Waarom is het zo moelijk om een paard te verkopen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:19

Het is niet mijn type paard maar die ene foto onder het zadel is wel aardig. Ik zou zeggen: haal er een goede fotograaf bij die dat paard voordelig kan fotograveren. Want de foto's zijn slecht. De merrie heeft weinig uitstraling op deze foto's. En overal op de foto is 'rotzooi' te zien. hekjes, bouwwerken, handen van begeleiders. Leidt de aandacht af.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 01:00

Ben het eens met een aantal van de posters boven me. Of je advertentie wel of niet bekeken wordt überhaupt is afhankelijk van je titel en de foto's die je plaatst.
Titel moet kort en zakelijk zijn, bv:
5 jarige Rousseau ruin
of:
15 jarig leerpaard ZZ-L

Bij een jong paard gaat het vooral om de potentie die erin zit, dus wil je de afstamming vermelden. Bij een ouder paard gaat het om de al geleverde prestaties en is afstamming wat minder belangrijk. Omdat L-nivo niet spectaculair is, zou ik dat niet in de titel vermelden, dan maar alleen geslacht en afstamming. Vos trekt ook niet bijzonder, dus dat weglaten in de titel. Als ie echt kuikenmak is (maar dan ook echt) kan je 'braaf' nog in de titel zetten, soms zoeken mensen speciaal op die term.
Verder niet te veel strooien met kreten als 'kan meer' of nog zo'n leuke 'dressuurmatig gereden maar maakt ook een leuke sprong' (kom ik nogal eens tegen, een leuke sprong? wat is dat? dat omstanders in de lach schieten ofzo?).
Van te voren in ieder geval klinisch laten keuren, zoals al gemeld, is inderdaad een goede tip. Dan weet je ook wat je te wachten staat als ie opnieuw gekeurd wordt. Kan nare verrassingen voorkomen.
Verder in je tekst de afstamming correct vermelden, dus:

Jazz x keur preferent van Uniform
en niet:
Jazz x Kalinda (weinig mensen zijn echt geinteresserd in de naam van mama)

Zaken als 'zadel en dekens kunnen ook overgenomen worden' ook weglaten, dat bespreek je t.z.t. wel, en niemand selecteert een te bezichtigen paard op het wel of niet bijkopen van tuig en dekens.

Maar het aller aller belangrijkste zijn de foto's, zoals ook al is verteld hierboven.
1 correcte standfoto van een correct getoiletteerd paard (invlechten, benen opscheren, rustige achtergrond, stiekum voor net an wat hoger zetten dan achter, dat geeft een mooi 'bergopwaarts' beeld en recht van de zijkant, zodat je niet een raar groot hoofd met een slap achterhandje lijkt te krijgen, hals er mooi op met een rammeldoosje o.i.d.). Voor correcte standfoto's even de KWPN site bij de goedgekeurde hengsten doorzoeken. Persoonlijk zie ik ze liever met kale benen, maar daar zijn de meningen over verdeeld weet ik dus als je bandages mooier vind dan 4 witte bandages correct aangebracht.
Bij dressuurpaarden 1 correcte draf opname, net op het goede moment zodat het zweefmoment zichtbaar is met het achterbeen grijpend en het voorbeen idem, niet voorbeen volledig gestrekt want dan lijkt je achterbeen vaak stekend) met een ruiter (indien van toepassing) die ook correct zit, hakken uitdrukt, handen netjes en niet teveel spanning op het bit laat zien. Neusje eruit of in ieder geval net voor of op de loodlijn. Erachter doet aan als een paard dat zwaar op de hand loopt. Opnieuw helpt het om de foto zo te nemen dat er een vals bergopwaarts effect wordt gecreerd (dus de horizon niet aanhouden, maar voor net wat hoger dan achter, zorg dan wel dat er ook geen natuurlijke horizon in beeld is anders val je door de mand). Galopopnames zeggen (geheel onterecht) minder bij een dressurpaard.
Bij springpaarden 1 correcte opname net voor/boven de sprong, zodat het sluiten van de voorbenen zivchtbaar is (ook hier: spiek op de KWPN hengsten site).
En dan nog 1 pakkende hoofdfoto, mét hoofdstel want dat geeft bij veel paarden een 'snittiger' hoofdje. Opnieuw met knotjes, wat babyolie rond de ogen en op de snoet, oren uitgeschoren (ben ik op tegen, maar niet voor de verkoopfoto's..), kinharen strak weggeknipt enz.

Zit er een interessant papier bij, dan kan je daar ook nog een kopie van erbij zetten (stamboekpapier, niet het paspoort).

