Prijzen van (sport) paarden, wat is ´normaal´ ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:31

Bij gezonde paarden vind ik een rieel bedrag:

de kosten van dekgeld (en overige stamboekkosten etc.) en een rieel bedrag per jaar aan onderhoud tot het 3e jaar bij elkaar opgeteld. Daarbij een bedrag afhankelijk van het papier, karakter of mate van beleerdheid.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:38

Wij hebben lang gezocht naar het paard wat bij ons paste!
Wij zijn enorm rare prijzen tegen gekomen waar ik stijl van achterover vloog.
Een 16 jarig paard, waar ze 5500 euro voor vroegen?!
Maar de prijs van 3500,- voor een 7 jarig paard? Wat L loopt.
Dat vind ik nog wel een reeële prijs.
Daar heb je nog JAREN plezier van wanneer alles goed gaat.
Dat iemand 3500 vraagt wil nog niet zeggen dat ze het krijgen.
Maar helaas willen veel mensen ook geld terug krijgen via de vraagprijs van dierenarts kosten e.d. die ze door de jaren heen hebben gehad.
Je moet goed zoeken, maar je vind ze wel.

Het is en blijft hobby! ;)

Silly1972

Re: Prijzen van (sport) paarden, wat is ´normaal´ ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:42

Ik vindt het niet reeël als met de DA kosten erbij calculeert.
En soms kan je best leuke paarden voor weinig vinden, vaak mensen die een echt goed tehuis zoeken voor hun paard bv.
Die geven meer om het tehuis dan om de kosten.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:51

Ja dat vind ik inderdaad ook absoluut niet reeel en toch ben ik het vaak tegengekomen.
Dat mensen zeiden, jaa maar we hebben het paard al vanaf veulen en we hebben hem zelf gefokt en de dekking kosten mij zoveel en er kwamen nog dierenarts kosten bij kijken e.d. en dan is hij nog rontgenlogisch gekeurd e.d.
Ja maar natuurlijk, maar wanneer je je paard echt wilt verkopen dan ben je wel reeël. Ik heb vaak gevraagd? wil jij je paard wel verkopen?

Of kopers die een leuk paard te koop hebben staan en aan de telefoon niet willen zeggen wat ze voor het paard willen hebben, en wanneer je er komt dat ze dan ineens 10.000 euro vragen.
Ik moet zeggen ik werd er goed ziek van, constant dat heen en weer gesjouw.
Ik ben dan ook tevreden en trots op het paard wat we nu hebben.

Maar de prijzen markt van tegenwoordig maakt het niet voor iedreen meer leuk.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:10

Dakario schreef:
tja, het hangt ook van elk paard af. een paard met veel talent en kwaliteit in springsport zijn ook meer waard. jonge paarden zijn in algemeen goedkoper omdat ze nog niet alles kennen. maar wat me wel opvalt is dat paarden met bekende vaderkant of moederkant altijd voor hogere prijs worden verkocht. maar toch letten meeste kopers nu wel op kwaliteit van de paarden.

een paard die 130 cm loopt met goede techniek, groot genoeg is ongeveer 7000 waard.

een paard dat 160 cm springt en supervoorzichtig en gemakkelijk in omgang kan zeker 15000 waard zijn.

dus zoals ik zeg het prijs is afhankelijk van het soort paard.

Als jij een 1m60 paard voor 15.000 euro vindt, dan wil ik hem altijd van je overkopen :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:37

Citaat:
een paard dat 160 cm springt voor 15000 euro

dat is belachelijk, ik heb al veulens voor meer verkocht.
3500 is een normale prijs voor een gezond paard zonder al te veel potentieel. Wil je een echte goede, dan zal je toch wat meer op tafel moeten leggen in deze tijden.

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:54

Ik vind 3500 ook wel reëel voor een L geklasseerd paard.

Wat ik ook vind is dat de mensen wel erg veel geld durven te vragen, terwijl de markt nog echt wel op zijn gat ligt. Sommige prijzen zijn echt belachelijk hoog. Maarja, je krijgt voor een paard wat een ander ervoor wilt geven natuurlijk...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:14

_mobo_ schreef:

Dat vind ik wel erg simpel gesteld. Klassering zegt mij niet alles, je moet naar het hele paard kijken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:15

Ach de gulden zijn nou eenmaal verdwenen, try to life with it ;)

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:19

KarinvdM schreef:
_mobo_ schreef:

Dat vind ik wel erg simpel gesteld. Klassering zegt mij niet alles, je moet naar het hele paard kijken.

