na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:27

eva1969 schreef:
Sientje schreef:
Al contact gehad met Petra Vlasblom? http://www.2moons.nl/trailer-laden.html

Mijn idee +:)+

Voordat Petra bij ons is geweest moest ik mijn toendertijd niet te trailerladen pony ook verhuizen en die heb ik toen ook door een dierenarts laten sederen. Ze liep er zo op.

Die is op vakantie helaas tot 21 mei

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:28

Niet dat je er NU iets aan hebt en wellicht heb je het allemaal al geprobeerd met de hulp die je gehad hebt, maar onze (nog jonge) dieren hebben we spelenderwijs met de trailer bekend gemaakt en getraind. Het ding heeft ook een hele poos open in de weide gestaan met hooi erin en soms gingen we bewust oefenen. Elk stapje wat zij zetten was belonen tot en met. Uiteindelijk liepen ze er gewoon los vanzelf op als ze in de wei stonden.

Maar ja, misschien doet die van jou dat ook en komt de stress pas al het 'moet' zoals hier ook al geschreven wordt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:29

cissy schreef:
maar is dat staken van angst of dikke vinger?

Dat weten we dus niet, maar dit paard is dan gewoon rustig in zijn ademhaling en gewoon droog.
Maar wat iemand hier in het topic zei, het kan ook een binnen veter zijn ;)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:30

Jana_en_Ik schreef:
Niet dat je er NU iets aan hebt en wellicht heb je het allemaal al geprobeerd met de hulp die je gehad hebt, maar onze (nog jonge) dieren hebben we spelenderwijs met de trailer bekend gemaakt en getraind. Het ding heeft ook een hele poos open in de weide gestaan met hooi erin en soms gingen we bewust oefenen. Elk stapje wat zij zetten was belonen tot en met. Uiteindelijk liepen ze er gewoon los vanzelf op als ze in de wei stonden.

Maar ja, misschien doet die van jou dat ook en komt de stress pas al het 'moet' zoals hier ook al geschreven wordt.

Dat doe ik inderdaad ook met mijn jonge pony :)

KiWiKo

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:31

heb ooit een paard met een vorkheftruck de trailer ingeduwd........ maar dat verdiend niet de schoonheidsprijs nee, dat klopt :)

er zijn vele mildere manieren om je dier de wagen op te krijgen zonder enige vorm van dwang

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:37

Zamero schreef:
cissy schreef:
maar is dat staken van angst of dikke vinger?

Dat weten we dus niet, maar dit paard is dan gewoon rustig in zijn ademhaling en gewoon droog.
Maar wat iemand hier in het topic zei, het kan ook een binnen veter zijn ;)

Dat kun je dus zien of het angst is of dikke vinger, althans als je weet waar je op moet letten, beide opties moeten heel anders behandeld worden.
Als je een angstig paard behandeld als dikke vinger paard wordt het een drama en als je een dikke vinger paard als angstig behandeld worden het twee dikke vingers die hij naar je opsteekt!
En de binnenvetter is weer een heel ander verhaal....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:38

Hoe groot is de afstand naar huis? Als je dan op gegeven moment al 10 (!) uur bezig bent, is het dan niet handiger om naar huis te rijden onder het zadel en dan daarna tijd te steken in een trailercursus?

Balingehof bijvoorbeeld, die komen ook op locatie.

Angst en dikke vinger kun je inderdaad wel van elkaar onderscheiden als je weet waar je op moet letten :-)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:48

Het is 1.5 uur rijden met de trailer :) in kootwijkerbroek

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:50

Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

Dit is een laatste middel en in het geval van niet laden jeps! Hebben wij bij een 3 jarige moeten doen, geen andere mogelijkheid, beetje zielig en is geen optie als je elke week op wedstrijd moet want het dier 'lijdt' er wel mee. Maar goed als je met een paar bange/slappe meiden bent werkt het ook niet echt. Paard van ons ging van ellende liggen en bij omhoog komen sprong hij als het ware de trailer in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:53

