databank voor ziek (niet te zien) paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:52

Alane schreef:
Iemand die niet eerlijk is over het verleden van zijn paard, zal dan het verleden niet gaan vermelden in een database. Dus de mensen die bedonderen blijven ermee doorgaan, en een foute handelaar heeft het paard net binnen, en weet derhalve niets over het verleden, niet meer dan dat hem verteld is.

Dit zou zo'n database mss nu juist wel gedeeltelijk op kunnen vangen. Mensen die voor hun paard een goed tehuis zoeken en zeker zouden willen weten dat het paard niet weer verder doorverkocht wordt voor wat-dan-ook waar zij het niet (meer) geschikt voor achten (en van deze mensen zijn er nog best veel), deze mensen willen juist wel eerlijk zijn over het paard en kunnen dit vermelden in de database. Wordt het paard dan door het goede nieuwe adres toch doorverkocht, evt dus aan zo'n foute handelaar, dan is de info nog te vinden voor nieuwe kopers (incl contactgegevens van oude eigenaar?) en zijn ze niet alleen afhankelijk van wat de handelaar verteld en wat de DA op dat moment waarneemt.

Ik denk dat je het niet moet zien als iets waar iedereen verplicht aan zou moeten deelnemen (dat krijg je idd niet voor elkaar), maar als een mogelijkheid voor mensen die dit zelf graag wel willen doen, als 'bescherming' voor hun paard.
En dan is het idd zaak om er publiciteit aan te geven en te zorgen dat je goed te vinden bent op internet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:00

en dan kom ik weer met de vraag, hoe denk je dat die mensen die databank dan gaan vinden als ze Bokt al niet eens hebben gevonden, notabene het grootste paardenforum van NL en de meeste ervaringsdeskundigen en verhalen bij elkaar....?!

Hoeveel info is hier niet te halen? Ok niet alles snijdt hout ;) en is even informatief maar er zijn zat voorbeelden van dat soort paarden en handelaren terug te vinden, dan zouden toch alle bellen al moeten gaan rinkelen??

Als ik het met mn stalgenoten heb over Bokt kennen ze het bijna allemaal, maar degenen die niet actief zijn hier, die kennen het vooral als afzeikforum en van die domme pennyverhalen....
Maarrrrr er is hier ook een schat aan info te vinden en vandaar dat ik me afvraag waarom er dan nog immer zoveel verhalen verschijnen over de paarden waar jij een databank voor op wilt zetten. Waarom denk je dat die mensen dan wel die databank gaan vinden?

KiWiKo

Re: databank voor ziek (niet te zien) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:05

hier op bokt is zo gruwelijk veel kennis, echt op alle fronten........

dat mensen hun gelijk soms niet krijgen ligt aan hun, niet aan de kennis op bokt......

hier lopen grote mensen te posten, waar je heel, heel veel van kan leren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:08

dat bedoel ik maar kennelijk wordt Bokt nog te weinig gevonden door wannabee paarden eigenaren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:11

Cissy: Mensen denken niet direct aan bokt als plek waar ze concrete info over een bepaald paard zullen vinden? Zeker niet als ze bokt alleen via via kennen, voor veel niet-bokkers is bokt gewoon 'een site waar je over paarden kunt kletsen'.
Als ik de afstamming of nakomelingen van een paard zoek kijk ik bijv eerst op horsetelex, niet op bokt, terwijl hier mss wel info over het paard/de stam te vinden zou zijn. Hoe kwam een site als horsetelex aan zijn eerste bezoekers? Op zo'n manier zou je te werk willen gaan. (ik bedoel het onder de aandacht brengen ervan, niet dat mensen zelf kunnen invullen zoals daar)

Bokt zou daarnaast een goede plek kunnen zijn om er reclame voor te maken en mensen het aan elkaar door te laten geven, maar dat zou je veel breder moeten proberen te doen, omdat er veel meer paardenmensen dan bokkers zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:18

Horsetelex? heb ik nog nooit van gehoord en nog nooit op gekeken.... echt niet! en loop al 30+ jaren rond tussen de paarden. Ik interesseer me dan ook niet wat voor nakomelingen een bepaalde hengst of merrie heeft en indexen vind ik ook niet boeien (let wel, ik ben een westernruiter :D )

Ik denk dat de basisgedachte van die databank is voor onervaren mensen om te kijken of het paard wat ze op het oog hebben niet toevallig wat ´mankeert´.
De ervaren mensen kijken wel linker uit en laten paard van boven tot onder keuren of zien zelf al wel wat er aan schort en weten wat voor papieren er bij horen te zitten dus die trappen minder snel in vervalsingen.
Dus de doelgroep is de niet-kenner, de niet-kenner kent ook horsetelex niet en weet amper wat indexen zijn... de niet-kenner gaat dus ook niet weten dat er een database is om dat soort dingen op te zoeken, de niet-kenner gelooft de handelaar op zn blauwe ogen. Getuige de vele topics op Bokt.

