Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:46

MamboBeach schreef:
Ja, maar je zit wel een jaar vast aan weidegang.
Ik vind een maand opzegtermijn heel netjes maar 1 jaar...:n

2 weken ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:47

ik zie nu dat TS een weiland heeft overgenomen waar de fjord waar het contract voor is al 2 jaar instaat.
als jij die huurder wilt behouden zou ik smaen met diegene een contract opstellen. als je ze dit onder ogen gooit heb je kans dat ze meteen opzoek gaan naar een andere wei. maar dat kan natuurlijk ook je bedoeling zijn...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:48

zap schreef:
MamboBeach schreef:
Ja, maar je zit wel een jaar vast aan weidegang.
Ik vind een maand opzegtermijn heel netjes maar 1 jaar...:n

2 weken ;)

Heb ik dit verkeerd begrepen? :o

zap

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:48

Er is een opzegtermijn van 2 weken :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:49

Harinaatje schreef:
Netjes contract maar ik vind dat je mss van dat lesgeven moet maken dat er een gediplomeerd iemand bv wel mag lesgeven. Maar snap ook wel dat je jan en alleman niet op het erf wilt (maar goed, dat heb je toch met huurders).
Dus zou er van maken dat iemand gediplomeerd moet zijn.
En bekappen, tja niet elk paard hoeft zo vaak dus zou ik aan de huurder overlaten. En ontwormen zou ik zelf in de hand houden als je eigen paarden er ook bij lopen.

Dit vind ik wel een optie, m.b.t. het lesgeven. Verplichten dat iemand gediplomeerd moet zijn. :)
Het ontwormingsschema is niet goed gekopieerd, is niet elke maand als je goed kijkt maar 5 keer per jaar. Daar wil ik ook per se dat z zich aan houden.
Bekappen moet er misschien ook uit inderdaad.

Het gaat om iemand die ik niet ken, maar waar ik wel van weet van de vorige huurster van de wei dat die het met een aantal zaken niet zo nauw neemt. Ze stond al in deze wei en voor de dochter vind ik het wel sneu dat ze weg moeten, vandaar.
Ik heb het contract zo van internet geplukt trouwens, maar zal het nog even goed nalezen op spelfouten. ;)
Ik vind sommige reacties wel wat raar, ik vraag netjes wat men ervan vind, zodat ik nog één en ander aan kan passen en dan allemaal boze en verontwaardigde reacties..? :?
Gelukkig ook wel goeie waar ik wel wat aan heb, dank jullie wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:51

Als jij die info al wat eerder geeft dat er super voor de fjord wordt gezorgt dan zouden er ook andere reacties zijn. Maar dan nog zou ik nooit van mijn levensdagen mijn paard bij jou neerzetten met die regels.

er staat ook nergens wat JIJ moet doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:52

Ik zou toch echt de eigen regie over mijn paard willen houden. Met zo'n contract kan ik beter op een all-in pensionstal gaan staan.

Ontwormen is veel meer dan elke x maanden een wormenspuit erin duwen. Wei uitmesten is ook daarvoor erg belangrijk, maar dan max. om de dag ipv 1x per week.

Verder zie ik heel veel eisen waaraan de huurder moet voldoen, maar waar heeft die huurder in ruil daarvoor recht op? Welke faciliteiten mag de huurder gebruiken? En wat als een DA verplichte boxrust voorschrijft?

Ik zou dit contract niet willen tekenen, niet alleen omdat ik zelf de regie over mijn paard wil houden (ik zie nogal eens veel sneller kleinigheidjes die met 1x handelen opgelost zijn, die een ander niet oppikt ivm meer afstand van het dier), maar ik zou met dit contract voor mijn gevoel constant op mijn tenen moeten lopen om me maar aan al die regeltjes te houden (nog afgezien van het feit dat ik de logica van sommige regels niet zie of een andere mening heb)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:52

zap schreef:
Er is een opzegtermijn van 2 weken :)

Excuses TS, dat heb ik dan verkeerd begrepen. :j

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:53

Ik vind het juist ontzettend fijn en goed geregeld wanneer er collectief ontwormd wordt.
Alleen zou ik een ander schema aanhouden, dit is een beetje teveel van het goede.

Een optie is om te vermelden dat er collectief ontwormd wordt volgens een schame welke geadviseerd is door een DA (bijvoorbeeld) en dat de kosten worden doorberekend op de eerstvolgende faktuur.

