben ze volgens mij totaal geen recht op,en ben je dus niet verplicht om te doen,is alleen wel aardig als je het wel doet.

In mijn oren klinken deze mensen juist heel lief voor paarden,totaal geen verstand ervan,maar dat zou jij ze dan ook kunnen uitleggen,geef ze wat boeken leg het ze uit..
Gelukkig is het niet van de orde,maar zou het toch sneu voor ze vinden als ze te horen krijgen,ik geef jullie paard weg want wil hem absoluut niet terug verkopen aan jullie..

maar zou het gewoon eens gaan navragen bij een advocatenbureau.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:18

@TS, wat zou jij dan van mijn hypothetische voorbeeld vinden dat als je je paard zou verkopen met de restrictie dat de oude eigenaar hem niet terug mag kopen of er iets mee te doen mag hebben. En de nieuwe eigenaar hem via iemand anders aan de oude eigenaar verkoopt? Dan hebben ze geen contractbreuk gepleegd omdat de middelste eigenaar niks met jouw contract te maken heeft.

Hoe zou jij je daar onder voelen?

Verder lijkt dit topic er een beetje op alsof je wilt laten weten he geweldig jij wel niet bent voor je paard en hoe slecht de oude eigenaar was. Vind ik persoonlijk een beetje een laffe actie. Er zijn betere manieren om te vertellen hoe goed je wel niet bent voor je paard, zonder de oude eigenaar te kwetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:19

ik heb zo een zelfde contract. Moet het paard terug geven aan de vorgie eigenaresse mocht ze weg moeten. Contract is weldegelijk rechtsgeldig. Heb het opgevraagd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:01

Ik zou in dat geval een rekensommetje maken. Wat is de sanctie op contractbreuk en dat is schadevergoeding en wat levert het je op.

Je hoeft trouwens geen reden hebben om contractbreuk te plegen. Contractbreuk wordt wegens schuld (wat hier het geval zou zijn) of verkeersopvattingen toegerekend.

Ik ben het met Manon eens over de uitleg van het contract