Ik snap wel dat adverteren gaat werken maar het dan moet je wel heel erg veel adverteren om die mensen te bereiken want ze moeten dan net wel de paardenbladen lezen waar de adv in staat.
Snap je.... Het is zo vreselijk moeilijk om de mensen waar het voor bedoeld is te bereiken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:22

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:30

juist idd het werkt idd op vrijwille bijdragen mensen die dus echt het beste voor hebben met hun paard.
en idd mensen die voor hun paard een goed huis zoeken en niet dat ze voor goud geld weer over de plank gaan.
daar gaat het idd over uit.
en de paarden krijgen geen stempel van goed gekeurd of afgekeurd zoiets komt er dus niet bij te staan.
en dan misschien reklamen ook op maneges waar dus veel leken komen. (of penny meisjes met ouders)
nicole snapt idd waar ik heen wil.
mar darom ook dit topic he om mij ideeen te geven wat erin moet wat juist niet en hoe die reklamen te maken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:33

Dat ben ik met je eens cissy, dat gaat beslist niet makkelijk zijn .

Horsetelex was maar een voorbeeld :) (zoals jij dat niet kent, kennen veel andere mensen bokt niet) Maar als je googled op 'stamboom paard' is het wel de eerste hit die opkomt, ook als paardenleek. Google je op bijv 'paard kopen' dan moet TS daar bij staan.

Het ligt er ook aan hoe groot ze het aan willen pakken. Bijv via TV? Zie het bijv zelfs als verlengstuk van uitzendingen over foute paardenhandel of dierenleed.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:35

als ik het op tv kan krijgen zal ik het zeker niet laten...en idd laaste keer zou idd een leuke binnenkomer zijn.
zelfde was ooit met die trouwringen moet je kijken hoeveel mensen dat nu inmiddels weten.
en dat door een keer bij hartvannederland te komen.
ojee ik met me smoeltje op tv lol :D zie het al voor me.
maar heb het er wel voor over want je hoort het zo vaak/ steeds vaker.
en idd de toekomst zal het uitwijzen maar nooit geschoten altijd mis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:40

Nicole288 schreef:
Als ik de afstamming of nakomelingen van een paard zoek kijk ik bijv eerst op horsetelex, niet op bokt, terwijl hier mss wel info over het paard/de stam te vinden zou zijn.

De zoekfunctie werkt niet goed he, dat is wel een groot bezwaar. (Ik kan bv bepaalde berichten waarvan ik weet dat ik ze geplaatst heb niet meer terugvinden met de zoekfunctie, terwijl ze wel nog op bokt te lezen staan omdat ik ze na pagina's doorploegen weer kan vinden.) Dat betekent dat veel kennis die er mogelijk zou zijn niet goed terug te vinden is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:41

Ik vrees dat je hiermee niet die paardeneigenaren die toch al weinig om hun paarden geven (en dus evt. gebreken vertellen bij verkoop) bereikt. Maar denk wel dat het een deel van het leed kan besparen, je hebt immers ook genoeg gewetensvolle paardenmensen. Misschien koppelen aan keuringsartsen? Dat die verplicht rapporten online moeten zetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:49

je moet de kopers wij zien te maken.......... daar zittetem in....... zolang kopers kopen is die handel er

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:50

Mja, wat dat betreft denk/hoop ik dat die uitzending van Stegeman een aantal mensen wel wat minder naïef gemaakt heeft :)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:51

maar dit zou het dan juist terug kunnen dringen (denk ik dan)
en het gaat hierbij niet om de mensen die niks om hun paard geven.
maar juist die wel hart hebben voor hun paard

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:53

Maar die laatste groep zou evt. gebreken toch sowieso wel vertellen lijkt me?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:58

listiglistje schreef:

joh, nee echt? Het was voor mij ook slechts een voorbeeld, tuurlijk ken ik dat wel.... maar leken niet!

Nicole288 schreef:
Dat ben ik met je eens cissy, dat gaat beslist niet makkelijk zijn .

Horsetelex was maar een voorbeeld :) (zoals jij dat niet kent, kennen veel andere mensen bokt niet) Maar als je googled op 'stamboom paard' is het wel de eerste hit die opkomt, ook als paardenleek. Google je op bijv 'paard kopen' dan moet TS daar bij staan.

Het ligt er ook aan hoe groot ze het aan willen pakken. Bijv via TV? Zie het bijv zelfs als verlengstuk van uitzendingen over foute paardenhandel of dierenleed.

maar zal een leek zoeken op stamboom paard? stamboom, wasda? Hoeveel mensen hebben de uitzending van Stegeman gezien en wisten gelijk dat het veulen never nooit een palomino zou worden en hoeveel geloofden daar wel in?

Ik snap heel goed waar TS heen wil met de database, zoals ik al zei vind ik het een goed inititatief. Maar ik mag me toch ook afvragen hoe het gevonden gaat worden door de beginnende paardenkoper? Daar wordt TS alleen maar wijzer van! :D

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:04

ja dat vraag ik me dus ook af...en juist die meningen en tips zijn zeker welkom.
de mensen die dus hart voor hun paard hebben.....en deze wegdoen met de verklaring laten dit opnemen in de data bank.....zo word het paard dan (hoop ik te bereiken) niet weer verkocht aan iemand die er daarna dus veel geld voor vraagt
dit wil ik juist met die data bank voorkomen.

voor mij is het zo dat ik dan wat om handen heb (buiten me tinky om)
verder ik word er niet wijzer van maar mensen met hart voor hun paard wel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:08

Heino schreef:
Maar die laatste groep zou evt. gebreken toch sowieso wel vertellen lijkt me?