En inderdaad, ik zou afhaken op de spelvauten :P, dat is voor mij ergernis nummer 1 :D :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:55

Inderdaad Kriel, dat voorruit betalen vind ik ook maar niks. Achteraf incasseren :j.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:55

een andere optie voor ontwormen zou ook zijn dat je dat zelf doet, dat heb ik nu en bij mijn vorige stalhouder ook gehad, zij ontwormen en achteraf kreeg ik dan de rekening. Zo weet je zeker dat er ook daadwerkelijk ontwormt wordt, want met dit schema kan zij makkelijk zeggen dat ze het doet, maar het lekker niet doen en jou een oude lege spuit tonen bijv.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:56

Is dit een contract met een volwassene of een kind?
Ik vind sommige dingen echt te betuttelend overkomen zoals het rijden met cap (hoewel ik het gloeiend met je eens ben) het niet in de wei mogen komen van jou, het opruimen van de spullen etc.

Hoeveelheid voer: bepaal ik graag zelf in overleg met stalhouder. Vind niet kunnen dat je dit zo stelt.
Lesgeven door derden: Kan je daar niet beter van maken: in beginsel alleen door stalhouder. In overleg door derden? Ze zal maar een trailerlaadprobleem hebben en met iemand willen oplossen, of NH doen ofzo. Klinkt dan een stuk vriendelijker!

Het hoefbekappen vind ik ook iets dat je niet kunt eisen! Mijn Fries hoeft de hele winter niet bekapt te worden! Ook dit klinkt weer erg betuttelend en wederom vraag ik mij af met wie je dit contract afsluit. Het lijkt wel of je meteen een cursus basiskennis paardenhouden geeft. In het contract dat ik met mijn stal heb staat NIKS over bekappen en andere medische zorg (behalve bij calamiteiten dat stalhouder in mag grijpen een een DA mag bellen)

Ontworming doe ik hier emt stalschema mee en worden de kosten doorberekend. Maar het wordt niet op deze eisende manier gezet. Meer dat er op stal gezamenlijk ontwormd wordt en dat dat dus doorberekend wordt. Elk jaar krijgen wij even het schemaatje door.

Meer uitleg (apart artikel) over de caravan (ben nu wel nieuwsgierig waar die voor is :P )

Kortom: Probeer de hele toon minder betutteld en eisend over te laten komen, laat meer ruimte voor overleg/ inbreng van eigenaar. Ik snap dat je graag op jouw wei jouw regels wilt hebben. Maar dit kun je ook op andere wijze overbrengen. Zodat men met een fijner prettiger gevoel bij jou komt te staan.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-05-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:57

Lisette03 schreef:
een andere optie voor ontwormen zou ook zijn dat je dat zelf doet, dat heb ik nu en bij mijn vorige stalhouder ook gehad, zij ontwormen en achteraf kreeg ik dan de rekening. Zo weet je zeker dat er ook daadwerkelijk ontwormt wordt, want met dit schema kan zij makkelijk zeggen dat ze het doet, maar het lekker niet doen en jou een oude lege spuit tonen bijv.

Nouuuuuuuuuuu, je paard ergens stallen begint allereerst met vertrouwen hebben in de pensionhouder/houdster....dus deze opmerking vind ik een beetje ehhhh....zoals de waard is..??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:58

Het ontwormingsschema is niet goed gekopieerd (is een tabel en die neemt Bokt niet over), dat is natuurlijk niet elke maand! Daar niet meer op reageren dus! ;)

De rest ga ik even aan sleutelen en er staan wel degelijk dingen in die ik moet doen. :) Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet zo op een onderhuurder zit te wachten. :)

Achteraf betalen vind ik ook niks, dan wordt er niet betaald en zit ik met de gebakken peren. Ik betaal de bakker ook eerst voor ik een hap van het brood neem.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:59

Je stuurt toch elke maand een faktuur? Wat maakt het dan uit of daar de wormspuit van de vorige maand bij op staat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:00

ik vind TS niet aanvallend reageren hoor :)

misschien is het handig een zinnetje toe te voegen dat alle punten in contract nageeleefd moeten worden en afwijkingen in onderling overleg plaatsvinden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:02

De caravan kan op slot en daar kunnen de zadels inhangen. :)
UPDATE:
*Bekappen haal ik eruit.

*Les van derden alleen als ze gediplomeerd zijn.

*Paard krijgt sowieso onbeperkt ruwvoer, dus lijkt me geen problemen opleveren, misschien zet ik dat er ook wel gewoon in.

*Ontwormen kan ik inderdaad beter zelf doen en kosten door berekenen.

Factuur sturen doe ik niet, ik ben geen bedrijf en dat ze mag blijven staan is voor haar, want voor mij hoeft het niet. :)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:02

Kriel schreef:
Lisette03 schreef:

Nouuuuuuuuuuu, je paard ergens stallen begint allereerst met vertrouwen hebben in de pensionhouder/houdster....dus deze opmerking vind ik een beetje ehhhh....zoals de waard is..??

