help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:06

Vasthi schreef:
Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.
Voor een kruising krijg je dat echt niet.

Maar voor een ongeboren veulen betaal je dat ook niet? dus dan zit er niet heel veel verschil in prijs lijkt mij?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:09

Anoniem schreef:
Vasthi schreef:
Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.

Maar voor een ongeboren veulen betaal je dat ook niet? dus dan zit er niet heel veel verschil in prijs lijkt mij?

En precies hierom was ik niet ermee acoord gegaan. Hoe kun je nou een prijs op een ongeboren veulen zetten? Echt een rare gang van zaken om op die manier met paaren te handelen. TS mag ik vragen wat je voor het ongeboren veulen moest betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:12

chocobroodje schreef:
Anoniem schreef:

En precies hierom was ik niet ermee acoord gegaan. Hoe kun je nou een prijs op een ongeboren veulen zetten? Echt een rare gang van zaken om op die manier met paaren te handelen. TS mag ik vragen wat je voor het ongeboren veulen moest betalen?

Dat vind ik dus ook vreemd. Misschien heb je wel betaald voor een dood paard?(als de geboorten verkeerd verloopt) En wat doe je dan? alsnog DNA onderzoek zodat je misschien nog iets terug krijgt? of laat je het dan voor wat het is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:13

Ja interessante vraag..Hoe bepaal je de prijs van een ongeboren veulen. Het is toch altijd een gok die je neemt? Stel TS heeft 1000 euro voor het ongeboren veulen betaald. Maar wie weet komt er wel een minkukel uit ondanks de goedgekeurde tinker hengst. Fokken=gokken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:15

Aukelizzy schreef:
Ja interessante vraag..Hoe bepaal je de prijs van een ongeboren veulen. Het is toch altijd een gok die je neemt? Stel TS heeft 1000 euro voor het ongeboren veulen betaald. Maar wie weet komt er wel een minkukel uit ondanks de goedgekeurde tinker hengst. Fokken=gokken ;)

Daarom vind ik het nogal vreemd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:23

Anoniem schreef:
Aukelizzy schreef:

Daarom vind ik het nogal vreemd.

Ik dus ook vandaar mijn eerste post. Ik heb ook wel eens een drachtige merrie gekocht en ik hoefde toch echt alleen de merrie te betalen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:26

kohtje schreef:
Vasthi schreef:

Je meent het :wow:

2500 verwacht ik er niet voor hier hoor, maar wel 1000 à 1500 euro, een kruising is volgens mij de helft nog niet waard. Als het dan nog niet zo'n super bouw en uitzicht heeft kan ik het wel helemaal schudden en ga ik al blij mogen zijn als ik de prijs die ik betaald heb nog kan recupereren - terwijl ik er ondertussen wel de veeartskosten en eten voor moet voorzien!

begrijp me niet verkeerd, op zich heb ik niets tegen kruisingen. Ik heb echter een rasveulen gevraagd - en trouwens ook aangeboden gekregen van hen - en geen kruising.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:29

Citaat:

500 €. inderdaad een gok maar ook een heel goedkoop tinkerveulen als alles in orde is. voor de hengst mag je een 300 € dekgeld rekenen, dus met veeartskosten die hij al gemaakt had...

cupcake1986

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:35

ik had inderdaad pas mogen betalen eens het geboren was... maarja, dan moest de geboorte bij hem gebeuren en dan maakte ik de bevalling niet mee + dan ben ik ook nog eens mijn paardje x aantal maanden kwijt. En zie haar dan ook niet alle dagen, ik heb ze liever wat dichter bij huis.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:38

chocobroodje schreef:
Ik dus ook vandaar mijn eerste post. Ik heb ook wel eens een drachtige merrie gekocht en ik hoefde toch echt alleen de merrie te betalen.

oftewel een hogere prijs voor de merrie omdat ze drachtig was?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:41

Ik begrijp wel dat je een tinker x tinker wil hoor en dat is je ook beloofd. Alleen kan dus die tinkerxfries ook worden opgenomen in het stamboek als hij op een tinker lijkt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:51

cupcake1986 schreef:
chocobroodje schreef:

Nee hoor, het was een 3jarige drachtige welsh merrie waar we toen 450 euro voor betaald hadden. Merrie had papieren en ik heb de dekbon mee gekregen. Alleen niet via een handelaar maar via een hele oude welsh fokker die het puur voor de hobby deed.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:50

kohtje schreef:
Ik begrijp wel dat je een tinker x tinker wil hoor en dat is je ook beloofd. Alleen kan dus die tinkerxfries ook worden opgenomen in het stamboek als hij op een tinker lijkt.

