paard ingeslapen... en daarna?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:48

Mijn merrie heb ik vorig jaar op het land laten inslapen. Zij is daarna in een grote voorlader van een tractor geschoven/getrokken en dat ging allemaal heel rustig en netjes.

Voorlader ging daarna rustig omhoog en een paar honderd meter verderop aan het begin van de oprit (erfabonnement) hebben we het kadaver er weer langzaam uit laten glijden.
Zeil erover en de dag erna is de Rendac haar komen ophalen. Het ophalen zelf heb ik niet gezien, maar ik ben de ochtend erna nog wel even onder het zeil gaan kijken of ze echt dood was.
Laatst bijgewerkt door Vasthi op 20-04-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Re: paard ingeslapen... en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:55

Volgens mij hebben ze bij ons een paard welleens in de buitenbak laten inslapen, dan kon de tractor/distructiebedrijf er makkelijk in.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:02

Westland schreef:
shera schreef:
als mijn paard dood gaat in de stal hebben we een groot probleem... Die kan er niet uit. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. We hebben het er wel eens over gehad hoe het zou moeten in deze situatie. Er is dan (behalve de achtergevel van de schuur eruit breken) maar 1 optie... En daar wil ik niet aan denken.

Als mijn pony thuis ook overleid in zijn stal dan zitten wij in het zelfde schuitje. Die optie waar jij niet aan moet denken, daar wil ik ook niet aan denken. Mocht paardje lief plotseling levenloos in zijn stal liggen...... dan gaat die stal met de grond plat!
Is toch geen mega gebouw, denk dat daar minder werk aan zit dan die ene optie......

Ik woon hier pas een jaartje met mijn paarden en door jou reactie ben ik ook aan het denken gegaan.. Maar onze stal is onder het zelfde dak als ons woonhuis (slopen is dus geen optie) en als mijn paard van 1.86 groot en dik 700 kilo op stal zou overlijden hebben wij ook een heel erg groot probleem.. Het plafond is ook maar 2.20 hoog ofzo.. en het gangpad niet breed genoeg om met iets van een tractor naar binnen te komen..
Maar die andere optie moet ik ook niet aan denken.. Ik riep altijd heel hard dat ik het liefst heb dat mn paard in zn slaap (slaapt altijd liggend) gewoon zou overlijden.. nu hoop ik nog veel harder dat het of gecontroleerd gebeurt of in het weiland

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:32

onne schreef:
Mijn paard moest ook de stal uit, heb er geen naar beeld aan over gehouden.
Het ging heel rustig, zoals , denk om zijn hoofd , even rustig nu, even zijn been goed leggen, net alsof hij nog gewoon leefde.
Hij is gecremeerd en ja er zijn grote ovens speciaal voor paarden.

Passen daar alle paarden in dan?
Want ik kan me zo voorstellen dat een shet er nog wel inpast, maar een shire bijvoorbeeld kan wel lastig worden :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:53

Ja dat zijn grote dieren, toch dacht ik dat ergens in nl wel een was waar deze joekels in konden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:57

zwenneke schreef:
onne schreef:
Mijn paard moest ook de stal uit, heb er geen naar beeld aan over gehouden.
Het ging heel rustig, zoals , denk om zijn hoofd , even rustig nu, even zijn been goed leggen, net alsof hij nog gewoon leefde.
Hij is gecremeerd en ja er zijn grote ovens speciaal voor paarden.

Passen daar alle paarden in dan?
Want ik kan me zo voorstellen dat een shet er nog wel inpast, maar een shire bijvoorbeeld kan wel lastig worden :)

Er is/zijn paardencrematoriums. Volgens mij maar 1 of 2 in heel nederland maar ze bestaan. Dus ook voor shire's. Neem ik aan dan.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:00

Monica_1987 schreef:
Er is/zijn paardencrematoriums. Volgens mij maar 1 of 2 in heel nederland maar ze bestaan. Dus ook voor shire's. Neem ik aan dan.