TS stelt toch zelf duidelijk dat deze eigenaresse het niet zo nauw neemt met zulk soort dingen:
Het gaat om iemand die ik niet ken, maar waar ik wel van weet van de vorige huurster van de wei dat die het met een aantal zaken niet zo nauw neemt. Ze stond al in deze wei en voor de dochter vind ik het wel sneu dat ze weg moeten, vandaar.

Uit deze zin leidt ik af dat ts bang is dat er oa niet genoeg ontwormt gaat worden, als je daar bang voor bent, dan kun je het volgens mij toch beter zelf ff doen als stalhoudster

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:04

Persoonlijk zou ik dit contract dus niet tekenen.
Wát een gedoe voor simpele weidegang, zeg... >;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:04

Lante schreef:
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet zo op een onderhuurder zit te wachten. :)

Dan ben je beide beter af als je de onderhuurder verzoekt om binnen zeg 6 maanden een andere plek te vinden. Afgaande op hoe het contract op mij overkomt ben je dan een stuk eerlijker naar je onderhuurder toe.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:12

Lante schreef:
Het gaat dus om weidegang voor een fjord, even ter info

Overeenkomst weidegang

De ondergetekende:
1. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘stalhoudster’;

2. *********************************************,
hierna ook te noemen ‘eigenaar paard’;*
3. ************************, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van ******hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN OVEREEN ALS VOLGT:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
De overeenkomst heeft betrekking op de periode 1 juni 2010 tot 1 juni 2011
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van de paarden in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2010 (whoeps foutje). Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormingen, inentingen etc. zitten niet hierbij inbegrepen en komen voor rekening van eigenaar paard. Het verschuldigde dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven staan op rek. nr. *********************.
ARTIKEL 3:
Omschrijving van de stalling:
De stalling betreft logies. Dit houdt in dat eigenaar paard:
Alleen de wei verschaft ter verblijf van het paard en er dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
(ik zou hier toch graag een regeling inzien tegen extra betaling , indien het dier erntsig ziek wordt of door medische toedoening enkele dagen van de wei afmoet)
• Het paard gevoerd wordt door stalhoudster met hooi, kuilgras/gras.
• De stalhoudster zorgt samen met eigenaar paard voor het vullen van de waterbak.
• Indien er brok of Musli bij gevoerd moet worden, dan dient de eigenaar paard hier zelf voor te zorgen.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland bij vertrek.
• De eigenaar paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.
(nee, hierin zou ik als eigenaar zelf de regie willen houden, ik bepaald wat de hoeveelheid wordt)
• De eigenaar paard schept minimaal elke week alle mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
• De eigenaar paard komt niet bij de eigen paarden van de stalhoudster in de wei.
• Eigenaar paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er wordt ALTIJD met cap gereden in de wei en de rijbaan met een cap die voldoet aan de veiligheidseisen zoals de KNHS ze stelt.
De enige die bevoegd is om les te geven op het terrein is de stalhoudster. Stalhoudster is in het bezit van de juiste diploma’s (ORUN Basisinstructeur). Les van derden is op het terrein is niet toegestaan.
(hoe doe je dat als jij dressuur geeft en ik western rijd?)