Zonnetje81 schreef:
Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

Dit is een laatste middel en in het geval van niet laden jeps! Hebben wij bij een 3 jarige moeten doen, geen andere mogelijkheid, beetje zielig en is geen optie als je elke week op wedstrijd moet want het dier 'lijdt' er wel mee. Maar goed als je met een paar bange/slappe meiden bent werkt het ook niet echt. Paard van ons ging van ellende liggen en bij omhoog komen sprong hij als het ware de trailer in.

welnee laatste redmiddel is het dier met de vorkheftruck de wagen in duwen........... dat is een laatste redmiddel :):)

bij lastige paarden bind ik het hoofd aan de longeersingel en help ze zo de wagen in.........

maar dan moet het wel moeten!! tussen moeten en willen zit een groot verschil... IK MOET naar de kliniek is een groot verschil met ik WIL naar wedstrijd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:54

Oh, dat is wat te ver om te paard naar huis te rijden :\

Dit is de trailer waar het paard altijd in vervoerd wordt? Voordeurtje open, 1 persoon bij het hoofd, een bij de achterhand. Paard mag alleen vooruit en verder niets. Als het paard met hoofd uit de trailer gaat gelijk weer terugvragen met hoofd in de trailer. Niet rondkijken, alleen aandacht bij de trailer. Degene die achter staat kan misschien een beetje duwen met vlakke hand of vinger mocht het paard op rust gaan staan. Desnoods pak je een zweepje (zo'n dressuurzweepje met een koord aan het einde) en laat je degene die achter staat kriebelen op de kont en achterhand.
Met andere woorden: vooruit is de enige mogelijke optie. Achteruit mag niet, ongeïnteresseerd worden mag niet, en stilstaan is onplezierig want dan is er gekietel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:56

Hahaha kim ik las het net dat je dat gedaan had. Maar het is geen 'leuke' manier van laden dat vastbinden om de buik door de voorbenen/halster en dan naar binnen lieren....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:58

hee........ het is zowizo al niet leuk als je een dier MOET laden...

bij willen is de optie thuisblijven altijd aanwezig :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:00

Hoe ziet de trailer eruit?
Ik heb al vaak genoeg gezien dat een paard de ene trailer niet op is te krijgen, maar redelijk vlot een andere trailer opgaat.
(heb ook al paarden zo een trailer op zien lopen waarvan ik denk: als ik een paard zou zijn zou ik er niet op gaan, maar toch :+ )
Ik zou zelf een andere trailer proberen, liefst zo "ruim" en licht mogelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:01

KiWiKo schreef:

Ja, die 3 jarige bij ons (die sowieso al bang was) moest terug naar zijn baasje na 3 jaar bij ons lopen :)

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:02

Apple schreef:
Oh, dat is wat te ver om te paard naar huis te rijden :\

Dit is de trailer waar het paard altijd in vervoerd wordt? Voordeurtje open, 1 persoon bij het hoofd, een bij de achterhand. Paard mag alleen vooruit en verder niets. Als het paard met hoofd uit de trailer gaat gelijk weer terugvragen met hoofd in de trailer. Niet rondkijken, alleen aandacht bij de trailer. Degene die achter staat kan misschien een beetje duwen met vlakke hand of vinger mocht het paard op rust gaan staan. Desnoods pak je een zweepje (zo'n dressuurzweepje met een koord aan het einde) en laat je degene die achter staat kriebelen op de kont en achterhand.
Met andere woorden: vooruit is de enige mogelijke optie. Achteruit mag niet, ongeïnteresseerd worden mag niet, en stilstaan is onplezierig want dan is er gekietel.

Wat Apple zegt. En als het paard de neiging heeft om erlangs te gaan, kun je ook nog de zijkanten afschermen. Met balen stro of hindernismateriaal ofzo. Zodra het paard vooruit gaat, al verplaatst hij alleen zijn gewicht vooruit en zet nog geeneens een stapje, dan haal je onmiddellijk de druk eraf. Als hij weer stil gaat staan ga je weer vragen en eventueel kriebelen.