Ja klopt, waar ik mijn huisdieren ook laat cremeren (de Breborgh) hebben ze ook een paardencrematorium.
We hebben het toen wel eens gevraagd geloof ik, maar ik weet het niet meer zeker.
Volgens mij is de oven niet groot genoeg voor hele grote paarden, dus dan worden er 'stukken' van gemaakt.
Maar dat vind ik zo'n raar idee. Vandaar dat ik me af vroeg of iemand het wist.
Bovendien moet een oven dan toch ook echt super groot zijn!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:05

Ik ben in roermond geweest en paard lag er in zijn geheel in.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:29

mijn paard is 16 april overleden, ik heb hem, laten euthaniseren, in de binnen-bak,, omdat het paard was 30 jaar al eerder moeilijk in de benen kon komen, zag ik het al weer gebeurden hij heeft 5 mnd s,nachts in de bak geslapen,, s,avond,s na de lessen erin rond 23;00u,, en s,morgens om, 6;15u voor mijn werk eruit gehaald. het was een hele opgave maar ik had het graag gedaan met liefde. s,morgens om 6;45 heb ik hem gevonden gelijk de crematie-dienst gebeld zodat hij snel opgehaald kon worden,, toen de arts gebeld en hem zelf ge-euthaniseerd.[dat was mijn wens] ik had hem al 28 jaar,,,, mijn paard is om 10;45 opgehaald super netjes op een rolmat met een soort katrol over het zand getrokken,, en zo de veewagen in, deze was erg lux met, mooie matten en een airco erin. hij lag er mooi bij, om 13;45 kreeg ik netjes bericht dat hij was gecremeerd,, mooier kun je het niet doen voor je paard vindt, ik sta op een manege ,en had dus geen zin om een paard een heel weekend onder een zeiltje voor de deur neerteleggen,, en dat iedereen ging kijken of hij al weg was, dat kon ik niet aan, de crematie was in roermond en kost ong 540- euro. nou dat is toch wel te doen vindt ik ,,, ik hoop dat jullie aan mijn verhaal iets hebben gr henny ,,ripp amon xxxxxxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:36

Wij vonden enkele jaren geleden onze 100% gezonde tinkermerrie, die in de bloei van d'r leven was, in eens dood in de wei.
Dat was een behoorlijke schok. Want zoiets verwacht je natuurlijk niet.
Achteraf heeft de veearts kunnen vaststellen dat het een heftige acute koliek aanval is geweest 's nachts.

Ze lag op een hele 'onhandige' plek.
Om de steunpilaar van de schuilstal heen.
En omdat ze dus al een flink aantal uren geleden overleden was, was ze niet zo "soepel" meer.

We hebben een aantal bomen moeten omzagen, de omheining moeten verwijderen, en de steunpilaar van de stal moeten doorzagen voordat we haar weg konden slepen met de traktor.

En omdat je het dier niet zomaar langs de openbare weg mag leggen, maar persé op een "adres" (onze wei was gewoon een gepacht stuk land, zonder huis erbij...), moesten we haar 2 km achter de traktor verslepen.
Dat was echt heel erg naar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:42

Hebben jullie ook zoveel problemen als je pony dood op het land ligt onder een zeil? Nou hier wel,politie erbij,kregen meldingen over een dode pony in een weiland.De instellingen waar ik het land van huur kregen de hele dag door telefoontjes over een dode pony in het land.Pony was goed afgedekt maar de wind had het zeil iets opgetilt en toen staken er 2 benen een stukje uit.Maar dan nog,als er een zeil overheen ligt,kun je toch nagaan dat de eigenaar er vanaf weet?Waarom dan steeds die meldingen bij de politie?Altijd een gedoe hier zeg als er een pony overlijd.Een tijd terug lag er ook een dode pony goed afgedekt in het land,mensen zijn zelfs over de draad het land in gestapt om onder het zeil te gaan kijken en toen de politie bellen voor een dode pony in het land.Gaat wel erg ver vind ik.
hebben jullie nooit problemen hiermee?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:47

guanacotje schreef:
Even voor de duidelijkheid, dit is een vraag die in me opkwam na het zoveelste slachten/inslapen topic. Geen 'technisch probleem' waar ik NU een oplossing voor nodig heb.

Stel, je hebt je paard laten inslapen in zijn box. Wat nu? Hoe krijg je hem daar in godsnaam weer uit? :o

De optie die meteen bij me opkomt is slepen...
Als je te lang wacht treedt rigor mortis in. Mij lijkt het dat een verstijfd paard no way nog door de deur past...
Als je niet lang genoeg wacht is het bloed nog niet volledig gestold, dat lijkt me in combinatie met slepen ook niet zo gezellig (of zit ik hier fout?)