Ja, dat vind ik ook, maar ik probeerde even terug te komen op de beginpost, zonder het helemaal uit te leggen omdat het in dit topic volgens mij wel vaker al genoemd is ;) niet aanvallend bedoeld
Ik vind zeker dat je naar het hele paard moet kijken: karakter, bouw, ervaring, leeftijd, ga zo maar door.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:38

Wadi_ schreef:
Dakario schreef:
tja, het hangt ook van elk paard af. een paard met veel talent en kwaliteit in springsport zijn ook meer waard. jonge paarden zijn in algemeen goedkoper omdat ze nog niet alles kennen. maar wat me wel opvalt is dat paarden met bekende vaderkant of moederkant altijd voor hogere prijs worden verkocht. maar toch letten meeste kopers nu wel op kwaliteit van de paarden.

een paard die 130 cm loopt met goede techniek, groot genoeg is ongeveer 7000 waard.

een paard dat 160 cm springt en supervoorzichtig en gemakkelijk in omgang kan zeker 15000 waard zijn.

dus zoals ik zeg het prijs is afhankelijk van het soort paard.

Als jij een 1m60 paard voor 15.000 euro vindt, dan wil ik hem altijd van je overkopen :D

Ik wil zo'n paard daar ookwel voor kopen en het 1.30 paard mag je mij ook verkopen voor 7000 :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:25

friesiszwart schreef:
Bij gezonde paarden vind ik een rieel bedrag:

de kosten van dekgeld (en overige stamboekkosten etc.) en een rieel bedrag per jaar aan onderhoud tot het 3e jaar bij elkaar opgeteld. Daarbij een bedrag afhankelijk van het papier, karakter of mate van beleerdheid.

Tja, dat kan jij wel reëel vinden maar jij gaat uit van de kosten die er gemaakt zijn aan dier. Al heeft je paard 5.000,- gekost tot z´n 4e jaar, dat maakt hem niet automatisch 5.000,- waard.

De markt wordt toch bepaald door vraag en aanbod.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:16

muc schreef:
Ik denk dat ook vaak vergeten wordt wat een paard wel niet heeft gekost voordat het 4 jaar is.
Dan spreek je toch wel snel over € 4000,- voor een 4 jarige. Namelijk kosten voor de dekking, opfok, dierenarts, beleren etc. En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die erin gestoken wordt. Als je het zo bekijkt denk ik datje dan best wat meer mag vragen als de 3/4 jarige talent lijkt te hebben.

( Ik ga trouwens uit van een sportpaard (kwpn..) met papier)

Ik vindt inderdaad dat de paarden over het algemeen erg duur zijn. Zoals je al aangeeft worden er tegenwoordige 1.000,- euro's uitgegeven aan dekgelden, waardoor de veulens ook weer duurder worden. Ik persoonlijk hou mij voor dat ik voor het paard dat ik zoek niet boven de 6.000,- euro betaal, gewoon een jong paard. Ben ik op zoek naar een leerpaard kan ik dit bedrag niet eens aanhouden en zal mijn prijsstelling bijgesteld moeten worden en betaal ik er niet meer voor als 10.000,- En helaas zijn er altijd mensen die de hoofdprijs vragen en ook daadwerkelijk krijgen en zolang die hoofdprijs betaald wordt zal een paard inderdaad niet goedkoper worden. Typisch voorbeeld de rijpaardveilingen van vorrig jaar hebben gemiddeld 17.000,- minder opgebracht, omdat iedereen de hand op de knip hield. Goede fokmerries werden verkocht voor 6.000,- euro i.p.v 12.000,- euro.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:19

Ik was op vakantie voor een weekje en zag nu dat dit topic weer geopend is.

@daffie
Inderdaad was het op de veilingen goed zichtbaar dat iedereen wat voorzichtiger is met geld uitgeven. wel zijn de echte uitschieters/toppers nog steeds veel geld waard. Fokmerries zit volgens mij helemaal geen handel in op het moment.

Om een goed paard voor een leuke prijs te kopen is denk ik ook een kwestie van de juiste mensen kennen. Zo heb ik een vriend die een groot opfokbedrijf heeft, hij geeft mij dan wel eens tip´s, zo van, die wil van dat paard af is het misschien wat voor jou. Dan kan je ook nog wel eens geluk hebben. (Dan zijn het wel onbeleerde paarden natuurlijk)

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:26

Het hangt van veel dingen af, kwaliteit, afstamming, verhouding leeftijd - niveau, beweging, exterieur, kwaliteit en nog meer.
Een leuk sportpaard, die netjes B/L loopt zit je inderdaad toch al gauw rond de 4000,- tot 6000,- euro. En zo gaan de prijzen eigenlijk alleen maar verder omhoog. Ik vind dit niet heel gek. Ik zeg je er wel bij, ik zou het er nooit voor uitgeven. Ik krijg ze meestal goedkoper aangeboden, komt ook omdat ze groen zijn. Maar ligt er ook heel erg aan waar je gaat kijken.