Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Westland schreef:shera schreef:als mijn paard dood gaat in de stal hebben we een groot probleem... Die kan er niet uit. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. We hebben het er wel eens over gehad hoe het zou moeten in deze situatie. Er is dan (behalve de achtergevel van de schuur eruit breken) maar 1 optie... En daar wil ik niet aan denken.
Als mijn pony thuis ook overleid in zijn stal dan zitten wij in het zelfde schuitje. Die optie waar jij niet aan moet denken, daar wil ik ook niet aan denken. Mocht paardje lief plotseling levenloos in zijn stal liggen...... dan gaat die stal met de grond plat!
Is toch geen mega gebouw, denk dat daar minder werk aan zit dan die ene optie......
onne schreef:Mijn paard moest ook de stal uit, heb er geen naar beeld aan over gehouden.
Het ging heel rustig, zoals , denk om zijn hoofd , even rustig nu, even zijn been goed leggen, net alsof hij nog gewoon leefde.
Hij is gecremeerd en ja er zijn grote ovens speciaal voor paarden.
zwenneke schreef:onne schreef:Mijn paard moest ook de stal uit, heb er geen naar beeld aan over gehouden.
Het ging heel rustig, zoals , denk om zijn hoofd , even rustig nu, even zijn been goed leggen, net alsof hij nog gewoon leefde.
Hij is gecremeerd en ja er zijn grote ovens speciaal voor paarden.
Passen daar alle paarden in dan?
Want ik kan me zo voorstellen dat een shet er nog wel inpast, maar een shire bijvoorbeeld kan wel lastig worden
Monica_1987 schreef:Er is/zijn paardencrematoriums. Volgens mij maar 1 of 2 in heel nederland maar ze bestaan. Dus ook voor shire's. Neem ik aan dan.

guanacotje schreef:Even voor de duidelijkheid, dit is een vraag die in me opkwam na het zoveelste slachten/inslapen topic. Geen 'technisch probleem' waar ik NU een oplossing voor nodig heb.
Stel, je hebt je paard laten inslapen in zijn box. Wat nu? Hoe krijg je hem daar in godsnaam weer uit?![]()
De optie die meteen bij me opkomt is slepen...
Als je te lang wacht treedt rigor mortis in. Mij lijkt het dat een verstijfd paard no way nog door de deur past...
Als je niet lang genoeg wacht is het bloed nog niet volledig gestold, dat lijkt me in combinatie met slepen ook niet zo gezellig (of zit ik hier fout?)
Hoe los je dit 'probleem' op?
gohya schreef:Hebben jullie ook zoveel problemen als je pony dood op het land ligt onder een zeil? Nou hier wel,politie erbij,kregen meldingen over een dode pony in een weiland.De instellingen waar ik het land van huur kregen de hele dag door telefoontjes over een dode pony in het land.Pony was goed afgedekt maar de wind had het zeil iets opgetilt en toen staken er 2 benen een stukje uit.Maar dan nog,als er een zeil overheen ligt,kun je toch nagaan dat de eigenaar er vanaf weet?Waarom dan steeds die meldingen bij de politie?Altijd een gedoe hier zeg als er een pony overlijd.Een tijd terug lag er ook een dode pony goed afgedekt in het land,mensen zijn zelfs over de draad het land in gestapt om onder het zeil te gaan kijken en toen de politie bellen voor een dode pony in het land.Gaat wel erg ver vind ik.
hebben jullie nooit problemen hiermee?
Gentlegiant schreef:gohya schreef:Hebben jullie ook zoveel problemen als je pony dood op het land ligt onder een zeil? Nou hier wel,politie erbij,kregen meldingen over een dode pony in een weiland.De instellingen waar ik het land van huur kregen de hele dag door telefoontjes over een dode pony in het land.Pony was goed afgedekt maar de wind had het zeil iets opgetilt en toen staken er 2 benen een stukje uit.Maar dan nog,als er een zeil overheen ligt,kun je toch nagaan dat de eigenaar er vanaf weet?Waarom dan steeds die meldingen bij de politie?Altijd een gedoe hier zeg als er een pony overlijd.Een tijd terug lag er ook een dode pony goed afgedekt in het land,mensen zijn zelfs over de draad het land in gestapt om onder het zeil te gaan kijken en toen de politie bellen voor een dode pony in het land.Gaat wel erg ver vind ik.
hebben jullie nooit problemen hiermee?