Hoe los je dit 'probleem' op?

Ergens anders in laten slapen.
Op mijn oude stal hadden ze in de schuur bij de stallen (grote ruimte) een bed gemaakt en daar de pony ingeslapen. Hoe het dier eruit is gehaald? Zal wel geslpeet zijn.

Mijn pony, dit was een shetlander, overleed in haar stal. Ik wilde er niet bij zijn, maar mijn vader, de dierenarts en de man van mijn vriend hebben de pony eruit gesleept de trailer in.
Nou dat is naar hoor, mijn vader vond het vreselijk maar iemand moest het doen, De pony was ook zo stijf als maar kon. En dat is nog lastiger om het door de gangpad te krijgen en door de deur heen.
Hij zei: al het gekraak zal ik nooit vergeten. En dde pony moest de trailer ook weer uit bij de uithof....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:50

In februarie heb ik mijn meest verschikkelijke keuze moeten maken om het paard van mijn beste vriendin te laten inslapen

Dit was werkelijkwaar verschrikkelijk en nog erger als het beslissen om je eigen dier te laten inslapen geloof me

Het paard liep op drie benen en was gewoon echt niets meer aan te doen had nog nooit van zijn leven op een trailer gestaan 17 jaar oud
Trailer hebben we geprobeert en woude naar de kliniek rijden dit ging niet naar 10 minutjes hebben we besloten om hem voor aan de weg toch de laatste adem te laten uitblazen

Dit was heel moeilijk ook voor mij om het dier van mijn beste vriendin intelaten slapen maargoed

bij een ander paard van mijn moeder hebben we 2 wanden eruit moetten halen de voor en zijwand en zo met de tractor het dier opgetakelt en voor neergelecht gelukkig zonder verdere problemen

Echter is toen bij het oppakken van de rendac? het been tegen de klep gekomen en afgebroken en zo de bak in gevallen en het arme paard tilde hij nog een keer op zodat iedereen kon zien dat hij nog maar 3 benen aan z'n lichaam had zitten dit was werkelijk waar verschikelijk en ik wil die never nooit meer meemaken

Hopenlijk blijft het hier voorlopig rustig

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:53

gohya schreef:
Hebben jullie ook zoveel problemen als je pony dood op het land ligt onder een zeil? Nou hier wel,politie erbij,kregen meldingen over een dode pony in een weiland.De instellingen waar ik het land van huur kregen de hele dag door telefoontjes over een dode pony in het land.Pony was goed afgedekt maar de wind had het zeil iets opgetilt en toen staken er 2 benen een stukje uit.Maar dan nog,als er een zeil overheen ligt,kun je toch nagaan dat de eigenaar er vanaf weet?Waarom dan steeds die meldingen bij de politie?Altijd een gedoe hier zeg als er een pony overlijd.Een tijd terug lag er ook een dode pony goed afgedekt in het land,mensen zijn zelfs over de draad het land in gestapt om onder het zeil te gaan kijken en toen de politie bellen voor een dode pony in het land.Gaat wel erg ver vind ik.

\Nog niet gahd 1 keer wel maar wij hebben als er eentje overlijd een speciale muur zegmaak die je kunt verplaatsen met de tractor hier kan nooit iemand een paard zien alleen als het dier opgehaalt word

Dit hebben we vorigjaar laten maken omdat we een paarden rusthuis gaan beginnen en de dieren hier komen en uiteindelijk hier hopenlijk nog heel wat jaartjes een gelukkig leven mogen hebben

maar een rusthuis betekent ook dat er paarden bij jou worden ingeslapen en wij niet rieel vinden om dit te laten zien om het zomaar even te zeggen aan de mede mens en dus voor dit hebben gekozen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:28

Gentlegiant schreef:
gohya schreef:

\Nog niet gahd 1 keer wel maar wij hebben als er eentje overlijd een speciale muur zegmaak die je kunt verplaatsen met de tractor hier kan nooit iemand een paard zien alleen als het dier opgehaalt word

