Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paspoorten, stalhouder of eigenaar?

A. Stalhouder
6 (20%)
B. Eigenaar
24 (80%)

Totaal aantal stemmen: 30

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:09

Rapperijder schreef:
Hij kan zelfs het paard onder je 'derriere' uit verkopen als hij dat wil. Hij heeft er alle papieren voor in handen. Ga maar eens bewijzen dat dat paard van jou was als andere mensen het paard én de papieren in handen hebben.

Knappe pensionhouder die dat lukt. Al zou het paspoort wel bij de wei liggen... dan nog ligt het afstammingsbewijs daar niet. En er is ook nog zoiets als een stamboek dat een oogje in het zeil houdt ;)

samloes

Re: Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:12

Das mijn vraag ook, als de stalhouder kwaad wil, dan zou hij toch een paard kunnen verkopen? Vooral een paard zonder stamboom, dan heb je toch alleen het paspoort nodig bij de verkoop?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:18

Aan iemand die niks van paarden en papieren weet kun je ook een vreemd paard dat ergens in een weiland staat verkopen. Maar dat is net zo strafbaar. Normaal gesproken kun je namelijk toch wel als eigenaar aantonen dat het jouw paard is en dat jij de kosten betaald

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:21

hestejente schreef:
Knappe pensionhouder die dat lukt. Al zou het paspoort wel bij de wei liggen... dan nog ligt het afstammingsbewijs daar niet. En er is ook nog zoiets als een stamboek dat een oogje in het zeil houdt ;)

Maar niet ieder paard heeft een stamboek :o
Trouwens, al heeft dat paard papieren, wat kan het die pensionhouder schelen dat hij zonder afstammingsbewijs weggaat, onder de prijs?

Hij kan zelfs met zo'n paard naar het slachthuis rijden als hij dat wil. Administratief perfect in orde. Ik weet dat het extreem klinkt maar als sommige mensen ruzie krijgen zie ik dat echt wel gebeuren hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:44

HELder schreef:
Oh, en dan nog even wat anders. Stel, je huurt een weiland van een boer, maar de boer woont niet in de buurt van dat weiland en komt er nauwelijks. Wie is in dit geval dan de houder? De boer, omdat het zijn land is, of de eigenaar/bezitter, omdat het zijn paard is? Je zou in dit geval zeggen de eigenaar van het paard, omdat hij degene is die de dagelijkse zorg draagt. En wat maakt dan het verschil met pensionstallingen waarbij de eigenaar van het paard alle zorg op zich neemt? Is dan enkel het feit dat de pensionhouder op hetzelfde terrein woont als het paard al voldoende om hem als houder aan te wijzen?

De boer.... is dan de houder van het paard

Citaat:
Degene die een paard houdt, vervoert, of een paard van iemand anders op stal heeft, wordt beschouwd als de houder van dat paard en is er verantwoordelijk voor dat een paard een paspoort heeft en gechipt is.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

omdat de houder verantwoordelijk is en ook diegene is bij controle de boetes krijgt, en dat zijn geen kwartjes bedragen.

voor derest kun je dus afspraken maken met je pensionhouder over het bewaren van het paspoort, vooral als je het paspoort regelmatig nodig hebt.
Het paspoort is een boekje dat bij het paard hoort, niets meer en niets minder. En moet daarom ook bij het paard zijn en blijven.

In het eerder genoemde topic staan de bedragen vermeld die een pensionhouder mag betalen omdat hij/zij de paspoorten niet kan tonen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:46

Ik snap niet zo goed dat jullie een pensionhouder wel je paard toevertrouwen, maar niet het paspoort....

Als de pensionhouder kwaad wil, kan hij/zij dat ook zonder paspoort....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:47

ik heb het paspoort thuis in de kast liggen.
waarom zou ik hem afgeven zo kan die man/vrouw er met mijn paard vandoor gaan of door verkopen.
ik zou hem echt niet afgeven.... :P

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:53

Alane schreef:
Ik snap niet zo goed dat jullie een pensionhouder wel je paard toevertrouwen, maar niet het paspoort....