Ja, maar de persoon aan wie zij verkopen bij een volgende verkoop mss weer niet, omdat die dan meer geld vangt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:23

Nicole288 schreef:
Alane schreef:
Iemand die niet eerlijk is over het verleden van zijn paard, zal dan het verleden niet gaan vermelden in een database. Dus de mensen die bedonderen blijven ermee doorgaan, en een foute handelaar heeft het paard net binnen, en weet derhalve niets over het verleden, niet meer dan dat hem verteld is.

Dit zou zo'n database mss nu juist wel gedeeltelijk op kunnen vangen.

Juist die paarden worden met andere namen verkocht, die mensen die willen verkopen... geven daar wel een draai aan...
Horsetelex heeft ook genoeg fouten.

En afgekeurd is leuk, maar waarvoor?
Een merrie die verzekerd is voor de fokkerij en geen veulens meer kan krijgen, maar wel geschikt is om te rijden of vv.

Daarnaast betaal ik de Da voor onderzoeken, en niet om de resultaten dan online terug te vinden, of daar door een ander mee om de oren te worden geslagen terwijl het dier niet te koop staat.
En afschermen kun je het niet, want dan hebben de aspirant kopers er niets aan.

En waarom een database als het in het paspoort geschreven kan worden? Zodat een ieder het gewoon kan lezen?
Geen internet nodig heeft, geen smoezenboek voor gevonden kan worden, behalve een duplicaat eventueel.

En google is your friend als je info zoekt over een paard.

Open een verslag van de dag: vertel dat je je paard hebt weggeven voor een rustige oude dag als weidevulling, zet alle info in het topic wat je dier mankeerd,incl. trabspondernummer, UELN, afstamming etc.
Wordt het dier door verkocht, en de eigenaar zoekt op internet komt die je topic wel tegen....
En daar kan dan een ieder die info die hij/zij kwijt wil inzetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:25

frangelica schreef:
voor mij is het zo dat ik dan wat om handen heb (buiten me tinky om)
verder ik word er niet wijzer van maar mensen met hart voor hun paard wel.

Als mijn paard alleen nog als weidevulling kan dienen blijft het of hier of krijgt een enkeltje eeuwige weides...
voorkomt een hoop ellende voor het dier.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 00:34

Als mijn paard alleen nog als weidevulling kan dienen blijft het of hier of krijgt een enkeltje eeuwige weides...
voorkomt een hoop ellende voor het dier.[/quote]

maar niet iedereen denkt er zo over of heeft het geld hiervoor om meer paarden te houden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, de quote knop is géén standaard antwoord knop!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:08

Frangelica: Ik vind het idealistisch van je, maar ke hebt 2 grote problemen: hoe ga je de paarden identificeren? Een naam kan -tig keer veranderen en mensen aarzelen toch om de chipnummers van hun paarden online te zetten voor jan en alleman. EN ook: de mensen die echt bezeikt worden bij de aankoop van een paard zijn toch vaak degenen die er voor het eerst één kopen en denken dat dat zoiets is als een auto aanschaffen. Die mensen beginnen pas research te doen als ze in de gaten hebben dat er een probleem is, en dan is het toch te laat.

Alane: ik ben het er ook wel mee ens hoor: een paard dat enkel als weigevulling kan dienen, hoort niet meer van eigenaar te wisselen.
Daar zorg je zelf voor zolang je kan. En als het geld of de mogelijkheden er niet meer zijn moet je groot zijn en het belang van het paard laten voorgaan op je eigen sentiment. Dus dan laat je hem inslapen.
Ik heb ook al veel gesleep gezien met zieke/oude paarden die telkens van eigenaar wisselden en zienderogen vermagerden. Oude bomen moet je niet meer willen verplanten...

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:31

ik denk dat je ook heel goed moet kijken naar hoe paarden aangemeld kunnen worden. Je had het erover dat ze een kopie paspoort mee moeten zenden, maar er zijn genoeg pension eigenaren die een kopie van het paspoort van hun pension klanten hebben. Stel dat iemand op een nare manier weg gaat dan kan de pension eigenaar m.b.v. jullie site een paard onverkoopbaar maken.
Het lijkt me heel moeilijk om dat te voorkomen en dus onschuldige eigenaren te beschermen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:40

er komt ook een foto van het paard op de site...verder had ik al uitgelecht dat de site niet voor iedereen toegangelijk word. wel misschien de foto`s te zien....of wat anders zoeken op chip nummer misschien anders dat idee moeten we nog ff verder uit werken.
ook is het zo dat ik natuurlijk wel ff na ga of het paard idd van die eigenaar is.
de site word dan juist ook voor de leken