Eventueel bel je naar het monty roberts centrum... die hebben ook heel goede tips en komen zo nodig voor zover ik weet ook helpen. http://www.montyroberts.nl

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:06

Inderdaad een grote trailer is wel belangrijk!
Mijn paard heeft ook problemen met trailer laden, is behandeld door Annemarie vd Toorn.
Wij werken nu met het monty roberts halter met longeerlijn, werkt prima!
Wij zetten de trailer dicht op een muur, zodat het paard weinig ruimte heeft om achteruit te gaan. Verder weinig mensen erbij want daar wordt ze afgeleid van.
Daarnaast doen we de voorste stang eruit en het deurtje dicht.
Paard gaat er nu vaak in 1 keer op maar heeft ook dagen dat ze totaal niet wil! Maar door de druk op het halter gaat ze er vaak binnen 10 min wel op!

Ik zou een cursus bij Annemarie gaan volgen, leer je veel van en goed resultaat!

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:07

Ik heb ooit een documentaire van Monty Roberts gezien over trailer laden.

Mijn pony had ook altijd een probleem met de trailer, deze had echt angst. Laat zwepen en longeerlijnen achterwege!

En pas dit toe! Heeft echt super geholpen bij mijn pony. Hele tijd naar achteren lopen, tot je een ons weegt. Jij bepaalt dat het paard naar achteren moet lopen, na een tijd wordt je paard zo zat van het achteruit lopen dat hij je zo de trailer in volgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:10

Zonnetje81 schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, die 3 jarige bij ons (die sowieso al bang was) moest terug naar zijn baasje na 3 jaar bij ons lopen :)

dat is geen moeten, en staat ook niet op een dag meer of minder...........

moeten is medisch :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:11

en als moeten moet dan is willen te laat geoefend..... :D
Laatst bijgewerkt door cissy op 11-05-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:12

Om wie gaat het dan? Staat hij nu nog steeds in Kootwijkerbroek?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:14

We hebben contact gehad met mensen van monty roberts, ze zijn het nu zelf weer proberen.
En ik heb de kosten enzovoort daarvoor aan ze doorgegeven.
Dus de keus is aan hun

Apple is al geprobeerd maar werkt niet ;)

Ja babs

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:16

Soms is de eerste keer moeten. Gelukkig heb ik nooit een paard gehad wat niet erop ging. Dit beest zou er echt niet vrijwillig opgaan en zijn maatje was verkocht en ging vertrekken. Het is maar hoe ver je moeten door trekt. Ik vond het moeten :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:18

geloof me, heb dat dier in een uur op de wagen.............

al moet het met een vorkheftruck (geintje)

paarden laden is niet zo moeilijk, echt niet.......... je moet gewoon de keuze bij hun laten, en zelf rust uitstralen :)

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:20

Niek123 schreef:
Ik heb ooit een documentaire van Monty Roberts gezien over trailer laden.

Mijn pony had ook altijd een probleem met de trailer, deze had echt angst. Laat zwepen en longeerlijnen achterwege!

En pas dit toe! Heeft echt super geholpen bij mijn pony. Hele tijd naar achteren lopen, tot je een ons weegt. Jij bepaalt dat het paard naar achteren moet lopen, na een tijd wordt je paard zo zat van het achteruit lopen dat hij je zo de trailer in volgt.

Dat is nog eens een vriendelijke manier

Ik heb ook een paard gehad wat bang was voor de trailer en die ging er met geen mogelijkheid in
Totdat ik hem op een dag de wei uit haalde en ineens doorliep naar de trailer en erin liep.
Hij had nieteens de tijd om er over na te denken en liep er zo mee in.
En dag later wilde ik het nogmaals proberen door hem eerst de trailer te laten zien en dan pas erin te gaan, maar nee hij ging er niet in.
De volgende dag probeerde ik het weer om rechtstreeks uit de wei de trailer in te lopen en ja hoor hij liep er weer gewoon zo in.

Maar die manier hier in het filmpje lijkt me ook een goede manier