Das ook waar, gelukkig zijn wij gezegend met een eigen stukje land ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:01

Alane schreef:

Conflicten zijn er overal wel. Dikwijls gaat dat over geld. Sommige mensen kun je echt niet verder vertrouwen dan dat je ze ziet, en iedereen die al een tijdje meedraait op pensionstallen kan wel zo een paar mensen opnoemen.
Als je weet dat je je paard kan inladen en wegwezen zodra het je ergens niet meer bevalt, voel je je toch veel veiliger dan wanneer je eerst nog je paspoort moet zien los te weken bij de pensionhouder. Je kan letterlijk geen kant op zonder dat boekje.
(NB: dit bedoel ik algemeen, gaat niet over mijn huidige stal hoor)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:07

het paspoort van mijn paard ligt bij de staleigenaar.
Dit omat ikd it makkelijker vind.
Ik vertrouw ze door end oor en ze zoudene r nooit misbruik vanmaken.
Mochtm ijn paard op stal eens een ernstig ongeluk krijgen waarvoor ze naar een kliniek zoumoetend an hebben ze het daar maar enbovendien word mijn paard tegelijk geent met hun paarden en hoef ik daar niet na om te kijkenen zo kan de da het er gelijk inzetten.
Zo kan ik het nooit vergeten en mocht ik het nodig hebben om wat voor reden dan ook dan haal ik het gewoon even op.
Als ik naar een andere stal zou gaan zouik dit niet zo snel doen maar deze mensen vertrouw ik het toe omdat ikze al heel lang ken en ik een gode band met ze heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:06

hestejente schreef:

Alleen van mijn KWPNer is het afstammingsbewijs een los papier (en die zit achterin het paspoort om alles bij elkaar te hebben :+ ). Bij de andere paarden (allemaal stamboekpaarden) is het afstammingsbewijs een onderdeel van het paspoort.
En wat denk je dat het stamboek gaat doen, die kennen mij niet, kennen de (fictieve) stalhouder niet en hebben alleen een paard in hun systeem. Misschien is hij al wel zes keer verder verkocht sinds ik dat dier kocht, weten zij veel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:32

hier net zo...
onze huidige KWPN-er staat ook (nog) niet op onze naam.
Maar op de naam van de fokker, maar dat is niet de persoon waarvan wij gekocht hebben.
Mijn duitsers staan even op naam.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:36

Op de manege waar ik een aantal jaar geleden stond lagen de paspoorten van mijn 2 paarden bij de stalhouder. Plus de rest van de pensionklanten. Nu ik op een andere stal sta, liggen ze gewoon bij mij thuis. niet heel handig omdat ik ze al paar keer nodig heb gehad, en ze steeds kwijt ben.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:38

Ik zou het neit doen vor je het weet staan de paarden op eingeaars naam en heb je zelf helemaal niks meer .
ik kan het helaa snaar vertelle :o

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:40

mijn paspoorten liggen steeds thuis! Ik ga ze echt niet op de manege laten liggen.. Vind het echt niet veilig. Er zijn er die dat wel doen, en echt die papieren liggen daar gewoon in de bar voor het grijpen. Nee hoor mijn paard staat der wel, maar der papieren liggen fijn op men kamer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:39

Het paspoort van mijn merrie staat gewoon op mijn naam.

Ook in dit paspoort zit het afstammings bewijs gewoo in het paspoort, zelfs het DNA onderzoek is in het paspoort bevestigd.
Maar als een paspoort geen eigendoms bewijs is? Wat is dat dan wel?
Een contract? Die je ondertekent hebt met verkopende partij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:49

Urielle schreef:
hestejente schreef:

Alleen van mijn KWPNer is het afstammingsbewijs een los papier (en die zit achterin het paspoort om alles bij elkaar te hebben :+ ). Bij de andere paarden (allemaal stamboekpaarden) is het afstammingsbewijs een onderdeel van het paspoort.
En wat denk je dat het stamboek gaat doen, die kennen mij niet, kennen de (fictieve) stalhouder niet en hebben alleen een paard in hun systeem. Misschien is hij al wel zes keer verder verkocht sinds ik dat dier kocht, weten zij veel.

