tips om pony in te laten meten met speod

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:47

Ibbel schreef:
Allemaal leuk en aardig dat de ponymeter beloofd heeft jaarlijks 'nep' opnieuw te meten. Ik betwijfel of hij dat écht gaat doen, z'n eigen reputatie in de waagschaal stellen, maar goed.
Maar wat als de pony ter plekke op een wedstrijd wordt overgemeten door een andere, striktere meter, omdat de jury denkt, hé die is wel erg groot? Al eens over de tranen van je dochter nagedacht dan?

Helemaal mee eens.
Op de regio kampioenschappen / Hippiade wordt bij twijfel zeker nagemeten. Zeker als ouders van je 'concurrenten' een klacht indienen bij de jury.

TS schrijft dat je geen deelnemers benadeelt door in te meten, maar dat doe je wel. Want een kleine ingemeten D pony is in het voordeel in de rubriek t.o.v. de kleinere C pony's in de C klasse.
En als je dochter groeit en lekker kan rijden, heeft ze meer aan een D pony die in de D pony categorie mag starten, zodat ze zich kan optrekken aan de oudere meiden: daar leert ze veel meer van, dan excelleren in een C pony klasse met een ingemeten d pony.

Ik vind inmeten een zeer kwalijke zaak: concurrentie vervalsend. De klasse indeling is er niet voor niets.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:49

Sorry hoor, maar ik vind dit écht flauwe kul. Jullie gaan alleen dressuren, dus het gaat niet eens om de problemen van een kleine D in het parcours.Misschien is de concurrentie nu even groter. Maar wat wil je eigenlijk: prijzen winnen of wil je dat je kind een goede ruiter wordt, goed leert rijden? In het laatste geval is het alleen maar goed dat ze tegen stevige concurrentie rijdt. Wordt ze nu misschien niet meteen eerste, maar ze kan zich wel optrekken aan het hogere niveau. Wordt ze uiteindelijk beter van. Ik vind wat je nu doet eerlijk gezegd echt korte termijn denken. Als de pony past/ de combinatie past dan zou ik daar héél gelukkig mee zijn en niet zo moeilijk doen over de maat. Je dochter kan gewoon lessen met leeftijdsgenoten, wat maakt het dan uit dat ze op wedstrijden tegen oudere kinderen moet?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:52

Ibbel schreef:
Moet jouw kind nu al leren dat het 'done' is om vals te spelen en de kluit te belazeren?

Moet jouw kind nu al leren dat je een pony kort kunt bekappen (misschien zelfs wel zo kort dat het pijn doet), moe moet rijden, doping moet geven (pasta = doping) om een pony in te meten?

Vind jij dat een levensles die je jouw kind wilt leren?

Helemaal mee eens!!!
Bah!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:56

Ook ik begrijp hier niets van..de pony is alles wat je wil, maar omdat dochter bij oudere kinderen moet gaan starten als hij iets te groot is zou je hem niet nemen?
Als ze netjes rijd haalt ze haar puntjes ook wel tussen de wat oudere kinderen.
Wees blij dat hij groter is, kan ze ook langer van hem genieten lijkt mij.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:59

Ik ben zelf jury en jureer regelmatig pony's dressuur.
Ik zie echt geen enkel verschil of de pony nu een C of een D is als de combinatie maar een nette proef neer zet!En dat de pony gehoorzaamd.
Ik ga echt niet naar de leeftijd van de ruiter kijken , het gaat om de gereden proef!
Ik snap het probleem dus niet.

Toffhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:04

Ik snap het sowieso niet. De pony blijft de hoogte zoals hij is. Alleen op papier wordt hij misschien kleiner. Je dochter zal dus op dezelfde hoogte pony blijven rijden. Als het inderdaad gaat om het feit dat ze tegen oudere kinderen zou moeten starten dan vind ik dit onzin. Of wordt jouw kind nooit ouder??

Bambino

Re: tips om pony in te laten meten met speod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:54

Dag dat die gemeten word flink kort bekappen en heeeeeel dun ijzertje onder slaan, zorgen dat die voor het meten goed moe is en ze hoofd goed omhoog houden, en zorgen voor een fijne meter die blijft wachten tot de pony ontspant echt waar als een pony helemaal ontspant dan heb je ermakkelijk 2-3 cm vanaf

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:51

Buiten alle kritiek en dat is ieders goed recht.
Ik heb vandaag officiël laten meten en ze was in het echt 1.36 hoog en nu dus gewoon c maat.
Overigens had ze nog korter op de hoeven gemogen dus misschien is ze nog ietsje kleiner te meten en ze was ook nog niet bereden en dus niet ingezakt.
Dit was een meevaller volgend de meter komt er misschien nog uiterlijk 2 cm bij maar ik hoefde me geen zorgen te maken.
De pony is al best volgroeid en uit ervaring wist hij me dit te vertellen.

Ik ben er heel blij mee want buiten het feit dat de maat meeviel was de meter zeer te spreken over de pony dus dat is fijn om te horen.

Ik ga dinsdag de pony betalen en ik hoop op een hele fijne samenwerking tussen mijn dochter en deze super pony.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:25

Nu maar hopen dat je dochter niet te groot wordt....een operatie om haar te laten verkleinen kost denk ik wel een lieve duit! :D :D :D :D :D :D
Sorry, kon het even niet laten!
Maar blij voor je dat het allemaal toch goed is gekomen, succes met de wedstrijden en laat eens foto's zien.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:13

Volgende week zal ik eens een paar foto's maken.
Mijn dochter durft al een half jaar niet meer te galloperen op haar b pony.
Dit is gekomen na een paar stevige valpartijen door schrikreacties van die pony.

Daarom heb ik nu een andere pony gekocht ( hopelijk is dan niet zo vervelend om de b pony te verkopen)
En jawel ik ben echt supertrots want onze dochter heeft gisteren en vandaag allebei de kanten foutloos gegallopeerd, super rustig en heel erg braaf. En dat op een voor haar nieuwe pony, 3e keer dat ze erop zat.
De pony springt soms verkeerd aan (is pas 4 jaar oud dus moet ook nog vele leren) en changeert zeer netjes en correct na ong ongeveer 4 passen naar de goede gallop.Op zich leuk om te zien maar daar moeten we nog even aan werken( Onze dochter vind het heel leuk als ze dat doet maar is uiteraard niet wenselijk.

Verder heb ik zelf maar weinig pony's van die leeftijd gezien die zo koel en zo braaf zijn echt een lotje uit de loterij.

En ze is ook nog eens superknap hahahahahahaah, ze is een luxe bloederige pony van type ( klein beetje lang hoofd dat wel maar verder zo correct gebouwd) en lopen en halve meter van de grond, heel erg veel takt en opwaarts ( ruimte niet overdreven veel, dat weer wel). En dat allemaal voor zo'n jonge pony die gaat nog met haar karakter ver komen.

Zo ik heb wel weer genoeg verteld over onze super aanwinst.

capopjekop

Re: tips om pony in te laten meten met speod

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:08

Koesteren die pony! Het is zo fijn als ze een goed karakter hebben, zeker op die leeftijd.