\Nog niet gahd 1 keer wel maar wij hebben als er eentje overlijd een speciale muur zegmaak die je kunt verplaatsen met de tractor hier kan nooit iemand een paard zien alleen als het dier opgehaalt word
Dit hebben we vorigjaar laten maken omdat we een paarden rusthuis gaan beginnen en de dieren hier komen en uiteindelijk hier hopenlijk nog heel wat jaartjes een gelukkig leven mogen hebben
maar een rusthuis betekent ook dat er paarden bij jou worden ingeslapen en wij niet rieel vinden om dit te laten zien om het zomaar even te zeggen aan de mede mens en dus voor dit hebben gekozen
Gentlegiant schreef:Echter is toen bij het oppakken van de rendac? het been tegen de klep gekomen en afgebroken en zo de bak in gevallen en het arme paard tilde hij nog een keer op zodat iedereen kon zien dat hij nog maar 3 benen aan z'n lichaam had zitten dit was werkelijk waar verschikelijk en ik wil die never nooit meer meemaken
Hypofocus schreef:En omdat je het dier niet zomaar langs de openbare weg mag leggen, maar persé op een "adres" (onze wei was gewoon een gepacht stuk land, zonder huis erbij...), moesten we haar 2 km achter de traktor verslepen.
Dat was echt heel erg naar.

Hypofocus schreef:Iedere gemeente/ruimbedrijf heeft daar een ander beleid over Lonnie
Bovendien lag ons weiland niet aan of vlakbij een openbare weg, maar midden tussen de maïs velden in.
Er was sowieso niet eens een officiële weg naar de wei toe (laat staan verharding, want het was 1 grote modderbende), dus ze kunnen daar ook helemaal niet komen met een kadaver-wagen.
En je kunt lastig aan de telefoniste uitleggen dat het "dat ene weiland vlakbij die ene weg is".
Dus ze wilde gewoon een adres hebben waar de chauffeur het kadaver op kon halen.
Zo vreemd is dat op zich niet. Maar wel erg onhandig.
Aukelizzy schreef:Gentlegiant schreef:Echter is toen bij het oppakken van de rendac? het been tegen de klep gekomen en afgebroken en zo de bak in gevallen en het arme paard tilde hij nog een keer op zodat iedereen kon zien dat hij nog maar 3 benen aan z'n lichaam had zitten dit was werkelijk waar verschikelijk en ik wil die never nooit meer meemaken
Wat een vreselijk gezicht zal dat geweest zijn..Zelf heb ik verschillende malen met Rendac te maken gehad en eenmaal een overleden paard op laten halen door de GD. Dit is altijd heel netjes en waardig gebeurt moet ik zeggen. Zelfs met de grijper..Hoewel dat een naar gezicht blijft om een levenloos paard te zien liggen. Zo onwerkelijk.
shera schreef:Ik woon hier pas een jaartje met mijn paarden en door jou reactie ben ik ook aan het denken gegaan.. Maar onze stal is onder het zelfde dak als ons woonhuis (slopen is dus geen optie) en als mijn paard van 1.86 groot en dik 700 kilo op stal zou overlijden hebben wij ook een heel erg groot probleem.. Het plafond is ook maar 2.20 hoog ofzo.. en het gangpad niet breed genoeg om met iets van een tractor naar binnen te komen..
Maar die andere optie moet ik ook niet aan denken.. Ik riep altijd heel hard dat ik het liefst heb dat mn paard in zn slaap (slaapt altijd liggend) gewoon zou overlijden.. nu hoop ik nog veel harder dat het of gecontroleerd gebeurt of in het weiland
Gentlegiant schreef:Echter is toen bij het oppakken van de rendac? het been tegen de klep gekomen en afgebroken en zo de bak in gevallen en het arme paard tilde hij nog een keer op zodat iedereen kon zien dat hij nog maar 3 benen aan z'n lichaam had zitten dit was werkelijk waar verschikelijk en ik wil die never nooit meer meemaken
Femke schreef:Iedere gemeente/ruimbedrijf heeft daar een ander beleid over Lonnie
Bovendien lag ons weiland niet aan of vlakbij een openbare weg, maar midden tussen de maïs velden in.
Er was sowieso niet eens een officiële weg naar de wei toe (laat staan verharding, want het was 1 grote modderbende), dus ze kunnen daar ook helemaal niet komen met een kadaver-wagen.
En je kunt lastig aan de telefoniste uitleggen dat het "dat ene weiland vlakbij die ene weg is".
Dus ze wilde gewoon een adres hebben waar de chauffeur het kadaver op kon halen.
Zo vreemd is dat op zich niet. Maar wel erg onhandig.