Eventuele stalondeugden zou ik altijd al in de tekst vermelden. Scheelt je veel onnodige bezichtigingen door mensen die daarop afhaken, en er kunnen later geen discussies ontstaan over het wel of niet melden bij de verkoop. Maar ook hierover verschillen de meningen.

Dat waren mijn tips, succes met je verkoop!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:47

__Nathalie__ schreef:
fokfanaat schreef:
alle keuringen KK zou voor mij ene reden zijn om niet eens te gaan kijken naar een paard!
hier idem

Ik kijk ook niet bij paarden waar KK staat, (heb het een paar keer gedaan en ben dan zo door mijn geld heen als ze afgekeurd worden). Nee, voor mij niet meer.

Glitter_

Re: Waarom is het zo moelijk om een paard te verkopen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:28

Knavia, Ik denk dat je een super uitleg hebt gegeven!!

Drikkus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:08

Hallo allemaal,

hartstikke bedankt voor alle reacties. Met name de uitleg van Knava is duidelijk, ik ga het gewoon
nog eens proberen.
wat betreft hem hier op Bokt zetten: ik zit nof niet lang genoeg op Bolt en dan mag dat niet.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:21

ik vind persoonlijk de foto's het allerbelangrijkst! als het geen uitstraling heeft ga ik al niet langs.

od je nou in zuid limburg woont of friesland als ik verkocht ben op het zien van de foto's en de informatie die er bij staat, en dit per telefoon bevestigd is dat dat zo is. kom ik langs!! ik woon in de kop van NH maar zou het ervoor over hebben.

veel mensen hebben al gezegd goede foto's en desnoods een fotograaf (hier van bokt iemand?) wij hebben verschillende paarden verkocht en allen binnen 2 weken van boeren lompe knol tot sportpony.
en allen waren op de foto's al verkocht. foto's waren mooier al in het echt vond ik...

ik weet niet of je der nog doortraint? anders wedstrijden blijven doen en hoger niveau scooren? jammer dat het geen "leerpaard" is want dat loopt nog wel redelijk.

als je je nieuwe advertentie plaats zet hem hier ook neer kun je mischien nog tips krijgen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:02

Als je in zuid limburg woont is het misschien ook wat waard om op duitse , belgische en luxemburgse paardensite te adverteren.

Verder zijn de tips van Knavia erg goed.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:14

__Nathalie__ schreef:
fokfanaat schreef:
alle keuringen KK zou voor mij ene reden zijn om niet eens te gaan kijken naar een paard!
hier idem

Ik kijk ook niet bij paarden waar KK staat, (heb het een paar keer gedaan en ben dan zo door mijn geld heen als ze afgekeurd worden). Nee, voor mij niet meer.[/quote]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Als dat er staat ga ik ook niet kijken. Als je verwacht dat een paard goed is en eigenlijk ook bij elke goede handelsstal mag je altijd keuren. Is die niet goed, kosten voor de verkoper ander voor de koper.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:18

Even niet over de opbouw van de advertenties, maar mijn mening over het niet makkelijk kunnen verkopen van een paard: er wordt met grote verwondering gesteld dat 3500 euro toch "helemaal niet veel is"?

Sorry, maar meer dan 7000 gulden voor "maar" een L-paard vind ik vééls teveel. De prijzen rijzen tegenwoordig de pan uit, voor "maar" een L-paard werd vroeger nog geen 3500 gulden gevraagd. Dát zijn normale prijzen. Alles is duurder geworden met de euro, maar paarden zijn luxe dus niet iedereen wil er zoveel aan uitgeven. En dat anderen nóg hogere prijzen vragen voor hun paard, tja, die verkopen waarschijnlijk ook niet snel, of hebben wel een zéér uitmuntend en getalenteerd paard te verkopen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:24

@GamblersCup, zo kan je denk ik niet denken. Vroeger betaalde je ook 7 gulden voor je pizza en nu € 7,-

Een prijs voor een paard is altijd moeilijk, het is maar net wat de gek er voor geeft. Laten we eerlijk zijn, Tortilas is eigenlijk ook geen milioenen ´waard´. Tenminste hij gaat dat waarschijnlijk niet opbrengen met dekken of prijzengeld. Dus het blijft wat iemand voor een paard wil uitgeven.... anders is een paard de slachtprijs ´waard´...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:28

Het is op Bokt niet toegestaan advertenties te bespreken en in dit topic is inmiddels de gehele advertentie al besproken.
Daarom hier een slotje.