Tja, het is dan mijn voordeel dat maar heel erg weinig mensen met verstand van IJslanders een paard zonder papieren zullen willen hebben ;) Zonder papieren kun je er zo vreselijk weinig mee, ook al is het een ruin. Je kunt er nog niet eens een recreatieproefje mee starten. Daarnaast is de wereld zo klein, dus eigenlijk heb ik het voordeel van het juiste merk paard.
Daarnaast, om op je reactie in te gaan: bij verkoop moeten bij het stamboek waar mijn paard is ingeschreven zowel de verkoper als de koper een document onderteken waarin de overdracht van het paard kenbaar wordt gemaakt. Dus wanneer de nieuwe "eigenaar" zich bij het stamboek meldt, compleet met mijn paard en zijn chipnummer, is het stamboek vast wel zo wakker dat ze mij, die bij hun als eigenaar bekend is, even bellen. Aangezien ik hun dan ook inmiddels al lang en breed gebeld heb. Ik realiseer me dat de procedures enz. per stamboek verschillen, ik ga nu even uit van het stamboek dat op mijn situatie van toepassing is ;)

Dat je als eigenaar kunt aantonen dat je kosten voor je paard maakt gaat ook niet altijd op. Ik betaal het stalgeld en de bekapper en de hooiboer contant. Het enige waarmee je kunt aantonen dat je paard van jou is is dmv een koopcontract waarin staat dat jij het paard gekocht hebt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:29

@hestejente: dat is bij een welsh net zo, maar als de verkoper het niet invult en ik als 'koper' stuur de papieren op, wordt ik gewoon als eigenaar geregistreerd.
Stamboekpapieren zijn geen bewijs van eigendom... als 'eigenaar' te boek staan bij je fokvereniging evenmin.
Kan wel zijn dat je stamboekvereniging wil dat je als eigenaar te boek staat om mee te mogen doen aan activiteiten met je paard, maar dan nog is het geen bewijs in juridische zin.

Mijn duitsers hebben een eigendomsbewijs, wie dat papier heeft is volgens de Duitse wet de eigenaar. Wordt mijn paard gestolen, krijg je er nooit geen papier bij. Alhoewel dat evenmin waterdicht is als het dier over de grens wordt gebracht, zo een geval dat besproken is op bokt.
-----
Je kunt me niet wijsmaken dat een stalhouder 'zomaar' de papieren van het paard achterhoudt... en als het een geldkwestie is, zal het niet zijn omdat de pensionhouder nog geld moet betalen aan de pensiongast.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:34

stef schreef:
Het schijnt dus verplicht te zijn Cinnepin.
Overigens is in NL een paspoort geen eigendomsbewijs, dus in dat opzicht maakt het niet uit

ik heb een pensionstal met dertig paarden, maar ik kan en mag en wil niet verplichten dat ik de paspoorten krijg.
dat hebben ze je dan wijs gemaakt. jij en enkel jij bent verantwoordelijk voor het paspoort van je paard

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:12

robbedoes schreef:
stef schreef:
Het schijnt dus verplicht te zijn Cinnepin.
Overigens is in NL een paspoort geen eigendomsbewijs, dus in dat opzicht maakt het niet uit

ik heb een pensionstal met dertig paarden, maar ik kan en mag en wil niet verplichten dat ik de paspoorten krijg.
dat hebben ze je dan wijs gemaakt. jij en enkel jij bent verantwoordelijk voor het paspoort van je paard

Dan ben jij verkeerd geinformeerd.... :)

Artikel 2. definities:
Houder:
Citaat:
„houder”: elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft over of in het bezit is van een paardachtige of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele evenementen;

artikel 3
Citaat:
Indien de houder geen eigendomsrecht heeft over depaardachtige, handelt hij binnen het kader van deze verordening namens en in overeenstemming met de natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht over de paardachtige heeft („de eigenaar”).