Dit hebben we vorigjaar laten maken omdat we een paarden rusthuis gaan beginnen en de dieren hier komen en uiteindelijk hier hopenlijk nog heel wat jaartjes een gelukkig leven mogen hebben

maar een rusthuis betekent ook dat er paarden bij jou worden ingeslapen en wij niet rieel vinden om dit te laten zien om het zomaar even te zeggen aan de mede mens en dus voor dit hebben gekozen

Aangezien de pony aan de openbare weg gelegd moet worden,is het onmogelijk dat andere mensen het ophalen niet zien.Er zijn maar 2 plaatsen waar de pony neer gelgd kan worden en dat is óf bij het station óf aan het fietspad bij een doorlopend woonerf.Bij het station doe ik niet,daar is het altijd druk met mensen,dus moet het aan het fietspad.Daar ligt de pony zo afgedekt dat er niets te zien is.Maar er zijn altijd nieuwsgierige mensen/kinderen die het zeil optillen.Daar kan ik nix tegen doen.Bij het weiland kan de rendac niet komen,er staan gemeente paaltjes halverwege het pad.Ik heb ook liever dat niemand het kan zien,maar er is geen andere optie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:45

Ik neem aan dat ook bij jou Rendac komt ophalen?
Ik zit met de stal aan een hele drukke weg naar Zandvoort en kan dus onmogelijk een paard aan de weg neer leggen.
Ik leg ze altijd op de "dijk "achter de stal netjes toegedekt met een zeil met autobanden tegen het op waaien.
Je moet wel de hekken open laten, want ze kunnen heel vroeg komen en zijn de hekken dicht, draaien ze ook gerust weer om.
Ik heb voor dit soort gevallen een systeem van schrikdraad, dat in werking komt, zodat, mocht er een paard losbreken
s' nachts, ze nooit de weg op kunnen.

gohya..nog heel erg gecondoleerd met het verlies van je zorgenkindje!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:54

Gentlegiant schreef:
Echter is toen bij het oppakken van de rendac? het been tegen de klep gekomen en afgebroken en zo de bak in gevallen en het arme paard tilde hij nog een keer op zodat iedereen kon zien dat hij nog maar 3 benen aan z'n lichaam had zitten dit was werkelijk waar verschikelijk en ik wil die never nooit meer meemaken

Wat een vreselijk gezicht zal dat geweest zijn..Zelf heb ik verschillende malen met Rendac te maken gehad en eenmaal een overleden paard op laten halen door de GD. Dit is altijd heel netjes en waardig gebeurt moet ik zeggen. Zelfs met de grijper..Hoewel dat een naar gezicht blijft om een levenloos paard te zien liggen. Zo onwerkelijk.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:55

Hypofocus schreef:
En omdat je het dier niet zomaar langs de openbare weg mag leggen, maar persé op een "adres" (onze wei was gewoon een gepacht stuk land, zonder huis erbij...), moesten we haar 2 km achter de traktor verslepen.
Dat was echt heel erg naar.

dat vind ik vreemd, wij hebben meedere paarden gehad die overleden/ingeslapen zijn. Wij pachten ook een weiland en daar komen ze altijd langs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:23

Iedere gemeente/ruimbedrijf heeft daar een ander beleid over Lonnie ;)

Bovendien lag ons weiland niet aan of vlakbij een openbare weg, maar midden tussen de maïs velden in.
Er was sowieso niet eens een officiële weg naar de wei toe (laat staan verharding, want het was 1 grote modderbende), dus ze kunnen daar ook helemaal niet komen met een kadaver-wagen.

En je kunt lastig aan de telefoniste uitleggen dat het "dat ene weiland vlakbij die ene weg is".
Dus ze wilde gewoon een adres hebben waar de chauffeur het kadaver op kon halen.

Zo vreemd is dat op zich niet. Maar wel erg onhandig.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:03

Hypofocus schreef:

Bovendien lag ons weiland niet aan of vlakbij een openbare weg, maar midden tussen de maïs velden in.
Er was sowieso niet eens een officiële weg naar de wei toe (laat staan verharding, want het was 1 grote modderbende), dus ze kunnen daar ook helemaal niet komen met een kadaver-wagen.