ja, maar daar zit het hem dus: ik wou het veulen enkel laten opnemen OMDAT hij een zuivere tinker is. Een kruising laten opnemen hoeft voor mij niet en vind ik niet echt interessant voor ontwikkeling van het ras. Op dat gebied wil ik eigenlijk niet sjoemelen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:57

Maar je smoemeld dan toch eigenlijk niet als ze alleen naar uiterlijk kijken? Het kan ook een toevoeging zijn van het ras.
Nogmaals ik begrijp jouw standpunt wel . Alleen van het stamboek begrijp ik niets....als het op een tinker lijkt wordt het opgenomen in het stamboek? Dan kan het dus elke kruising zijn?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:04

met alle respect, ook al zou die tinkerhengst de vader zijn, dan nog kan er van alles miagaan tijdens de dracht en de geboorte....
Je hebt een merire gekocht die nog niet is ingeschreven, dus op het moment van aankoop rasloos/papierloos... en moet je maar afwachten of die opgenomen wordt.
En dan heb je nog een merrie van wie de ouders onbekend zijn, waardoor het ook nog eens gokken wordt hoe het veulen eruit ziet.

maw ook al zou de tinkerhengst de vader zijn, zit je nog met een rasloos veulen als de moeder niet ingeschreven wordt.

vwb mijn eerder post of de handelaar uberhaupt wist of de fries de merrie gedekt heeft ben je nogal stellig en zonder enig bewijs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:08

chocobroodje schreef:
cupcake1986 schreef:

Nee hoor, het was een 3jarige drachtige welsh merrie waar we toen 450 euro voor betaald hadden. Merrie had papieren en ik heb de dekbon mee gekregen. Alleen niet via een handelaar maar via een hele oude welsh fokker die het puur voor de hobby deed.

hier hetzelfde. drachtige merrie gekocht met drachtigheids garantie, gust konden een jaar later terug komen voor een gratis dekking.

Zo ook een KWPN merrie,jaren geleden, vast bedrag incl. dekbewijs, drachtigheidsgarantie, en geen hoofdprijs (wel drachtg van een kampioenshengst) wel bij een handelaar gekocht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:42

Alane schreef:
Je hebt een merire gekocht die nog niet is ingeschreven, dus op het moment van aankoop rasloos/papierloos... en moet je maar afwachten of die opgenomen wordt.
En dan heb je nog een merrie van wie de ouders onbekend zijn, waardoor het ook nog eens gokken wordt hoe het veulen eruit ziet.

is dat zo? Ik dacht dat TS een stamboekmerrie had gekocht?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:47

mijn merrie is inderdaad niet ingeschreven, ik zou haar ook laten opnemen zodat mijn veulen een volledige stamboek zou hebben - terug uit HOBBY, zekerheid dat mijn merrie opgenomen wordt heb ik inderdaad niet, ze ziet er wel uit als een tinker dus kan ik het maar proberen.

wat mijn merrie betreft heeft discussieren ook geen zin, want haar heb ik gezien en uitgeprobeerd, van haar heb ik een paspoort, met haar ben ik zeer tevreden. en heb trouwens haar vorige veulen gezien, een hele mooie merrie, bijna haar evenbeeld.

waar ik het over heb is dat ze mij al die tijd voorgehouden hebben dat die tinkerhengst (met een mooie GEKENDE en gekeurde vader btw) de vader was, ik heb dus ook betaald voor dat veulen met de wetenschap dat die hengst ook de vader is. De hengstenhouder stond er immers bij en zei ook dat zijn hengst de vader was. terwijl ik nu te horen krijg dat ze niet zeker zijn. Dat is bedrog, of misleiding of verborgen gebreken, noem het zoals je wil...

vergelijk het zo: als je een blauwe auto koopt uit een folder en ze leveren een paar maanden later een rode auto die minder waard is, maar aan dezelfde kostprijs. Dit terwijl ze je een blauwe beloofd hebben die dubbel zo veel waard is...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:56

oh, op die fiets...
maar je wilt dus een papierloze merrie in laten schrijven zodat het veulen wel vol papier krijgt? Kan dat uberhaupt? Hoe weet je dan dat jouw merrie wel een volle tinker is en niet ook een kruising met een fries bijv?
Ik ben de logica nu een beetje kwijt, je bent zo fel op dat papier van je veulen terwijl je de moeder niet eens 'zuiver' hebt (voor zover zuiver tinker bestaat), ik snap je redenering niet helemaal... maar ik ben dan ook hartstikke blond :D

Raar stamboek dat Tinkerstamboek, wat op een tinker lijkt wordt ingeschreven en dan gelijk vol papier? Niet eens een hulpboek of zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:02

papier wordt niet vol van de merrie, daar komt acher vader en moeder onbekend te staan...
het veulen zal dan hooguit een erkende vader hebben, mits de tinkerhengst de vader is.