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl
directe link: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 032:NL:PDF

Citaat:
Het is verboden een paard te houden zonder paspoort en chip. Dit geldt dus o.a. ook
voor paarden in een manege en in een pensionstal. Het paspoort moet dan bij de manege
of de pensionstal zijn. Maak met de eigenaar van de manege of pensionstal goede afspraken
over het paspoort, laat deze bijvoorbeeld schriftelijk verklaren dat hij/zij de paspoorten
van de paarden in ontvangst genomen heeft.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl
directe link: http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... houder.pdf

Want jij als houder bent verantwoordelijk voor je paardenbestand mbt het hebben van een geldig paspooort.
Medisch inlegvel niet aanwezig = ongeldig paspoort.
Kun je de paspoorten niet tonen, dan krijg je eerst een waarschuwing, waarna boetes kunnen volgen... en dat zijn geen kleine bedragen.

Citaat:
Ter zake van de tuchtrechtelijke procedure en de tuchtrechtelijke maatregelen is de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004 van overeenkomstige toepassing. Dit houdt onder
meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

bron: http://www.nl-paardenpaspoort.nl
directe link: http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... 154652.pdf

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:29

Wat een commotie allemaal zeg, alsof staleigenaren op deze regeling hebben zitten wachten! En wat een wantrouwen, als je geen vertrouwen in je stal hebt snap ik niet dat je wel het vertrouwen hebt dat ze goed voor je paard zijn.
Wij hebben met onze gasten afgesproken dat als ze het willen wij de paspoorten in huis houden, is er een gast die veel op pad moet met zijn paard legt hij het paspoort ergens waar we het kunnen vinden.
Het is niet onze keus, maar wel een verplichting. Als iemand niet met de wet wil mee werken hebben we helaas geen plekje voor ze.
(Gelukkig heeft er niet 1 moeilijk gedaan en snappen ze de noodzaak)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:14

vraagje: hoe zit het in België?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:07

cupcake1986 schreef:
vraagje: hoe zit het in België?

Hetzelfde. Het is een Europese regelgeving.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:12

hestejente schreef:
Daarnaast, om op je reactie in te gaan: bij verkoop moeten bij het stamboek waar mijn paard is ingeschreven zowel de verkoper als de koper een document onderteken waarin de overdracht van het paard kenbaar wordt gemaakt. Dus wanneer de nieuwe "eigenaar" zich bij het stamboek meldt, compleet met mijn paard en zijn chipnummer, is het stamboek vast wel zo wakker dat ze mij, die bij hun als eigenaar bekend is, even bellen. Aangezien ik hun dan ook inmiddels al lang en breed gebeld heb. Ik realiseer me dat de procedures enz. per stamboek verschillen, ik ga nu even uit van het stamboek dat op mijn situatie van toepassing is ;)

Kijk, en dat is het fijne blijkbaar aan jou stamboek.
Ik heb gewoon bij aankoop van de paarden de papieren meegekregen en ik moest ze als nieuwe eigenaar zelf over laten schrijven, zonder handtekening van de oude eigenaar. Dus stel iemand jat mijn paspoorten, dan kunnen ze ze gewoon overschrijven!

Aankoopcontract heb ik alleen van mijn Welsh, van mijn schimmel heb ik wel een bewijs van de databank met datum van verkoop en beide handtekeningen, maar mijn zwarte zou ik nooit kunnen bewijzen.
Dat hele gedoe rond aankoopcontracten is ook maar van de laatste jaren, daarvoor zag je dat nooit, dus als iemand mijn paard en paspoort jat en hij verklaart voor de rechtbank dat ik dat paard verkocht heb en ik zeg van niet, wie heeft er dan gelijk? :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:16

femiaans schreef:
En wat een wantrouwen, als je geen vertrouwen in je stal hebt snap ik niet dat je wel het vertrouwen hebt dat ze goed voor je paard zijn.

Dat staat los van elkaar.
Stalhouders zijn vaak goed voor je paarden en vriendelijk voor jou zolang je er staat en elke maand geld binnenbrengt. Zodra je je stal opzegt, zijn er heel wat niet professioneel genoeg ingesteld om zelfs maar vriendelijk tegen je te blijven en moet je ook goed controleren dat je paard nog (genoeg) eten krijgt en de stal goed wordt uitgemest. Ik snap ook niet goed waarom je ineens ruzie krijgt met je stalhouder omdat je graag ergens anders wilt staan maar toch is dat opvallend vaak het geval.