En je kunt lastig aan de telefoniste uitleggen dat het "dat ene weiland vlakbij die ene weg is".
Dus ze wilde gewoon een adres hebben waar de chauffeur het kadaver op kon halen.

oh vandaar, ik vond het al zo raar!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:22

Aukelizzy schreef:
Gentlegiant schreef:

Wat een vreselijk gezicht zal dat geweest zijn..Zelf heb ik verschillende malen met Rendac te maken gehad en eenmaal een overleden paard op laten halen door de GD. Dit is altijd heel netjes en waardig gebeurt moet ik zeggen. Zelfs met de grijper..Hoewel dat een naar gezicht blijft om een levenloos paard te zien liggen. Zo onwerkelijk.

Dit was ook heel vreselijkhet is altijd netjes gebeurt altijd met z'n grijpoer maar die keer blijft echt in mijn geheugen gegrafeerd helaas

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:53

shera schreef:
Ik woon hier pas een jaartje met mijn paarden en door jou reactie ben ik ook aan het denken gegaan.. Maar onze stal is onder het zelfde dak als ons woonhuis (slopen is dus geen optie) en als mijn paard van 1.86 groot en dik 700 kilo op stal zou overlijden hebben wij ook een heel erg groot probleem.. Het plafond is ook maar 2.20 hoog ofzo.. en het gangpad niet breed genoeg om met iets van een tractor naar binnen te komen..
Maar die andere optie moet ik ook niet aan denken.. Ik riep altijd heel hard dat ik het liefst heb dat mn paard in zn slaap (slaapt altijd liggend) gewoon zou overlijden.. nu hoop ik nog veel harder dat het of gecontroleerd gebeurt of in het weiland

Je kan natuurlijk nu bedenken of je er iets aan wil laten verbouwen zodat (mocht het onverwachts gebeuren) je niet je huis mee sloopt! Hebben wij ook aangedacht. Maar mijn stal is eigenslijk een schuur. Stevig genoeg om een paard in te houden maar 1x met hamer ertegen aan en volgens mij ligt het dan in snippers.
Wat we ook kunnen doen, is het dak er af halen en paard er van bovenuit optakelen/ grijpen. Volgens mij is zelfs de container waar ze in gaan van de vrachtwagen nog hoger dan mijn stal.

:wave:

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:59

Gentlegiant schreef:

Dat zal idd voor vele in het geheugen blijven staan. De 1x (heb ik hier al vermeld) vergeet ik nooit meer en aangezien ik nu met paarden werk (drachtige merries), overlijd er nog wel eens 1. En voornamelijk de veulens. Alle alarm bellen in mijn lijf gaan vreselijk te keer als ik een dood mini veulen in een vuilniszak moet leggen.... een veulen hoort in de wei, met zijn mama en niet in een zak! Maar het moet wel opgeruimd worden......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:02

Femke schreef:

Wat ik me nou afvraag: de oprit naar de wei waar mijn paard staat is midden in een woonwijk. Stel nou dat een van de paarden overlijdt, het lijkt me toch niet dat hij dan, weliswaar onder een zeiltje, midden in een wijk komt te liggen?

Overigens, om op de OP te reageren: vorig jaar wandelde ik over een erf waar een stuk stalwand ergens stond. Er was in een van de stallen een paard overleden en de voorkant van de stal was eruit gehaald om het paard weg te kunnen halen. Ik ben erg blij dat ik nog nooit heb gezien hoe een paard weg wordt gesleept want ik lees hier hele nare verhalen :(:)

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:36

Ook mijn paard is in haar stal overleden de nacht voordat ik haar wilde laten inslapen omdat ze zeer ernstig ziek was. Door de voorwand er uit te slopen en haar te kantelen en op een rubbermat te leggen, hebben ze haar door de deuropening gekregen voorgetrokken door een auto. Gelukkig was de stal goed te bereiken met een auto met aanhanger. Ik ben er niet bij geweest, kon dit niet aan en ben daar achteraf zeer blij om, het zijn beelden die bij mij erg zouden zijn blijven hangen....
Ik had al een afspraak gemaakt met het crematorium in Rotterdam, die zouden haar die dag van inslapen komen ophalen. Zij hebben mijn paard samen met mijn vriend en mijn vader uit de stal gehaald, die mensen hebben echt goed werk geleverd. In Rotterdam ging mijn paard in zijn geheel in de oven, het was een zeer mooi afscheid. Het was goed geregeld en had het niet anders willen doen |(