Wat daar dan de meerwaarde van is, is mij ook niet geheel duidelijk, is het veulen tinkerachtig, kun je die ook laten inschrijven in het stamboek,heb je alleen vader onbekend en de moeder is dan bekend, haar voorouders weer niet.
Of het tinkerstamboek hulpstamboeken heeft, geen idee...

welke meerprijs heb je betaald voor het veulen als ik vragen mag?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:28

Alane schreef:
papier wordt niet vol van de merrie, daar komt acher vader en moeder onbekend te staan...
het veulen zal dan hooguit een erkende vader hebben, mits de tinkerhengst de vader is.

Wat daar dan de meerwaarde van is, is mij ook niet geheel duidelijk, is het veulen tinkerachtig, kun je die ook laten inschrijven in het stamboek,heb je alleen vader onbekend en de moeder is dan bekend, haar voorouders weer niet.

prijs voor het veulen staat hier wat vroeger in de thread

mijn merrie krijgt dan idd 2 onbekende ouders, maar als mijn merrie ingeschreven is en ik krijg een dekbon van de tinker hengst heeft mijn veulen 2 gekende ouders want staat nog bij de moeder aan de voet, leuk om eventueel later als hobbyfokker een veulentje te kweken.

terug: het gaat mij niet om de wel of niet meerwaarde, ze hebben mij laten geloven dat de tinker de vader is terwijl het evengoed een fries kan zijn! - wel of niet inschrijven is mijn beslissing, het gaat erom dat ik bedrogen ben!
Laatst bijgewerkt door cupcake1986 op 22-04-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:29

cissy schreef:
Raar stamboek dat Tinkerstamboek, wat op een tinker lijkt wordt ingeschreven en dan gelijk vol papier? Niet eens een hulpboek of zo?

het tinkerstamboek is hier (voorlopig?) nog een open stamboek, vandaar - als het aan de rasstandaard voldoet, wordt het opgenomen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:37

cupcake1986 schreef:
Alane schreef:

prijs voor het veulen staat hier wat vroeger in de post

mijn merrie krijgt dan idd 2 onbekende ouders, maar als mijn merrie ingeschreven is en ik krijg een dekbon van de tinker hengst heeft mijn veulen 2 gekende ouders want staat nog bij de moeder aan de voet, leuk om eventueel later als hobbyfokker een veulentje te kweken.

terug: het gaat mij niet om de wel of niet meerwaarde, ze hebben mij laten geloven dat de tinker de vader is terwijl het evengoed een fries kan zijn! - wel of niet inschrijven is mijn beslissing, het gaat erom dat ik bedrogen ben!

Maar de 500 euro die je nu extra voor het veulen heb betaald is dan niet van zodanige hoogte dat het veel uitmaakt of de fries of de tinker de vader is. Ook als de fries de vader zou zijn hou je er (in principe)een leuk gebruikerspaardje aan over. Heel eerlijk gezegd zou ik me er niet te druk over maken, kijk eerst maar eens wat er uit gaat komen. Dalijk is de tinker gewoon de vader en heb jij je druk gemaakt om niks.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:57

aan bekende ouders heb je niets, als de voorouders niet bekend zijn....
Als blikt dat de fries de vader is, krijg je in het paspoort ook beide ouders te staan, en de voorrouders van de fries.

De 500 euro meerprijs is een 'normale' prijs voor een hengstveulen zonder papieren.
En als de papa een fries en het veulen toch de raseigenschappen van een tinker heeft, kan het nog opgenomen worden en ben je met het veulen net zover als met de moeder nu.
En het is nog maar de vraag of je merrie opgenomen wordt in het stamboek, en ik heb het niet over alleen geregistreerd staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:01

of je bedrogen bent?
je hebt een papierloze merrie gekocht die drachtig is, of een tinker hengst is de vader of de fries van de eigenaar...
het blijft een veulen uit een papierloze merie, het meer geld dat je betaald hebt laat dat ook zien.
ik zie het bedrog nog steeds niet zo....
het veulen wordt niet gelijk weet ik hoevel meer waard als de vader die tinkerhengst is, de moeder is aangekocht als papierloze merrie.