ARTIKEL 4:
Voorwaarden m.b.t. het paard:
Het paard dient ingeënt te zijn tegen influenza en tetanus. Men dient een geldig vaccinatieboekje op eerste verzoek van de stalhoudster te tonen.
Bijzondere veterinaire omstandigheden (medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen door eigenaar paard bij het aangaan van deze overeenkomst aan stalhoudster te worden medegedeeld.
Het paard moet minimaal 1 x per drie maanden door de hoefsmid bekapt worden op kosten van de eigenaar van het paard.
(nee, mijn paard heeft dusdanige hoeven dat dit geeneens kan)
De kosten van de hoefsmid moeten vooraf betaald worden aan de stalhoudster, of op de dag zelf aan de hoefsmid persoonlijk.
Het paard dient ontwormd te worden volgens dit schema:
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Moxi-
dectine
+
Prazi-
quantel
• Ivermectine (Eqvalan, Furexel, Eraquell, Equimectin): standaard middel, goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, werkt 8 weken.
• Moxidectine (Equest, Equest Pramox): goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken.
• Praziquantel (Equimax, Equest Pramox): werkzaam tegen lintwormen, zit als toevoeging bij andere middelen.
• Pyrantel (Strongid-P): werkt vooral goed tegen spoelwormen en is dus vooral belangrijk bij veulens en jaarlingen.
( nee ook ontwormen doe ik via door de DA opgesteld schema )
ARTIKEL 5:
Dierenarts bij noodgevallen:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood, * de dierenarts te laten komen zonder dat zij dit eerst met de huurder dient te overleggen. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komt voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster het idee heeft dat wanneer het paard niet per direct medische zorg krijgt het mogelijk kan overlijden of blijvend ongeschikt kan raken om op te rijden.
ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
Eigenaar paard dient het paard zelf te hebben verzekerd tegen brand, diefstal etc. en het WA risico van de paarden. Alle schade, direct of indirect, die niet gedekt wordt door de verzekering komt voor rekening van eigenaar paard
( en hoe zit dit met schade door toedoening van een eventuele slechte faciliteit of hekwerk of dergelijke? ). De eigenaar paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen of nalatigheid van hem zelf, zijn gezinsleden, personeelsleden of gasten. Het betreden van de wei en de rijbaan geschiedt op eigen risico. Goederen die eigenaar paard benodigd voor de verzorging en het rijden van het paard en zich bevinden in of nabij de wei/rijbaan en om welke redenen dan ook verloren gaan of beschadigd raken komen niet voor rekening van stalhoudster. Het verblijf van het paard, de aanwezigheid van eigenaar paard, gezinsleden en gasten in de wei, evenals opruimen van de gebruikte, eigen spullen is volledig op eigen risico van de eigenaar paard. (zie eerder genoemd, ik vind toch wel degelijk een risico bij de stalhoudster liggen)
ARTIKEL 7:
Beëindigen van het contract:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt er eventueel een nieuwe overeenkomst opgesteld.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geld voor beide partijen dat de opzegtermijn 2 weken is. Het opzeggen van dit contract vóór 1 juni moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
Indien dit contract niet nageleefd wordt of de betaling niet voldaan wordt binnen een maand, dan is stalhoudster gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen en het paard uit de wei te verwijderen.
De sleutel van de caravan moet ten aller tijde worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.

ARTIKEL 8
Nederlands recht:
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te Noardburgum , op …………………… 2010,

Stalhoudster Eigenaar Paard

zo dat was mijn mening erover :D
ik zou er in deze staat niet voor kiezen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:16

Ik vind het allemaal mega overdreven!!
Sommige dingen slaan werkelijk nergens op!
@mijn mening.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:18

Ik zou dit contract niet tekenen!

ik maak zelf uit wanneer mijn pony naar de hoefsmid moet, welke wormenkuur ze krijgt, van wie ik les wil..enz.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:26

volbloedfan schreef:
Ik vind het allemaal mega overdreven!!
Sommige dingen slaan werkelijk nergens op!
@mijn mening.

Dank je wel, hier heb ik dus niks aan. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:28

Maandelijks ontwormen is wel heeeeel veel, zeker bij kuren die 12 weken werkzaam zijn. Heb je zo'n vervuilde weide? Ontwormen alleen obv mestonderzoek is ook zeer onverstandig, maar dit is schroomlijk overdreven. Veel praziquantel wormkuren bevatten ook ivermectine.

Ik mis een artikel over wie het paspoort in zijn bezit heeft (moet jij als houder zijn), zie topic in dit forum. Ook zou ik met de eigenaar een bedrag afspreken tot hoever je mag gaan igv calamiteiten als er medische zorg verleend moet worden. Boven dat bedrag en igv lijden ga je iom de da over tot euthaniseren. Hieronder het artikel uit mijn contract:

Ingeval het paard dringend medische zorg nodig heeft, zal verhuurder huurder hierover terstond informeren. Indien huurder of de door huurder aangegeven personen, vermeld in deze overeenkomst, niet bereikbaar zijn, dan zal verhuurder Paardenkliniek * te * voor rekening en risico van huurder in schakelen. Dit tot een maximum van € [bedrag] ,00. Indien een acuut medisch noodzakelijke behandeling genoemd bedrag overschrijdt, dan zal verhuurder in samenspraak met de veterinair het paard van huurder euthaniseren.

Ook staan er in je contract heel veel spelfouten.
Met artikelen als verplichting instructie, hoefsmid e.d. heb ik ook heel veel moeite. Als je dit vanuit het belang van het paard doet, stel dan ook 2x per jaar gebitsverzorger verplicht en verbied hulpmiddelen als slofteugel e.d. Da's niet banketstaaf bedoelt, ik kan er begrip voor opbrengen als je eisen stelt aan omgang en verzorging vanuit je eigen principes, maar doe het dan ook volledig. Vraag je tegelijkertijd af of het bij jou past om ermee geconfronteerd te worden dat een ander op jouw terrein op z'n eigen wijze met z'n eigen paard omgaat.